Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Hette folk verkligen Snorre på vikingatiden?!
Som jag sa, tror inte det finns många som skulle säga att det ordet betyder en slav ifrån ___ Afrika. Dock användes det och skapades i samband med slaveri. Tror dock att personer vars arbete är att identifiera och följa trender inom Sveriges språk kan detta bättre och borde ha rätt.

Det finns runt 25 st i Sverige som heter Snorre idag.

Nej, ordet skapades i samband med att européerna anlände till Subsahara påväg till Indien.

Från wiki:

Around 1442 the Portuguese first arrived in sub-Saharan Africa while trying to find a sea route to India. The term negro, literally meaning "black", was used by the Spanish and Portuguese as a simple description to refer to people.

Om det finns personer som vet bättre får du gärna referera till dom. Just nu tycks du endast ha ett påstående utan grund.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

Det finns runt 25 st i Sverige som heter Snorre idag.

Nej, ordet skapades i samband med att européerna anlände till Subsahara påväg till Indien.

Från wiki:

Around 1442 the Portuguese first arrived in sub-Saharan Africa while trying to find a sea route to India. The term negro, literally meaning "black", was used by the Spanish and Portuguese as a simple description to refer to people.

Om det finns personer som vet bättre får du gärna referera till dom. Just nu tycks du endast ha ett påstående utan grund.

"When John Rolfe recorded in his journal the first shipment of Africans to Virginia in 1619, he listed them as "negars." A 1689 inventory of an estate in Brooklyn, New York, made mention of an enslaved "niggor" boy. The seminal lexicographer Noah Webster referred to Negroes as "negers." (Currently some people insist upon distinguishing nigger—which they see as exclusively an insult—from nigga, which they view as a term capable of signaling friendly salutation.) In the 1700s niger appeared in what the dictionary describes as "dignified argumentation" such as Samuel Sewall's denunciation of slavery, The Selling of Joseph. No one knows precisely when or how niger turned derisively into nigger and attained a pejorative meaning. We do know, however, that by the end of the first third of the nineteenth century, nigger had already become a familiar and influential insult."
Bara för att de använde benämningen Negro=svart på spanska, betyder inte det att det inte användes för att beskriva Afrikanska slavar, 'ni*ger var en ny term som skapades och utvecklades genom slaveriets gång.
Angående min, de som arbetar vet bättre, var riktat åt Språkrådets bedömning.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

O jösses vilket politiskt korrekt bullshit! Tycker bara det är roligt med såna ord. Gissar att du går i högstadiet och vill "hjälpa världen".

Är'e nån som inte gillar att bli kallad för neger (latinska ordet för svart) så trist för honom....
Detta har aldrig varit ett problem i världen förräns 1990-talet då den politiska korrektheten slog igenom och bör ej vara så heller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

"When John Rolfe recorded in his journal the first shipment of Africans to Virginia in 1619, he listed them as "negars." A 1689 inventory of an estate in Brooklyn, New York, made mention of an enslaved "niggor" boy. The seminal lexicographer Noah Webster referred to Negroes as "negers." (Currently some people insist upon distinguishing nigger—which they see as exclusively an insult—from nigga, which they view as a term capable of signaling friendly salutation.) In the 1700s niger appeared in what the dictionary describes as "dignified argumentation" such as Samuel Sewall's denunciation of slavery, The Selling of Joseph. No one knows precisely when or how niger turned derisively into nigger and attained a pejorative meaning. We do know, however, that by the end of the first third of the nineteenth century, nigger had already become a familiar and influential insult."
Bara för att de använde benämningen Negro=svart på spanska, betyder inte det att det inte användes för att beskriva Afrikanska slavar, 'ni*ger var en ny term som skapades och utvecklades genom slaveriets gång.
Angående min, de som arbetar vet bättre, var riktat åt Språkrådets bedömning.

Rätta mig om jag har fel; den där texten förklarar väl ändå ordet niggers ursprung, inte att neger/negro skulle vara ekvivalent med slav? Klistra gärna källa nästa gång också.

Du tycktes missa och förklara varför bög skulle vara ett negativt ord.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

Rätta mig om jag har fel; den där texten förklarar väl ändå ordet niggers ursprung, inte att neger/negro skulle vara ekvivalent med slav? Klistra gärna källa nästa gång också.

