Är windows 8.x för dyrt?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om det är en vettig jämförelse.

När du köper en Windows licens så får du i de flesta fallen "tillåtelse" att installera denna på vilken maskin/hårdvara som helst.
Gäller detta en OS X licens?

Här har du en bra artikel om detta: http://www.lockergnome.com/osx/2012/02/24/are-hackintosh-comp...

Skillnaden är att produkten "os x" endast egentligen är till för "uppgradering" till din Macdator, ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Måste varit en uppgradering?

Nej det kostade så mycket när det var helt nytt. Gick tom att köpa ännu billigare. Har för mig jag köpte 2 licenser för 139 kronor stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Jag vet inte riktigt om det är en vettig jämförelse.

När du köper en Windows licens så får du i de flesta fallen "tillåtelse" att installera denna på vilken maskin/hårdvara som helst.
Gäller detta en OS X licens?

Här har du en bra artikel om detta: http://www.lockergnome.com/osx/2012/02/24/are-hackintosh-comp...

Skillnaden är att produkten "os x" endast egentligen är till för "uppgradering" till din Macdator, ingenting annat.

Helt fair är det inte. Men det går ju inte säga annat än att microsoft tar bra betalt för sina grejer.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle gärna göra så, OM det sände en tydlig signal till Microsoft att jag tycker deras torrjuckande mot touch är vansinne, men tyvärr är allt de ser "Alla som installerar 8.x älskar touch", så det går inte.

Touch i sig är inte negativt.. är mer emot metro på desktop.. även om det går att lösa med tredjeparts program.
Laptop med touch är väl lite häftigt.. finns väl en och annan stor skärm för desktop också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drefk2000:

För mig gäller licensen samvetet ut, vilket betyder att jag köper en full version för fullt pris när jag inte längre är student eller lärare (Ja, vi får också studentrabatter)

Det är väl upp till var och en, jag svarade bara på frågan som ställdes :). Jag personligen kommer behålla allt jag lyckats förvärva som student tills det att jag köper nya saker. Det känns inte iktigt lönt att formatera om sin dator bara för att man slutar studera i mina ögon, men det skulle ju vara en annan sak om man ändå skall formatera datorn. Jag har hört att de betalar ganska bra till sina robotingenjörer hos ABB, så Windows kan man nog betala för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Men ok, låt oss diskutera något runt ämnet. Tycker ni att prissättningen är rimlig? Det blir ju trots allt vanligare att folk behöver fler än en licens och kostnaden blir rätt snart rätt hög

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en anledning till att det inte är konsumenten som sätter priserna eftersom de alltid vill betala så lite som möjligt. Priserna bestäms istället utav den som säljer och de väljer ett pris som gör att de får en "peak" i vinst. Det finns lagliga alternativ till Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Det finns en anledning till att det inte är konsumenten som sätter priserna eftersom de alltid vill betala så lite som möjligt. Priserna bestäms istället utav den som säljer och de väljer ett pris som gör att de får en "peak" i vinst. Det finns lagliga alternativ till Windows.

Det finns massor med bra och lagliga alternativ till Windows. Om man inte faktiskt behöver just Windows. Jag har som jag visat inga problem med att betala för mig, men visst skulle jag vilja betala mindre om jag kunde

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Det finns massor med bra och lagliga alternativ till Windows. Om man inte faktiskt behöver just Windows. Jag har som jag visat inga problem med att betala för mig, men visst skulle jag vilja betala mindre om jag kunde

Eftersom du väljer att betala för det så är det rimligt pris per definition. Du anser uppenbarligen vid köpet att värdet på dina pengar är lägre än värdet på det du köper, annars hade du inte gjort det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Inga med vettiga drivrutiner dock.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är på tok för mycket men jag är inte förvånad.
Många tillverkare lägger på saftiga prislappar när de riktar sig mot företagare med märkningar som ex pro, enterprise o likn.
Kolla på SQL server vad enterprise versionen har kostat jfr med standard, kolla priset på enterprise ssd (förvisso hårdvara) ....
Någonstans tycker dessa företag att prismodellen är okej och det finns ju många som betalar, precis som du har få något egentligt val.
Ofta är det specifika funktioner som ex AD kommunikation, klustring el liknande som de inkluderar i dessa hutlösa priser.
Lösningen är ju att räkna kronor om extra arbetstiden med andra operativ/program/versioner är mer lönsamt, det är ju troligen så Microsoft och andra har gjort i prissättningen ....

