Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Likadant känner jag med n ordet, ett slag i magen varje gång det nämns.

Jag måste flika in med något här. Detta är mycket intressant att läsa, men jag förstår inte hur du tänker här.

Är det Voldemort vi snackar om? Det är väldigt mycket det-som-inte-får-nämnas-vid-namn över detta.
Konfrontera det rakt fram istället för att ducka runt med "n-ordet"

Det går inte att diskutera en fråga om något man inte ens vill tala om.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag måste flika in med något här. Detta är mycket intressant att läsa, men jag förstår inte hur du tänker här.

Är det Voldemort vi snackar om? Det är väldigt mycket det-som-inte-får-nämnas-vid-namn över detta.
Konfrontera det rakt fram istället för att ducka runt med "n-ordet"

Det går inte att diskutera en fråga om något man inte ens vill tala om.

Om du inte kan respektera mina åsikter om ne*er behöver du inte vara med i diskussionen. Jag tycker det är direkt rasistiskt och vill inte använda mig av ordet, även ifall att sätta ett * så vet alla vilket ord jag pratar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Om du inte kan respektera mina åsikter om ne*er behöver du inte vara med i diskussionen. Jag tycker det är direkt rasistiskt och vill inte använda mig av ordet, även ifall att sätta ett * så vet alla vilket ord jag pratar om.

Vad har det med att jag inte skulle respektera dina åsikter att göra?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad har det med att jag inte skulle respektera dina åsikter att göra?

Att censurera ordet gör fortfarande samma sak, men jag tycker att ordet är direkt rasistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Att censurera ordet gör fortfarande samma sak, men jag tycker att ordet är direkt rasistiskt.

Ja, men som sagt så _vet_ vi ju alla (du inkluderad) vad det betyder. Du läser förmodligen upp ordet i huvudet varje gång du sätter ut den där asterisken. Du använder ordet, även om du censurerar en bokstav.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Ja, men som sagt så _vet_ vi ju alla (du inkluderad) vad det betyder. Du läser förmodligen upp ordet i huvudet varje gång du sätter ut den där asterisken. Du använder ordet, även om du censurerar en bokstav.

Jepp, som jag sa i min förra post gör det samma sak, att säga ne*er gör fortfarande att ni tänker på ordet. Men personligen vill jag inte skriva det, och ni verkar ju förstå vilket ord jag pratar om ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jepp, som jag sa i min förra post gör det samma sak, att säga ne*er gör fortfarande att ni tänker på ordet. Men personligen vill jag inte skriva det, och ni verkar ju förstå vilket ord jag pratar om ändå.

Det jag menar är att du använder ordet neger oavsett om du tar bort ett G och ersätter med en * eller inte. Varför vara så skitnödig att konsekvent vägra skriva det? Det är hur det används som avgör huruvida det är nedsättande eller inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Det jag menar är att du använder ordet neger oavsett om du tar bort ett G och ersätter med en * eller inte. Varför vara så skitnödig att konsekvent vägra skriva det? Det är hur det används som avgör huruvida det är nedsättande eller inte.

Detta ord är fylld med hat och har ett dåligt förflutet. Varför använda ett ord då folk trodde att det fanns flera olika raser ur människan? Varför använder ni inte ett mer accepterat och mindre kontroversiellt ord? Varför inte bara säga:
Vem är Morgan Freeman? "Jo han är en känd Afro-Amerikansk skådespelare!"
Vem är Morgan Freeman? "Jo han är en känd ne*er skådespelare!" <----- kontroversiellt och rasistiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Detta ord är fylld med hat och har ett dåligt förflutet. Varför använda ett ord då folk trodde att det fanns flera olika raser ur människan? Varför använder ni inte ett mer accepterat och mindre kontroversiellt ord? Varför inte bara säga:
Vem är Morgan Freeman? "Jo han är en känd ne*er skådespelare!" <----- kontroversiellt och rasistiskt!

Du har fått ursprunget förklarat för dig redan.

Är neger ett nedsättande ord? "Ja, neger kan vara ett nedsättande ord, men det beror på hur/var/när det används!"
Är neger ett nedsättande ord? "Vem bryr sig, dessa jävla negrer är såna förbannade apor" <----- not okay

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon160117:

Anser du "Kvinna" vara ett nedsättande ord? Genom historien och även i nutid i vissa kulturer är det hårt kvinnoförtryck. Betyder det att användandet av ordet kv*nna är kränkande för alla med äggstockar?

Ett ord är inte kränkande bara för att det kan användas på ett kränkande sätt.

Att gå runt och ta illa upp på grund av att ett ord existerar skadar bara dig själv.

Permalänk
Inaktiv

Du har fått ursprunget förklarat för dig redan.

