::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Windforce är väl bra den med, men Asus och Sapphire tror jag är vassare på överklockning.

Vet inte varför Sapphires Tri-x inte bundlas med BF4, eller om det inte bara står.

För Windforce bundlas med BF4 iaf -> http://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-290-4gb-gddr5/805252?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Men gud va träligt. Hade Sapphire varit med bundle så hade jag nog plockat den direkt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Men gud va träligt. Hade Sapphire varit med bundle så hade jag nog plockat den direkt :/

Ja, var riktigt sugen på att klicka hem ett Sapphire nu då det fanns i lager.

Men bestämt mig nu för att åter vänta... blir galen på mitt gamla 3850 snart!

Hoppas Asus släpper sitt snart, och att det bundlas med BF4

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Tri-X bundlas också med BF4, men den finns utan också. Kikar ni på prisjakt så har ni pilen till vänster om lagerstatusikonen.

När jag beställde mitt Tri-X 290 från komplett i förrgår var det "bekräftat 10 st 7 jan" men inte fick jag något skickat idag. När jag ringde idag så sa hon på kundtjänst att dom aldrig hade något bekräftat, lät minst sagt konstigt. Någon annan som lagt en order?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Tri-X bundlas också med BF4, men den finns utan också. Kikar ni på prisjakt så har ni pilen till vänster om lagerstatusikonen.

När jag beställde mitt Tri-X 290 från komplett i förrgår var det "bekräftat 10 st 7 jan" men inte fick jag något skickat idag. När jag ringde idag så sa hon på kundtjänst att dom aldrig hade något bekräftat, lät minst sagt konstigt. Någon annan som lagt en order?

Såg själv hur de hade 01-07 som bekräftat datum. Låter som en liten lögn därifrån komplett.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av CE71:

Någon av er 290 / 290x-ägare som har en äldre processor, och i så fall hur bra/dåligt fungerar det?
Undrar eftersom jag tänkte mig ett 290x till mitt AMD Phenom II 1090T (3.2GHz).
Meningen var att göra en uppgradering nu, och när det börjar sunka sig för mycket på spelfronten så uppgraderar jag resten. (Vill inte ta mig råd till en helt ny rig nu)

Kör max 1080p, lite fps men mest WoW om jag ska vara ärlig.
Om någon svarar, lägg gärna med lite "varför" till ditt tyckande.
God fortsättning på nya året alla!

Varför? Är väl det enda jag tycker i just denna fråga.
Varför ett 290X till World of Warcraft som begär mest av processorn - och inte grafikkortet?
Köp hellre en ny kylare till processorn och överklocka. Eller byt plattform helt!

Vad har du för grafikkort nu?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tänkte snabbkolla lite, på era 290X, är det gräns på +100mv vid överklockning på de flesta korten eller är det lätt att låsa upp (utan flashning)? Tri-X 290X exempelvis ser enligt reviews ut att klara +200mv medans DCU-II endast +100. Enligt en review med +200mv så klarade Tri-X 1225 core, dock slog den i taket och throttlade i exempelvis Metro, förmodligen pga 300w gränsen (75+75+150). Hur ser ni på detta när överklockningen är maxad?

Edit I: inväntar i vilket fall 2x Tri-X 290X så det ska bli spännande om dom klarar 1200+
Edit II: Jämförelse

Permalänk
Medlem

CDON meddelade mig idag att de får in många 290 Tri-X men att de inte fått ett bekräftat datum.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Tror ni Asusen kommer den här månaden överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

CDON meddelade mig idag att de får in många 290 Tri-X men att de inte fått ett bekräftat datum.

Hoppas det kommer inom närmaste dagarna/veckan iallafall. Saknar endast detta grafikkort till den nya datorn. Väntan är grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

CDON meddelade mig idag att de får in många 290 Tri-X men att de inte fått ett bekräftat datum.