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undvek att köpa 8an när det kostade 139 kr för det var alldeles för dyrt för den produkten tyckte jag och jag funderade länge på om jag skulle köpa 8an och hoppas på att MS skulle laga den i nån servicepack, men så verkar inte bli fallet och med facit i hand är jag oerhört glad att jag inte gynnade MS.
Win 8 familjen hoppas jag att jag aldrig behöver betala MS något för, det är en helt undermålig produkt som jag inte vet om jag vill använda ens om jag får betalt för det, om de inte gör ett bra fungerande desktop os så blev win 7 den sista produkten från MS för min del ock jag hoppas det ska gå att köpa en "tom" laptop utan att betala MS skatt nästa gång det är dags för en bärbar.

Prissättningen på win 8 och 8.1 är alltså totalt orimlig, närmast ocker och jag kommer att undvika alla MS produkter i framtiden tills operativsystemet fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag undvek att köpa 8an när det kostade 139 kr för det var alldeles för dyrt för den produkten tyckte jag och jag funderade länge på om jag skulle köpa 8an och hoppas på att MS skulle laga den i nån servicepack, men så verkar inte bli fallet och med facit i hand är jag oerhört glad att jag inte gynnade MS.
Win 8 familjen hoppas jag att jag aldrig behöver betala MS något för, det är en helt undermålig produkt som jag inte vet om jag vill använda ens om jag får betalt för det, om de inte gör ett bra fungerande desktop os så blev win 7 den sista produkten från MS för min del ock jag hoppas det ska gå att köpa en "tom" laptop utan att betala MS skatt nästa gång det är dags för en bärbar.

Prissättningen på win 8 och 8.1 är alltså totalt orimlig, närmast ocker och jag kommer att undvika alla MS produkter i framtiden tills operativsystemet fungerar.

Det är faktiskt ganska otroligt att det kan vara så stor skillnad mellan två OS. Jag menar, Windows 7 är bra, riktigt bra. Men Windows 8/8.1 är så mycket bättre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det är faktiskt ganska otroligt att det kan vara så stor skillnad mellan två OS. Jag menar, Windows 7 är bra, riktigt bra. Men Windows 8/8.1 är så mycket bättre.

Men inte om man har många och stora skärmar och många program installerade, då är 8an ett stort steg tillbaka och 8.1 gjorde det inte särskilt mycket bättre, överprisad skit som fungerar dåligt på det mesta utom filkopiering och bootande och som visar reklam fastän man betalar för det.
Win 8 är förmodligen det minst prisvärda som MS gjort, Win BOB var iallafall roligt men det är inte 8an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Kommentarer om moderering/forumet tas genom Kontakta för enskilda ärenden och Feedback för mer allmänna frågeställningar. Dessutom gäller givetvis vanlig hyfs och trevlig ton, men det ska man väl inte behöva förtydliga?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Win 8.x är ett tekniskt mästerverk. Det ät synd att så få lyckas titta förbi modern ui. Gör man det så blir man rikligt belönad. Sen finns det de som hatar windows på ren princip, men de är bara töntar

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Touch i sig är inte negativt.. är mer emot metro på desktop.. även om det går att lösa med tredjeparts program.
Laptop med touch är väl lite häftigt.. finns väl en och annan stor skärm för desktop också.

Nej, touch behöver inte vara negativt i sig, men om man, som designteamet för windows 8 har gjort, fokuserar på touch så pass mycket att det handikappat mus/tangentbordsfunktionalitet (framförallt mus) så blir det negativt. I alla fall för mig.

Skrivet av strejf:

Ehh, va?

Om jag installerar Startisback och ställer in det så att det blir så likt Windows 7 som möjligt, rent GUI-mässigt och stänger av UAC i registret, så är det knappt så jag märker skillnad vid daglig användning.

Jag vet att du gjort en lista med X antal punkter, men kan du peka på vilka punkter som motiverar att du tycker att det är "otroligt stor skillnad"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, touch behöver inte vara negativt i sig, men om man, som designteamet för windows 8 har gjort, fokuserar på touch så pass mycket att det handikappat mus/tangentbordsfunktionalitet (framförallt mus) så blir det negativt. I alla fall för mig.

Ehh, va?

Om jag installerar Startisback och ställer in det så att det blir så likt Windows 7 som möjligt, rent GUI-mässigt och stänger av UAC i registret, så är det knappt så jag märker skillnad vid daglig användning.

