Nvidia prissänker Geforce GTX 770 och 780 – prissätter GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet och hinner inte läsa igenom tråden, antar att GTX 780 blir det kort som gäller för BF4 för vettigt pris.
Vilket kort ska jag välja???
http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&N=50001402&IsNodeId=1&Description=gtx780&name=EVGA&Order=BESTMATCH

Sitter på dubbla 580 nu ska man köpa ett eller två 780 kort. Spelar i 1900x1200 60Hz.
Väldigt tacksam för svar då jag endast stannar i USA en vecka till.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Är själv lite sugen på en uppgradering... Men gör ett 780 så stor skillnad på en 1080p skärm gentemot mitt nuvarande 680? Är ju ett sjukt trevligt pris i alla fall!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mycket tyder på att 780TI mer eller mindre är ett överklockat Titan.

"Otrogen" är man bara om man är ett fanboy.
Själv så bryr jag mig inte om det står AMD eller Nvidia på kortet. Är priset i min prisklass och presterar riktigt bra då köper jag det. Får se om priserna står sig vid Jul så kanske jag byter till Nvidia.

Skrivet av Utopolitan:

Vilket av gtx 780-korten borde man köpa? Är det stor skillnad mellan Asus och MSIs twin frozor?

Det skiljer otroligt lite mellan dom 2 korten. Både ljudmässigt och tempraturmässigt.
Dock tror jag att när jag jämförde dom 2 i tester hos guru3d. Så var msi's gaming snäppet kyligare och tystare.

Edit kollade upp och ja det stämmer Msi's gaming med Twinfrozer är bättre.
MSI 780 Gaming, LOAD 60c, 38dB Boost Clock: 954MHz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_780_gami...
ASUS 780 DirectCU II OC, LOAD 66c, 40dB Boost Clock: 941MHz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_780_dir...

Just det exemplar guru3d fick av MSI's 780 Gaming klockade också högre på både minne och core.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Missar jag nått?

The irony att Asus 780 Reference är dyrare än deras DC2 version.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Är själv lite sugen på en uppgradering... Men gör ett 780 så stor skillnad på en 1080p skärm gentemot mitt nuvarande 680? Är ju ett sjukt trevligt pris i alla fall!

680 har prestandaindex 94 och 780 har prestandaindex 121. Ger en fingervisning.

Kan även bjuda på lite resultat från BF3:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

För att inte nämna deras Amd's mjukvara för 9 månader sedan.. snart kommer det någon som skriker installera RADEON PRO.

Man får vad man betalar för. Så har det alltid varit och så kommer alltid vara. Oavsett vad du köper.
Skulle Amd trolla fram något monster som GK110 med Titan kylare skulle dom också ta betalt tro inget annat.

AMD har trollar fram ett monster, men ingen dyr kylare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Verkar på allas inlägg här som att 780 står högst på inköpslistan nu.

Inte så mycket snack om 290X helt plötsligt.

Sen kommer 780Ti snart.

Verkar som att Nvidia kommer vara vinnare i slutändan trots sin gamla GK110 krets beroende på hur 780Ti presterar i förhållande till priset dvs.

Bara spekulationer från min sida men det ser så ut från min pov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Vettifasen om det går "Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong." Det känns som det är svårt att hävda oförändrat skick om man använt dem en månad, men vem vet??

Vad skall företaget göra med de korten sen? Sälja de som begagnade är det enda som går att göra, så jag tvivlar starkt på detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nafsie:

Beställde precis ett MSI-kort. ASUS-kortet är helt enkelt inte värt de extra hundralapparna. Det är inte stor skillnad.

Skrivet av Tobbbe__:

Det skiljer otroligt lite mellan dom 2 korten. Både ljudmässigt och tempraturmässigt.
Dock tror jag att när jag jämförde dom 2 i tester hos guru3d. Så var msi's gaming snäppet kyligare och tystare.

Edit kollade upp och ja det stämmer Msi's gaming med Twinfrozer är bättre.
MSI 780 Gaming, LOAD 60c, 38dB Boost Clock: 954MHz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_780_gami...
ASUS 780 DirectCU II OC, LOAD 66c, 40dB Boost Clock: 941MHz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_780_dir...

Just det exemplar guru3d fick av MSI's 780 Gaming klockade också högre på både minne och core.

Thx guys.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad skall företaget göra med de korten sen? Sälja de som begagnade är det enda som går att göra, så jag tvivlar starkt på detta.

Jag med tills jag ringde in och frågade en på deras kundtjänst.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Kom igen folks! Varför kan inte någon svara på min fråga? Hur längre kommer prissänkning gäller? För alltid eller ett tag då kommer det tillbaka samma pris som förut normal?

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Ja, lite surt är det allt.
Gav 11 798:- för 2st, var precis när de släpptes.

Men får väl se positivt på det, nu kan man ju skaffa ett 3:e för en billigare peng.

Jag la 19000 på mina
Det är bara att gilla läget som sagt var, om man köper tidigt kommer man betala mycket mer än bara en relativt kort stund senare. Oavsett prisklass

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

AMD har trollar fram ett monster, men ingen dyr kylare.

Ja och det är bra annars hade vi inte sett prissänkningarna från Nvidia.

Monster..Njaa.

När Titan kom krossade det ju allt på marknaden. Fanns ju egentligen inget kort i närheten av varken prestanda eller kvalitet.
Så är ju inte fallet med Amd's R9 290X. Det presterar likvärdigt om någon % bättre i vissa omständigheter. Har en undermålig kylare osv.

Så dom kan helst enkelt inte ta betalt som Nvidia gjorde med Titan. För så bra är inte kortet.

