Permalänk
Skrivet av anon160117:

Jag sa att jag inte ville ta en diskussion angående incidenten, kan du inte läsa eller har ingen som helst respekt för mig? Detsamma gäller Tomten51 och Kadjo.

Håller med vad Tomas H skriver här. Dock vill jag flika in att du argumenterar lite som Patrik Sjöberg angående om att pedofiler borde hängas ut och registreras helt öppet så att folk får veta vilka dom är så att barnen kan skyddas. Även om forskningen visar att det ger motsatt effekt av att skydda barn.
Det är för mycket känslor involverade. Vilket är väääääldigt farligt.

Skrivet av anon160117:

Mod kan låsa tråden.

Du tar upp en väldigt viktig sak, när folk går emot dig eller argumenterar emot dig så vill du plötsligt låsa. Typiskt svenskt. Man böjer sig i debatten när det inte riktigt passar en själv. Detta är en viktig debatt som måste tas upp. Väldigt viktigt att folk får ta del av den också.

Skrivet av anon142735:

Har faktiskt en polare som är neger och han tar absolut inte illa upp av det ordet Dock så är han uppvuxen i Sverige om det kan ha nåt med det att göra ?

Vad är det du säger! En svart människa som tycker det är ok att just du säger neger till denna personen? Nä fyfan! Här måste ske undervisning pronto. Du måste lära dig att neger är ett fruktansvärt nedsättande ord för honom! och din svarta kompis måste förstå hur mycket kränkande detta tilltag är av dig!

Skrivet av anon142735:

Jo, Mins en gång när vi var ute och så drog vi ett neger skämt som vi brukar göra även han själv Och så kommer det en äldre dam och ger oss en rejäl utskällning

Ja för hon vet minsann hur din kompis känner sig om detta! Jag antar att denna gamla damen var vit och kan verkligen sätta sig in i hur det är att vara svart i hans ställe när just du säger detta till din svarta kompis! Jag är chockad! Ni menar alltså att ni har ett inbördes språkbruk mellan er där båda är ok med vad som sägs?
Ni måste sättas i skolbänken båda två! *slut på ironi*

Skrivet av anon160117:

Det finns ord, tro det eller ej, som har en bakgrund av hat och förnedring. N-ordet är en av dessa. Crippa90 har rätt när han säger att n-ordet uppkom från det latinska ordet ”niger”. Handelsmän brukade beskriva slavarna som ”negars” det är då detta ord som sedan har utvecklats till de termer vi diskuterar om. Med tanke på historian bakom slaveri är dessa ord starkt kopplade till slaveri vilket ger dessa ord ett dåligt klang. De personer som anser att n-orden i alla dess olika variationer är okej att säga så länge du använder det i en bra situation har fel. N-ordet är och förblir ett rasistiskt ord som är ytterst nedsättande och att jämföra med att ”mörkhyad” betyder samma sak har då den individen fel. Det ordet har uppkommit i frånvaro av slaveri och nedsättande generaliseringar, eftersom en bild säger mer än tusen ord får ni en bild ifrån 1700-talet.
http://www.ralphmag.org/DN/african-eating-white592x385.gif
Vi kan också gå djupare om hur n-ordet användes vid den tiden. N-ordet sattes oftast i kontext vid som ni andra har sagt, beskrivningar av människor. Som bilden ovan kan ni se i vilket kontext detta ord användes av. Så att säga att ”mörkhyad” betyder detsamma som n-ordet är felaktigt. Att säga n-ordet är direkt nedsättande.

Jag kan dock hålla med om att ordet borde kvarstå vid skönlitterära verk från den tide, men inte som i mitt exempel läran om marknadsföring.

Mörkhyad kommer kanske att bli ett nedsättande ord i framtiden. Ju fler som använder det i negativa termer desto större chans. Samma kommer troligtvis ske med ordet "orre". Är det straffbart att säga hora så varför stanna där? (Att säga "hora" till någon har jag för mig går under "förtal") Rätta mig någon om jag har fel i detta.

Bilden är från tidigt 1700-tal. Historiskt värde av hög kaliber.

Om författaren ska citera en gammal bok där N-ordet dyker upp, så måste han/hon också ta med detta, annars blir det censur. Författaren hade antagligen en tanke bakom varför han/hon gjorde så. Tanken bakom måste ha varit i en lärande riktning annars hade den inte gått i print. Jag kan ha missat men när skrevs denna marknadsföringsbok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Håller med vad Tomas H skriver här. Dock vill jag flika in att du argumenterar lite som Patrik Sjöberg angående om att pedofiler borde hängas ut och registreras helt öppet så att folk får veta vilka dom är så att barnen kan skyddas. Även om forskningen visar att det ger motsatt effekt av att skydda barn.
Det är för mycket känslor involverade. Vilket är väääääldigt farligt.

Du tar upp en väldigt viktig sak, när folk går emot dig eller argumenterar emot dig så vill du plötsligt låsa. Typiskt svenskt. Man böjer sig i debatten när det inte riktigt passar en själv. Detta är en viktig debatt som måste tas upp. Väldigt viktigt att folk får ta del av den också.