Är neger ett nedsättande ord? "Ja, neger kan vara ett nedsättande ord, men det beror på hur/var/när det används!"
Är neger ett nedsättande ord? "Vem bryr sig, dessa jävla negrer är såna förbannade apor" <----- not okay

Skrivet av Blargmode:

Anser du "Kvinna" vara ett nedsättande ord? Genom historien och även i nutid i vissa kulturer är det hårt kvinnoförtryck. Betyder det att användandet av ordet kv*nna är kränkande för alla med äggstockar?

Ett ord är inte kränkande bara för att det kan användas på ett kränkande sätt.

Att gå runt och ta illa upp på grund av att ett ord existerar skadar bara dig själv.

Ne*er är ett nedsättande ord dels pga. dess ursprung. Dess existens och relevans låg hos slaveriet och förknippas med det än idag. Därför är ordet rasistiskt. Att säga detta ord betyder mer än bara att man har ett Afrikanskt ursprung.

Citat ifrån en kille med Somaliskt ursprung:
"Är det jag som har börjat hallucinera eller har verkligen diskussionen om vare sig ordet “negerboll” är rasistiskt eller inte surfat upp till ytan igen? Är det här på riktigt?

Min första fråga till de som med en rak fejja inte förstår varför negerboll är rasistiskt är, varför är det så jävla viktigt för dig att säga det ordet? Kommer ditt liv gå i spillror om du säger chokladboll ist?

Min andra fråga är , har du överhuvudtaget hängt med i historien? Är sjukt trött på de som sgr ” Neger är inte rasistiskt, neger betyder svart” Nej. Svart betyder svart, neger är en helt annan sak. En “neger” var den lilla killen som togs från sitt hem i Afrika och behandlades som ett djur i den amerikanska södern. En neger var hon som blev misshandlad av sin ägare för att hon fick “oturen” att födas med en annan hudfärg än det som var acceptabelt på den tiden. Ordet neger var det sista många fick höra innan de brändes eller hängdes till döds. Och nu undrar folk varför de inte är okej att säga det ordet?

Är också sjukt trött på att höra argumenten ” Men neger används ju i rappmusik, varför är det okej för svarta att säga så men inga andra” Det är fan inte okej att säga neger oavsett vilken färg du har på huden.

När jag jobbade på ett äldreboende för x antal år sedan så bjöd man de äldre i bondet på fika en dag. En av de äldre kvinnorna tog tag i min arm och frågade om det fanns en negerboll kvar. Ärligt talat så reagerade jag inte ens, och anledningen till det var att den här kvinnan var uppväxt i en tid då detta var “accepterat” och “normalt”. Jag tröstade mig själv med att hon faktiskt inte visste bättre, det gjorde det inte okej, men man kunde ha en gnutta sympati för henne. Men att det finns folk i min ålder och äldre som ändå förstår att folk blir kränkta av ordet men vill ändå ha “rätten” till att säga det är fan förbluffande. Helt sjukt att man år 2012 inte bara fortf hör ordet utan också att människor vill ta sig friheten att gnugga det i ditt ansikte.

Är evolutionen på väg att gå bakåt? Och ifall jag av någon skum anledning får för mig att ett ord inte är kränkande men att någon ändå blir kränkt av att jag säger det så varför i helvete ska jag envisas med att fortfarande säga det? Speciellt när det handlar om ord som neger, som jag ärligt talat trodde var självklart att det är och kommer alltid vara ett rasistiskt ord.

Jag har bott i Sverige hela mitt liv och har aldrig varit i Somalia. Jag kan mer om den svenska kulturen än vad jag kan om den somaliska och för mig har Sverige alltid varit mitt hem. Det är den svenska flaggan som jag känner mest samhörighet med och det är det svenska språket jag känner mig mest hemma i. Oavsett om jag flyttar imorgon och aldrig kommer till Sverige igen så är detta och kommer alltid vara mitt hem. Just därför är det otroligt ledsamt att människor inte kan ge någon rätten att få känna sig trygg i sitt egna hem. Oavsett vad jag gör kommer jag alltid att vara en invandrare, fast jag faktiskt aldrig har vandrat in hit.

Jag är inte en neger så varför tar sig folk rättigheten till att kalla mig en? Och varför vill du kränka alla liv som tagits i rasismen genom att fortsätta att använda det uttrycket? Jag är jävligt tolerant. Jag tar inte allt rasistiskt eller kallar alla för rasister men att ordet neger är rasism eller inte borde inte ens vara öppen för diskussion och jag trodde att den debatten dog ut för många år sedan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Ne*er är ett nedsättande ord dels pga. dess ursprung. Dess existens och relevans låg hos slaveriet och förknippas med det än idag. Därför är ordet rasistiskt. Att säga detta ord betyder mer än bara att man har ett Afrikanskt ursprung.

Så... om jag kallar en mörkhyad för blåman eller morian, då är det okej därför att det inte var relaterat till den västländska slavperioden?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Så... om jag kallar en mörkhyad för blåman eller morian, då är det okej därför att det inte var relaterat till den västländska slavperioden?