Du tycktes missa och förklara varför bög skulle vara ett negativt ord.

Korrekt, dock kan paralleller dras mellan 'ni*ger' och 'ne*er'. 'Ne*er' förekom i det Svenska språket runt 1700-talet, som också då härstammade ifrån det latinska ordet 'niger'. Pga. ordens etymologiska samhörighet ger det vårt svenska benämning en negativ värdemängd, också sagt av Språkrådet. "Ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart".
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan
'Bög' har väl inte till denna diskussion, men i min omgivning används detta också som en nedvärdering, "Jävla bög" etc. Jag föredrar att inte använda den termen utan säger hellre homosexuell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160117:

Korrekt, dock kan paralleller dras mellan 'ni*ger' och 'ne*er'. 'Ne*er' förekom i det Svenska språket runt 1700-talet, som också då härstammade ifrån det latinska ordet 'niger'. Pga. ordens etymologiska samhörighet ger det vårt svenska benämning en negativ värdemängd, också sagt av Språkrådet. "Ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart".
'Bög' har väl inte till denna diskussion, men i min omgivning används detta också som en nedvärdering, "Jävla bög" etc. Jag föredrar att inte använda den termen utan säger hellre homosexuell.

Du är lite väl benägen att dra paralleller utifrån ganska fria tolkningar av vad som skrivs, och det styrker inte direkt din argumentation. Hittills har du lyckats ganska dåligt med att faktiskt styrka ordet negers likställdhet med slav (vilket, rätta mig om jag har fel, du bygger hela argumentationen på). Ju fler källor någon publicerar som motbevisar dig desto mer griper du efter både det ena och det andra halmstrået.

Skulle du kunna berätta, med egna ord, hur du tolkar "ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart"? Jag tror nämligen att du och Språkrådet är lite oense om den faktiska innebörden av den meningen=)

Jag säger inte att ordet neger inte KAN ha en väldigt negativ laddning beroende på kontext, men din hets på censur känns på många sätt som väldigt missriktat engagemang. Vill du verka mot rasism finns det miljoner bättre sätt än att försöka censurera stycken ur klassisk skönlitteratur

För övrigt intressant att se att du kan skriva bög utan att tveka, men neger är tvärnej.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att en överväldig majoritet människor inom gruppen tar (mycket) illa upp? Man kan väll säga att ordet faktiskt inte är nedsättande, gå in och diskutera historian kring ordet som då betyder svart på spanska (intresse klubben anteckningar) men likförbannat välja att inte använda ordet och att inte stödja ordets användning i andra fall än när det krävs. Helt i enlighet med språkrådets riktlinjer och helt utav respekt för andra människors känslor. uhm? Could this be done?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Du har länkat till den länken flera gånger nu och kan sluta med det. Länka eller referera till det du uttalar dig om istället.

Så vi försöker igen. Vad har du för källor som säger att neger skulle vara ekvivalent med slav?

Skrivet av anon160117:

Jag tycker absolut att det är ett intressant sidospår. Bögar har mycket gemensamt med negrer vad gäller diskriminering etc., men fortfarande kan man kalla bögar för bögar.

Givetvis är jävla bög nedsättande, men det är jävla stockholmare också. Inte är stockholmare obrukbart för det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tycker du/ni om "jävla svenne"?
Det fick man höra dagligen när jag gick i skolan.

När det gäller "jävla bög" eller liknande så är det nått jag fått höra hela livet, inget roligt ord.
Inte så roligt att vara hatad över något som man inte kan kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Så vi försöker igen. Vad har du för källor som säger att neger skulle vara ekvivalent med slav?

Jag kom att tänka på uttrycket att någonting är ett negergöra, och synonymerna är bland annat slavgöra, slitigt jobb. Bara ett sidospår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klumpeduns:

Jag kom att tänka på uttrycket att någonting är ett negergöra, och synonymerna är bland annat slavgöra, slitigt jobb. Bara ett sidospår.

