Grafikkort till 300W OCH 430W

Permalänk
Medlem

Grafikkort till 300W OCH 430W

Hej!

Är inte ny på forumet, har bara glömt inloggningen OCH lösenordet på min förr-förra mail så jag har skapat nytt konto

Brukar kika in här med några månaders mellanrum och uppdatera mig och nu behöver jag återiegen Er ädla hjälp!

Har byggt två htpc till mig själv och min svåger. Hänger med övrig hårdvaruutveckling men grafikkort har alltid varit en svår nöt för mig att knäcka.

Numero 1:

Byggde en htpc åt mig själv för ett år sedan. Behöver själv ett så bra grafikkort som möjligt att köra på ett 300W nätaggregat (vänligen scrolla ner lite på denna sida så är nätaggets prestanda specat: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=210) Jag kör en ivy bridge i3 på en sån här mobo https://www.asus.com/Motherboards/Z87IPRO/ med 8gig ram.
Vill gärna kunna spela lite steamspel och kanske GTA V när det släpps till PC om det är möjligt. Har platsbrist i chassiet så jag slipper gärna leta efter nytt nätagg. Är det möjligt, elelr vad är annars bästa grafiken jag kan trycka i?

Numero 2:

Har i dagarna byggt en ny htps åt min svåger. En 4:e gen i5:a på ett sjysst mobo, sjyssta minnen och ett 430W Corsair nätagg. Vad ska jag köpa för grafikkort åt honom i julklapp?

Samma där, han vill gärna kunna köra GTA V om och när det släpps. Annars är det FIFA 14 och andra icke-krävande spel han spelar hemma.

Skulle upskatta all möjlig hjälp otroligt! Hjälp en vilsen själv....

Permalänk
Medlem

Gör ett svar på mig själv och hoppar på ytterligare feedback..

Rigg 1:

Har grävt några timmar och upptäckt att R7-korten drar ca 250W. Med tanke på det system jag har, kan jag köra ett sådant grafikkort i min i3, 2hdd med 300W nätagg?

Rigg 2:

Jag tänker sedan sträcka mig till att anta att R9-korten som drar ca 290W fungerar utmärkt i en rigg med i5, 2hdd, bluray och 430w corsair nätagg?

Input uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltoid:

Rigg 1:

Har grävt några timmar och upptäckt att R7-korten drar ca 250W. Med tanke på det system jag har, kan jag köra ett sådant grafikkort i min i3, 2hdd med 300W nätagg?

Rigg 2:

Jag tänker sedan sträcka mig till att anta att R9-korten som drar ca 290W fungerar utmärkt i en rigg med i5, 2hdd, bluray och 430w corsair nätagg?

Input uppskattas!

Det skall fungera så länge du inte absolut pushar allt till max och i rigg 2 så ska du helst inte överklocka procerssorn. Det kan bli väldigt tight då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Det skall fungera så länge du inte absolut pushar allt till max och i rigg 2 så ska du helst inte överklocka procerssorn. Det kan bli väldigt tight då.

Ingen överklockning, så det bör vara lugnt antar jag.

Nu blir man ändå sugen på att skaffa nytt nätagg till sin egen rigg. finns en chans att jag uppgraderar min nätdel sill en sådan här(http://www.inet.se/produkt/5321763/silverstone-strider-sfx-st...) och köper ett r9 till min rigg oxå.

Skulle dock fortfarande uppskatta mer input just på 300w-riggen. Kanske finns nån mer som stoppat hyfsat modern grafik i sin 300w-rigg eller kan mer än mig. Alla A och Watt hit o dit när man ska räkna på förbrukningar osv gör mig snurrig och angivnia watt-krav på grafikkort stämmer ju inte alls med swec's mätningar....

suck....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltoid:

Nu blir man ändå sugen på att skaffa nytt nätagg till sin egen rigg. finns en chans att jag uppgraderar min nätdel sill en sådan här(http://www.inet.se/produkt/5321763/silverstone-strider-sfx-st...) och köper ett r9 till min rigg oxå.