Dock så är, eller i alla fall var kortet väldigt prisvärt! Fram tills idag då Nvidia chocksänkte 780.
Nu kan det till och med debatteras om inte 780 är ett bättre val framför R9 290x tills i dec då eftermarknadskylarna dyker upp.
Om man nu inte ska vattenkyla 290x. Men det är kanske bara är 1/10 ägare som gör det.

Visst kommer 290 också. Men vi kan nog inte förvänta oss något annat än samma skräpkylare på den också. Så 780 är nog det man ska köpa fram tills dec.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag la 19000 på mina
Det är bara att gilla läget som sagt var, om man köper tidigt kommer man betala mycket mer än bara en relativt kort stund senare. Oavsett prisklass

Spelar ingen roll om man köper TV grafikkort eller bil. Nästa vecka finns det något värre eller billigare. Dock så är det ju surare för dom som köpte ett kort förra månaden än dom som köpte Titan vid release som du tex

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

290 utan X släpps denna vecka och 780Ti nästa, sen kan det riktiga kriget börja

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Kom igen folks! Varför kan inte någon svara på min fråga? Hur längre kommer prissänkning gäller? För alltid eller ett tag då kommer det tillbaka samma pris som förut normal?

Det är med 99% sannolikhet en permanent prissänkning. Om inte någon katastrof skulle ske vid deras foundries.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Verkar på allas inlägg här som att 780 står högst på inköpslistan nu.

Inte så mycket snack om 290X helt plötsligt.

Sen kommer 780Ti snart.

Verkar som att Nvidia kommer vara vinnare i slutändan trots sin gamla GK110 krets beroende på hur 780Ti presterar i förhållande till priset dvs.

Bara spekulationer från min sida men det ser så ut från min pov

Jag skulle säga att det mestadels beror på AMD's marknadsföringsavdelning, eller nån annan tok där borta som har alldeles för mycket att säga till om. Nr.2 måste nog bli alldeles för pryltokiga datorentusiaster som inte riktigt klarar av att behärska sig när det ser hårdvara till bra priser (nu var jag snäll).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Det är med 99% sannolikhet en permanent prissänkning. Om inte någon katastrof skulle ske vid deras foundries.

Ja hur fan skulle det se ut om de helt plötsligt höjer priserna igen. Då vet man ju att någon hos Nvidia har fått en snetändning, så mycket är iallafall säkert.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nafsie:

680 har prestandaindex 94 och 780 har prestandaindex 121. Ger en fingervisning.

Nu kommer det väl bli en hel del Battlefield 4 samt spelen som man får till. Annars Borderlands 2 och Dota 2 mestadels. Även en del Eve Online.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja och den kostar 1000kr mer minst...

Jag svarade på påståendet att bla asus skulle vara det snabbaste/bästa 780 kortet.
O jag säger att lightning eller classified är bättre.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Efter att ha hört om Gsync och Shadowplay.
Slog jag till på ännu ett kort från MSI. GTX 780 Twin Frozr IV.

Jag jämförde ett överklockat R9 290x från både swec och alla andra siter med ett överklockat GTX 780 och i varje test vann GTX 780 överklockat förutom i Hitman. GTX 780 tar helt enkelt ikapp med överklockningen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Måste säga att om BF4 är något du kommer spela mycket, så känns det ju vettigare med ett R9 290. Är fullkomligt övertygad om att det inte spelar någon roll vad Nvidia hittar på, de kommer ändå får storpisk i titlar som använder frostbite och Mantle. Dock förstår jag att ingen vill ha AMD's original kylare. Det är nästan så jag själv vill köpa ett Nvidia kort bara för att någon på AMD är så förbannat korkad.

Kanske sant men för egen del så blev det ett gtx780 ändå pga jag är kass på att montera ny gpu kylare, testade på ett gtx 580, det kortet gick sönder 1 vecka senare. Sen att en här på forumet inte får sitt 290 att funka och han har samma gamla moderkort som jag och jag misstänker att just det är boven i dramat.

Permalänk

Boom, baby

Drog till med ett till kort i SLI. Dock får det ena kortet ligga och vänta några veckor tills jag har råd att köpa ett kraftigare nätagg... fan vad man håller på och köper!

"Just when I thought I was out...they pull me back in!"

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att uppgradera mig från en Asus 670 till en Evga 780. Hur mycket tror ni man kan få för ett 670-kort i dagsläget om man lägger ut det på blocket?

Sen i de tester jag har sett här på Sweclockers så verkar Evga 780 prestera ungefär 40-50 bättre än mitt 670-kort, stämmer det verkligen? I så fall är det en avsevärd förbättring enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Fick bli ett 780. Kunde inte tacka nej till de priset. Vad ska man nu göra med sitt GTX760 :/

Physx

Permalänk

Blev ett MSI GTX 780 Twin Frozr IV även för mig, kunde inte motstå 4000kr för ett high end-kort med bra kylare och 3 spel till. Ser att korten är slut nu både hos Inet och Netonnet, hyfsad skillnad en prissänkning kan göra för försäljningen!

Jahopp, nu återstår att se vad ett Gigabyte GTX670 OC är värt på andrahandsmarknaden....

Permalänk
Medlem

Och där var MSIs GTX 780 Twin Frozr slut på Inet : )

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Hm, 5k för ett classified känns ju ärligt talat som ett fynd. Blir oväntat sugen.

Permalänk
Medlem

Oh nu ser jag på Inet att Asus gtx 780 har gått ner ytterligare 300kr sedan jag beställde idag:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men trolla på, 300:- skiljer.

290x kommer ju med världshistoriens sämsta kylare så...