Bra källa. Jag kom att tänka på en låt med Tupac där han refererar till sina polare som "niggers", betyder det han ser sina vänner som slavar? På tal om strawman och byggandet av desamma;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Bra källa. Jag kom att tänka på en låt med Tupac där han refererar till sina polare som "niggers", betyder det han ser sina vänner som slavar? På tal om strawman och byggandet av desamma;)

Det känns lite löjligt att ge en källa på något som de flesta redan känner till, men möjligen har jag en för positiv syn på allmänbildningen bland Sweclockers medlemmar. För övrigt försöker jag inte bygga ett argument utan jag gav bara ett exempel på att det åtminstone i vissa fall kan vara synonymt med slav. Jag tar ingen sida i den pågående diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Negergöra förknippas antagligen med slitjobb som negrerna i amerikanska södern fick göra, ja. Men, som Valiumballong skrev tidigare, tror jag inte folk idag förknippar negrer med slavar på bomullsfälten.

För ett liknande exempel, jämför orden kvinna och kvinnogöra. Endast ett av uttrycken ses som nedsättande, du får själv gissa vilket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Tja, eller varför inte Martin Luther King? I hans "I have a dream" tal -63 så använder han "negro" ett flertal gånger för att hänvisa till svarta. Förefaller mig som extremt underligt att han av alla skulle använda en synonym för slav för att beskriva sitt eget folk. Men det är klart, så var han ju en fruktansvärd rasist vars främsta mål var att förtrycka svarta också.

För övrigt har jag aldrig hört talas om begreppet "negergöra" förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Negergöra förknippas antagligen med slitjobb som negrerna i amerikanska södern fick göra, ja. Men, som Valiumballong skrev tidigare, tror jag inte folk idag förknippar negrer med slavar på bomullsfälten.

För ett liknande exempel, jämför orden kvinna och kvinnogöra. Endast ett av uttrycken ses som nedsättande, du får själv gissa vilket.

Negergöra förknippas förmodligen med många fler saker än det av de flesta.

Jämförelsen är dålig, har ordet kvinna någonsin varit lika negativt laddat som ordet neger? Inte ens i närheten skulle jag vilja påstå.

I min erfarenhet används ordet neger nästan uteslutande (detta gäller i Sverige) när det ska sägas något nedvärderande om en svart person. Den enda gång det inte gör det är när folk vill ha en negerboll.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Negergöra förknippas förmodligen med många fler saker än det av de flesta.

Jämförelsen är dålig, har ordet kvinna någonsin varit lika negativt laddat som ordet neger? Inte ens i närheten skulle jag vilja påstå.

I min erfarenhet används ordet neger nästan uteslutande (detta gäller i Sverige) när det ska sägas något nedvärderande om en svart person. Den enda gång det inte gör det är när folk vill ha en negerboll.

Jämförelsen passar in på de som anser och menar att neger är, eller kan användas som, ett neutralt begrepp. De få gånger jag säger eller skulle kunna säga neger gör jag det helt neutralt utan värdering.

Jag tror du har rätt. Människor med rasistiska åsikter är antagligen mer benägna att säga neger än andra, och då läggs antagligen lite fler adjektiv och uttryck till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Hatar all denna censur. Många bra bokserier har dött på detta vis. Biggles bland annat! Om nån vet var jag kan köpa Biggles böcker btw så är jag väldigt tacksam! Tintin likaså. Att dom ska ta bort dessa två serier ur bibliotekshyllorna pga rasism är ju helt sjukt. Som Valiumballong skrev så kommer det inte finnsas nå som tillåts i slutänden om ingen ska få känna sig kränkt. Tycker invandrare som känner sig kränkta ska tänka på att de inte är i sitt eget land utan i ett annat med annan kultur. Jag är 99.9% säker på att de har likadana fördomar mot oss i sina länder, eller hade. Men nu ska vi inte låta detta spåra ur till en diskussion om rasism.

men det är min åsikt. Väldigt viktiga delar historia går förlorad om inget sådant tillåts.

