Permalänk
Medlem

Hd7850 till E8400?

Hejsan!

Min bror har följande E8400 3.0ghz, asus p5q pro och hd4850 och jag tänkte höra om ni tror att http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/180200.7064/ skulle bottlenecka hans dator? Med hd4850 får han 20-30 fps på low och han vill bara kunna få det att flyta 60+ i absolut lägsta så är han tok nöjd.Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

20-30 FPS i vad ? Beror väldigt mycket på vilket spel det är, vissa är mer CPU-intensiva än andra och man kommer märka det mer. Många av dom mer moderna spelen är optimerade för Quad-cores.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Oj förlåt, BF4!

Permalänk
99:e percentilen

Om 4850:t har 512 MiB VRAM är han körd, för det räcker inte ens till BF3 på Low.

Och en Core 2 Duo orkar helt enkelt inte med i BF4 – inte ens i BF3 enligt SweClockers.

Han behöver både nytt grafikkort och ny processor. En begagnad Sandy Bridge med tillhörande moderkort och minne skulle vara en stor och prisvärd uppgradering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så är dual-cores något vek för BF4, är inte ens säker 60 FPS är uppnåeligt. HD7850 kommer säkerligen ge ganska mycket, men processorn kommer bli en ganska stor flaskhals.

Förslår att ni fundera på en total uppgradering.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Just nu är antagligen E8400 ett större problem än HD 4850.
Ett alternativ vore att skaffa en Core 2 Quad, räcker iaf för att spelet ska flyta på.

Är det främst BF4 han vill uppgradera för? Isåfall kanske det är värt att vänta tills december och se hur Mantle påverkar prestandan för både processorer och AMDs HD7000/R200-serien och uppgradera med de resultaten i åtanke.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, misstänkte att det skulle vara kört. Han har inte riktigt ekonomin för att bygga nytt i nuläget, ska bygga min nu i veckan och se om jag fixar nånting liknande om några veckor!

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört bf3 med en E8400 på 3,00 Ghz med ett 5830 2 gb. Det går fast det är kanske inte det bästa?

Tills ts: Gör som ovan köp hellre en Quad processor. Amd har några billiga om hen inte har pengar till en Intel!

Permalänk
Medlem

Något särskilt uppgraderingskit för runt 2k-3k?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hoojk:

Vad exakt vill du ha? grafikkort eller processor kanske chassi?

nää men vad är det du behöver? skriv lite mer så kan många hjälpa dig med det du söker!

*edit tänk också på att du tjänar mer på att lägga till pengar när det gäller teknik! Ett tips från en som har ångrat sig 2 gånger

Permalänk
Skrivet av Hoojk:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783614

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p