Mellandagarna från en butiksanställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jobbar också som butiksanställd i en välkänd kedja, och blir också trött på att folk inte fattar att vi bara är människor som gör så gott vi kan, har inte riktigt med tråden att göra men folk som kommer in och tror att bara för man står bakom disken så ska man kunna allt om allt, så är det ju verkligen inte, alla har sina olika områden.

Absolut. Alla butiksanställda får ta orimligt mycket skit, oavsett sektor.
Och givet så bör ni inte behöva stå till svars för annonser och prissättning, men tyvärr blir det ju så eftersom ansvariga sällan finns ute på golvet eller ens i butiken.

Lite OT:
Däremot så tycker jag att kunskapen på säljare _överlag_ bara blir sämre för var år som går. (Nu kan jag ju givetvis inte uttala mig om dig).
Men som tekniknörd så är det ju extremt sällan jag kommer sämre påläst om vad jag nu vill köpa än säljaren i butik (även fast det då är områdesansvarig, eller den mest pålästa i butiken dom kan vaska fram).
Ofta är det så att säljare mest känns som just säljare, dom står och pladdrar massa totalt nonsens och verkar själva öht inte veta vad dom står och säger.

Vidare så är butikspersonal ofta HELT oinsatta i vad dom gör, senast var det en HEN jag fick tag på när jag var på en byggmarknad. Personen i fråga förstod inte en enda av det byggtermer (har byggare i familjen) som jag svängde mig med, och lyckades inte peka ut avdelning för EN ENDA sak jag ville ha, då HEN inte visste vad det var för nått. (Visst att jag kunnat gå och leta upp mitt skit själv, men jag ville tidsmaximera som alla andra )
Det blev till att springa och hämta en "ansvarig" som utan problem hjälpte mig med samtliga frågeställningar och produkter.

Edit: Haha, måste ju även tillägga den bästa kickern här! Väl i kassan så var det en produkt som ej hade streckkod, personen i kassan visste ju givetvis inte heller öht vad det var för något. Efter att jag förklarade hade HEN ändå inget sätt att prissöka på. Efter att förgäves ropat i ut högtalaren och inte fått någon person till kassan som kunde svara vad varan i fråga kostade så fick jag helt enkelt nöja mig med att inte köpa varan då ingen vågade prissätta den. Så jävla epic.

Då frågar man sig, hur fan?! Visst, ingen kan vara expert från början, men antingen så får väl butiken:
A) Anställa folk som har kunskap sen tidigare
B) Lära upp sina nyanställda

Sen har vi en C), som dagens generation knappt verkar bry sig om, och det är yrkesstoltheten.
Klart att HEN i mitt exempel om byggmarknaden kan yrka på att "arbetsgivaren lär inte upp mig". Men man måste väl fan ta lite eget ansvar? Börjar man på en byggmarknad så måste man väl ha nån sorts vilja att lära sig?
Själv skulle jag tycka att det var sjukt jobbigt om jag stod i en butik där jag kunde precis 0 om produkterna som säljs. Då får man väl ta lite eget initiativ och läsa på och se till att lära sig. Men nej, folk står hellre som jon och pekar åt nån annans håll....

Mygod kände att det var mycket whine på mig ikväll

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är bäst med mellandagsrea är att folk tror de gör ett ordentligt kap, har väldigt sällan köpt något på mellandagsrean då jag anser oftast att de sänkta priserna är så mycket och hurra över. Har snarare under årets gång gjort större fynd genom att följa diverse butiker i olika sociala medier och nyhetsbrev (även reklam annonser här Swec, Feber samt Dagens fynd tråden).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Det jag tycker är bäst med mellandagsrea är att folk tror de gör ett ordentligt kap, har väldigt sällan köpt något på mellandagsrean då jag anser oftast att de sänkta priserna är så mycket och hurra över. Har snarare under årets gång gjort större fynd genom att följa diverse butiker i olika sociala medier och nyhetsbrev (även reklam annonser här Swec, Feber samt Dagens fynd tråden).

Svensson springer till mellandagsrea och lipar när det är slutsålt?
Oj då har man en skev verklighetsuppfattning eller är otroligt naiv,hahaha
God jul:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Alla butiksanställda får ta orimligt mycket skit, oavsett sektor.
Och givet så bör ni inte behöva stå till svars för annonser och prissättning, men tyvärr blir det ju så eftersom ansvariga sällan finns ute på golvet eller ens i butiken.