Jag har massor av Bigglesböcker från 40-talet, som du kan få låna. Vi köpte barna hedenhös upptäcker Amerika och sen 1:a-upplaga av Tintin i Kongo och gav till mina små brorsöner i Julklapp, vill jag påpeka. Dom är populära ska ni veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tycker invandrare som känner sig kränkta ska tänka på att de inte är i sitt eget land utan i ett annat med annan kultur. Jag är 99.9% säker på att de har likadana fördomar mot oss i sina länder, eller hade. Men nu ska vi inte låta detta spåra ur till en diskussion om rasism. Skickades från m.sweclockers.com

En liten sido-anekdot:
Jag var i Asian i somras, där människor öppet pekade, skrattade och viskade om oss. Det gjordes väldigt tydligt att vi var något underhållande och lustigt.
Inte sprang jag iväg och kände mig kränkt för det? Förståelse för andra människor annorlunda livssituation och -syn fortsätter lysa med sin frånvaro i allmänhetens ögon.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Det tycker jag verkligen inte. "Vi vita" har lika lite skuld och skam för vad våra förfäder har gjort som "de andra" har. Annars måste du också anse att "deras" förfäder har skuld för "våra" förfäders uppfostran, inte sant? Vi är såklart ansvariga för våra handlingar och inte våra förfäders. En rimlig slutsats, inte sant?

Hur tänker du när du säger att spansktalande i USA är relevant? Var fick du den tanken från? "neger" är det ordet som slavhandlare gav till svarta människor, därför är det så avskyvärt. Att ordet är spanska och deriverad från latin är irrelevant för den engelska termens faktiska betydelse.

Det är klart att "neger" som ord var helt neutralt när "negrers" anseende om vad de blev kallade var fullkomligt irrelevant i diskussionen. De var först efter slaveriet som benämningen ifrågasattes (vidare så kommer vi aldrig få veta om ordet "neger" ifrågasattes under slaverit då de flesta som berördes var analfabeter. Men jag misstänker starkt att det då och då kontemplerades med avsky och förakt) vilket är helt förståeligt.

"negrer" är alltså inte svarta människor, de är "negrer" med alla de konventioner som lades till begreppet "neger" genom rasbiologin som senare användes för att rationalisera avhumaniseringen och nyttjandet av dessa människor som om de var djur, de var bara "negrer", inte människor med mer melanin.

Du har missförstått mig. Det jag menar är att slaveriet är de vitas fel och negrerna är offer. De spansktalande i USA är också en diskriminerand minorietet. Därav följer att det spanska ordet är nedsättande. Att negrer och svarta människor inte är synonymer stämmer. Negrer är svarta med afrikanskt ursprung. Arborgianer är svarta med australiskt ursprung. I norden var ordet neger helt neutralt till början av 2000-talet. Avledningen nigger har dock alltid varit negativt laddat. När jag var ung på 60- och 70- talet bojkottade vi Sydafrika för deras apartheidpolitik. Luis Armstrongs negro-spirituals var populära. Men vi kallade likväl svarta från Afrika för negrer. Visst fanns det då också rasister som ansåg andra raser som mindre värda. Är vita en nedsättande benämning på ljushyade för att vita kvinnor tvingas till prostition (vit slavhandel)? Människan är, oberoende av ras, benägen att utnyttja sina artfränderoc h nedvärdera dem.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Niggerati, ett festligt ord. kolla upp det.

Det är vanskligt att blanda ihop neger med färg, särskilt för oss europeér. Om man nu ska höfta lite så är det en rimlig höftning att anta att det nog var och är ovanligt att spanska-kunskaperna föregår kopplingen mellan neger och svart mörkhyad människa.
Ordet må vara romanskt i sin grund men det är inte det som motiverar användandet.

(Aboriginer var Negroider.)

Sen så ska man väl dra det lite längre. Definitionen av neger var inte enkom definition av färg utan av kolonialtidens tillskrivna förmågor. Negrer saknade egen kultur osv. Spektrat av vad som utgjorde en neger var större än färgen och med kolonialtidens inte helt rättssäkra vetenskap så utsågs Polacker och Finnar till hedersnegrer, de var ju enligt dåtidens mått mätt: Kulturlösa.

Under 1900-talet kom ordet neger att användas för att beskriva asocialt vitt beteende: Negerdans oh Negermusik. Att sedan en stor del av den äldre svarta befolkningen definierade sig själva som negro förtar inte de yngre generationernas ovilja att förknippas med ett ord som i sitt sammanhangivt. i regel är negativt. Det asociala lever för all del kvar i musikgenrer där revolt och ovilja till anpassning ses som önskvärt.

