DayZ standalone, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Hur är det realistiskt att behöva dricka 20 liter under en dygnscykel och äta var 20e minut? Det är bara ett löjligt irritationsmoment i spelet.

Var det jag menade med för realistiskt. Kanske lite dåligt uttryckt märker jag nu, men du fattar.

Permalänk
Skrivet av WicktaR:

Tycker också det är lite för realistiskt, man får sitta och äta typ 5 burkar bönor och sedan hinka 20 liter vatten för att vara full i magen osv.

Sen dricker man inte 20 liter vatten om dan i en cantin är det 10ml... Äter du och dricker tills du får healthy status, behöver du inte äta och dricka på skitlänge. Det är bara första timmarna som är kritiska.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Ursäkta men TS skrev inget klagande.

Om du inte tycker om spelet bara för det e en Alpha e ditt problem du behöver inte göra det deppigt för oss andra.

Sorry, men jag ville dela med mig av min åsikt, och se om det är fler som tycket att många spel nu för tiden förstör sig själva genom att vara early access.
Det är inte att det är alfa, utan att det har tagit så lång tid för dem och att de borde ha väntat med att släppa standalone tills det var ett mer klart spel

Permalänk

Efter era råd har jag nu hittat massa saker skitkul att lira nu. Dock varit roligare om man va 3-4st. Spelet kommer ta sig allt eftersom. Blir ju annorlunda bara man kan förflytta sig snabbare med fordon tex.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Skulle vara nöjd om dom bara slängde in lite cyklar tills vidare Jobbigt att springa överallt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av oddfellow:

Sorry, men jag ville dela med mig av min åsikt, och se om det är fler som tycket att många spel nu för tiden förstör sig själva genom att vara early access.
Det är inte att det är alfa, utan att det har tagit så lång tid för dem och att de borde ha väntat med att släppa standalone tills det var ett mer klart spel

Det är inte så att det har varit en nödvändig strategi ekonomiskt för att kunna utveckla vidare på spelet? Det kanske genererar resurser som gör att det blir färdigt snabbare

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Efter era råd har jag nu hittat massa saker skitkul att lira nu. Dock varit roligare om man va 3-4st. Spelet kommer ta sig allt eftersom. Blir ju annorlunda bara man kan förflytta sig snabbare med fordon tex.

Om man ska vara 3-4 st måste man verkligen ha koll på vem som är vem, har varit flera gånger jag spelat med polare som vi råkat skjuta varandra i både fötter o huven.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Om man ska vara 3-4 st måste man verkligen ha koll på vem som är vem, har varit flera gånger jag spelat med polare som vi råkat skjuta varandra i både fötter o huven.

bara köra någon udda "combo"

tex respirator, ballistic helmet, och inga byxor

Chansen att någon annan skulle ha just det är ju rätt liten

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Utan byxor är rätt smart. Lätt att se. Det ska tillämpas. Hade samma problem när vi var 4-5 st.. "Vem springer mot mig med vapen... är det du..!?"

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Sorry, men jag ville dela med mig av min åsikt, och se om det är fler som tycket att många spel nu för tiden förstör sig själva genom att vara early access.
Det är inte att det är alfa, utan att det har tagit så lång tid för dem och att de borde ha väntat med att släppa standalone tills det var ett mer klart spel

Efter varje update när du startar spelet kommer det upp med att det e early access och att mycket glitchar och buggar sig.

Då kan du väl inte gnälla?

Visst spelet är försenad och det kan man klaga lite över men att de släpper det i Alpha og du sen köper det e ju 100% ditt eget val?

Det e ingen som tvingar dig att köpa det och det står inget annat än att det är alpha.

Sen gnäller du på att de har släppt det så sent men vill ändå inte att de släpper det före det e klart?

Jag älskara spelet trots sina buggar, visst mycket saknas, men det e det roliga med Alpha man får lov att uppleva allt!

Permalänk

Dayz är ett grymt kul spel,Har iofs bara kört solo men tänkte prova på lite mer befolkade servrar ikväll och se om man lyckas hitta någon "kompis" som man kan spela med. Dessvärre verkar dom flesta som fått tag i vapen vara P12: or som spelar för mycket CS:GO(Dödar en direkt),Lite tråkigt,Men that's life.

