Permalänk
Medlem

Speldator ~17-20 000 kronor

Hej, nu är det dags för min bror att köpa en ny speldator. Budgeten är runt 17-20k.

Datorn ska kunna driva spel i 2560x1440, exempel på spel: Battlefield 4 & Far Cry 3 (och kommande stortitlar i framtiden).

Jag behöver nu hjälp med att sätta ihop ett paket i denna prisklassen på Inet.se eller annan bra sida som erbjuder montering + garanti på den ihop byggda datorn. De komponenter vi funderat hittills på är dessa:

CPU: Intel i7-4770
GPU: GTX 780 Ti 3GB
RAM: 16GB
SSD: 120-256GB
HDD: 1TB+
Chassi: FD R4

Datorn kommer ej att överklockas, iaf inte i början.

Behöver ni vill veta något mer om hans behov fråga här så ska jag svara så bra jag kan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Glömde visst några komponenter
Visa signatur

Phanteks Enthoo Pro
ASUS Maximus VI Hero | Intel i5 4670K | GTX 780 SLI | Samsung 850 EVO 500gb | Crucial BallistiX Tactical 16gb 1600 MHz | be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 850W | Samsung Basic 840 120gb | Toshiba 3tb

Permalänk
Hjälpsam

Många liknande trådar idag så länkar in mitt förslag jag just gav i annan tråd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456540/2014-01-08

OBS har du planer på ett GTX780Ti till så byter jag PSU. . förövrigt ingen PSU alls i förslaget ovanför mitt, inte heller OS

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag har ändrat lite själv, och tänkte köra en sista koll vad ni tycker om det?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4464222/2014-01-10

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt tveksam om den SSDn är värd 500:- mer än en Samsung EVO

Tycker 5st 140mm fläktar är att ta i. . . sen kan chassits kontroller bara ta tre så vill du koppla alla till den får du köpa två splitters.

Behöver du verkligen ett så dyrt ljudkort? Jag skulle tagit ett lite dyrare moderkort med bra inbyggt ljudkort.

800W är väldigt mycket för denna datorn o på gränsen till lite om han skall ha ett GTX780Ti till

Sen tycker ju jag det är grymt segt att betala 998:- för montering o inte få datorn klar ( dom kan ju installera drivrutiner o testa utan OS)

Permalänk
Medlem

Vet inte om du behöver 3 fläktar då det följer med 2 till chassit?, blir 5 totalt då. Eller vet inte om det finns plats rättare sagt.

Sen så tycker jag ljudkort är onödigt då dom inbyggda kretsarna på moderkorten brukar va nästan lika bra i dom flesta fall. Bättre att lägga dom pengarna på bättre hörlurar/högtalare eller förstärkare tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag hade personligen avstått från fläktarna och DVD-spelaren samt bytt SSD:n mot Samsung EVO.

Behöver du inte Windows?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

jag hade inte köpt Ljudkortet, och sedan sluten vattenkylning 240 eller 280mm radeator (http://www.inet.se/produkt/5232304/corsair-hydro-h110)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av thli72:

Väldigt tveksam om den SSDn är värd 500:- mer än en Samsung EVO

Tycker 5st 140mm fläktar är att ta i. . . sen kan chassits kontroller bara ta tre så vill du koppla alla till den får du köpa två splitters.

Behöver du verkligen ett så dyrt ljudkort? Jag skulle tagit ett lite dyrare moderkort med bra inbyggt ljudkort.

800W är väldigt mycket för denna datorn o på gränsen till lite om han skall ha ett GTX780Ti till

Sen tycker ju jag det är grymt segt att betala 998:- för montering o inte få datorn klar ( dom kan ju installera drivrutiner o testa utan OS)

Det är svårt att välja SSD enligt mig, Samsung EVO känns dock inte som ett alternativ då den tappar prestanda mycket snabbare med sina TLC minnen. Jag är inte ute efter den högst prestandan som sedan blir medioker - jag letar efter ett vettigt alternativ som håller bra prestanda under en längre tid och där vet jag att Neutron är briljant då jag har en sådan själv (icke GTX varianten dock).

Från start sitter det en fläkt i fronten och en fläkt bak i chassit, men utrymme för två extra i taket, en extra fram och en på sidan. Tanken är att fylla platserna i taket samt den extra sloten i fronten. Jag vet inte om chassifläktarna i detta paket är de bästa, men det medföljer iaf motstånd så att de inte går i full fart och låter för mycket. I värsta fall har jag ett par 5V och 7V motstånd hemma redan.