Lite OT:
Däremot så tycker jag att kunskapen på säljare _överlag_ bara blir sämre för var år som går. (Nu kan jag ju givetvis inte uttala mig om dig).
Men som tekniknörd så är det ju extremt sällan jag kommer sämre påläst om vad jag nu vill köpa än säljaren i butik (även fast det då är områdesansvarig, eller den mest pålästa i butiken dom kan vaska fram).
Ofta är det så att säljare mest känns som just säljare, dom står och pladdrar massa totalt nonsens och verkar själva öht inte veta vad dom står och säger.

Vidare så är butikspersonal ofta HELT oinsatta i vad dom gör, senast var det en HEN jag fick tag på när jag var på en byggmarknad. Personen i fråga förstod inte en enda av det byggtermer (har byggare i familjen) som jag svängde mig med, och lyckades inte peka ut avdelning för EN ENDA sak jag ville ha, då HEN inte visste vad det var för nått. (Visst att jag kunnat gå och leta upp mitt skit själv, men jag ville tidsmaximera som alla andra )
Det blev till att springa och hämta en "ansvarig" som utan problem hjälpte mig med samtliga frågeställningar och produkter.

Edit: Haha, måste ju även tillägga den bästa kickern här! Väl i kassan så var det en produkt som ej hade streckkod, personen i kassan visste ju givetvis inte heller öht vad det var för något. Efter att jag förklarade hade HEN ändå inget sätt att prissöka på. Efter att förgäves ropat i ut högtalaren och inte fått någon person till kassan som kunde svara vad varan i fråga kostade så fick jag helt enkelt nöja mig med att inte köpa varan då ingen vågade prissätta den. Så jävla epic.

Då frågar man sig, hur fan?! Visst, ingen kan vara expert från början, men antingen så får väl butiken:
A) Anställa folk som har kunskap sen tidigare
B) Lära upp sina nyanställda

Sen har vi en C), som dagens generation knappt verkar bry sig om, och det är yrkesstoltheten.
Klart att HEN i mitt exempel om byggmarknaden kan yrka på att "arbetsgivaren lär inte upp mig". Men man måste väl fan ta lite eget ansvar? Börjar man på en byggmarknad så måste man väl ha nån sorts vilja att lära sig?
Själv skulle jag tycka att det var sjukt jobbigt om jag stod i en butik där jag kunde precis 0 om produkterna som säljs. Då får man väl ta lite eget initiativ och läsa på och se till att lära sig. Men nej, folk står hellre som jon och pekar åt nån annans håll....

Mygod kände att det var mycket whine på mig ikväll

Trist att du inte hittade en man eller kvinna, förmodligen hade du fått bättre hjälp då.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Alla butiksanställda får ta orimligt mycket skit, oavsett sektor.
Och givet så bör ni inte behöva stå till svars för annonser och prissättning, men tyvärr blir det ju så eftersom ansvariga sällan finns ute på golvet eller ens i butiken.

Lite OT:
Däremot så tycker jag att kunskapen på säljare _överlag_ bara blir sämre för var år som går. (Nu kan jag ju givetvis inte uttala mig om dig).
Men som tekniknörd så är det ju extremt sällan jag kommer sämre påläst om vad jag nu vill köpa än säljaren i butik (även fast det då är områdesansvarig, eller den mest pålästa i butiken dom kan vaska fram).
Ofta är det så att säljare mest känns som just säljare, dom står och pladdrar massa totalt nonsens och verkar själva öht inte veta vad dom står och säger.

Vidare så är butikspersonal ofta HELT oinsatta i vad dom gör, senast var det en HEN jag fick tag på när jag var på en byggmarknad. Personen i fråga förstod inte en enda av det byggtermer (har byggare i familjen) som jag svängde mig med, och lyckades inte peka ut avdelning för EN ENDA sak jag ville ha, då HEN inte visste vad det var för nått. (Visst att jag kunnat gå och leta upp mitt skit själv, men jag ville tidsmaximera som alla andra )
Det blev till att springa och hämta en "ansvarig" som utan problem hjälpte mig med samtliga frågeställningar och produkter.