Varför i första hand kalla de för dessa konstiga förtal och bara säga vart de kommer ifrån? Dessa ord förknippas antagligen av en period då vi trodde på olika raser. Varför inte benämna någon som Afrikan eller Asiat etc. Det fyller samma ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Varför i första hand kalla de för dessa konstiga förtal och bara säga vart de kommer ifrån? Dessa ord förknippas antagligen av en period då vi trodde på olika raser. Varför inte benämna någon som Afrikan eller Asiat etc. Det fyller samma ändamål.

Förknippas med, tja, ords innebörd ändras med tiden, språk utvecklas. "Neger" idag förknippas knappast med en svart slav på ett bomullsfält i södra USA. När neger (eller nigger) används inom den egna folkgruppen så betyder det inte "hej, min slavbror, våra förfäder led under de vitas förtryck". Jag står för övrigt fast vid att neger eller nigger inte är ett särskilt utbrett begrepp bland vita, varför det bli extra löjligt när folk känner sig kränkta av att bara läsa ordet i en bok och börjar prata om censur.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon160117:

Nej, dess existens kommer inte från slaveriet.
Neger kommer från det latinska ordet för svart: nigrum. Det dyker även upp i andra språk som t.ex. Spanska; negro, där det också betyder svart.

Neger är en synonym för ordet svart men syftar på människor med sådan hudfärg.

Är "Jude" ett kränkande ord? För mindre än en medellivslängd sedan var jude en dödsdom. Man kan ju tycka att det borde vara negativt laddat på samma sätt som du anser att neger är.
Men nej, idag, och precis som innan Hitlers tid; är Jude benämningen för en människa som tillhör en specifik religiös tro.
Att vara Jude betyder inte att man är dödsdömd, precis som neger inte betyder att man är en slav.

Det är personer som du (som håller fast vid att neger har en negativ laddning) som gör att det har det. Ser du det ur ett modernt perspektiv så betyder neger: grattis, du slipper kleta in dig i sololja varje sommar, och inget annat.

språkderp
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

...

Min andra fråga är , har du överhuvudtaget hängt med i historien? Är sjukt trött på de som sgr ” Neger är inte rasistiskt, neger betyder svart” Nej. Svart betyder svart, neger är en helt annan sak. En “neger” var den lilla killen som togs från sitt hem i Afrika och behandlades som ett djur i den amerikanska södern. En neger var hon som blev misshandlad av sin ägare för att hon fick “oturen” att födas med en annan hudfärg än det som var acceptabelt på den tiden. Ordet neger var det sista många fick höra innan de brändes eller hängdes till döds. Och nu undrar folk varför de inte är okej att säga det ordet?

Men för fan... Jag är ganska säker på att folk från Afrika kallades för negrer före, under och efter slaveriet oavsett var de levde och vilken status i sammhället de hade. Neger har under perioder varit en full acceptabel benämning för folk av Afrikanskt ursprung (eller som ser ut att ha det, även om det är tekniskt inkorrekt). Att tro att just order "neger" är vad som förknippas med slaveri är jävligt naivt. Det som förknippas med slaveri är folk av Afrikanskt ursprung. I alla fall borde det vara det. Jag betvivlar ju starkt att det hade blivit mindre slavar om man kallade dem för något annat. Vad man kallar dem är oerhört irrelevant, och som jag och flera andra tidigare påpekat så kommer det vara ett annat ord istället som kommer bli det nya s.k. rasistiska ordet om neger på något mirakulöst sätt försvinner ur vokabulären. Folk är inte rasister p.g.a. ett ord, och de kommer inte sluta vara det för att det försvinner.

Citat:

Är det jag som har börjat hallucinera eller har verkligen diskussionen om vare sig ordet “negerboll” är rasistiskt eller inte surfat upp till ytan igen? Är det här på riktigt?

Min första fråga till de som med en rak fejja inte förstår varför negerboll är rasistiskt är, varför är det så jävla viktigt för dig att säga det ordet? Kommer ditt liv gå i spillror om du säger chokladboll ist?

Kommer någons liv gå i spillror om vi säger negerboll då? Jag kallar det visserligen chokladboll, men det är inte något ideologiskt över det beslutet. Som sagt, jag har både hört och dragit skämt om just detta, med och utan svarta deltagande. Men det finns förstås folk som tar alla chanser att bli upprörda som de kan, t.ex. "Nogger Black" (men av någon anledning inte Nogger).

Citat:

Är också sjukt trött på att höra argumenten ” Men neger används ju i rappmusik, varför är det okej för svarta att säga så men inga andra” Det är fan inte okej att säga neger oavsett vilken färg du har på huden.

