Jag är 1:a års elev på gymnasiet, går el, politik SD och är allt annat än rasist om det är relevant, efter att skumläst tråden...
Min första och största fundering över det här, va fan försigår här???
Du vill förbjuda ordet neger, vilket skulle resultera i att du vill ta bort yttrandefriheten, för det är precis vad man gör isf.
Skulle man förbjuda ordet så skulle inte en människa bry sig för 5 jävlaste ören. Folk skulle skrika ut det bara för att testa gränserna. Slutdiskuterat, ingen idé att fortsätta detta!!
Dock är du inne på en annan intressant grej, har själv gått på en hel del skolor av olika skäl och aldrig riktigt kommit i kontakt eller fått se respektive skolas uppläggningsstrategi mot rasism (eller mobbning för den delen heller).
Du kan inte gå till din rektor och be han radera ut kurslitteratur det ingår i undervisningen (enligt skolverket varken man vill eller inte). Men man kan diskutera hur man genomför undervisningen. Iaf, du kan gå till han med barska steg och be han visa planen mot rasism, eller be han jobba på en som du framhäver ska visas tydligare.
Är själv jätte intresserad av samhällsfrågor, älskar att diskutera, men orkar oftast inte lägga mig i för oftast är ingen man pratar med lika insatt, kamraterna runt omkring vet ju knappt upp eller ner.
Men dina argument håller inte, har fortfarande inte förstått var dom kommer ifrån? Är det dina föräldrar som har inflytandet på dig med anti-neger grejen? För jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur en (16år?) grabb kan på så få år byggt upp ett hat mot ett ord som inte betyder särskilt mycket. Du verkar verkligen rätt fast vid din åsikt, vilket jag förstår men just grejen med neger...
Ordet du tar upp är liksom "standard" idag, folk skriker det i klassrummen, när folk dör på ett spel skriker dom jävla neger osv osv. Det har liksom ingen "tyngd" i sig.
Måste säga att jag är imponerad av det allmänbildade folket här inne på sweclockers, inte bara finniga tonåringar med cola och godis.
Men priset tar ju endå när du ber folk om deras politiska åsikter för att du ska förstå dom bättre, det var nåt av det absolut dummaste jag hört!! Vad folk röstar HAR INGEN SOM HELST BETYDELSE för ordet neger, rätta mig om jag har fel.
Om jag håller på SD, är jag rasist då? I helvete heller!! Kan inte säga att jag älskar alla, för det gör jag inte. Långt ifrån, inte på grund av hudfärg utan folks beteende till det idag svenska samhället. Men såklart, nu är ju jag en rasist i dina ögon, men då får jag säga läs på lite till innan du yttrar dig om folks politiska åsikter, som också ingår i yttrandefrihet. Och på tal om rasism, går i en skola på 70 elever, flertalet är invandrare som jag kommer väl överens med och pratar med, tydligen måste man inte vara rasist för att tycka om SD mer än socialdemokraterna.. Så du borde hålla inne din anklagelser om folks politiska åsikter här inne, man får tycka precis vad man vill utan att bli påhoppad.
Och som andra sagt, många negrer/mörkhyade/svarta kallar sig själva "niggers" idag, tydligen ser inte dom sig själva som lidande slavar eller vad det nu ordet neger hade för innebörd. Tror seriöst inte heller en vettig mörkhyad människa skulle bry sig om någon sa neger. Och dom som nedvärderar mörkhyade som apor, grattis ni vann just priset för störst idioti, finns miljoner negrer som lyckats bättre än er, Morgan Freeman (som nämts), Eddie Murphy, Samiel L. Jackson, Michael Jordan mfl. Hudfärgen avgör inte en människas kvalitéer.
Sen om dina obildade kamrater som knappt vet ordet allmänbildning uttalar sig och säger neger, varför bry sig? En människa med huvudet på skaft med IQ vet vad som är rätt och fel, dom vet även att neger är bara ett ord i tomma luften som inte är rasistiskt utan bara är just ett ord.
Det här blev ett väldigt spontant och oformulerat inlägg, men du bad ju om en ungdoms syn på dina tankegångar, varsegod. Hoppas ni kan tolka mig rätt och inte stämpla, är trött som ursäkt till om jag blev spydig.