Edit: Haha, måste ju även tillägga den bästa kickern här! Väl i kassan så var det en produkt som ej hade streckkod, personen i kassan visste ju givetvis inte heller öht vad det var för något. Efter att jag förklarade hade HEN ändå inget sätt att prissöka på. Efter att förgäves ropat i ut högtalaren och inte fått någon person till kassan som kunde svara vad varan i fråga kostade så fick jag helt enkelt nöja mig med att inte köpa varan då ingen vågade prissätta den. Så jävla epic.

Då frågar man sig, hur fan?! Visst, ingen kan vara expert från början, men antingen så får väl butiken:
A) Anställa folk som har kunskap sen tidigare
B) Lära upp sina nyanställda

Sen har vi en C), som dagens generation knappt verkar bry sig om, och det är yrkesstoltheten.
Klart att HEN i mitt exempel om byggmarknaden kan yrka på att "arbetsgivaren lär inte upp mig". Men man måste väl fan ta lite eget ansvar? Börjar man på en byggmarknad så måste man väl ha nån sorts vilja att lära sig?
Själv skulle jag tycka att det var sjukt jobbigt om jag stod i en butik där jag kunde precis 0 om produkterna som säljs. Då får man väl ta lite eget initiativ och läsa på och se till att lära sig. Men nej, folk står hellre som jon och pekar åt nån annans håll....

Mygod kände att det var mycket whine på mig ikväll

Du är medveten om att det är väldigt mycket bemanningsföretag idag som hyr ut personal?
Där har du nog många av dina svar,det kryllar av säsongsarbetare och folk som bara måste ta alla jobb dom blir erbjudna annars hamnar dom i fas 3 och det är nog ingen rolig historia:-(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hehe, för ett par år sedan så sålde Elgiganten en 3-4år gammal tv för 7990kr med en stor skylt MELLANDAGSREA SPARA 5000kr, ursprungspriset 3-4 år tidigare var 13000kr. Så visst, de ljög ju inte om det är ursprungspriset flera år tidigare man ska jämföra med.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

folk som kommer in och tror att bara för man står bakom disken så ska man kunna allt om allt, så är det ju verkligen inte, alla har sina olika områden.

Det störande här är ju personal som pratar som om de kan allt istället för att säga "hm, du kan få prata med henne/honom istället, han/hon är mer insatt i det här". Jag har iofs aldrig någonsin stött på sån typ av personal (men så är jag ju iofs aldrig i fysisk butik utan handlar allt via internet).

Mellandagsrea och prylar tar slut, måste varan finnas i lager för att få det priset? Alltså gäller inte beställningsvaror under mellanreapriset? Varför inte?

Isf gäller det ju faktiskt bara ett begränsat antal, och bör väl marknadsföras som så på varje vara? Osäker hur det fungerar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tycker det har varit väldigt massa liv runt mellandagsrea de senaste åren.
Klart folk vill köpa en specifik produkt till ett nedsatt pris, om dom kan.
Själv förstår jag inte folk som springer runt och skäller ut butiks anställda för något dom inte kan göra något åt.
Skärpning på svenska folket.

Permalänk
Medlem

Jag stod faktiskt själv och köade i en webhallen butik idag. Fyfasen va fullproppat med folk det var och ändå hade dom typ 7 kassor öppna samtidigt. Man hörde ju en och annan kund vars tålamod hade tagit slut och beskyllde butiken. När det väl blev min tur och gick fram till kassan märkte jag direkt hur stressad killen, vilket jag förstår.

Tycker det är stört larvigt och sjukt omoget av folk att bli sura på företag som är snälla och ger dom lägre priser, bara för att det också är andra som vill köpa saker. Snacka om trångsynt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Jag brukar bara tänka "Har ni inte den produkt jag ville ha, så köper jag den någon annan stans, om jag nu inte hittar en annan produkt". Det är jag som ska göra en bra deal idag, tänker inte köpa något jag inte vill ha...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Som tidigare anställd (i 5 år) i en icke namngiven elektronik-kedja så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Att jobba under mellandagarna var bland det roligaste jag visste, det var alltid mycket folk som mer än gärna handlade jämfört med resten året och de flesta var glada i hågen och andelen klagomål var betydligt färre än de nöjda kunder man hade.

Angående priser så sattes de aldrig lokalt utan allt sådant styrdes centralt av kedjan. Ofta kunde man urskilja ett mönster att veckorna innan jul så gick många priser upp, mestadels till sina ordinarie priser som de sällan såldes för under året, för att sedan direkt efter julafton sänkas med en andel procent. De riktiga "dräparna" som det kallades såldes till vrakpriser (50% av ordinarie pris) men det fanns nästan alltid minst lika många av de modellerna som det fanns av övriga. Dock så är trycket under mellandagarna så enormt att även om vi hade närmare 50-100 st av en utvald nedsatt modell så kunde de säljas av på mindre än 20 minuter efter öppning på juldagen. Därefter kom det oftast flera leveranser av den utvalda modellen under mellandagarna.

Sedan jag slutat jobba som säljare handlar jag i princip aldrig på mellandagsrean, priserna kan vara lägre men jag vet oftast vad jag vill ha och på de produkterna så kan priserna vara ännu lägre vid andra tidpunkter på året. Det som facinerar mig mest är mängden folk som handlar på rean. Att det blivit ett sådant fenomen tror jag inte har med butikernas priser att göra utan det har blivit standard att man köper en nya tv under mellandagarna för att gemeneman förväntar sig ett lägre pris än övriga året vilket jag tycker är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobin89:

Jag jobbar i en större elektronik kedja

Skrivet av Freddemann:

Jag jobbar också i butik

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så du menar att det är helt ok att elektronikkedjorna bryter mot svensk lag? Det hela är ett bedrägeri och lurar konsumenter som inte vet bättre..

Finns en kedja som har skippat detta vad jag vet.. Netonet.

Ja de får väl de vilket pris de vill de är väl upp te konsumenten att avgöra om det är värt att köpa eller inte ? Fyfan företag är de som är utsatt och blir utnyttjade med alla jävla antilagar. Konsumenter kan göra va fan de vill med lagen bakom sig och sen ovetade eller ej hade de höjt priset innan rean och sedan säger att de är 20% ja då tjänar de inte mer än 5% av varans värde iaf så vad är the big deal? Ge er på kläd å sko butiker istället som många gånger har flerahundra % påslag på skiten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Det kommer aldrig vara kunnig personal mer än enstaka då marginaler är för låga för att motsvara en sån "satsning".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Några av elektronikstorkedjorna har åtminstone tidigare satt i system att annonsera ut reor på prylar man bara har ett par exemplar av, som givetvis tar slut samma minut som rean startar. Det har varit en enorm diskrepans mellan hur många exemplar av produkterna man haft inne, och hur många kunder man förväntat sig att nå med annonseringen - säkert tusentalsfaktorer - och man har givetvis inte på något sätt klargjort att det är frågan om ett mycket begränsat antal exemplar i annonseringen. Man har försökt få det att verka som att det finns billiga grejer till alla som ids masa sig till butiken.

Det är så jäkla solklart vad det varit frågan om; locka kunder till affären med varor som i praktiken inte finns, har man väl fått dem att sätta sig i bilen och åka dit är halva säljet gjort, och prångla sedan på dem enalternativ produkt till fullpris istället. Vem som helst fattar att det inte är frågan om att någon inköpare är så inkompetent att vederbörande på allvar tror att bara fem pers ska nappa på en helsidesannons i fyrfärg om en TV till halva priset i en tidning som når ut till flera hundra tusen läsare, man behöver inte vara något vandrande geni för att förstå att det är frågan om ett jävligt fult försäljningsknep.

Branschen har helt enkelt dragit på sig ett inte helt oförtjänt dåligt rykte i denna fråga, så det förvånar mig inte alls att folk generaliserar och hugger direkt när reaprodukterna är slut, trots att det förmodligen fanns ett i sammanhanget legitimt förhållande mellan antalet tillgängliga exemplar och förväntad kundtillströmning när rean planerades i just din butik. Du får kort och gott skit för att vissa aktörer i din bransch visat tämligen bristande etik vad det gäller reor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Jag har också jobbat i en sådan kedja.