Ja, skam vore ju om folk själva fick välja vad de vill bli upprörda över. Tänk vad som skulle kunna hända om det blev accepterat att använda det igen. Hur ska vi då bli förolämpade?! Nej fy, sån anarki kan vi ju inte ha.

Angående resten så är det bara samma sak om och om igen, och bygger på det ständigt lika löjeväckande antagandet att det är ord som är problemet, snarare än attityder och hur de används. Det finns oerhört många sätt att vara otrevlig mot folk, så varför är just ett speciellt ord så mycket värre än alla andra? Varför kan jag bygga en mening som beskriver en persons bristande mentala förmåga, utseende, härkomst och sexuell prestanda utan att någon bryr sig om vilka ord som användes, men att säga "negerboll" är snudd på dödsstraff? Väx upp för fan. Eller fortsätt och uppnå absolut ingenting, vilket är exakt vad som kommer hända även om ordet neger försvinner. Det lär inte bli enklare att vara svart i vilket fall. Vill PK-nissarna slåss mot sina väderkvarnar så är det väl deras liv att kasta bort. Under tiden tänker jag ägna min energi åt att inte vara otrevlig mot folk även om de råkar ha mörk hud (eller i alla fall inte vara mer otrevlig mot folk p.g.a. att de har mörk hud) och känna mig ganska trygg i det faktum att jag då har gjort oändligt mycket mer för att bekämpa rasism än alla de som sitter med en ordbok i ena handen och överstrykningspenna i den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Mod kan gärna ta bort denna kommentar, dels osmaklig och driver inte fram min tråd. Är du så ivrig att få reda på varför jag tycker du har fel kan du PM:a mig.
Jag sa ingen diskussion angående rasism! Kan du läsa?

Så du vill censurera skolböcker, och du vill censurera Sweclockers? Yay, yttrandefriheten ligger dig inte speciellt nära hjärtat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Så du vill censurera skolböcker, och du vill censurera Sweclockers? Yay, yttrandefriheten ligger dig inte speciellt nära hjärtat?

Tyvärr är det så med det mesta som är obekvämt och jobbigt. Det är enklare att förbjuda och gömma undan det istället för att ta det till diskussion.

Ordet i sig förekommer i många språk med olika varianter. I t ex spanskan betyder "negra" rätt och slätt svart. Alla som varit på Systembolaget känner nog till "Gato Negro", ett billigt rödvin som betyder "svart katt".

Ofta är det "tredje part" som i rollen som självutnämnd "vän av ordning" har åsikter om politisk korrekthet. Det är de som höjer röster när minoriteter förekommer i TV och tycker att det inte ska visas. Ta ICA-reklamen med "Jerry". När han dök upp höjdes det röster om att det var hemskt att en person med utvecklingsstörning var med. Jag undrar hur sådana personer tänker. Menar de att inga minoriteter alls ska få visas i TV? Jerry spelas av Mats Melin som är skådespelare. Skulle inte han få utöva sin yrkesroll bara för att han är utvecklingsstörd? Det är ju en hemsk människosyn.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfclaw:

Tyvärr är det så med det mesta som är obekvämt och jobbigt. Det är enklare att förbjuda och gömma undan det istället för att ta det till diskussion.

Ordet i sig förekommer i många språk med olika varianter. I t ex spanskan betyder "negra" rätt och slätt svart. Alla som varit på Systembolaget känner nog till "Gato Negro", ett billigt rödvin som betyder "svart katt".

Ofta är det "tredje part" som i rollen som självutnämnd "vän av ordning" har åsikter om politisk korrekthet. Det är de som höjer röster när minoriteter förekommer i TV och tycker att det inte ska visas. Ta ICA-reklamen med "Jerry". När han dök upp höjdes det röster om att det var hemskt att en person med utvecklingsstörning var med. Jag undrar hur sådana personer tänker. Menar de att inga minoriteter alls ska få visas i TV? Jerry spelas av Mats Melin som är skådespelare. Skulle inte han få utöva sin yrkesroll bara för att han är utvecklingsstörd? Det är ju en hemsk människosyn.

Det fetmarkerade var verkligen spot on och verkar vara det genomgående temat i den här tråden. Sen finner åtminstone jag det ganska intressant att man skapar en tråd och förväntar sig att precis alla som svarar i den ska instämma i det TS skriver. TS verkar på ett generellt plan ha väldigt svårt för avvikande åsikter, och ha en nästintill indoktrinerad inställning till andra människors rätt att argumentera för sin sak.

Spännande tråd never the less=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Afrikan och asiat beskriver inte personen, det säger vart personen i fråga kommer ifrån. Exempelvis är både boer och negrer afrikaner.

Förknippas med, tja, ords innebörd ändras med tiden, språk utvecklas. "Neger" idag förknippas knappast med en svart slav på ett bomullsfält i södra USA. När neger (eller nigger) används inom den egna folkgruppen så betyder det inte "hej, min slavbror, våra förfäder led under de vitas förtryck". Jag står för övrigt fast vid att neger eller nigger inte är ett särskilt utbrett begrepp bland vita, varför det bli extra löjligt när folk känner sig kränkta av att bara läsa ordet i en bok och börjar prata om censur.