Men återigen det är inte färgen som är det viktiga, Jämförelsen mellan "Neger" och "Vit" faller på att det ena ordet signalerar icke önskvärt alternativa saker emedan det andra visar på det av samhället accepterade. Givetvis är inte normen nedsättande, ja förutom om det nu inte är önskvärt att vara ickenormativ men det är osannolikt att den önskan kan bli så stark att de båda uttrycken blir jämbördiga i sina konnotationer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

En liten sido-anekdot:
Jag var i Asian i somras, där människor öppet pekade, skrattade och viskade om oss. Det gjordes väldigt tydligt att vi var något underhållande och lustigt.
Inte sprang jag iväg och kände mig kränkt för det? Förståelse för andra människor annorlunda livssituation och -syn fortsätter lysa med sin frånvaro i allmänhetens ögon.

Mvh,
Gorian

Som lång (1.95) och blond känner man sig väldigt utpekad i Asien. Rest mycket på ställen där de aldrig sett turister förut. Av de flesta klassificerades jag som ett Freak, som man kunde stå och glo eller peka på, ta smygbilder på, eller gå fram och visa med händer hur lång jag är jämfört med dem. Många skrattade/fnissade...

Men helt ärligt tycker jag att det var ganska kul. Förstår ju verkligen att jag ser ut som UFO i deras värld och beter mig på ett konstigt sätt, skulle jag nog också tyckt i deras situation.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

O jösses vilket politiskt korrekt bullshit! Tycker bara det är roligt med såna ord. Gissar att du går i högstadiet och vill "hjälpa världen".

Är'e nån som inte gillar att bli kallad för neger (latinska ordet för svart) så trist för honom....
Detta har aldrig varit ett problem i världen förräns 1990-talet då den politiska korrektheten slog igenom och bör ej vara så heller.

Jag tycker att TS tar det för långt och på ett överdrivet sätt. Men jag tycker nästan att du har ännu mer fel.

Att gå runt och kalla folk neger och sen tycka att det är "trist för dem" om personen inte gillar att bli kallad neger är inte särskilt rätt. Ska man förbjuda gamla klassiska böcker i skolan för att de använder ordet neger? Nej verkligen inte. Speciellt på gymnasiet så måste man vara mogen nog att förstå varför det används i boken. Men att gå runt och kalla folk neger idag är inte särskilt acceptabelt.

Angående att ordet neger inte var ett problem förens 1990-talet. Du tror inte att det kan höra ihopp med att mörkhyade personer länge behandlades som mindre värda än vita personer. Så ja ordet kanske användes länge. Men det användes kraftigt på en tid då svarta inte var lika mycket värda i samhället. Att ett ord var okej att använda på en tid när personen det riktades mot var sedd som mindre värd gör det inte mer okej idag enligt mig. Jag förstår inte varför folk ska bli så löljigt PK-hatande bara för att det inte är ok att kalla folk neger idag. Ja det betyder i grunden svart. Men det har länge använts nedlåtande och då gått ifrån att vara ett neutralt ord för att beskriva en svart person, till att vara ett nedlåtande ord. När det finns så många andra ord för att beskriva att en person har mörk hudfärg, svart eller mörkhyad som exempel, så förstår jag inte varför man så skitnödigt måste pressa in ordet neger bara för att det var okej på en tid när mörkhyade behandlades sämre.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du har missförstått mig. Det jag menar är att slaveriet är de vitas fel och negrerna är offer. De spansktalande i USA är också en diskriminerand minorietet. Därav följer att det spanska ordet är nedsättande. Att negrer och svarta människor inte är synonymer stämmer. Negrer är svarta med afrikanskt ursprung. Arborgianer är svarta med australiskt ursprung. I norden var ordet neger helt neutralt till början av 2000-talet. Avledningen nigger har dock alltid varit negativt laddat. När jag var ung på 60- och 70- talet bojkottade vi Sydafrika för deras apartheidpolitik. Luis Armstrongs negro-spirituals var populära. Men vi kallade likväl svarta från Afrika för negrer. Visst fanns det då också rasister som ansåg andra raser som mindre värda. Är vita en nedsättande benämning på ljushyade för att vita kvinnor tvingas till prostition (vit slavhandel)? Människan är, oberoende av ras, benägen att utnyttja sina artfränderoc h nedvärdera dem.

