Mellandagarna från en butiksanställd

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Samma hos oss, ibland kommer det in kunder över en vecka efter rea har startat vi har slut på det mesta som är värt att köpa och det enda man får är sura miner.

Och då snackar vi artiklar vi har fått in 50-60 st av, ska man handla något man ser på rea då far man på en gång och inte vecka/veckor efter vad fan förväntar man sig att man reserverat artikeln för fru sur Svensson

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Självklart ska det klagas

å absolut i västerås!

väldigt dålig service jämfört med andra orter - tycker dom ofta fuskar med sina skandal myt priser på

rea dagarna hemskt mkt...

jag känner mig våldtagen ibland när jag går in på dessa butiker .

speciellt dom som går på provision försöker gärna sälja dom dyraste grejjerna dom har + med extra tillbehör...
absolut dom försöker göra allt i sin makt men inte är det åt oss konsumenter

men förstår vi måste ju tjäna pengar idag..

å tror dom flesta fattar att det inte är ni arbetare som står för priserna..
vi måste ju få klaga på dessa lock priser

man måste ju få ventilera sig

förstår inte riktigt meningen med denna tråd.

Så vi får klaga?
Okej. 12 !!! stycken för att skriva det lilla?

OT:
Lås tråden, REA=Ingen är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Får de ta vilket pris de vill??

Att ha ett normalpris och sedan höja lite i taget tills rean, för att sedan sänka igen och sätta reapris då det egentligen är normalpris är att lura folk.
Att sätta normalpris på produkter efter priser som är flera år gamla och på varor med gammal teknik är också att lura folk.
Att medvetet försöka lura folk som inte vet bättre, kallas bedrägeri.

Vad jag sett i tråden är det även någon eller ett par som nämnt klädbutiker också.. men själv har jag mer erfarenhet av detta hos elkedjorna.

Antar att du jobbar i elhandeln/äger någon butik, eftersom du reagerar så starkt.. Så varför inte följa Netonnet´s exempel, så är allt ur världen..?

Ja, jag jobbar i branchen driver en liten butik men jobbar själv framförallt med småförtag och service så står ytterst sällan i butik men jag vet vilka marginaler de jobbas med och de är sjukt hur de kan gnällas på att elektronik är dyrt och allt ska vara gratis med frågor och support runt ikring folk kan stå och prata och ställa frågor om produkter som man tjänar/tjänat 100kr på.

"Att ha ett normalpris och sedan höja lite i taget tills rean, för att sedan sänka igen och sätta reapris då det egentligen är normalpris är att lura folk. " Tycker jag är OK är väl upp te folk att hålla koll om det nu varenda krona är viktig priser stiger och saker blir inte alltid billigare vilket sätts som något krav som syns i aftonbladsartikeln som länkas till och då ingår inte ens tvn i rean... sen tycker jag kanske inte att det är ok att göra som du säger"Att medvetet försöka lura folk som inte vet bättre, kallas bedrägeri." med gamla varor men många klarar sig med förra årets modell och om man säljer att te halva priset så ja då blir det stora förluster vilket de storadrakarna också gör. Det viktiga är att produkten uppfyller kundens behov och att denna blir nöjd inte att denna gjort världens deal.

För vem annars om ovetandes ska jag som företagare tjäna pengar på ? Många kunniga är medvetna och väntar på sales där inga pengar finns.

Jag har själv ingen rea mer än på "utgångna produkter" men då när de går ut och inte i mellan dagarna då det helt enkelt inte är lönsamt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Vad folk verkar reagerar på är att det överstrykna priset ofta är det rekommenderade priset. Inte vad dom sålde det för innan rean. Hur man än vänder och vrider på det så är det billigare. Sett gnällartiklar i diverse kvällstidningar. En var minst sagt upprörd av att han endast sparade 1200:-. Och kände sig "kränkt" av att de strykit över det rekommenderade priset och fått intrycket av att han skulle sparat 2000.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk

Rean är väl ändå ett sätt där du lurar dig själv? Ett ganska bra fenomen på detta skulle vara budgivning på en villa som du vinner med 5 miljoner. Hur mycket rea har du fått? Var orginalpriset 10 miljoner eller 10 miljarder?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Rean är väl ändå ett sätt där du lurar dig själv? Ett ganska bra fenomen på detta skulle vara budgivning på en villa som du vinner med 5 miljoner. Hur mycket rea har du fått? Var orginalpriset 10 miljoner eller 10 miljarder?

Relevant jämförelse? Nej.

Varorna på rea är i 9 fall av 10 billigare än vad de sålde dom för innan rean. Det krävs inte mycket research för att inse detta. Räcker med en prisjämförelse på prisjakt helt enkelt. Så länge man har koll på att återförsäljare väljer att använda rekommenderat återförsäljningspris som utgångspunkt i reklamutskicken så är det inget problem anser jag.

Varför de gör så kan jag inte svara på. Man får nog fråga dom som jobbar med kampanjerna och utformar reklambladen.

Är det så att du upptäcker att du inte kommer spara tillräckligt medpengar på ditt inköp eller tror att du blir "lurad" så struntar du i att handla eller vänder dig till annan försäljare. Inte Aftonbladet!

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erben:

Vilket ansvar har butiken och personalen för kundens säkerhet anser ni?

