Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan switch oh hub?

Ja, vad är skillnaden? Jag vet att det finns hubbar med switch och också utan. Whats the difference?

Visa signatur

P4 2,26, 1024 Mb Samsung PC2700 DTL, 140 GB (60 + 80 WD), 22" Samsung Syncmaster 1200NF, Hercules 3D Prophet 9700 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka in en signal till hubben och den skickar den vidare till alla
Skicka in en signal till switchen och den skickar den till den som skall ha den

Har du 4 datorer i en 10megabits hub och skickar i den farten mellan 2 datorer fins ingen bandbredd kvar till de andra 2. men i en switch kan de andra 2 fortsätta arbeta ostört.

Mycket förenklat och kanske till och med fel men jag tror det stämmer

Dvs, ju fler datorer du tänker ansluta destå smaratare blir det med en switch och det brukar inte skilja så mycket i pris.
Skall du dela internet mellan flera datorer kanske en router kan vara bra?

Permalänk
Medlem

Om vi följer enligt OSI-modellen..
(OSI = utvecklat av Cisco för att "förenkla" förståendet av hur kommunikationen mellan 2 datorer fungerar")

Switch jobbar på lager 2 och använder sig utav MAC-addresser för att se till att rätt person får rätt packet. Switch kallas även "intelligent hub".

Hub jobbar på lager 1 och skickar datan till alla, oavsett vem som ska ha det. Det blir mkt kollisioner här och dålig bandbredd.

Mental tog iofs redan upp detta

nu kanske jag är ute på villospår men ni får rätta mig om d är fel.

Switch använder sig utav "microsegmentation" som gör att den kan jobba med t.ex 100mbit åt båda hållen samtidigt, medan hubben bara kan jobba med 100 åt ena hållet, så det blir 50/50 osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoRe_85
Om vi följer enligt OSI-modellen..
(OSI = utvecklat av Cisco för att "förenkla" förståendet av hur kommunikationen mellan 2 datorer fungerar")

ISO är de som utvecklat OSI-modellen och den är tänkt som rekommendation för uppbyggnaden av nätverks-protokoll.

Om jag inte missminner mig helt.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk

Finns trådar om detta innan, sök lite...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: Skillnaden mellan switch oh hub?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeEdo
Ja, vad är skillnaden? Jag vet att det finns hubbar med switch och också utan. Whats the difference?

Antingen är det en hub eller så är det en switch, om det står nått annat så är det skräp *generaliserar*.

En Hub:
Förstärker de elekriska signalera från den sändande datorn och skickar vidare datan till alla portar på hubben (som går till de andra datorerna). De datorer som datan inte är ämnad för ignorerar denna data medans datorn som datan är ämnad för tar emot datan. Alltså går all data till alla datorer vilket resulterar i ett belastat nät då alla datorer delar på vanligtvis 10mbit/s.
Hubbar arbetar på den fysiska nivån (nivå 1) i OSI-Modellen.

En Switch:
Har (idag) vanligtvis 100mbit/s på varje port. datorerna delar alltså inte på bandbredden på samma sätt som en hub. Som sagts tidigare så arbetar en switch på nivå 2 i OSI-modellen. Varje dators nätverkskort har en världsunik adress som kallas MAC adress. En switch lagrar alla datorers MAC adress i en tabell över MAC adresser (typ som telefonboken lagrar telefonnummer). När man skickar data till en annan dator så skickar ens dator med sin egen MAC adress och till vilken MAC adress datan ska (samt annan info som är jag inte orkar förklara). När då dator A skickar data till dator B så ser switchen vilken MAC adress datan ska till och kollar upp i sin tabell på vilken port just den MAC adressen finns och skickar dit datan.

nått sånt...har säkert glömt nått.. jaja kanske klarnar nått.

Permalänk
Medlem

Tackar och BOCKAR!

Tack så mycket för dessa svar. Jag är nöjd. Det var denna information jag hade innan också, men jag ville få den bekräftad av den anledning att en hub kostar en extra penning jämfört med en switch med motsvarnde prestanda (antal portar och bandbredd)

Ha en trevlig helg!

/ Henrik Alfredsson

Visa signatur

P4 2,26, 1024 Mb Samsung PC2700 DTL, 140 GB (60 + 80 WD), 22" Samsung Syncmaster 1200NF, Hercules 3D Prophet 9700 Pro

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoRe_85

Snack; Det är ISO som har tagit fram OSI-modellen precis som Bark sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Skillnaden mellan switch oh hub?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm

En Switch:
Har (idag) vanligtvis 100mbit/s på varje port. datorerna delar alltså inte på bandbredden på samma sätt som en hub. Som sagts tidigare så arbetar en switch på nivå 2 i OSI-modellen. Varje dators nätverkskort har en världsunik adress som kallas MAC adress. En switch lagrar alla datorers MAC adress i en tabell över MAC adresser (typ som telefonboken lagrar telefonnummer). När man skickar data till en annan dator så skickar ens dator med sin egen MAC adress och till vilken MAC adress datan ska (samt annan info som är jag inte orkar förklara). När då dator A skickar data till dator B så ser switchen vilken MAC adress datan ska till och kollar upp i sin tabell på vilken port just den MAC adressen finns och skickar dit datan.

nått sånt...har säkert glömt nått.. jaja kanske klarnar nått.

MAC adresserna skall vara världsunika men det är de inte, det fins kort du själv kan välja MAC adress på, och även lågpriskort som har ett begränsat antal adresser.

Sen skall man tänka på att även om man har en 100mbit switch med 24 portar så är det inte säkert man kan utnytja det fullt ut, dvs 12 datorer som tankar i 100mbit från 12 andra datorer. Det fins begränsningar för hur mycket den kan switcha internt. det är dock inget som tillverkarna är allt för pigg på att skriva ut tror jag.

Jag är inte såå hemma på nätver

Permalänk
Medlem

Tänk om någon skulle läsa hela tråden innan de skickade in ett inlägg, eller kanske söka (både SweC och Google) lite innan de postar en tråd.