Permalänk

Poll: Favoritfärg på vattenblock

Hej!

Skall troligen i samarbete med Axon och Marelix (Marcus Lissner) här på Sweclockers börja producera vattenblock.

Min motivation till att börja göra vattenblock är att det är en sån stor hype kring vattenblock och att alla vill åt det bästa. Dock jag tycker att dom bästa (EKWB har lite hög kostnad på sina block). EKWB håller en otroligt hög standard på deras block, det förnekar jag inte! Dock så tycker jag att dom har en alltför hög kostnad på deras vattenblock ( ca 550 SEK + frakt ). Jag tror att det går ta fram en produkt som håller precis lika hög kvalité som deras, som sedan kan säljas för en mycket mindre summa.

Vattenkylning är både roligt och användbart, jag tycker att alla skall få hålla på det med. Plånboken skall ej vara den delen som begränsar ens kreativitet!

Blocket som Marelix och jag håller på att utveckla kommer fungera till både CPUer (både Intel och Amd) och GPUer (både Nvidia och Amd)
Man kommer att kunna montera en ram på blocket beroende på vart monteringshålen sitter i PCBn den dras fast i (Se bild)

Min fråga till er är: Vilken färg vill ni att blocket skall ha?

All feedback + frågor är varmt välkomna!

MVH Mikael Svenson, MSCB.

EJ SLUTGILTIG PRODUKT PÅ BILD

Permalänk

Tycker att koppar borde vara med som färg!
Om man nu vill ha det i någon färg så ser det inte ut att vara ett svårt block att lacka själv.

Sen tycker jag och vet att flera gör det att ett block med akryl-top ser väldigt bra ut. Kanske blir för likt EKWB:s block då?
Sen är väl även akryl billigare än koppar? eller är det tvärt om, har ingen vidare koll på koppar priset. Detta i sin tur borde ju påverka produktens slutpris.

La en röst på matt-svart då den färgen troligtvis kommer passa in i de flesta byggen som görs.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Skrivet av miccke_13:

Tycker att koppar borde vara med som färg!

Borde inte ett block som är obehandlat koppar korrodera ganska hastigt? Då får man ju ett grönt block sen.

Permalänk
Skrivet av Smygbas:

Borde inte ett block som är obehandlat koppar korrodera ganska hastigt? Då får man ju ett grönt block sen.

Vet inte hur säker källan är men koppar ska tydligen inte korrodera så lätt.

"Koppar och kopparlegeringar

Koppar betraktas ibland som en ädelmetall, vilket delvis betyder att den är korrosionsbeständig. Den är korrosionshärdig i svagt sura och neutrala lösningar, dvs i de flesta industri-, marin- och stadsmiljöer såväl i luft som i vatten. Koppar har emellertid låg hållfasthet. Genom legering med zink, aluminium, tenn eller nickel kan man förbättra hållfastheten, ofta på bekostnad av korrosionshärdigheten.

"

Har även ett block själv av koppar som är helt oförändrat efter ett år nu ungefär, vad jag vet så ska det inte vara behandlat iaf.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Skrivet av miccke_13:

Vet inte hur säker källan är men koppar ska tydligen inte korrodera så lätt.

"Koppar och kopparlegeringar

Koppar betraktas ibland som en ädelmetall, vilket delvis betyder att den är korrosionsbeständig. Den är korrosionshärdig i svagt sura och neutrala lösningar, dvs i de flesta industri-, marin- och stadsmiljöer såväl i luft som i vatten. Koppar har emellertid låg hållfasthet. Genom legering med zink, aluminium, tenn eller nickel kan man förbättra hållfastheten, ofta på bekostnad av korrosionshärdigheten.

"

Har även ett block själv av koppar som är helt oförändrat efter ett år nu ungefär, vad jag vet så ska det inte vara behandlat iaf.

Okej, om du har ett block själv vet du mer än jag om det. Jag har bara använt koppar i plåt, till tak osv. och det blir ju grönt fort. Det är ju dock utomhus.

Permalänk
Medlem

Ska du bara göra i koppar eller aluminium också?
Tror det kan vara svårt att få ihop det prismässigt om du inte har någon som kör fram dem gratis åt dig då CNC-bearbetning är dyrt, stora serier minska ju priser avseévärt dock då du slipper ställkostnader.

I övrigt är jag sjukt svag för all typ av anodiserad aluminium, bra mycket snyggare än lackerad metall i mitt tycke!
Kul idé i övrigt, kör på och lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem

Den som är billigast dvs troligen ingen alls utan bara materialets egenfärg, det är trams eftersom det inte syns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Billigast bör vara materialets egenfärg som nämnt tidigare. Men det skulle vara kul med olika färgade akryl toppar kanske? Finns ju akryl i mängder av färger, då kan man ha rätt, blått, transparent och svart som är de vanligaste färgerna, skulle det gå bra så kan man alltid lägga till fler färger.

Visa signatur