Apropå innebörd, jag har hört att förr var bög bland det värsta man kunde säga till någon. Och tittar man idag är bög en legit neutral beskrivning på en homosexuell man. Lite halvt semiintressant med tanke på ämnet, vet dock inte hur bra det stämmer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arcturus:

Det fetmarkerade var verkligen spot on och verkar vara det genomgående temat i den här tråden. Sen finner åtminstone jag det ganska intressant att man skapar en tråd och förväntar sig att precis alla som svarar i den ska instämma i det TS skriver. TS verkar på ett generellt plan ha väldigt svårt för avvikande åsikter, och ha en nästintill indoktrinerad inställning till andra människors rätt att argumentera för sin sak.

Spännande tråd never the less=)

Skrivet av Crippa90:

Afrikan och asiat beskriver inte personen, det säger vart personen i fråga kommer ifrån. Exempelvis är både boer och negrer afrikaner.

Apropå innebörd, jag har hört att förr var bög bland det värsta man kunde säga till någon. Och tittar man idag är bög en legit neutral beskrivning på en homosexuell man. Lite halvt semiintressant med tanke på ämnet, vet dock inte hur bra det stämmer.

Hur många som säger ordet vet dess innebörd? Jag skulle satsa en krona på att de flesta i min klass skulle svara "Någon med mörk hy, typ en Afrikan". En undersökning angående personers kunskap om innebörden skulle vara ytterst intressant.
'Bög' tycker jag har en negativ laddning och där kan man lika gärna säga homosexuell, eller betyder nu 'bög' en fjollig homosexuell bosatt i Gävle?
Om dessa ord nu är så specifika som du säger kan man väl lika gärna säga vilket land de tycks komma ifrån.

Jo jag har faktiskt svårt för mig att acceptera ett felaktigt argument från mig själv. Dessutom ser jag mina värderingar som självklara.... Kan nog ha en påverkan på min inställning till denna tråd.
Jag skulle gärna vilja höra en gymnasieelevs åsikt angående ordet, om vi inte redan har någon här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Hur många som säger ordet vet dess innebörd? Jag skulle satsa en krona på att de flesta i min klass skulle svara "Någon med mörk hy, typ en Afrikan". En undersökning angående personers kunskap om innebörden skulle vara ytterst intressant.

Jag vill fortfarande se källan på att neger skulle beskriva en slav. Som sagt tidigare, blåman var ett ord för en svart afrikan (blå betydde också svart på fornnordiska) och det var bra många år innan kolonialtiden.

Skrivet av anon160117:

'Bög' tycker jag har en negativ laddning och där kan man lika gärna säga homosexuell, eller betyder nu 'bög' en fjollig homosexuell bosatt i Gävle?

Varför tycker du bög är negativt? Är väl inget fel att vara bög?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Om dessa ord nu är så specifika som du säger kan man väl lika gärna säga vilket land de tycks komma ifrån.

Så om en person är neger ska man alltid utgå att personen är från ett negerland? Not sure på den, vem va rasisten nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tänkte kring detta här om dagen. Även "mongo" och mongoloid är intressanta begrepp, i samanhanget.

För att repetera.. Starkaste anledningen att inte använda benämningen är att 99% av de som innefattar grupperingen inte uppskattar den givna benämningen, överhuvudtaget. Vidare, om min magreaktion, alltså min emotionella inläsning av ordet är av starkt frånstötande översitteri så antar jag att de är så av en anledning och att jag inte är någon speciell snöflinga. d.v.s. jag antar att även andra får denna emotionella reaktion som i sådana fall antagningsvis är baserad på hur andra använder ordet och hur det används historiskt (även om varför är ganska ointressant egentligen). Därför använder jag inte ordet och ifrågasätter starkt agendan hos någon som gör det.

Ang. de här med asiater, afrikaner osv så är det lite av en halmgubbe. Man och TS menar såklart afrikansk och asiatisk etnicitet även om just etnicitet delen underlåtits eller försummats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

Jag vill fortfarande se källan på att neger skulle beskriva en slav. Som sagt tidigare, blåman var ett ord för en svart afrikan (blå betydde också svart på fornnordiska) och det var bra många år innan kolonialtiden.

Varför tycker du bög är negativt? Är väl inget fel att vara bög?

Blåman börjades då sägas innan kolonialtiden? Dess anledning för skapande hade antagligen då inget att göra med slaveri?
Jag anser att ordets historia ger oss en reflektion av värdemängden idag, tror inte många skulle referera det ordet som en beskrivning av en slav, dock under 1800-talet då ordet kom till användes det till just det.
Det är absolut inget fel med att vara homosexuell.