Kan egentligen bara skriva under de Huzzbutt skrev. Men ang. några sakfrågor du tar upp så tycker jag till att börja med att analogin mellan prostituerade kvinnor och svarta är dålig eftersom att prostituerade kvinnor inte anses sämre på grund av etnicitet utan på grund av promiskuitet, yrke och klass. När det gäller kvinnor tvingade till prostitution (människohandel) så är konsensus att de är synd om dessa kvinnor och att de skall hjälpas, inte att de är sämre varelser. De är alltså deras situation som avgör hur de bemötts inte deras etnicitet (eller kön för den delen). Det är alltså en helt annan situation än afrikanska slavar som ansågs lägre på grund av kroppen de fötts i, de var "negrer" oavsett bedrifter med allt som tillfaller benämningen "neger", självklart vill en bildad (i.e icke analfabet) människa mötas som en ev. mörkhyad människa och inte som "neger".

Jag förstår var du kommer från men de är dags (sedan ett par år tillbaka) att sluta kalla människor för "neger", även på svenska, vi = samhället har utvecklats på så vis att vi gemensamt är medvetna om lasten bakom ordet och då är det ofrånkomligt att man gör en negativ association med ordet "neger".

Men visst om samhället som stort börjar referera negativt till vita människor som "vit" så kommer det efter så många år få en negativ klang det med, dagens vita kränkta män är väl egentligen ett start skott för det.

Jag håller med om det du sade sist, typ, jag tror dock inte vi är riktigt så sadistiska. Men det ser väll inte bättre ut än att vi gör allt för att vi ska få det så bra som möjligt och att människan som socialt djur är oerhört snabb att gemensamt klura ut att det ur detta perspektiv är väldigt gynnsamt att skilja "vi" från "dom" och säkra ens egen position i samhället samtidigt som man försäkrar sig om en extravagant livsstil byggd på ryggarna eller misären av "dom".

Permalänk
Entusiast

"b) (i fråga om ä. förh.) om negerslav (i Amerika). Om en husbonde skulle slå ihjäl en sin Neger, så är det lifsstraff derpå. KALM Resa 2: 478 (1756). De som vilja ha negrar måste hädanefter köpa varan af .. (den argentinske statschefen Rosas') agenter. TROLLE Duvall 1: 408 (1875)."

Det där står i artikeln om ordet neger i SAOB så bevisligen har ordet neger används som synonym med slav redan i mitten på 1700-talet. Då var det avgjort och folk kan sluta bråka om den biten. SAOB har en irriterande sida så ni får söka själva. Länk till sidan finns här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

"b) (i fråga om ä. förh.) om negerslav (i Amerika). Om en husbonde skulle slå ihjäl en sin Neger, så är det lifsstraff derpå. KALM Resa 2: 478 (1756). De som vilja ha negrar måste hädanefter köpa varan af .. (den argentinske statschefen Rosas') agenter. TROLLE Duvall 1: 408 (1875)."

Det där står i artikeln om ordet neger i SAOB så bevisligen har ordet neger används som synonym med slav redan i mitten på 1700-talet. Då var det avgjort och folk kan sluta bråka om den biten. SAOB har en irriterande sida så ni får söka själva. Länk till sidan finns här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Tycker då inte att det stycket är bevis. Om neger är synonymt med slav, varför används då uttrycket negerslav? Xzibit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tycker då inte att det stycket är bevis. Om neger är synonymt med slav, varför används då uttrycket negerslav? Xzibit?

För att särskilja på vita och svarta slavar: De som dömts till slaveri på individuell basis och de som av sin kollektiva tillhörighet blivit slavar.