Komplett har ju en del bekräftade annars, påstår dom...
Well, 290X menade jag, vilket är totalt ointressant

Permalänk
Medlem

"XFX R9-290X-EDFD" ryktas fokusera på ljudnivå och ska gå väldigt, väldigt tyst. Jag prioriterar själv ljudnivå i idle för nya datorn så XFX verkar intressant för mig. Sapphire verkar också intressant. Just nu verkar ju dock ALLA customkort från ALLA tillverkare vara MIA och INGEN vet när fasen dem kommer ut i handeln. Jag har ännu inte sett tex Asus-kortet hos någon återförsäljare någonstans i Sverige trots att kortet annonserades för snart en månad sedan med ett påstått lanseringsdatum "tidigt i januari". Man kan ju tycka att dem allra flesta av tredjepartskorten borde gå att boka vid det här laget så här nära lanseringen (nåja, kan ju som sagt dröja flera veckor till för ingen vet någonting) men icke. Otroligt frustrerande när man som jag bara väntar på det förbaskade grafikkortet innan datorn beställs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför? Är väl det enda jag tycker i just denna fråga.
Varför ett 290X till World of Warcraft som begär mest av processorn - och inte grafikkortet?
Köp hellre en ny kylare till processorn och överklocka. Eller byt plattform helt!

Vad har du för grafikkort nu?

Hej! Bra frågor, ska försöka ge bra svar:

ATI 5870
Har ett H70 vattenkyl för processorn, just nu är den oklockad men kan dra upp den ca: 20% med enkelhet, kanske mer.

Under wow belastas processorn bara till ca: 50-60% just nu. Grafikinställningarna är rätt så nerdragna för att få hyffsad fps.
I allmänhet för de flesta spel verkar grafikkortet ligga och maxa medans cpu:n "halvidlar".
Kör även lite annat, GTAIV, olika förstapersonsskjutare etc...
WoW ska dessutom få en rejält uppgraderad grafikmotor till nästa expansion också, och eftersom det redan idag är snudd på lite laggigt under raid så...

Försöker ta bort flaskhalsen, allt pekar på grafikkortet just nu. Varför ett 290X? Ja, inte helt bestämt mig än, men vill inte uppgradera i tid och otid så hellre slå till på något jag kan behålla ytterligare ett år till, än att köpa något mittimellan-alternativ.

Tillägg
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Försöker jämföra Gigabyte Windforce med Sapphire TriX (290)... Kan inte riktigt se någon skillnad förutom att Windforce har 40 mhz mer. Sedan har Gigabyte 3 års garanti medan Sapphire har 2 (tror jag)?

Hur är det med temps och ljudnivå?

EDIT: Tillägsfråga. Får TriX ens plats i Define R4? Läser man speccs till R4 så står det 295 mm när man tar bort HDD buren. Trix är 305mm lång.
Sorry for the noob question

Permalänk

Finally så är vattenblocket påväg, ska bli kul att se skillnad på temp & klock.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Försöker jämföra Gigabyte Windforce med Sapphire TriX (290)... Kan inte riktigt se någon skillnad förutom att Windforce har 40 mhz mer. Sedan har Gigabyte 3 års garanti medan Sapphire har 2 (tror jag)?

Hur är det med temps och ljudnivå?

EDIT: Tillägsfråga. Får TriX ens plats i Define R4? Läser man speccs till R4 så står det 295 mm när man tar bort HDD buren. Trix är 305mm lång.
Sorry for the noob question

Har en R4 och den får ju plats om man tar bort övre hårddiskburen i vilket fall som helst...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Då var man medlem i 290x-klubben
Vilka förmåner har vi som medlemmar?

^^;
Skall bli roligt när man fått igång allt helt och hållet. Hoppas på att det ger lite emot mitt 7970 jag hade innan (på tre skärmar)
Kanske slänger in ett kort till om jag tyar senare i sommar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hej!

Några frågor :-):

1) Gigabyte va Sapphire. Vilken bör man välja. De verkar likadana? Dock har gigabyte tre års garanti vs sapphires 2.

2) tänkte köpa ett 650 W nätagg. Men under kortens specc står det : "Min. nätaggregat 750W"
finns det något jag har missat eller ? Går det bra med 650?varför står det isf 750?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej!