Jag skulle säga att knappt någon besitter den kunskap man bör ha, ur kundens perspektiv. Däremot besitter de flesta den kunskap man bör ha, ur kedjans perspektiv. Dvs man kan allt om att styra över kunden till mer lönsamma produkter och man kan allt om tilläggsförsäkringen. Det är vad som behövs, ur kedjans perspektiv.

Varför är det så här då? Jo, det är faktiskt kundernas fel. Inte alla kunders, men den stora massan kunders fel. De går dit priset är lägst, eller i alla fall dit de tror att priset är lägst. För att kunna erbjuda låga priser måste personalen vara billigast tänkbara, för det är personalkostnaderna som är de största kostnaderna för i princip alla affärer. Det säger sig självt att man inte får någon som vet något för de löner som 20-åringar utan utbildning accepterar.

Det kommer inte att bli bättre så länge den stora massan kunder är okunniga (trot om du vill, men de flesta läser inte på Sweclockers och andra entusiastsajter!) och köper det som i deras ögon ser ut att som ett kap.

Själv bestämmer jag mig för vilken pryl jag skall ha genom att LÄSA PÅ. Här på Sweclockers och andra liknande sajter, som drivs av entusiaster, för entusiaster. Sen kollar jag vilken av de fem, sex stora och seriösa affärerna på prisjakt som är billigast. Men i slutändan brukar jag ändå åka till Webhallen eller Nettonet (som båda ligger inom tio minuters körtid hemifrån, hade jag bott någonannanstans hade kanske blivit Inet eller Dustin) och köpa den, kanske för någon hundralapp mer än vad den absolut billigaste affären tar, men det kan det vara värt för att slippa strul om det blir strul.

Min femtiotums plasma köpte jag under mellandagsrean för fyra år sen. MediaMarkt hade "tokrea" på en Samsung HD-ready för 12.500 kr. Nettonet, som inte hade rea, utan sina vanliga priser, hade en Samsung Full-HD (i samma serie) för 11.500 kr. Det blev Nettonet.

Jag säger inte att jag ALDRIG kommer handla TV o dyl hos de stora drakarna. Men jag säger att det skall till mycket speciella omständigheter för att jag ens skall orka ägna mer än några sekunder åt deras annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Nu har inte jag jobbat i en elektronikkedja men dock i en kedja med butiker i stora delar av världen.

Min erfarenhet är att butikscheferna pressas av sina chefer att hålla sin butiksbudget till vilket pris vilket innebär att man utnyttjar sina anställda och de möjligheter som finns att få ännu billigare anställda, även om det innebär att butiken gör sig av med anställda med goda kunskaper om sortimentet och duktiga säljare.

Detta för att därefter ersätta dem med okvalificerad/yngre/billigare personal eller ännu bättre, enbart timanställda som du kan göra dig av med när du vill med eftersom det är billigt. Detta leder ju till att den personal som finns inte har möjligheten att varken lära sig sortimentet eller veta allt om allt det nya när man kanske jobbar 10 timmar i veckan och inte direkt ges arbetstid att sätta sig ner och läsa det senaste.

Min chef tyckte att vi "extrapersonalen" skulle komma in minst 25 minuter innan vår betalda arbetstid började och sätta oss ner och gå igenom all ev inkommande kommunikation via email och post, givetvis utan någon form av kompensation.

Det bästa var dock att hade man frågor om sortimentet fick man oftast leta reda på dem själva eller ringa/maila produktavdelningen då chefen själv inte var speciellt insatt. Gissar att han inte tog 25 minuter varje dag och läste all inkommande info.

Många chefer som använder det klassiska "Gör som jag säger, inte som jag gör"

Permalänk

Det finns alltid idioter som tror att kunden alltid har rätt men gäller det inte en utgående produkt går det att ifrågasätta vilken idioten är.

Dom flesta butiker har lockvaror, man säljer något billigt och hoppas på att dom ska köpa annat också. den förlorade vinsten tjänar man in på andra varor men om man "glömmer" att nämna i annonsen att det är begränsad upplaga är det en oärlig lockvara, en produkt som ska fortsätta säljas men tar slut fort tycker jag verkar som en oärlig lockvara oavsett vad annonsen säger eftersom den kommer att fortsätta locka kunder till butiken när den är slut.

