Permalänk
Medlem

1333 i bios, borde vara 1600.

Hejsan!

Köpte precis en ny dator och byggde ihop honom nu under dagen. Allt verkar funka felfritt förutom just biten med minnena. Inne i bios noterade jag att de stod på 1333 och inte 1600 som det bör vara.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4197169/final

Där har ni datorn, ni kanske har någon fräck snabbfix. Grafikkortet är för närvarand hd 4850 eftersom jag inte fått mitt R9 270x ännu.

Med vänlig hälsning,
Hoojk!

Permalänk
Avstängd

in i bios och ställ in dom som 1600 är det som gäller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Inget särskilt jag behöver tänka på när jag gör det? Behöver jag inte ändra något annat än det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoojk:

Inget särskilt jag behöver tänka på när jag gör det? Behöver jag inte ändra något annat än det?

Du behöver inte tänka på något förutom att du ska ha 1600 MHz och eftersom du inte behöver ändra volten så det är bara o köra på

Permalänk
Skrivet av Hoojk:

Nej det borde bara vara att ställa upp minnes frekvensen till 1600

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kan ju inget än älska SC, svarar på momangen med goda besked

Permalänk
Medlem

Använd XMP-profilen om det finns så ställs minnena in exakt som de ska vara med frekvens, volt och timings.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har även behövt ställa upp spänningen manuellt för att få minnen att fungera. Var på Corsair Dominator tror jag. Så om det inte skulle fungera kan du även prova att göra det, enligt specifikation.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Bästa är att gå in i bios, AI Tweaker och sätta memory frequency till D.O.C.P.
Då optimerar du alla inställningarna för att minnena skall köra i 1600mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbhaa:

Du behöver inte tänka på något förutom att du ska ha 1600 MHz och eftersom du inte behöver ändra volten så det är bara o köra på

Det är klart att volten måste ändras också, då volten default är 1.35v vid 1333 MHz som standard, minnet ska ha 1.5v vid 1600.

Men kolla om du har nått med XMP i bios och aktivera detta, på AMD kan det dock heta D.O.C.P då behöver du inte ändra nått annat, under förutsättning förstås att minnet har en XMP profil inlagd i dess SPD om inte fär man sätta in timings, volt och Mhz manuellt enligt minnets spec.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Eftersom inet varit så snälla att skriva upp minnenas timing (latens) och spänning (volt) i det här fallet så blir det jätte lätt att ställa in minnena rätt innan man ändra frekvensen (hastigheten / Mhz).

Jag skulle åtminstone kolla upp att dom stämmer innan jag överklockade minnena till 1600MHz som många moderkorts hemsidor kallar det genom att ha * eller OC vid vissa minnes frekvenser. Butiker bruka inte skriva upp såna detaljer eller ens vilken bios version som krävs för att klarar en viss processor om det nu finns en bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

Ok tack gott folk, ska titta på det imorgon!

Permalänk
Medlem

King dator för den pengen!

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Vad kul att du tycker det, spejade länge efter något prisvärt. Student som man är

Permalänk
Medlem

D.O.C.P så löste det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är klart att volten måste ändras också, då volten default är 1.35v vid 1333 MHz som standard, minnet ska ha 1.5v vid 1600.

Men kolla om du har nått med XMP i bios och aktivera detta, på AMD kan det dock heta D.O.C.P då behöver du inte ändra nått annat, under förutsättning förstås att minnet har en XMP profil inlagd i dess SPD om inte fär man sätta in timings, volt och Mhz manuellt enligt minnets spec.

Okej, det hade jag ingen aning om När jag klockade mina minnen till 1600 ändrade jag aldrig volten, bara satte på 1600 så var det klart och det funkar

Permalänk

AMD har satt en begränsning när det gäller bl.a. Corsairs Vengence-minnen. Jag har Vengence CL9 1600Mhz, som kör i 1333. Jag frågade Corsair vad det kunde bero på, och jag läste om begränsningarna. Om minnet kör på Dual Channel, begränsar processorn minneshastigheten till 1333.
Jag försökte överklocka dem med hjälp av att mixtra lite i BIOS, men det fungerade inte. För tillfället så har Corsair begränsat sitt forum, så jag kan inte skicka diagrammet på vilka minnestyper som fungerar till vilka AMD processorer

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Avstängd

tror inte det är cpu´n i sig utan mer vissa moderkort som inte gillar vissa minnen ibland och mina corsair 1600 cas 9

där kör jag dom som 2133 cas 10 med 1t på slutet och 1,65v ..om vinsten är så stor är väll en annan fråga men nog går det att få snurr på dom om man vill och 1600 tror jag dom flesta oftast klarar och om dom inte gör det så kan man nog fixa det med en liten puff på volten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så sätter alla moderkort minnena i 1333mhz som standard, har man snabbare minnen måste man gå in och aktivera xmp/docp för att få ut deras rätta hastighet.
Naturligtvis kan man även manuellt klocka upp dom till rätt hastighet.