Refererar vi dessutom till språkrådet säger de att ne*er är oanvändbart och inte neutralt.
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag skulle gärna vilja höra en gymnasieelevs åsikt angående ordet, om vi inte redan har någon här?

Jag är 1:a års elev på gymnasiet, går el, politik SD och är allt annat än rasist om det är relevant, efter att skumläst tråden...

Min första och största fundering över det här, va fan försigår här???
Du vill förbjuda ordet neger, vilket skulle resultera i att du vill ta bort yttrandefriheten, för det är precis vad man gör isf.
Skulle man förbjuda ordet så skulle inte en människa bry sig för 5 jävlaste ören. Folk skulle skrika ut det bara för att testa gränserna. Slutdiskuterat, ingen idé att fortsätta detta!!

Dock är du inne på en annan intressant grej, har själv gått på en hel del skolor av olika skäl och aldrig riktigt kommit i kontakt eller fått se respektive skolas uppläggningsstrategi mot rasism (eller mobbning för den delen heller).
Du kan inte gå till din rektor och be han radera ut kurslitteratur det ingår i undervisningen (enligt skolverket varken man vill eller inte). Men man kan diskutera hur man genomför undervisningen. Iaf, du kan gå till han med barska steg och be han visa planen mot rasism, eller be han jobba på en som du framhäver ska visas tydligare.

Är själv jätte intresserad av samhällsfrågor, älskar att diskutera, men orkar oftast inte lägga mig i för oftast är ingen man pratar med lika insatt, kamraterna runt omkring vet ju knappt upp eller ner.

Men dina argument håller inte, har fortfarande inte förstått var dom kommer ifrån? Är det dina föräldrar som har inflytandet på dig med anti-neger grejen? För jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur en (16år?) grabb kan på så få år byggt upp ett hat mot ett ord som inte betyder särskilt mycket. Du verkar verkligen rätt fast vid din åsikt, vilket jag förstår men just grejen med neger...

Ordet du tar upp är liksom "standard" idag, folk skriker det i klassrummen, när folk dör på ett spel skriker dom jävla neger osv osv. Det har liksom ingen "tyngd" i sig.

Måste säga att jag är imponerad av det allmänbildade folket här inne på sweclockers, inte bara finniga tonåringar med cola och godis.

Men priset tar ju endå när du ber folk om deras politiska åsikter för att du ska förstå dom bättre, det var nåt av det absolut dummaste jag hört!! Vad folk röstar HAR INGEN SOM HELST BETYDELSE för ordet neger, rätta mig om jag har fel.

Om jag håller på SD, är jag rasist då? I helvete heller!! Kan inte säga att jag älskar alla, för det gör jag inte. Långt ifrån, inte på grund av hudfärg utan folks beteende till det idag svenska samhället. Men såklart, nu är ju jag en rasist i dina ögon, men då får jag säga läs på lite till innan du yttrar dig om folks politiska åsikter, som också ingår i yttrandefrihet. Och på tal om rasism, går i en skola på 70 elever, flertalet är invandrare som jag kommer väl överens med och pratar med, tydligen måste man inte vara rasist för att tycka om SD mer än socialdemokraterna.. Så du borde hålla inne din anklagelser om folks politiska åsikter här inne, man får tycka precis vad man vill utan att bli påhoppad.

Och som andra sagt, många negrer/mörkhyade/svarta kallar sig själva "niggers" idag, tydligen ser inte dom sig själva som lidande slavar eller vad det nu ordet neger hade för innebörd. Tror seriöst inte heller en vettig mörkhyad människa skulle bry sig om någon sa neger. Och dom som nedvärderar mörkhyade som apor, grattis ni vann just priset för störst idioti, finns miljoner negrer som lyckats bättre än er, Morgan Freeman (som nämts), Eddie Murphy, Samiel L. Jackson, Michael Jordan mfl. Hudfärgen avgör inte en människas kvalitéer.

Sen om dina obildade kamrater som knappt vet ordet allmänbildning uttalar sig och säger neger, varför bry sig? En människa med huvudet på skaft med IQ vet vad som är rätt och fel, dom vet även att neger är bara ett ord i tomma luften som inte är rasistiskt utan bara är just ett ord.

Det här blev ett väldigt spontant och oformulerat inlägg, men du bad ju om en ungdoms syn på dina tankegångar, varsegod. Hoppas ni kan tolka mig rätt och inte stämpla, är trött som ursäkt till om jag blev spydig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SamsungLover:

Jag är 1:a års elev på gymnasiet, går el, politik SD och är allt annat än rasist om det är relevant, efter att skumläst tråden...