Att kunder väller in vid öppning beror på att dom vet hur det fungerar: "självklart försöker vi erbjuda en alternativ produkt den kanske är dyrare men vi har inget val".

Det är inte den första mellandagsrean, butiker borde vid det här laget lärt sej att förbereda sej bättre, tvivlar på att butikerna försöker göra vad som står i deras makt, det lägger dom över på personalen som inte kan göra något åt att produkten är slut, du som personal kanske ska fundera på vilka problem butiken ger dej istället för att fundera på om kunden gör rätt eller fel.

Skrivet av Palme_570:

Så ? Om folk köper bara för de står rea så låt dem göra de!? Eller vill du att alla elektronikkedjor ska gå under ? Nästan ingen som går plus nummera med de "vanliga" priset och folk kräver reor och tycker det är dyrt...

Elektronikhandeln ses som nån jävla välgörenhet och folk gör vadsomhelst för en bra deal....

Vi vet att dom är giriga jäklar det är därför folk anmäler.
Det är jävelskaper från butikerna varje år, kunder blir arga.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardy:

Jag skulle aldrig anmäla en butik om varan har tagit slut,har den gjort det så har den,Inget o sura efter! nej då tar man nya tag och snackar med personalen och får samma erbjudande (samma dag) och får den till samma pris,det har nästan hänt mig när jag var sugen på en TV elgiganten i E-tuna (natt öppet) hade 2K rea på Panasonics 42" 9995 ord då 7995 endast 2 tv kvar, stod och kollade i säkert 1h och sedan så var det 1 kvar. då säger säljaren om det tar slut så beställer jag hem en åt dig för samma pris,det är inte alla i personal som är så sjysta,men tog den sista och var mycket nöjd.

Beror ju iof när den tog slut. Kommer man in som 3:a efter ett par timmar i kö och får höra hur allt som de annonserat ut är slut så blir man ju lite sne. Har hänt ett par gånger. Däremot kommer man dagen efter så får man ju skylla sig själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Samma sak varje år, ändå ska dom dit och likförbannat gnäller dom.

Gå inte dit då?

Varit på en mellandags rea, räckte för mig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Folk är allmänt störda. Det är min åsikt i frågan. Kommer man till en mellandagsrea vid lunchtid och förväntar sig att hitta något av värde så är man fan efterbliven eller något liknande.

Kanske låter hårt men så är det tyvärr.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av statsministern:

Varorna tar slut för att ni annonserar ut en vara som ska dra folk, ni vet att den kommer ta slut på en timme för att ni har nästan inga i lager, det är en lockvara..
Du som anställd borde ju inse hur din arbetsgivare med sin marknadsföring vilseleder konsumenterna.
Hade det stått i annonsbladet "den och den TV:n för 5000:- vi får in 4 i lager på Kungens Kurva" så hade folk aldrig kommit.
Klart du som säljare vill sälja en alternativ och dyrare vara, gärna med försäkring som egentligen är helt onödig, du har väl en viss provision på det du säljer...

Där har vi hela problemet sammanfattat i en post.
Jag talar såklart om din mentalitet.

1. Företaget är ont då man inte har obegränsad tillgång på en reavara
2. Säljarna är onda då de tjänar pengar på sitt jobb (hur vågar de?!)
3. Annonsören är ond då de faktiskt kommunicerar erbjudanden!

Jag tycker att det borde skrivas ut en tydlig definition av "REA" i varje annons.
Säljarna har provision och tjänar pengar på de de säljer då DE ÄR DE ENDA SOM ORKAR JOBBA NÄR ALLA ANDRA ÄR LEDIGA.
Hur anser du annonsörerna dka kommunicera erbjudandena??
Hur vågar man dessutom erbjuda ett trygghetspaket till barnfamiljen som precis spenderat sin semesterkassa på sin nya tv?! VET HUT SNORUNGE!

Herrejisses, det är så man tappar hoppet om mänskligheten...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erben:

Vilket ansvar har butiken och personalen för kundens säkerhet anser ni?

Här är bilder från butiker med nedsatta priser som chockerar.

http://www.youtube.com/watch?v=-xL8rE9DT4g

Ingen? Det säkerhetsansvaret butik/personal har är att miljön är säker under normala förhållanden.
Man kan aldrig göra en butik säker för idioter...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bärplockaren:

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Som i alla branscher finns det folk som är intresserade av det de gör, och folk som bara vill ha ett jobb att gå till. Därtill kommer de som vill ha ett jobb att gå till, och samtidigt komma undan med minsta möjliga prestation. Eftersom det är relativt lätt att få butiksjobb hamnar ganska många av de två senare kategorierna ofta synligt för kunderna där. Tyvärr.

Utöver detta kommer inhyrd personal som ofta gärna vill göra ett bra jobb, men det är svårt att skaffa sig erfarenhet om allt i en viss butik på så kort tid som de blir inhyrda under. Dessa har jag som jobbat med dem förståelse för, men jag ser också att det kan vara svårt för kunder att skilja dem från de andra som bara vill prestera minimalt, vad gäller kunskapsnivå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har en off-topic fråga till er.
Vet du/ni hur det är överlag med anställda som jobbar i dessa butiker, uppfyller de flesta den kunskap man bör ha inom detta område?
Då man har läst en del om diverse personal som är okunniga.

Jag kan utgå från där jag jobbar, det finns vissa jag anser har den kunskapen. sen finns det säkert massor av kunder som kan mer än oss, det beror ju på ormåde.
Problemet som någon skrev är väl att det räknas med att vi ska kunna allt om allt, gärna från huvudet.
Jag jobbar så att jag kan det jag kan och prtara gärna om det med kund kan jag inte, försöker jag hjälpa till eller ber en kollega.
Men min erfarenhet överlag är väl att kunskapen är låg, varav jag handlar i dyra butiker så jag får den hjälp jag behöver.

Permalänk
Medlem

Det roliga med artkeln är ju att det handlar om en vara som inte verkar vara en del av rean, så varför blåsa upp det?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Rean är ju oftast bluff dock, detta har bevisats av många flera år i rad, speciellt hos bland annat de största lågpriskedjorna. Priserna på de flesta sakerna som säljs ut till påhittade "reapriser" har legat lägre i pris 1-2 månader innan mellandagsrean. För att butikerna sedan ska höja priset i november. För att sedan kunna säga att det är rea och sänka priset igen.

Vad säger du om detta som jobbar i en större elektronikkedja? Det är väl inte galet att anmäla de som gör på detta viset alls eller tycker du det? Sen så finns det vissa butiker som kör lockvaror som inte finns i butiken när dörrarna öppnas. Är det illa att anmäla detta också?

Lockvaror innebär........ säg att en kedja skickar ut ett annons blad till mellandags rean, så är det med väldigt stor säkerhet samma annons blad över hela landet, vissa butiker har sålt slut på vissa av varorna pga att det har varit en intensiv julhandel före.
Jag säger inte att så är fallet jämt men jag kan tänka mig att det är fallet många gånger.
Sen så har vi konkuransen att tänka på.

P.s. ursäkta min nyvaknade stavning D.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hela jäkla mellandagsrean-hysterin är ett stort skämt i sig. Förstår verkligen inte att folks intellekt och beteende kan sjunka till den neandertalarenivå som otroligt många visar upp. Var för 2 år sen på både MediaMarkt och Elgigantens s.k mellandagsrea och jag stod inte ut mer än 5min i respektive butik, folk sprang bokstavligt in i butiken, knuffade, ja knuffade varandra, för att kunna roffa åt sig den vara man spanat in.
Minns att en av butikerna hade en riktig vass deal det året på en iPad eller liknande som det tydligen var extra lite i lager av, där stod jag och såg på när 2 fullt vuxna människor stod och drog i varsin ända av kartongen...stod och skrek åt varandra att den ene minsann var först och si och så.
Vid den tidpunkten bestämde jag mig för att jag för all framtid hade fått nog av den "riktiga IRL" mellandagsrean.

Folk är som djur alltså när det kommer till att spara pengar. Betydligt skönare att sitta hemma vid datorn sin och handla i lugn och ro vet ja.

Sjunka till neandertalarnivå? Det skulle ju innebära att folk ligger högre än den nivån vanligtvis också...

Tur att det inte eskalerat till sådana situationer de har under Black Friday i USA där folk blir ihjältrampade.