Tillägg: Skulle en tillämpa vanligt fördomstänk på Svarta i USA under 1860-talet och anta att varje Svart man mötte var slav så skulle den fördomen nog vara en av de mer träffsäkra, Ca 10% av den svarta befolkningen var fri. Det finns fog för parallellen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Vadå inte bevis, det står ju uttryckligen att ordet har används synonymt med slav. Läs hela texten så ser du hur upplägget är. Första meningen är för att förtydliga betydelsen och sedan följer exempel från litteratur. Så läs igenom hela texten från SAOB. Det gick tyvärr inte att länka direkt på ett enkelt sätt så du får skriva in sökordet själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vadå inte bevis, det står ju uttryckligen att ordet har används synonymt med slav. Läs hela texten så ser du hur upplägget är. Första meningen är för att förtydliga betydelsen och sedan följer exempel från litteratur. Så läs igenom hela texten från SAOB. Det gick tyvärr inte att länka direkt på ett enkelt sätt så du får skriva in sökordet själv.

Jag sökte på ordet innan jag skrev mitt inlägg. Fler exempel från Mimp my ride är hur negerskepp beskrivs som skepp för att frakta negerslavar.

Jag läser de styckena snarare som att när man pratar om människor som egendom (sin neger, vill ha negrer, etc) så är det underförstått att det handlar om slavar.

Byt ut neger mot jude eller stockholmare och styckena är lika beskrivande, trots att dessa ordet absolut inte är synonymt med slav.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Jag sökte på ordet innan jag skrev mitt inlägg. Fler exempel från Mimp my ride är hur negerskepp beskrivs som skepp för att frakta negerslavar.

Jag läser de styckena snarare som att när man pratar om människor som egendom (sin neger, vill ha negrer, etc) så är det underförstått att det handlar om slavar.

Byt ut neger mot jude eller stockholmare och styckena är lika beskrivande, trots att dessa ordet absolut inte är synonymt med slav.

Jo det är just det det står om du behagar läsa texten. Att det står negerslav under negerskepp är ju helt irrelevant. SAOB säger inte enbart hur språket används idag utan hur det har används. Stycket jag citerade säger att neger har använts synonymt med slav och enligt de två exemplen som visas i texten skedde det under över 100 år. SAOB säger att neger har använts som synonym för slav. Det är inte en åsiktsfråga. Har du en annan källa som vägrar tyngre än Svenska akademin när det gäller det svenska språket är det fritt fram att presentera den. Eller är problemet att du inte riktigt förstår strukturen på boken? Det skulle i så fall vara förståeligt eftersom den är rätt dåligt upplagd tyvärr. Jag kan försöka förklara igen.

Första stycket brukar vara en lång lista på årtal då ordet används tillsammans med alternativa stavningar. Sedan kommer en härledning av ordets ursprung. Sedan följer en förklarande text som beskriver vad ordet i sin grundform betyder. Efter det kommer en lista på alternativa betydelser och här återfinns exemplet med neger som synonym till negerslav. Efter det kommer en lång lista med sammansatta ord och dess betydelser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jo det är just det det står om du behagar läsa texten. Att det står negerslav under negerskepp är ju helt irrelevant. SAOB säger inte enbart hur språket används idag utan hur det har används. Stycket jag citerade säger att neger har använts synonymt med slav och enligt de två exemplen som visas i texten skedde det under över 100 år. SAOB säger att neger har använts som synonym för slav. Det är inte en åsiktsfråga. Har du en annan källa som vägrar tyngre än Svenska akademin när det gäller det svenska språket är det fritt fram att presentera den. Eller är problemet att du inte riktigt förstår strukturen på boken? Det skulle i så fall vara förståeligt eftersom den är rätt dåligt upplagd tyvärr. Jag kan försöka förklara igen.

Första stycket brukar vara en lång lista på årtal då ordet används tillsammans med alternativa stavningar. Sedan kommer en härledning av ordets ursprung. Sedan följer en förklarande text som beskriver vad ordet i sin grundform betyder. Efter det kommer en lista på alternativa betydelser och här återfinns exemplet med neger som synonym till negerslav. Efter det kommer en lång lista med sammansatta ord och dess betydelser.

Tycker jag har varit ganska tydlig med att jag inte inte säger att neger skulle ha varit ekvivalent med slav, jag vill däremot ha källa på det. Min personliga uppfattning är dock att det inte är likhetstecken mellan orden neger och slav.

De styckena som du skrev så har det gemensamt att de pratar om negrer som egendom, och således är de per definition slavar och underförstått att det handlar om just slavar, trots att det inte skrivs ut i klartext. Så uppfattar iaf jag det.

Visa signatur