Jobbar också som butiksanställd i en välkänd kedja, och blir också trött på att folk inte fattar att vi bara är människor som gör så gott vi kan, har inte riktigt med tråden att göra men folk som kommer in och tror att bara för man står bakom disken så ska man kunna allt om allt, så är det ju verkligen inte, alla har sina olika områden.
Absolut. Alla butiksanställda får ta orimligt mycket skit, oavsett sektor.
Och givet så bör ni inte behöva stå till svars för annonser och prissättning, men tyvärr blir det ju så eftersom ansvariga sällan finns ute på golvet eller ens i butiken.
Lite OT:
Däremot så tycker jag att kunskapen på säljare _överlag_ bara blir sämre för var år som går. (Nu kan jag ju givetvis inte uttala mig om dig).
Men som tekniknörd så är det ju extremt sällan jag kommer sämre påläst om vad jag nu vill köpa än säljaren i butik (även fast det då är områdesansvarig, eller den mest pålästa i butiken dom kan vaska fram).
Ofta är det så att säljare mest känns som just säljare, dom står och pladdrar massa totalt nonsens och verkar själva öht inte veta vad dom står och säger.
Vidare så är butikspersonal ofta HELT oinsatta i vad dom gör, senast var det en HEN jag fick tag på när jag var på en byggmarknad. Personen i fråga förstod inte en enda av det byggtermer (har byggare i familjen) som jag svängde mig med, och lyckades inte peka ut avdelning för EN ENDA sak jag ville ha, då HEN inte visste vad det var för nått. (Visst att jag kunnat gå och leta upp mitt skit själv, men jag ville tidsmaximera som alla andra )
Det blev till att springa och hämta en "ansvarig" som utan problem hjälpte mig med samtliga frågeställningar och produkter.
Edit: Haha, måste ju även tillägga den bästa kickern här! Väl i kassan så var det en produkt som ej hade streckkod, personen i kassan visste ju givetvis inte heller öht vad det var för något. Efter att jag förklarade hade HEN ändå inget sätt att prissöka på. Efter att förgäves ropat i ut högtalaren och inte fått någon person till kassan som kunde svara vad varan i fråga kostade så fick jag helt enkelt nöja mig med att inte köpa varan då ingen vågade prissätta den. Så jävla epic.
Då frågar man sig, hur fan?! Visst, ingen kan vara expert från början, men antingen så får väl butiken:
A) Anställa folk som har kunskap sen tidigare
B) Lära upp sina nyanställda
Sen har vi en C), som dagens generation knappt verkar bry sig om, och det är yrkesstoltheten.
Klart att HEN i mitt exempel om byggmarknaden kan yrka på att "arbetsgivaren lär inte upp mig". Men man måste väl fan ta lite eget ansvar? Börjar man på en byggmarknad så måste man väl ha nån sorts vilja att lära sig?
Själv skulle jag tycka att det var sjukt jobbigt om jag stod i en butik där jag kunde precis 0 om produkterna som säljs. Då får man väl ta lite eget initiativ och läsa på och se till att lära sig. Men nej, folk står hellre som jon och pekar åt nån annans håll....
Mygod kände att det var mycket whine på mig ikväll