Jag håller med om nätaggregatet faktiskt, tipsa gärna om ett tyst och stabilt nätagg som lämpar sig lite bättre (en 750w kvalitets PSU låter bra tycker jag). Jag skulle verkligen föredra ett modulärt om det finns för en vettig peng, men tysthet och prestanda går före det.

Jag skulle också egentligen föredra att bygga ihop datorn själv, men då det inte är jag själv som ska ha den utan min bror känns det ändå som en extra säkerhet att få garanti på bygget. Det skulle ta extra tid för mig att bygga och om något skulle strula är det bra att kunna få hjälp direkt från Inet. 799 kronor är ganska lite pengar i sammanhanget tycker jag. Inet testar såklart datorn även om man inte köper Windows, men den levereras såklart inte förinstallerat då, men det är ju inga problem.

Skrivet av Amaxi:

Vet inte om du behöver 3 fläktar då det följer med 2 till chassit?, blir 5 totalt då. Eller vet inte om det finns plats rättare sagt.

Sen så tycker jag ljudkort är onödigt då dom inbyggda kretsarna på moderkorten brukar va nästan lika bra i dom flesta fall. Bättre att lägga dom pengarna på bättre hörlurar/högtalare eller förstärkare tycker jag.

Det får plats och jag vill iaf ha två extra i taket då grafikkortet inte suger ut varm luft som referenskylaren. Det kan ju inte skada att samtidigt köpa en extra fläkt till fronten när man ändå är igång så att säga.

Det är STOR skillnad på inbyggda ljudkort och separata ljudkort. Det är även ganska stor skillnad mellan vissa billiga ljudkort och dyrare. Jag är medveten om att det jag valt i paketet några poster ovan är ganska dyrt, men jag vet också att det är en klockren 10-poängare då jag äger ett likadant själv. Om någon har tips på ljudkort med liknande ljudkvalitet och bra drivrutiner till ett bättre pris tips gärna om det!

Skrivet av armara:

Jag hade personligen avstått från fläktarna och DVD-spelaren samt bytt SSD:n mot Samsung EVO.

Behöver du inte Windows?

Mvh

Hade du då bara kört på de två medföljande chassi-fläktarna eller köpt några andra? Med kylaren på grafikkortet kommer varm luft att dumpas inne i chassit och det vill vi då såklart ha ut. R4:ans standardfläktar låter rätt mycket på 12V så jag tror att det är bättre att köpa några extra och köra på 7V för att hålla bra cirkulation samtidigt som man har en vettig ljudnivå.

Det är väldigt omodernt med DVD - jag vet, men det är inte mycket pengar och kan kanske komma till användning någon gång. Om man skippar den och mot förmodan skulle behöva den någon gång så skulle man nog ångra sig att man var dumsnål. Gällande SSD:n läs vad jag skrev lite längre upp i detta inlägget.

Vi har redan Win 7 x64 Ultimate så det känns verkligen som slöseri att köpa ännu en licens.

Summa summarum över komponenter jag skulle vilja ha fler tankar och idéer kring:
- SSD: förutom Samsung EVO vad finns det för bra, stabila, hållbara och prisvärda modeller?
- Chassifläktar (140mm): tips på några bra och tysta modeller (2x tak, 1x front)
- Ljudkort: något bra prisvärt ljudkort med stabila drivrutiner?
- Moderkort: jag har ingen superkoll på vad som är bäst just nu, men jag behöver inget fancy. Så länge det är stabilt och inte flaskar någon prestanda är jag nöjd.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Hjälpsam

Går du upp till ett moderkort som ASUS HERO har det MYCKET bra inbyggt ljudkort..

Jag skulle satt 2st Noctua A14 FLX fram o en bak kopplade till interna kontrollern. . nackelen att sätta nått i taket ör att du förlorar den ljuddämpade matta som sitter där då o datorn kommer låta mer. . men kanske en Noctua NF-S12B-ULN i taket för o få lite mer utflöde..

PSU skulle jag tagit en bra runt 600W för ett GTX780Ti o +850W för två

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag hade bytt i princip allt

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.021:

Jag hade bytt i princip allt

Vad skulle du bytt till då? Det tillför ju inte mycket att skriva som du gjorde.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vad skulle du bytt till då? Det tillför ju inte mycket att skriva som du gjorde.

Haha sorry, satt på jobbet å sura över att jobba sent på en fredag
(han inte skriva mer och kanske råkade överdriva lite)

Men vad sägs om detta?

Bättre CPU-fläkt, bättre SSD (använder man nya samsung Magician så blir den sjukt snabb),
Bästa 780Ti't och ett nätagg som passar lite bättre (då du knappast behöver ett på 800 för ETT 780Ti.

Planerar du på SLI så föreslår jag dock denna
För 3-SLI föreslår jag denna

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO