Då var det dags igen - Mer färg och liv åt BF4 SweetFx

Permalänk
Inaktiv

Då var det dags igen - Mer färg och liv åt BF4 SweetFx

http://sfx.thelazy.net/games/game/280/

Citat:

Boulotaur2024's Injector if you're using the x64 executable

Bild:
http://sfx.thelazy.net/games/screenshot/4315
Många bider:
http://sfx.thelazy.net/games/preset/746/

Det som funkade för mig som kör win 8.1 64x är att ladda hem denna mappen https://dl.dropboxusercontent.com/u/24697861/SweetFX%2BEFX%20... (som jag hittade i kommentarerna på sidan) och extrakta alla filer in i bf4 mappen.
Sen när det är klart så laddar du hem valfri Settings fil ex Colour shift http://sfx.thelazy.net/games/preset/747/ eller K-putt http://sfx.thelazy.net/games/preset/746/. Detta sistnämnda är en txt fil som du döper om till SweetFX_Setting.txt och lägger denna fil i bf4 mappen och skriver över äldre fil.

Det ska gå att toggla on off med Scroll Lock knappen men det funkade bara för mig första gångerna av någon anledning. Tycker det ser mkt bättre ut nu iaf. Bättre färger och skarpare gillar jag.

Gillar du inte ändringen så slipper du naturligtvis.

Varsegod!

edit: Jag ladda upp 2 videos

Permalänk
Medlem

Och då till den självklara frågan. Hur hög är risken för ban? Var försiktiga med det här, hörrni!

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mickur:

Och då till den självklara frågan. Hur hög är risken för ban? Var försiktiga med det här, hörrni!

Ingen har blivit bannad för detta i bf3 iaf. Läs själva här och avgör själva, aka gör en egen riskbedömning http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ingen har blivit bannad för detta i bf3 iaf. Läs själva här och avgör själva, aka gör en egen riskbedömning http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Vet att bland andra sweclockers rapporterade om att spelare blev bannade för att mixtra med färgerna i bf3.
Och när jag följde din länk så sa andra posten "LOL sweetFX is not allowed by PB " så man kanske inte blir bannad i bf4 men man kan inte köra med PB vilket gör att man får spela med massa cheatande idioter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SalaMAD:

Vet att bland andra sweclockers rapporterade om att spelare blev bannade för att mixtra med färgerna i bf3.
Och när jag följde din länk så sa andra posten "LOL sweetFX is not allowed by PB " så man kanske inte blir bannad i bf4 men man kan inte köra med PB vilket gör att man får spela med massa cheatande idioter.

Du kanske ska ta och läsa mer än 1 post lol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du kanske ska ta och läsa mer än 1 post lol..

Och läser man mer och framförallt kollar hur mycket dom har spelat tills nu så är det inte speciellt mycket tråden är ju ändå ca två månader gammal sedan om det beror på inaktivitet pga Ban eller annat får andra bedöma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Och läser man mer och framförallt kollar hur mycket dom har spelat tills nu så är det inte speciellt mycket tråden är ju ändå ca tre månader gammal sedan om det beror på inaktivitet pga Ban eller annat får andra bedöma.

Citat:

SweetFX does not inject data into the EXE of the game.

While people call the shader mods injectors, they are not code injectors
in the original meaning of the word, in that they do not inject code
into another process, but have their own separate process.

SweetFX is a set of shaders that run using the InjectSMAA dlls which is a
Direct3D proxy dll that redirects the Direct3D render surface to
another surface and then runs an extra shader pass on that surface
before returning the output to the backbuffer.

VAC rules does not explicitly state that this is allowed, but neither does it state that this is not allowed.

Since Valve have never explicitly stated that it is allowed, it remains a
grey area, but in the two years that such shader mods have existed no
one have ever been banned for using them.

VAC seems to only detect things which can be used to cheat and shader
mods such as FXAA tool and SweetFX can not be used to cheat.

Source : I'm the SweetFX developer.