Min första och största fundering över det här, va fan försigår här???
Du vill förbjuda ordet neger, vilket skulle resultera i att du vill ta bort yttrandefriheten, för det är precis vad man gör isf.
Skulle man förbjuda ordet så skulle inte en människa bry sig för 5 jävlaste ören. Folk skulle skrika ut det bara för att testa gränserna. Slutdiskuterat, ingen idé att fortsätta detta!!

Dock är du inne på en annan intressant grej, har själv gått på en hel del skolor av olika skäl och aldrig riktigt kommit i kontakt eller fått se respektive skolas uppläggningsstrategi mot rasism (eller mobbning för den delen heller).
Du kan inte gå till din rektor och be han radera ut kurslitteratur det ingår i undervisningen (enligt skolverket varken man vill eller inte). Men man kan diskutera hur man genomför undervisningen. Iaf, du kan gå till han med barska steg och be han visa planen mot rasism, eller be han jobba på en som du framhäver ska visas tydligare.

Är själv jätte intresserad av samhällsfrågor, älskar att diskutera, men orkar oftast inte lägga mig i för oftast är ingen man pratar med lika insatt, kamraterna runt omkring vet ju knappt upp eller ner.

Men dina argument håller inte, har fortfarande inte förstått var dom kommer ifrån? Är det dina föräldrar som har inflytandet på dig med anti-neger grejen? För jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur en (16år?) grabb kan på så få år byggt upp ett hat mot ett ord som inte betyder särskilt mycket. Du verkar verkligen rätt fast vid din åsikt, vilket jag förstår men just grejen med neger...

Ordet du tar upp är liksom "standard" idag, folk skriker det i klassrummen, när folk dör på ett spel skriker dom jävla neger osv osv. Det har liksom ingen "tyngd" i sig.

Måste säga att jag är imponerad av det allmänbildade folket här inne på sweclockers, inte bara finniga tonåringar med cola och godis.

Men priset tar ju endå när du ber folk om deras politiska åsikter för att du ska förstå dom bättre, det var nåt av det absolut dummaste jag hört!! Vad folk röstar HAR INGEN SOM HELST BETYDELSE för ordet neger, rätta mig om jag har fel.

Om jag håller på SD, är jag rasist då? I helvete heller!! Kan inte säga att jag älskar alla, för det gör jag inte. Långt ifrån, inte på grund av hudfärg utan folks beteende till det idag svenska samhället. Men såklart, nu är ju jag en rasist i dina ögon, men då får jag säga läs på lite till innan du yttrar dig om folks politiska åsikter, som också ingår i yttrandefrihet. Och på tal om rasism, går i en skola på 70 elever, flertalet är invandrare som jag kommer väl överens med och pratar med, tydligen måste man inte vara rasist för att tycka om SD mer än socialdemokraterna.. Så du borde hålla inne din anklagelser om folks politiska åsikter här inne, man får tycka precis vad man vill utan att bli påhoppad.

Och som andra sagt, många negrer/mörkhyade/svarta kallar sig själva "niggers" idag, tydligen ser inte dom sig själva som lidande slavar eller vad det nu ordet neger hade för innebörd. Tror seriöst inte heller en vettig mörkhyad människa skulle bry sig om någon sa neger. Och dom som nedvärderar mörkhyade som apor, grattis ni vann just priset för störst idioti, finns miljoner negrer som lyckats bättre än er, Morgan Freeman (som nämts), Eddie Murphy, Samiel L. Jackson, Michael Jordan mfl. Hudfärgen avgör inte en människas kvalitéer.

Sen om dina obildade kamrater som knappt vet ordet allmänbildning uttalar sig och säger neger, varför bry sig? En människa med huvudet på skaft med IQ vet vad som är rätt och fel, dom vet även att neger är bara ett ord i tomma luften som inte är rasistiskt utan bara är just ett ord.

Det här blev ett väldigt spontant och oformulerat inlägg, men du bad ju om en ungdoms syn på dina tankegångar, varsegod. Hoppas ni kan tolka mig rätt och inte stämpla, är trött som ursäkt till om jag blev spydig.

Yttrandefrihet - visst får du säga vad du vill, det får du göra, men påföljderna av det du säger är något du får ta. Exempelvis du får vara hur rasistisk och diskriminerande som du vill, men var beredd att ta påföljderna av det. Sen diskuterar jag inte ifall man ska "förbjuda" det. Jag tycker dock att det är intressant att ett sådant kontroversiellt och omodernt ord finns i våra läromedel. Skulle säga att mina föräldrar har samma vinkel på ordet som dig, så nej. Jag är förövrigt 17 år och jag 'hatar' inte ordet, jag tycker bara det är väldigt opassande.
Många skribenter verkar vara ense om att SD är ett rasistiskt enfrågeparti, att se vilken politisk läggning individen har är högt relevant då det reflekterar utöver dina grundläggande värderingar och partiets målsättning.

