Svenska vapen och fordon i BF4

Permalänk
Medlem

Svenska vapen och fordon i BF4

Tjena tjena!

Antar att det inte bara är jag som har märkt att det finns vapen och fordon i BF4 som svenska försvarsmakten använder idag, eller som faktiskt är skapade av Sverige. Jag är lite nyfiken på om det finns mer, så om någon har hållit ögonen öppna för vapen och fordon inom försvarsmakten får ni gärna dela med er! Det jag själv har märkt än så länge är dessa (uppdaterar listan):

Vapen

AK 5C
M249 (Kulspruta 90)
G17C/G18 (Pistol 88C)
870 MCS (Förstärkningsvapen 870/870 B)
M240B (Kulspruta 58 B)
Scout (Morakniv)
CBJ-MS
M136 CS (Pansarskott m/86)
MBT LAW (Robot 57)
Barret M82 (Automatgevär 90)
M18 Claymore (Försvarsladdning 21)

Fordon

RCB (Stridsbåt 90)

Övrigt

Splinter Camourflage (Recolor of the modern swedish splinter camourflage customized for elite units)
Grappling hook som används i slutet av singleplayer (namn oklart)

Permalänk
Inaktiv

Morakniven

Permalänk
Medlem

G3A3 (Automatkarbin 4 B)
G17C/G18 (Pistol 88C)
870 MCS (Förstärkningsvapen 870/870 B)
M240B (Kulspruta 58 B)
L96 (Prickskyttegevär 90)

Permalänk
Medlem

Aaah, att jag kunde glömma glock och psg!

Fan där ser man M240B är alltså 58:an!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

CBJ-MS finns i PDW-trädet och är ett svenskt vapen, även om det inte används aktivt av vad jag vet något land. Men svenskt är det i alla fall.

Sen finns ju även Pansarskott m86 (i BF4 kallad M136 CS) men går endast att hitta på slumpvalda ställen som ett så kallad "Battle pickup" vapen.

Permalänk
Medlem

Fett! Blir än mer sugen på att skaffa BF4 nu Har länge viljat panga med svenska vapen och fordon i ett FPS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

G3A3 är väl inte med i BF4?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

MBT-LAW (Robot 57) är ju Svenskt

Hade fel på vad den heter i Sverige.
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra tillägg S-FighterPilot, det var i BF3 den var med!

Permalänk

Tänkte det. Men saknar det som fasen i 4:an

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

L96 finns tyvärr inte heller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Claymoren - är inte den av svensk modell?

Sedan är ju L96 och PSG90 inte samma utan våran är lätt omgjord... Samma sak med flera av vapnen.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är ju inte M240 Ksp 58, då det är en modern version av den. Ska man vara petig så är Ksp 58 en FN Mag.

Men i grund och botten samma vapen, bara att M240 har "plast" kolv och oftast rail system.

AT4 är ju svensk också, minns dock ej vad den heter ingame.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Tillägg till mitt inlägg. Claymore är svenskt.
"Försvarsladdning 21, tidigare Fordonsmina 12 och Truppmina 12" från Wikipedia.

Edit:
"På grund av ett förbud mot att utrusta försvarsladdningen med snubbeltråd måste den utlösas manuellt och får inte lämnas obevakad."
Nu känner man sig som ännu mera skurk när man placerar ut sådana...

Permalänk
Medlem

Sedan har vi AG90 - den borde motsvara en av .50 prickskyttegevären som man kan plocka upp lite här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Edit:
"På grund av ett förbud mot att utrusta försvarsladdningen med snubbeltråd måste den utlösas manuellt och får inte lämnas obevakad."

Nja. I krigstillstånd är det inget problem att armera och lämna den obevakad. Dock inte tillåtet enligt ROE och svenska regler i t.ex. Afghanistan.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Edit:

Sedan så finns den gamla skolans dragtråd för att lösa ut den, som lätt förvandlas till en snubbeltråd av misstag

Skrivet av Imaculent:

Sedan har vi AG90 - den borde motsvara en av .50 prickskyttegevären som man kan plocka upp lite här och var.

http://bf4central.com/battlefield-4-m82/

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Nja. I krigstillstånd är det inget problem att armera och lämna den obevakad. Dock inte tillåtet enligt ROE och svenska regler i t.ex. Afghanistan.

Bra att veta.
Men känns ändå inte helt ok att placera ut dem i BF4. Känns lite osportsligt.

Skrivet av n_sandstrom:

Sedan så finns den gamla skolans dragtråd för att lösa ut den, som lätt förvandlas till en snubbeltråd av misstag
http://bf4central.com/battlefield-4-m82/

Ja se där var den. Då kan vi lägga till Barret M82 / AG90 på listan.

Permalänk

Idag lärde jag mig att Sverige har gjort en hel del vapen.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Någon som kickat på Assigments i BF4? Swedish Steel

flitigt användande av CBJ-MS och Ak 5C

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Idag lärde jag mig att Sverige har gjort en hel del vapen.

Inte så många dock
Listan ovan är vapen som används av svenska försvaret, långt ifrån alla har ett svenskt ursprung.

Permalänk
Medlem

Finns den gamla klassiska Kulsprutepistol Carl Gustav M/45B? Om inte så tänker då inte jag köpta BF4...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kul!
Men gud vad fåniga namn vi har på vapnen!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Kul!
Men gud vad fåniga namn vi har på vapnen!

Använder man förkortningar på dom svenska vapnen (vilket man oftast gör), så låter dom ungefär som dom engelska/amerikanska namnen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Någon som kickat på Assigments i BF4? Swedish Steel
flitigt användande av CBJ-MS och Ak 5C

Schyst! Kan bli min kommande dogtag. Kul att man måste vara lvl 100 först.
Kul att de fick med den. Finns assignment för ryska vapen, kinesiska vapen, amerikanska vapen och... svenska vapen.

Permalänk
Medlem

Appropå svenskt i BF4, spelade lite SP igår, där man hämtar VIP, Hannah och snubben, på ett av borden låg där ett beslut från Skatteverket.
Gammalt kanske, men lite kul.

EDIT:
Äh, fanns redan.
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1250175-skat...

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Appropå svenskt i BF4, spelade lite SP igår, där man hämtar VIP, Hannah och snubben, på ett av borden låg där ett beslut från Skatteverket.
Gammalt kanske, men lite kul.

EDIT:
Äh, fanns redan.
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1250175-skat...

Ligger avier från Folksam överallt i kampanjen också.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

G3A3 är väl inte med i BF4?

dlc, 50$

Permalänk
Medlem

"vår" AK5 är väl förresten baserad på FN FNC? (som tilläggsinfo till första inlägget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

"vår" AK5 är väl förresten baserad på FN FNC? (som tilläggsinfo till första inlägget)

Korrekt. AK5 A är just den med mindre detaljändringar. Varpå man nu använder sig utav C och D, mer anpassade versioner än från utgångspanget.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90