Jag vet att du gjort en lista med X antal punkter, men kan du peka på vilka punkter som motiverar att du tycker att det är "otroligt stor skillnad"?

Datorn blir snabbare, drivrutiner strular mindre, uppstartstiden är halverad, dx11.2, säkerheten är skyhög jämfört med tidigare ( vi pratar om kärnan och minnedhantering nu). Utseendet är inte det som gör om det är skillnad, inte skillnad som räknas i alla fall. Win 8.x är ett helt nytt operativ och gör saker helt annorlunda än tidigare under huven. Så mycket bättre än win 7. Win 7 var redan det bra, det borde visa på hur bra åttan är. Hatten av för MS

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Ja, hur gör du? Jag har några linuxinstallationer också men där jag behöver windows så kör jag det.

Jag piratkopierar inte, har inte gjort det på över 20 år och tänker inte börja nu

Behöver du verkligen pro överallt? Du skulle köpt licenser när Windows 8 precis lanserades, då kostade licenser 179 och 299:- för uppdatering från tidigare Windows XP/Vista/7.

Ok för att hålla sig till diskussionsvärdet: nej jag tycker Windows är för dyrt generellt, alltid varit. Plöjt ner mycket pengar i det sedan Windows 95 tiden. Numera kör jag OSX, mycket mer rimliga prissättningar där sedan länge tillbaka. Som student fick man iofs Windows rätt billigt när man väl behövde, har ett par Windows 7 licenser som jag kommer klara mig länge på. Köper säkert Windows 8 när det dyker upp något bra erbjudande i framtiden dock / i samband med att Windows 9 lanseras kanske!?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Köpte nyss en ny dator för ca 30k och köpte Win8 pro till den, fick hjälp av några kompisar att bygga ihop skiten, kom in på ämnet att betala för windows då dom sa att ja va störd som betala för det så kollade runt bland kompisarna som byggt egna datorer och de va 2/21 pers som faktiskt betalat för det.

I övrigt tyckte ja inte alls om win8 förens ja instalerade iobit win start menu, tyckte det va riktigt bra efter det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drefk2000:

Datorn blir snabbare, drivrutiner strular mindre, uppstartstiden är halverad, dx11.2, säkerheten är skyhög jämfört med tidigare ( vi pratar om kärnan och minnedhantering nu). Utseendet är inte det som gör om det är skillnad, inte skillnad som räknas i alla fall. Win 8.x är ett helt nytt operativ och gör saker helt annorlunda än tidigare under huven. Så mycket bättre än win 7. Win 7 var redan det bra, det borde visa på hur bra åttan är. Hatten av för MS

Uppstarttiden är inte alls halverad eftersom W8 använder något hibernate-läge som W7 inte gör som standard. Ändra standardinställningar i W7 och skillnaden blir liten.

DX 11.2 är exklusivt för W8 utan någon teknisk anledning, ge W7 samma och skillanderna lär minska dramatiskt även där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hendrikeriksson:

Köpte nyss en ny dator för ca 30k och köpte Win8 pro till den, fick hjälp av några kompisar att bygga ihop skiten, kom in på ämnet att betala för windows då dom sa att ja va störd som betala för det så kollade runt bland kompisarna som byggt egna datorer och de va 2/21 pers som faktiskt betalat för det.

I övrigt tyckte ja inte alls om win8 förens ja instalerade iobit win start menu, tyckte det va riktigt bra efter det.

Det är samma i min bekantskapskrets. Jättemånga låter bli att betala för sig och tycker det är ok. Jag blir vansinnigt arg på sånt. Har man inte råd eller lust att betala får man ge fan i att konsumera. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppstarttiden är inte alls halverad eftersom W8 använder något hibernate-läge som W7 inte gör som standard. Ändra standardinställningar i W7 och skillnaden blir liten.

DX 11.2 är exklusivt för W8 utan någon teknisk anledning, ge W7 samma och skillanderna lär minska dramatiskt även där.

Ja, men nu är ju dx11.2 exklusivt till win 8, det spelar väl ingen roll om att win 7 skulle vara lika bra om det hade det. Win 7 har ju det inte, oavsett anledning.