Språkrådet säger detta om ordet:

Att andra personer säger ordet är högst orelevant, ligger på ungefär samma nivå som ett barn ska argumentera till sig en produkt pga. att "Jens fick det ju!"
Dock är det intressant att det sägs vara accepterat att folkgruppen "tillåts" säga ordet.

Varför får personer skäll när de säger svärord? Eftersom det är opassande. Jag bryr mig dock om att vi inte ska ha rasistiskt skolmaterial i skolan.
Du kan gärna försöka bemöta några av mina argument som jag nämnt i texten, angående ordets historia exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten51:

Ang. de här med asiater, afrikaner osv så är det lite av en halmgubbe. Man och TS menar såklart afrikansk och asiatisk etnicitet även om just etnicitet delen underlåtits eller försummats.

Afrikansk och asiatisk etnicitet, finns det ens? Skulle snarare säga att de består av flera olika etniciteter, så tycker inte att det är någon halmgubbe.

Blåman börjades då sägas innan kolonialtiden? Dess anledning för skapande hade antagligen då inget att göra med slaveri?

Jag har aldrig hört talas om att vikingar hade negerslavar, nej.
http://runeberg.org/nfab/0377.html

Jag anser att ordets historia ger oss en reflektion av värdemängden idag, tror inte många skulle referera det ordet som en beskrivning av en slav, dock under 1800-talet då ordet kom till användes det till just det.

Jag vill fortfarande ha någon slags referens på att neger skulle vara just slav, för sjuttielfte gången.

Antagligen var de flesta slavar negrer, men det gör inte att alla negrer är slavar (jämförelse: alla mammor är kvinnor men alla kvinnor är inte mammor för det).

Det är absolut inget fel med att vara homosexuell.

Det är bra att du tycker det, men varför tycker du att bög är negativt? Hänger inte med där.

Refererar vi dessutom till språkrådet säger de att ne*er är oanvändbart och inte neutralt.

Att neger inte är ett neutralt ord köper jag. Att det är oanvändbart är att ta i. Det beror på hur och när det används. Att skriva ordet neger i en diskussion om ordet neger går såklart bra. Jag har också ibland sagt neger i min umgängeskrets, exempelvis när jag skulle prata om en karaktär i en film. Alla förstod vem jag menade och ingen blev upprörd eller tog illa vid.

Vi tar ett annat exempel. Ordet kuk är absolut inte neutralt, men är fortfarande okej att ibland användas. Skulle jag däremot skriva 300 inlägg här på sweclockers som bara bestod av ordet kuk, ja då hade jag antagligen fått smaka på ban_stämpeln!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

Afrikansk och asiatisk etnicitet, finns det ens? Skulle snarare säga att de består av flera olika etniciteter, så tycker inte att det är någon halmgubbe.

Jag har aldrig hört talas om att vikingar hade negerslavar, nej.
http://runeberg.org/nfab/0377.html

Jag vill fortfarande ha någon slags referens på att neger skulle vara just slav, för sjuttielfte gången.

Antagligen var de flesta slavar negrer, men det gör inte att alla negrer är slavar (jämförelse: alla mammor är kvinnor men alla kvinnor är inte mammor för det).

Det är bra att du tycker det, men varför tycker du att bög är negativt? Hänger inte med där.

Att neger inte är ett neutralt ord köper jag. Att det är oanvändbart är att ta i. Det beror på hur och när det används. Att skriva ordet neger i en diskussion om ordet neger går såklart bra. Jag har också ibland sagt neger i min umgängeskrets, exempelvis när jag skulle prata om en karaktär i en film. Alla förstod vem jag menade och ingen blev upprörd eller tog illa vid.

Vi tar ett annat exempel. Ordet kuk är absolut inte neutralt, men är fortfarande okej att ibland användas. Skulle jag däremot skriva 300 inlägg här på sweclockers som bara bestod av ordet kuk, ja då hade jag antagligen fått smaka på ban_stämpeln!

Hette folk verkligen Snorre på vikingatiden?!
Som jag sa, tror inte det finns många som skulle säga att det ordet betyder en slav ifrån ___ Afrika. Dock användes det och skapades i samband med slaveri. Tror dock att personer vars arbete är att identifiera och följa trender inom Sveriges språk kan detta bättre och borde ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Som jag sa, tror inte det finns många som skulle säga att det ordet betyder en slav ifrån ___ Afrika. Dock användes det och skapades i samband med slaveri. Tror dock att personer vars arbete är att identifiera och följa trender inom Sveriges språk kan detta bättre och borde ha rätt.

Om du fortfarande dillar om "neger", ge mig en källa som säger att det skapades i samband med eller ens har någon direkt koppling till slaveri. Jag har kollat igenom allt du har sagt, och inte en enda gång har du varit ens i närheten av något sådant. Vad jag vet så har ordet varit i bruk innan Europeerna ens (åter)upptäckte Amerika, och slaveri har funnits flera tusen år innan dess och begränsades inte till svarta.