Några frågor :-):

1) Gigabyte va Sapphire. Vilken bör man välja. De verkar likadana? Dock har gigabyte tre års garanti vs sapphires 2.

2) tänkte köpa ett 650 W nätagg. Men under kortens specc står det : "Min. nätaggregat 750W"
finns det något jag har missat eller ? Går det bra med 650?varför står det isf 750?

Jag skulle aldrig i livet köra 2st 290x på ett 650W nätagg, då gör du ett stort misstag.

Minst 750W för ett kort är en överdrift, men ett kort kan dra 300w, så två kort drar upp till 600W, och det är endast grafikkorten.

För SLI och för att slippa maxa ditt nätagg hela tiden skulle jag säga 800-850W.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle aldrig i livet köra 2st 290x på ett 650W nätagg, då gör du ett stort misstag.

Minst 750W för ett kort är en överdrift, men ett kort kan dra 300w, så två kort drar upp till 600W, och det är endast grafikkorten.

För SLI och för att slippa maxa ditt nätagg hela tiden skulle jag säga 800-850W.

Nej nej! ska bara köra med ett kort. R9 290! så 650 bör ju räcka för ett kort? Fattar inte varför det står minst 750W

EDIT: För att inte glömma bort min andra fråga: Gigabyte VS sapphire (gäller R9 290, alltså inte med (X) ). Vilken bör man köpa? Skillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Nej nej! ska bara köra med ett kort. R9 290! så 650 bör ju räcka för ett kort? Fattar inte varför det står minst 750W

EDIT: För att inte glömma bort min andra fråga: Gigabyte VS sapphire (gäller R9 290, alltså inte med (X) ). Vilken bör man köpa? Skillnader?

Hehe, förlåt, mitt fel.

Läste ditt inlägg helt fel, var helt inställd på att du menade SLI Ja 650W räcker utan problem för ett kort.

Har tyvärr inget "spikat" svar när de gäller Gigabyte vs sapphires kylare, båda använder referenskortet med sin egna kylare, så de är egentligen rätt lika. Båda har tre typ lika stora fläktar osv..

Som jag fattade det av några reviews så är Tri-X något bättre än Wf3x, men det rör sig om någon grad hit och dit och några decibel. Dock från olika reviews, så det säger inte så mycket.

Jag körde på tri-x, det verkar vara det mer kompetenta kortet, och mer anpassat just för 290x. Gigabytes wf3x är i stort sett exakt samma de har till andra kort. Har dessutom två gigabyte wf3x nu, de kyler bra men jag önskar de kunde vara en aning tystare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adde1337:

Hej!

Några frågor :-):

1) Gigabyte va Sapphire. Vilken bör man välja. De verkar likadana? Dock har gigabyte tre års garanti vs sapphires 2.

2) tänkte köpa ett 650 W nätagg. Men under kortens specc står det : "Min. nätaggregat 750W"
finns det något jag har missat eller ? Går det bra med 650?varför står det isf 750?

Garantin talar för Gigabyte, kylaren för Saphire (även om även Gigabytes kylare är bra).
Jag skulle köpt Saphire.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av CE71:

Hej! Bra frågor, ska försöka ge bra svar:

ATI 5870
Har ett H70 vattenkyl för processorn, just nu är den oklockad men kan dra upp den ca: 20% med enkelhet, kanske mer.

Under wow belastas processorn bara till ca: 50-60% just nu. Grafikinställningarna är rätt så nerdragna för att få hyffsad fps.
I allmänhet för de flesta spel verkar grafikkortet ligga och maxa medans cpu:n "halvidlar".
Kör även lite annat, GTAIV, olika förstapersonsskjutare etc...
WoW ska dessutom få en rejält uppgraderad grafikmotor till nästa expansion också, och eftersom det redan idag är snudd på lite laggigt under raid så...

Försöker ta bort flaskhalsen, allt pekar på grafikkortet just nu. Varför ett 290X? Ja, inte helt bestämt mig än, men vill inte uppgradera i tid och otid så hellre slå till på något jag kan behålla ytterligare ett år till, än att köpa något mittimellan-alternativ.