Skulle dock fortfarande uppskatta mer input just på 300w-riggen. Kanske finns nån mer som stoppat hyfsat modern grafik i sin 300w-rigg eller kan mer än mig. Alla A och Watt hit o dit när man ska räkna på förbrukningar osv gör mig snurrig och angivnia watt-krav på grafikkort stämmer ju inte alls med swec's mätningar....

suck....

Är det ett gammalt CX430 du har så är det antagligen bättre konstruerat än något nytt agg i serien CX. De gamla CX430 kunde lastas rejält mycket mer än sina specade 430W. Jag hade kört på det tills det gav upp. De var tillverkade av Seasonic för övrigt.

Vad gäller din 300W-rig så räcker inte effekten för att överhuvudtaget uttala sig i frågan. Fabrikat och modellbeteckning behövs. Sen tillkommer ju frågan om vad det har för möjligheter till strömförsörjning, adaptrar på ett så litet agg till PCI-e kontakter är sällan något gott val.
Edit: Såg att det satt en PSU i chassit, antar att det är det. Då är det ett FSP som peakar på 264W med en PCI-e 6pin för kortet. Jag antar att din i3 inte drar så mycket så frågan är om du kommer över 200W i last, värt att prova även om FSP inte är någon höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltoid:

Rigg 1:

Rigg 2:

Input uppskattas!

Det är inte korten som drar 250 respektive 290 Watt, det är de kompletta datorerna de testats i.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassin? Som jag ser det så finns det en stor risk att det blir svårt att kyla ett energihungrigt grafikkort som sitter i ett trångt htpc-chassi om chassit inte har bra kylning.

Vad har du för budget?

btw så tycker jag att en htpc som man ska spela på inte är en htpc, bara en pc...

Skrivet av ziltoid:

Rigg 1:

Rigg 2:

Input uppskattas!

vad menar du med r7 och r9-korten? De skiljer sig väl mycket åt? Finns ju r9 270, 270x, 280, 280x, 290 och 290x, som drar väldigt olika.
R7-korten är nog inget man vill spela på.

Skrivet av ziltoid:

suck....

De angivna watt-krav du talar om är antagligen tillverkarens rekommendation på nätagg för hela datorn, inte vad grafikkortet drar. Nvidia brukar skriva på sina specs exakt vad kortet drar vid 100% power usage, dock så kommer korten oftast bara upp till typ max 80% av det, även i sweclockers tester (där det som sagt är en hel dator med krävande cpu och mätt vid vägguttaget dessutom)

Hursomhelst så tror jag att man kan stoppa in hyfsat starkt grafikkort i dom datorerna, sålänge det går att kyla. Watt-mässigt så kan du köra in även top of the line-kort i 470watt-burken, såsom 780, titan, 290x osv.
i 300-wattarn får du nog in 760, 660, 660 ti, 270x, 7950 osv. korten i den rangen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltoid:

jag är 99% säker på att R7-korten drar mycket mycket mindre än så. under 100 watt. Många av nvidias multimediakort drar sjukt lite. gt 610 t.ex. drar absolut maximalt 29 watt. (ändå är recommended 300 watt, detta är ju som sagt för hela datorn dom rekommenderar.)

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

För många svar för att jag ska orka citera alla

kerbo
zaln T
deadich

Tack för input!

Jag menade att lasterna på grafikkorten jag angav även är lastade i ett i7 system. Med hänsyn till detta borde korten (R7260x R9270x) funka i respektive system jag byggt. Min egen budget är ca uppåt 1500, svågerns grafikkort kan få kosta 2000.

Mitt chassie är litet men har plats för ett ordentligt kort och god ventilation. Byggt datorer på hobbybasis i 15 år så fullgod kylning har jag koll på. Är bara en sopa på att hänga med i graffe-utvecklingen

Angående HTPC:s utrustningar med grafikkort så körs XBMC på båda datorer som används som hemmabiodatorer, men det är jäkligt skönt att sätta sig i soffan med en trådlös xbox360kontroll och lira lite sidoscrollare och bilspel ibland. Så slipper man köpa både dator och spelkonsol till tv:n.

"Riktiga" spel spelas på speldatorn i spelrummet

Tack för all input! Nu kan jag nog köpa grafikkort med lite bättre självförtroende!