Dayz får 7/10 av mig,Men jag är säker på att det kommer hamna på max när väl alla bugarna,Grafiken,Ljudet börjar ordna till sig.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk

Spelar med två vänner, vi stötte på en spelare som jag trodde var en zombie. Säger att jag ska testa pistolen bara till mina vänner. Så går jag mot "zombien" och då ropar min vän att det är en spelare. Samtidigt börjar den andra spelaren skjuta automateld mot oss. Vi springer i skydd och ropar att han ska sluta skjuta. Han sprang iväg och vi kunde inte höra vad han sa. Min vän flankade runt och den andra spelaren började peaka ut runt hörnet mot mig igen. Min vän sköt honom dock då situationen började bli väldigt koplicerad.. Hoppas kunna lösa nästa encouter med lite mer grace. Fick andrenalinet att pumpa iaf ^^

Permalänk

Töttsamt när man samlat på sig massa saker loggar ur och sen loggar in för att spela senare inte har någonting kvar "nollad".
Är detta en bugg?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Töttsamt när man samlat på sig massa saker loggar ur och sen loggar in för att spela senare inte har någonting kvar "nollad".
Är detta en bugg?

Ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Alphigt... nog den mest störigaste. Kan leva med alla andra buggar men den känns jävligt olugn

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Töttsamt när man samlat på sig massa saker loggar ur och sen loggar in för att spela senare inte har någonting kvar "nollad".
Är detta en bugg?

Snarare så är vissa servrar inte syncade riktigt så allt du gör på just den servern kommer inte påverka din karaktär på alla servrar som faktiskt är syncade.
Sen så har de ju rensat alla karaktärer nu två gånger eller vad de kan vara.

Permalänk

Då kanske jag var med om en rensning. Försökte logga in på tidigare servrar och gubben var helt borta så fick börja om på nytt.
Lyckades samla ihop allt igen och precis när jag kände mig nöjd och skulle klättra ner för en stege så åkte jag rakt i backen och dog hahaha
Man blir riktigt nervig av detta spelet

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Töttsamt när man samlat på sig massa saker loggar ur och sen loggar in för att spela senare inte har någonting kvar "nollad".
Är detta en bugg?

En polare fick det igår. Han reconnectade bara och då hade han allt igen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

jag har spelat standalone ca 100 timmar nu och snacka om tidssväljare...

det var länge sedan jag blev påverkad på detta sätt av ett spel, regelbundna pulsökningar blandat med adrenalinpåslag i mängd.
Klart spelet är buggigt då det är i preAlpha stadium, men vilken potential att bli riktigt riktigt bra.

Desto mer bra Loot man hittar desto försiktigare blir man (läs: mer nojjig)
+ gillar verkligen spelmekaniken.. bla om du hamnar i en eldstrid och går vinnande ur den men du ändå blev träffad, så kan t.ex ett sikte eller en kompass du hade i din ryggsäck gått från "pristine" till "ruind" troligtvis blev sakerna träffade av kulor.
+Ljuden... faan jag måste nog ta något lugnande... fantasin tror jag lägger till en massa också så man tror man hör saker
+gillar hela konceptet med olika mediciner och tvättsprit m.m det går faktiskt att läka sig själv OM man hittar rätt mediciner, har lyckats läka mig själv efter skottskador, rutten frukt, zombieattacker m.m utan att behöva seilin injektioner...
+gillar även att om du t.ex bara väljer att dricka läsk i stället för vatten så tar återhämtning längre tid..
har slutat helt dricka läsk "ingame" dricker bara vatten och äter all färsk frukt jag hittar då behövs inte de vitaminflaskor du hittar.
+gillar mekaniken att kunna kombinera olika Loots med varandra t.ex de tre träpinnar du hittar kombinerade jag med bandage för att spjälka en kompis brutna ben,,, gillas skarpt faktiskt...

sen finns det naturligtvis massor av fler +++

sen några minus.
- dessa zombies... om du är i ett tält t.ex så är det väldig svårt att sätta yxan i en.. utan du träffar allt utom zombien.. sen är det för lite av dom.. dom glitchar igenom väggar, ibland ser du dom inte ens men du hör dom och du tar skada av dom.