In yo face.
Nej men, klart det är bra av dig att vara försiktig, men som sagt har ingen blivit bannad av det än i bf3. Därmed kan det tyckas säkert även om man inte vet till 100% om det är samma för bf4. Du får såklart låta bli om du tycker det verkar osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

In yo face.
Nej men, klart det är bra av dig att vara försiktig, men som sagt har ingen blivit bannad av det än i bf3. Därmed kan det tyckas säkert även om man inte vet till 100% om det är samma för bf4. Du får såklart låta bli om du tycker det verkar osäkert.

Får jag fråga vad VAC och Valve har med BF4 att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

In yo face.

vad har Valves Anti Cheat med punkbuster och dice att göra?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Bara jag som nästan inte ser någon skillnad?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Inte detta igen...

Spelet ser bra ut, varför ändra på det?
Spelar ingen roll om det är ett spel eller ett fotografi, så fort man pillar lite på färgvärdena tycker man det ser "bättre" ut.
I BF3 fungerade det, sen kom det områden där "färgfixen" helt totalförstörde färgerna och fick ögonen att blöda(t.ex gul buss), tycket den förstörde mer än gjorde nytta.

Sen exponerar skärmar bilden annorlunda och har olika styrkor på röd, grön och blå; Dvs olika resultat för alla spelare.

Tack för tipset, men jag stannar på originalet. Så fort man börjar pilla så vill man bara ändra mer, och tillslut tycker man inte originalet är visuellt snyggt längre; Nackdelen med att ändra en bild för mycket.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

In yo face.

Men det känns ju betryggande att jag inte blir bannad på steam när jag spelar BF4 utvecklat av DICE som ägs av EA som använder sig av ORIGIN, då kan jag ju sova gott om natten när jag vet att mina steamspel är säkra iallafall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Inte detta igen...

Spelet ser bra ut, varför ändra på det?
Spelar ingen roll om det är ett spel eller ett fotografi, så fort man pillar lite på färgvärdena tycker man det ser "bättre" ut.
I BF3 fungerade det, sen kom det områden där "färgfixen" helt totalförstörde färgerna och fick ögonen att blöda(t.ex gul buss), tycket den förstörde mer än gjorde nytta.

Sen exponerar skärmar bilden annorlunda och har olika styrkor på röd, grön och blå; Dvs olika resultat för alla spelare.

Tack för tipset, men jag stannar på originalet. Så fort man börjar pilla så vill man bara ändra mer, och tillslut tycker man inte originalet är visuellt snyggt längre; Nackdelen med att ändra en bild för mycket.

Låt mig gissa, du älskade blåfiltret?

Gillar man mer liv i färgerna och skärpa så är detta ett självklart val, se själv på bilderna..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SalaMAD:

Men det känns ju betryggande att jag inte blir bannad på steam när jag spelar BF4 utvecklat av DICE som ägs av EA som använder sig av ORIGIN, då kan jag ju sova gott om natten när jag vet att mina steamspel är säkra iallafall

BF3 gick genom Origin..

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är bra som det är atm Tack för tipset iaf.

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kuggarn:

Tycker faktiskt det är bra som det är atm Tack för tipset iaf.

Tycker också om grafiken i BF4 som det är. Men tycker det är lite livlösa färger emellanåt samt lite suddigt vilket minskar realism känslan för mig. No problemo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Låt mig gissa, du älskade blåfiltret?

Gillar man mer liv i färgerna och skärpa så är detta ett självklart val, se själv på bilderna..

Nej, jag avskydda det. Men det var iaf skönare att kolla på än färger som skar sönder ögonen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Nej, jag avskydda det. Men det var iaf skönare att kolla på än färger som skar sönder ögonen.

Du kan liksom ställa in exakt dom färger du vill ha i config filen.. Du behöver inte ha cartoon på och massa saturation om du inte vill..

Permalänk
Inaktiv

Ladda upp en video till med lite mer skärpa. Lite för mkt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du kan liksom ställa in exakt dom färger du vill ha i config filen.. Du behöver inte ha cartoon på och massa saturation om du inte vill..