Här är bilder från butiker med nedsatta priser som chockerar.

http://www.youtube.com/watch?v=-xL8rE9DT4g

Skrivet av Erben:

Det är du som nämner att stämma butiker och det är du som påstår att det är ologiskt.
Antingen kan du välja att svara på frågorna eller så finns det andra som kan det.

Jag antar att vi missförstår varandra. Du ställde frågan vilket ansvar butik/personal har för kunders säkerhet vid tex black friday, jag svarade ingen förutom det vanliga brandskydd osv...
Sen fortsatte diskussionen
Hur du anser att jag inte svarar på frågan vet jag inte

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt fyndat på mellandagsrean, 2 gånger tom... Båda gångerna på Expert, och det säger väl en hel del...

Båda gångerna hängde jag på låset, ena gången blev det ett Nikon D90-hus för halva priset (då fanns det 2 ex, ett i skylten och ett på lagret), andra gången var det en tv som de sänkte med 3kkr under det rådande e-handelspriset.. Tvn fanns dock inte i lager, så de beställde hem en till mig, till utsatt pris...

Den butiken finns kvar, men heter audiovideo nu, brukar handla där bara för att stödja det lokala alternativet...

Någon som har insikt kanske kan berätta hur HK brukar stötta franchisetagare ekonomiskt (som i expertfallet) vid såna här prissänkningar som gäller en hel kedja?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Det var ett par år sedan man var på en mellandagsrea, även om man har en ok hembioljud, datorer i varje vrå, ett antal telefoner så är denna hysteri inte något som tilltalar mig, blev armbågad av en liten tant som knappt nådde upp till magen på mig hon for fram som en rugbyspelare av rang in i butiken och slet åt sig köplappar.

Är elektronikbehovet så starkt och eftersatt för alla som deltar i denna köphysteri, eller är eletronik något som förgyller vardagen och en liten lyx för de med mindre ekonomiska medel som gör att de kan köa utanför nyetablerade butiker mitt i arbetsveckan och bete sig som en missbrukare som försöker få sig en fix. Det är helt sjukt ta er en minut stå och betrakta folket en del det bara lyser i ögonen när de ser en ny telefon, platta eller tv. Vad jag inte begriper är att vuxna människor som tillsynes borde ha en stabil ekonomi blir som grottmänniskor över en TV som är nedsatt ett par tusen. Det är liksom bara lite elektronik. Själv försöker jag stanna hemma och njuta av mina lediga dagar och göra något annat istället

Till ni som arbetar i butikerna stackars satar som får stå ut med julmusik i månader innan jul, jag skulle bryta ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Mer skitsnack från Aftonblaskan..
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18086824.ab

Det är så härligt att de har en fotnot om att flera läsare har hört av sig att det är två olika modeller; SMU50S12SK och SMU50D12SK - som de väljer att avfärda som att det är möjligt att det är en felskrivning från Media Markt själva, men de tar inte hänsyn till att det kan ha varit felskrivning när de skrev 4990:- istället för 3990:-

Rätt löjligt egentligen. Sen att folk inte kan se skillnad på svart och rött är också rätt konstigt. Rött signalerar oftast rea-priser och svart normal-priser Jag jobbar på en mindre elekronikkedja som säljer mindre elektronik mm. Jag råkade ut för en liknande grej för ett tag sedan; en kund kommer in och säger att han vill ha produkt X, jag tar fram den och säger 40kr. Han påpekar då att den kostade 25kr två veckor tidigare och undrar varför vi höjt priset "normalpriset" till 80kr. Jag påpekar då att 25kr var en tidsbegränsad kampanj i samband mad att kedjan firade jämn födelsedag och att produkt X är på kampanj för 40kr i stället för normlpriset 80kr. Han säger då att jag kan behålla produkten och lämnar därefter butiken.

Vad har vi då lärt oss av detta? Läs/fråga hur lång kampanjen är om du väljer att bara köpa ett exemplar av en produkt, en rea brukar oftast inte räcka mer än en vecka eller två.

Skrivet av john_doe:

Till ni som arbetar i butikerna stackars satar som får stå ut med julmusik i månader innan jul, jag skulle bryta ihop.

Som tur är börjar vår kedja inte med julmusiken för än runt den 24e November ^^

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felet:

Som tur är börjar vår kedja inte med julmusiken för än runt den 24e November ^^

Harrods i London startade julskyltningen den 19 Juli förra året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

... Så länge man har koll på att återförsäljare väljer att använda rekommenderat återförsäljningspris som utgångspunkt i reklamutskicken så är det inget problem anser jag. ...

Problemet är att dom inte får använda rekommenderat återförsäljningspris som utgångspunkt för vad som är ett REA-pris, utan dom ska använda sitt eget normalpris! För att citera Konsumentverket:

Citat:

Avsnitt 2.2.1, sista meningen:

En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden.

Citat:

Avsnitt 2.2.2, stycke (c) om Rea:

"Rea" eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris”.

Mao, den enda gången dom kan använda rekommenderat återförsäljningspris som utgångspunkt är när det sammanfaller med deras eget normalpris.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Står faktiskt cirkapris på marknaden, dvs hos flera andra återförsäljare. Sen står det att priset måste ligga under deras ordinarie pris. Vilket det gjort. Vad har dom gjort fel?

Visa signatur

Instagram