-Nu spelar jag oftast med min Klan, men jag gillar verkligen inte mentaliteten hos folk i spelet... i princip 99% av alla jag träffat ingame (fråntaget mina klanmembers) skjuter på en gång, man hinner inte ens använda voip innan man är skjuten.
vad hände med mentaliteten från Armamodden där det fanns båda sidor... både friendlys och bandits.. nu har det gått så långt att man inte kan lita på någon inne i spelet och det förtar mycket av "rollspelskänslan" när man inte längre törs hjälpa någon man träffar med mat, vatten m.m

men överlag så har detta spel potentialen att bli ett av de bästa spel jag spelat.. och trots att det är i PreAlpha stadium så är det dubbelt så bra som BF4 som jag lagt på hyllan efter nästan 150 timmars spelande tills dom har reparerat ett helt trasigt ofärdigt spel.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

jag har spelat standalone ca 100 timmar nu och snacka om tidssväljare...

det var länge sedan jag blev påverkad på detta sätt av ett spel, regelbundna pulsökningar blandat med adrenalinpåslag i mängd.
Klart spelet är buggigt då det är i preAlpha stadium, men vilken potential att bli riktigt riktigt bra.

Nu har jag bara spelat i ca 80 timmar i Standalone versionen men känslan man får när man hör eller ser en annan spelare är en klar pulshöjare.

Att höra ljudet av en reload av vapen när man är inne i en stad eller i högrisk områdena är väldigt nervpåfrestande.

Men jag håller med om att trots att Dayz teamet lagt till incitament för att lösa konflikter utan att döda andra spelare känns det som att det blivit mer KOS nu än det var i moddarna. Klart tråkigt att obeväpnade nystartade karaktärer dödas bara för att.

Jag gillar att looten blir förstörd om man skjuter på folk även om jag hoppas att de tweaker det lite så inte allt i kropparna är ruined utan blir lite mer slumpartat och logiskt. Känns lite irriterat att ha lyckat smyga mig på en väl utrustad spelare som skjutit någon annan eller kanske försökt avliva en annan bara för att se nästan all deras gear vara ruined trots att jag fick in 2 skott i huvudet eller 2 skott i ryggen.

Har även jag stora förhoppningar på Crafting ock andra nymodigheter

Vissa servrar är klart mycket bättre än andra vad gäller respons tider och desync, gäller att hitta sina favoriter som passar sig för dig och dina kompisar.

Härom kvällen loggade jag in för att spela med en kompis som lootade lite i Zelenegorsk och helt plötsligt exploderade en Fuelstation och det gav upphov till ca 2 timmars kurragömma i staden då vi hörde minst en annan spelare som avlossade sitt vapen. Kompisen var helt säker att han visste i vilket hus då ha hörde fotsteg från ett hus. 20 minuter senare när jag anlänt visade det sig att det var en zombie som fastnat inne i byggnaden som gav fotstegs ljuden :).

Regel nummer 1 i Dayz är: Fäst dig inte vid ditt gear
Regel nummer 2 är: Att vara paranoid är det bra för det eget bästa.

Permalänk

Har varit från söder till norr nu. Inte urforskat hela flygbasen i norr än för det är så nervigt att springa runt där. Har problem med att hitta ammo till automatgeväret. Även om jag är först i byggnaderna är det mest tomma magasin. Jag har en kompass med men vet inte riktigt hur jag får fram den? Kartor har jag inte hittat några utan orienterar mig med en bild som ligger framme på min andra skärm.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Har varit från söder till norr nu. Inte urforskat hela flygbasen i norr än för det är så nervigt att springa runt där. Har problem med att hitta ammo till automatgeväret. Även om jag är först i byggnaderna är det mest tomma magasin. Jag har en kompass med men vet inte riktigt hur jag får fram den? Kartor har jag inte hittat några utan orienterar mig med en bild som ligger framme på min andra skärm.

Du kan "inspecta" den för att se väderstrecken eller dra den till dina hands och sedan gå in i First person läge och trycka Space för att kunna se dem medans du rör dig.

För att hitta ammo gäller det att hitta en server som inte varit uppe länge och loota rätt byggnader. Tält områdena vid Balota eller Nw Airfield är de områden med stora chanser att hitta 5.56 ammo men även Barracker och de byggnader som är bredvid Barrackerna med en andra våning har oftast några clip. Bäst är förstås de med dubbla 30 stanags som ger 60 skott (vilket konstigt nog även ger högar av 60 skott när man tömmer dem för att spara plats.).

Servrar med låg pop och natt är bra för att loota dessa högrisk områden men det finns tyvärr extremt mycket server hoppers som bara loggar in och lootar dessa områden så fort de ser att servrar startats om.

Har varit i dessa områden då en server startat om och när man loggar på samma server igen kan man hitta lootade barracker trots att servern varit uppe max 1 minut.