Refererar tillbaka till mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

BF3 gick genom Origin..

Ja, jag har inte påstått något annat. Så förstår inte var du vill komma med det inlägget. Faktum är att jag inte nämnde bf3 i mitt inlägg alls men ja den använder origin precis som bf4 så inget av spelen har någon koppling till steam, valve eller VAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

BF3 gick genom Origin..

75% av ditt citat handlar om att man inte kan bli bannad av Valve Anti-Cheat och att valve inte sagt någonting om color tweakers. Absolut ingenting om Punkbuster eller DICE.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

75% av ditt citat handlar om att man inte kan bli bannad av Valve Anti-Cheat och att valve inte sagt någonting om color tweakers. Absolut ingenting om Punkbuster eller DICE.

Color tweaker. Om du injicerar kod in i exe filen så kan det bli kick/ban och allt sådant. Detta är inte så som du läste i posten jag länkade, utan handlar om att ändra färger och skärpa etc utanför exe filen. Ungefär som att du tar en låt och lägger reverb på den. Källan ändras inte.
Det folk blev bannade för var en liknande där man kunde ta bort solflares etc (vilket i sig var bra för ingen vill bli bländad i spel..) men som gav en orättvis advantage.
Det är allmänst känt att SweetFx är lugnt att använda för diverse spel och EA/Dice har inte sagt något att det inte vore okej sen dom sist sa att det var ok med detta i bf3 (därav ingen blivit bannad).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Refererar tillbaka till mitt första inlägg.

Nu pratar du i cirklar.. Du behöver inte ha färger som sticker i ögonen du kan ändra original färgerna och göra dom 5% vibrant istället för 30% efter exakt din smak. Men tycker du det är perfekt som det är slipper du som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nu pratar du i cirklar.. Du behöver inte ha färger som sticker i ögonen du kan ändra original färgerna och göra dom 5% vibrant istället för 30% efter exakt din smak. Men tycker du det är perfekt som det är slipper du som sagt.

Nej, jag pratar inte i cirklar.
Som jag sa i mitt inlägg: Börjar man ändra inställningar för att förbättra något som redan ser bra ut kommer man knappast "stanna" där, det blir ett syndrom av att ha "mer mer mer". Sen om man vill gå tillbaka till originalspelets utseende blir man helt plötsligt missnöjd med dom dämpade färgerna.

Ändra du om du vill, men jag har sagt varför jag inte tänker ändra. Tycker själv inte man ska ändra något som redan ser bra ut.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Nej, jag pratar inte i cirklar.
Som jag sa i mitt inlägg: Börjar man ändra inställningar för att förbättra något som redan ser bra ut kommer man knappast "stanna" där, det blir ett syndrom av att ha "mer mer mer". Sen om man vill gå tillbaka till originalspelets utseende blir man helt plötsligt missnöjd med dom dämpade färgerna.

Ändra du om du vill, men jag har sagt varför jag inte tänker ändra. Tycker själv inte man ska ändra något som redan ser bra ut.

Okej men gör inte det då. Visst är det risk för ett sånt scenario fast så behöver det inte nödvändigtvis bli.. Man kan ju nöja sig med att ändra vissa parametrar efter sitt tycke och lämna det så, och tycka original ser sämre ut.
Efter att ha testat lite så gillar jag skarpheten, ser coolt ut på ett visst sätt, men ser lite för kantigt ut på ett annat. Får se om jag kan tweaka det lite på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Okej men gör inte det då. Visst är det risk för ett sånt scenario fast så behöver det inte nödvändigtvis bli.. Man kan ju nöja sig med att ändra vissa parametrar efter sitt tycke och lämna det så, och tycka original ser sämre ut.
Efter att ha testat lite så gillar jag skarpheten, ser coolt ut på ett visst sätt, men ser lite för kantigt ut på ett annat. Får se om jag kan tweaka det lite på något sätt.

Jag tycker också det ser bättre ut - Nu när jag sett spelet med lite gladare färger.
Men inbilla dig nu att du inte hade sett dessa ändringar i ett forum, hade det då spelat någon större roll? Hade du gått runt och tänkt "fan, lite färggladare skulle det kunna bli!"