Jag glömde fråga vad du har för processor just nu också
Att processorn belastas till 60% av programmet behöver inte innebära att grafikkortet är en flaskhals, en rappare processor kommer ge mer under sin 60% belastning!

Att du har kylning och möjlighet till att överklocka är positivt, så det tycker jag absolut du ska göra pronto!

Vad gäller grafikkortet så känns det inte som om det är vad du behöver upgpradera faktiskt, uppdateringar till trots:

För att checka så kan du öppna MSI Afterburner/GPU-Z och kolla vad grafikkortsbelastningen ligger på i procent (I just World of Warcraft), är den på 100% eller 99% så är det grafikkortet som arbetar till bristningsgränsen och inte kan ge mer. Det är en bättre indikation på om grafikkortet är flaskhals eller ej än om processorn arbetar i 60 procent!

Min absoluta rekommendation är att vänta på WoW expansionen och se om det kommer få ditt grafikkort att arbeta till sin bristningsgräns, eftersom det är ditt huvudsakliga spel du kör, då kan du köpa ett nytt grafikkort och njuta mer av frukterna så att säga.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hej och tack! Lagt till en sig med förhoppningsvis all information som behövs gällande min rig, så behöver man inte hoppa fram och tillbaka i de tidigare postningarna.
Kommer också att följa ditt förslag om mer detektivarbete (afterburner/GPU-Z) för att få mer på fötterna.
Tyvärr betyder det att jag får kväsa mitt habegär ett tag till tror jag.

Typo
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.tomshardware.com/reviews/r9-290x-case-performance,... så är ju Tri-X kylaren från Sapphire väldigt mycket bättre än DirectCU II och Windforce kylarna.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar som att Sapphire är det bästa alternativet med en rätt god marginal. Det är väl också billigast?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Fick mitt 290x tri-x från komplett igår och jag är mycket nöjd.

Det står på lådan något om BF4 så jag antar att det är bundlat. Har inte kollat så noga då jag redan har BF4. Står även w/battlefield4 lite längre ner i beskrivningen på kompletts hemsida:
http://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-gddr...

Det får precis plats i define r4 (med hd-bur) med ca 4mm till godo. Tur att jag inte kollade specen för r4 innan för då skulle jag nog inte vågat beställa.

Det går väldigt svalt och tyst i stock. Provade clocka det lite snabbt igår 1130mhz med 100 offset. Kan säkert öka lite till med den spänningen, men jag har inte hunnit testa mer. Temps vid denna inställning var max 78grader på gpu och 88 resp. 58 på vrm efter några timmars BF4 (ultra). Då låter det ju klart lite mer än i stock men jag upplever det inte som störande.

Jag kan helt klart rekommendera kortet.

Permalänk
Medlem

Är detta bra eller anus resultat? Ni som är lite mer insatta i hur det fungerar.

http://www.3dmark.com/3dm/2175475

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem mitt nya 290 med sapphires tri-x kylare och kan bara rekommendera, kylaren är tyst och kyler väldigt bra! Tyckte även att det klockade ganska bra. Mitt ligger nu på core 1145 MHz och memory 1570 MHz och power limit satt på 5+%.
Det verkar inte som att jag kan få upp den i över 1150 men, men jag får vara nöjd med denna överklockningen.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Idag fick jag hem mitt nya 290 med sapphires tri-x kylare och kan bara rekommendera, kylaren är tyst och kyler väldigt bra! Tyckte även att det klockade ganska bra. Mitt ligger nu på core 1145 MHz och memory 1570 MHz och power limit satt på 5+%.
Det verkar inte som att jag kan få upp den i över 1150 men, men jag får vara nöjd med denna överklockningen.

Vart köpte du ditt någonstans? har letat efter detta kort men hittat slutet på janurai *28:e* som första leverans?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett härifrån: http://www.oc.nu/sapphire-amd-r9-290-tri-x-oc-4gb-ddr5-2xdvi-...

Ganska säker på att jag fick det sista hos dem, enligt prisjakt verkar det inte komma några på ett bra tag (kommer i lager hos komplett 28:e februari tex). Hoppas att de får in fler tidigare än så...