Permalänk

Sköt en kille och tog hans gear (han var afk) allting var "ruined" i hans ryggsäck men allt gick att äta, använda, dricka etc ändå...?

Permalänk
Medlem

BVra spel enligt mig. Det störigaste är zombies som glider genom husväggar och för lite loot. Störigt att man inte kan gömma sig i hus osv än då dom bara glider igenom väggarna.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Alla bör tänka på att det är en alpha, det ges noll garantier på att spelupplevelsen kommer vara rolig.
det kommer i andra hand, i första hand handlar det om att ge feedback till utvecklaren.

Skrivet av robertr81:

Alphigt... nog den mest störigaste. Kan leva med alla andra buggar men den känns jävligt olugn

bugg och bugg, de wipe'ar karaktärerna ibland också, kan vara det som hänt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av aileron:

Du kan "inspecta" den för att se väderstrecken eller dra den till dina hands och sedan gå in i First person läge och trycka Space för att kunna se dem medans du rör dig.

För att hitta ammo gäller det att hitta en server som inte varit uppe länge och loota rätt byggnader. Tält områdena vid Balota eller Nw Airfield är de områden med stora chanser att hitta 5.56 ammo men även Barracker och de byggnader som är bredvid Barrackerna med en andra våning har oftast några clip. Bäst är förstås de med dubbla 30 stanags som ger 60 skott (vilket konstigt nog även ger högar av 60 skott när man tömmer dem för att spara plats.).

Servrar med låg pop och natt är bra för att loota dessa högrisk områden men det finns tyvärr extremt mycket server hoppers som bara loggar in och lootar dessa områden så fort de ser att servrar startats om.

Har varit i dessa områden då en server startat om och när man loggar på samma server igen kan man hitta lootade barracker trots att servern varit uppe max 1 minut.

Tack! Hur är det vid flygbasen på nordöstra sidan? Också högriskområde?
Finns det saker att hitta där?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

jag har spelat standalone ca 100 timmar nu och snacka om tidssväljare...

det var länge sedan jag blev påverkad på detta sätt av ett spel, regelbundna pulsökningar blandat med adrenalinpåslag i mängd.

Håller med, det enda andra spel som påverkar mig så jag blir stressad och får pulsökning mm är eve online.

Den störta bristen enligt mig just nu är att det finns så många spelare som verkar spela ett helt annat spel. De combatloggar, de loggar ut trots att de inte vet om jag ska hjälpa eller stjälpa dem. Allmänt trollande, folk som ghostar med yxa osv.

Det är som att 10% spelar spelet för inlevelsen osv, sen är det 50% av resterande spelar för att loota bara, och loggar ut och byter server så fort de ser en annan spelare. Resterande spelar bara för att trolla carebear lootarna,och loggar ut så fort de är påväg att förlora en eldstrid.

Jag tvivlar på att dessa problem att spelare inte verkar vara intresserade av att interagera med andra spelare på ett "simulerande"/"realistiskt" sätt går att lösa genom att ändra reglerna (stoppa combatlogging osv) Men förhoppningsvis när det kommer mer kontent kommer också fler spelare som är berädda att rollspela mer istället för att bara trolla eller spela ett PvE looting spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Tack! Hur är det vid flygbasen på nordöstra sidan? Också högriskområde?
Finns det saker att hitta där?

Det finns ju några Military Bases runt om på kartan som är bra lootwise men även har en risk för väpnad konfrontation.

Har inte varit mycket vid Ne Airfield men där finns hangarer och Barracks etc så loot finns men bara i mindre antal än Nw Airfield.

Permalänk

Jag använder mig av denna kartan : http://dayzdb.com/map/chernarusplus
Verkar vara rätt så exakt enligt vad jag har hittat.

Ni kan också kolla in denna guiden om ni är lite osäker på grunderna i Dayz. http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2070447...

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat DayZ så passar på med några frågor.

Hur fungerar det med sin karaktär i varje server egentligen? Om jag "levlar"(dvs hittar mer saker) upp en karaktär på en server, och sedan byter till en annan server, startar jag på noll igen då? Har man en karaktär per server?

Vad händer om man lämnar en server, spawnar man på samma ställe igen med samma items som innan? Hur pass svårt är det att hitta items? Sprang runt i en timma i skog och byar och hittade inte en enda items, nada! Var finns dom?

I övrigt så flyter det på väldigt bra för att vara alpha, inga major glitches grafikmässigt och inget lagg. Bra grafik dessutom!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index