Nu har du även upptäckt att spelet blir lite kantigare, och måste bråka med inställningar för att få det "optimalt" för din smak.

Hoppas du ser min poäng med att lämna spelet som det är, som det var tänkt att se ut

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Jag tycker också det ser bättre ut - Nu när jag sett spelet med lite gladare färger.
Men inbilla dig nu att du inte hade sett dessa ändringar i ett forum, hade det då spelat någon större roll? Hade du gått runt och tänkt "fan, lite färggladare skulle det kunna bli!"

Nu har du även upptäckt att spelet blir lite kantigare, och måste bråka med inställningar för att få det "optimalt" för din smak.

Hoppas du ser min poäng med att lämna spelet som det är, som det var tänkt att se ut

Ja, det hade jag faktiskt. Första gången jag såg paracel storm så tyckte jag den såg rätt grå ut. Jag gillar när det är färg och liv i spel inte blåfilter eller gråfilter, inte cartoon färger till max heller för den delen, men något mitt emellan hellre än grått och blått.

Jo jag fattar vad du menar att man kan börja inbilla sig att det blir bättre av något som egentligen inte gör skillnad. Fast här ser man, iaf jag, tydlig skillnad på bilderna i post 1. Mycket härligare färg etc med SweetFx på bilderna så det är ingen inbillning.
Men original grafiken ser nice ut på sitt sätt också, inget är fel!

edit: drog upp #define SMAA_CORNER_ROUNDING från 16 till 90. Blev lite mjukare kanter nu, ser nice ut!

Permalänk
Medlem

Ja, givetvis ser man alltid en tydlig skillnad.

Ta den mest färgglada bilden du kan hitta på google, ändra kurvorna lite, å vips så såg den äldre bilden helt plötsligt "grå" ut.
Låt oss jämföra med denna:

http://miriadna.com/desctopwalls/images/max/Ideal-landscape.j...

Den ser färgsprakande och fin ut? Går den att "förbättra" ?

Här är en gif jag skapade:
http://feedr.se/upload/Ideal-landscape.gif

Frågan är nu, kan jag göra så att den nya ännu färggladare bilden ser grå ut? Svar ja.
Detta lär vara relaterat till ögonen och hur hjärnan uppfattar ljus och färger.

Jag försöker inte attackera dig eller någon annan, vill bara illustrera att allting kan alltid se "bättre" ut, hur mycket du än ändrar än bild. Jag ifrågasätter bara hur "värt" det är att ändra något alls.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Ja, givetvis ser man alltid en tydlig skillnad.

Ta den mest färgglada bilden du kan hitta på google, ändra kurvorna lite, å vips så såg den äldre bilden helt plötsligt "grå" ut.
Låt oss jämföra med denna:

http://miriadna.com/desctopwalls/images/max/Ideal-landscape.j...

Den ser färgsprakande och fin ut? Går den att "förbättra" ?

Här är en gif jag skapade:
http://feedr.se/upload/Ideal-landscape.gif

Frågan är nu, kan jag göra så att den nya ännu färggladare bilden ser grå ut? Svar ja.
Detta lär vara relaterat till ögonen och hur hjärnan uppfattar ljus och färger.

Jag försöker inte attackera dig eller någon annan, vill bara illustrera att allting kan alltid se "bättre" ut, hur mycket du än ändrar än bild. Jag ifrågasätter bara hur "värt" det är att ändra något alls.

Det är väl inte alltid värt eftersträva den högsta "vibrance" man kan uppnå. Men lite modifikation på färger som upplevs gråa ser jag inget fel med.
Jag förstår din poäng så visst ska man nog passa sig för att ta i för mycket då det kan bli omvänd effekt annars.
edit: Fick sätta på fxaa till high igen (från off) för trädkronorna och växter blev för taggiga. Drog även ner sharpness till default .4 någonting. (Funkar med högre sharpness på stadsbanor mer än djungelbanor dock.)