Kul att du ignorerar allt annat som blivit sagt. Win 8 kärnan springer cirklar runt win 7. Den är byggd från grunden och är som jag sa tidigare den första kärnan som faktiskt bygger på microsofts egna "writing secure code"

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MultiMan:

Även om du stänger av hyber filen så bootar Windows 8 mycket snabbare.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Nä, jag körde win 7 innan och ja windows 8 är mycket mycket bättre. Det är snabbare, stabilare men framför allt säkrare. Jag är en securityjunkie, det är sånt jag pysslar med profissionellt också. Windows 8 är ironiskt nog den första windowsversionen som följer alla riktlinjer i Microsofts egen eminenta bok "Writing secure code". En bok jag rekomenderar för den säkerhetsmedvetna programeraren eller folk som mig " tama hackare"

Men då kan du ju lägga ner dina argument att du "behöver" Windows 8 Pro överallt. Du VILL HA Windows 8 Pro överallt, oavsett om det är HTPC eller dotterns PC. Då kostar det om man ska ha allt man vill, inget konstigt med det. Uppenbarligen hittar du inget roligare att göra för dina pengar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Men då kan du ju lägga ner dina argument att du "behöver" Windows 8 Pro överallt. Du VILL HA Windows 8 Pro överallt, oavsett om det är HTPC eller dotterns PC. Då kostar det om man ska ha allt man vill, inget konstigt med det. Uppenbarligen hittar du inget roligare att göra för dina pengar.

Ja och nej. Jag VILL ha det överallt men jag behöver det också. Här hemma krypteras allt, allt ligger i vår egen domän och ALLA maskiner ska kunna RDPas till. Du vet att utan pro kan du inte ta emot remote desktop anslutningar? Så jag "lägger" inte ner mina argument

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Mac OS kan du ju inte ens köpa utan att köpa en Mac, så det kan du inte jämföra med.

Det går alldeles utmärkt. Du måste dock ha tillgång till en Mac numera. (Förr kunde man köpa både snow leopard och lion på fysiskt media, dvd respektive usb-minne).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Ja och nej. Jag VILL ha det överallt men jag behöver det också. Här hemma krypteras allt, allt ligger i vår egen domän och ALLA maskiner ska kunna RDPas till. Du vet att utan pro kan du inte ta emot remote desktop anslutningar? Så jag "lägger" inte ner mina argument

För det finns inga andra sätt att kryptera allt på? Att köra domän på? Att köra remote desktop på än windows egna? Just saying...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

För det finns inga andra sätt att kryptera allt på? Att köra domän på? Att köra remote desktop på än windows egna? Just saying...

Vad är ditt problem? Du verkar arg för hur jag väljer att göra saker. Är det för att jag väljer det men fortfarande tycker att Windows är för dyrt? Jag tycker det, men betalar i alla fall

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Vad är ditt problem? Du verkar arg för hur jag väljer att göra saker. Är det för att jag väljer det men fortfarande tycker att Windows är för dyrt? Jag tycker det, men betalar i alla fall

Jag har inga som helst problem med att du gör som du gör, försöker bara få dig att tänka lite annorlunda kring det. Är det jag säger verkligen så provocerande? Du verkar ju få en massa funktioner du "behöver" för dina dyra pengar så då är väl inte Windows 8 Pro för 2500 kr licensen särskilt dyrt? Speciellt om det inte fins något annat sätt att göra saker du behöver göra på, som kryptera, köra domän, köra remote desktop. För mig låter det (som du märker) fruktansvärt dyrt för vad du får...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja, Windows är för dyrt. Microsoft har blivit helt skeva med deras prissättningar.
De stängde ner TechNet så de kommer tappa mängder med framtida 3e-parts-utvecklare. De räknar förmodligen med att studenter som får gratis MS-mjukvara (dreamspark) kommer bli fast i träsket och sen pröjsa för det när de börjar jobba.
De producerar extremt dyra tablets/hybrider på en plattform de måste locka nya användare till, utan att erbjuda något mindre/billigare för att konkurrera med etablerade ipads/nexus s/asus/samsung etc.
Jag köpte W8 när det kom, men har fortfarande inte installerat det. Jag håller på att ta min examen vid sidan av jobbet, så får licenser där också.

Microsoft har extremt dålig internpolitik, och ett väldigt genomskinligt kundförakt. Man skulle kunna hoppas att det kan räddas efter att Ballmer sticker, men det är nog redan för sent.
Jag hoppas istället att W8 blir sista traditionella OS:et och att Mantle/SteamOS/indiekulturen leder till mer OS-decentralisering och monopol, så vi alla bara kan välja vad vi vill.

/ En Microsoftanvändare i 20 år