Min datorklocka ändrar tiden automatiskt

Permalänk

Min datorklocka ändrar tiden automatiskt

Har nygligen byggt ihop ny dator och har nu efter 3 veckors användning har jag märkt att klockan i vissa fall går fel, För 5 min sen så stod klockan på 19:26 när den i själva verket var 18:55

Har nu tagit bort automatisk internettid. Om inte det hjälper vad gör jag då?

Moderkortet i fråga är ett asus m5a97

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

http://www.worldtimeserver.com/atomic-clock/

Citat:

Atomic Clock Sync offers an easy way to configure how often your computer will check in with an atomic clock server to keep your local system clock adjusted for accuracy. The default in Windows is to sync every 7 days, but you can easily change this to be more often if you find your computer clock gets behind or ahead too quickly.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle_p40:

Har nygligen byggt ihop ny dator och har nu efter 3 veckors användning har jag märkt att klockan i vissa fall går fel, För 5 min sen så stod klockan på 19:26 när den i själva verket var 18:55

Har nu tagit bort automatisk internettid. Om inte det hjälper vad gör jag då?

Moderkortet i fråga är ett asus m5a97

Flashar du till senaste bios kanske den bättrar sig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har nu kört ett tag till och datorfan ändrar klockan hela tiden nu. Ska hämta hem senaste bios, återkommer med besked.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

CMOS-batteriet?

Permalänk
Medlem

Kolla att klockan i BIOS är rätt och att du har rätt tidzon inställd.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma bekymmer med min (då) ett år gamla laptop Asus G73jh och Windows 7.

Googlade runt som en skållad råtta och testade alla möjliga tips jag kunde hitta, utan att lyckas lösa det.
Sync:a mot atomuret oftare.. testade olika tidszoner.. av/på med sommartid/vintertid. registerhack i olika valörer. Flashade om BIOS.. reset:ade bios till default.. Scannade efter virus/malware med olika program.
Bytte t.o.m CMOS-batteriet även om det var en högoddsare då den bara var knappt 1 år gammal, men det gjorde ingen nytta.

Problemet försvann i samband med att jag uppgraderade Windows 7 till Windows 8. Gjorde alltså inte en wipe, utan uppgraderade.
Det enda jag kan tänka mig kan löst problemet är uppgraderingen, eller kanske i ditt fall; prova att köra en reparation av Windows. Du förlorar iaf inget om det nu visar sig inte lösa ditt problem.

Om du löser det så får du gärna skriva vad som hjälpte då man gärna vill få reda på svaret Det är dock mycket möjligt att någon av de andras förslag fungerar i ditt fall.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Vad som är först intressant att veta är om klockan med tiden drar sig eller går för fort, tex efter en dag eller en vecka osv, eller om klockan bara helt plötslig ändrar sig.

Då antagligen dessa två har olika orsaker, och då också olika botemedel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300