Vad är det du säger! En svart människa som tycker det är ok att just du säger neger till denna personen? Nä fyfan! Här måste ske undervisning pronto. Du måste lära dig att neger är ett fruktansvärt nedsättande ord för honom! och din svarta kompis måste förstå hur mycket kränkande detta tilltag är av dig!

Ja för hon vet minsann hur din kompis känner sig om detta! Jag antar att denna gamla damen var vit och kan verkligen sätta sig in i hur det är att vara svart i hans ställe när just du säger detta till din svarta kompis! Jag är chockad! Ni menar alltså att ni har ett inbördes språkbruk mellan er där båda är ok med vad som sägs?
Ni måste sättas i skolbänken båda två! *slut på ironi*

Mörkhyad kommer kanske att bli ett nedsättande ord i framtiden. Ju fler som använder det i negativa termer desto större chans. Samma kommer troligtvis ske med ordet "orre". Är det straffbart att säga hora så varför stanna där? (Att säga "hora" till någon har jag för mig går under "förtal") Rätta mig någon om jag har fel i detta.

Bilden är från tidigt 1700-tal. Historiskt värde av hög kaliber.

Om författaren ska citera en gammal bok där N-ordet dyker upp, så måste han/hon också ta med detta, annars blir det censur. Författaren hade antagligen en tanke bakom varför han/hon gjorde så. Tanken bakom måste ha varit i en lärande riktning annars hade den inte gått i print. Jag kan ha missat men när skrevs denna marknadsföringsbok?

2001-2005, störst chans för 2005 tror jag. Jag tog med bilden för att visa hur de såg på folk från Afrika från den tiden, oftast med n-ordet med för att beskriva dem. Självklart utvecklas ord, det är vad jag försöker förklara, att det är inte enbart situationen idag som gäller, utan historian bakom ordet. Används "mörkhyad" enbart på ett negativt sätt kommer också att bli ett dåligt ord, men absolut inte på samma sätt som n-ordet. Det har en starkare koppling till nedsättande generaliseringar vilket vi är förbi, i alla fall så är folket i för stor mängd för kunnig för att generalisera folkslag för att det ska på ett lika sätt följa n-ordets väg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Det är inte så att vi kallar han neger dagligen vi säger ju självklart hans namn ? Det är när vi skämtar om saker de kan vara om vita och svarta så inte endast om svarta.. Han har inget emot ett neger skämt och vi har inget emot en vitlök skämt.. Är riktigt kass på att förklara så hoppas att du förstår vad jag försäker säga

Permalänk
Medlem

Det är rätt roligt med all nojja kring PKism. Om man har två personer och ska beskriva dem. Den ena är mörk den andra vit. När man beskriver dessa för någon annan kommer man använda det som gör att de sticker ut från varandra. "Den mörka av dem", "Den vita av dem" osv. Men det är oftast fel att ens nämna att människor har olika färg. Som om det vore något fel i det. Personligen skiter jag i vilken färg/bakgrund människor har. Men om det ska vara i beskrivande syfte så säger jag oftast "han/hon svarta/mörka". Har även sagt neger just pga det ursprungliga ordet samt att ordet neger inte har någon negativ laddning för mig då jag inte är rasist.

Från wiki:
""Negro" superseded "colored" as the most polite terminology, at a time when "black" was more offensive.[3] This usage was accepted as normal, even by people classified as Negroes, until the later Civil Rights movement in the late 1960s. One well-known example is the identification by Martin Luther King, Jr. of his own race as 'Negro' in his famous 1963 speech I Have a Dream.
During the American Civil Rights movement of the 1950s and 1960s, some black American leaders in the United States, notably Malcolm X, objected to the word "Negro" because they associated the word Negro with the long history of slavery, segregation, and discrimination that treated African Americans as second class citizens, or worse.[4] (Malcolm X preferred "Black" to "Negro", but also started using the term "Afro-American" after leaving the Nation of Islam.)[5]
Since the late 1960s, various other terms have been more widespread in popular usage. These include "black", "Black African", "Afro-American" (in use from the late 1960s to 1990) and "African American" (used in the United States to refer to black Americans, peoples often referred to in the past as American Negroes).[6]"

Imorgon kan vit eller mörkhyad bli nervärderande. Någon blir alltid kränkt. Hur undviker vi detta? Jo man lyssnar utan att döma förrän den som talar talat färdigt. Man är inte rasist för att man yttrar ett visst ord. Det är hur man använder det som är det viktiga.

Permalänk
Skrivet av anon160117:

2001-2005, störst chans för 2005 tror jag.

Om nu det är så att den skrevs någon gång mellan 2001-2005 så tycker jag att författaren borde skriva in varför han tog med sitt citat. Uppenbarligen har han ju inte gjort detta. Han har gjort ett antagande att mottagaren ska förstå hans mening med varför han tog in citatet.

Då borde du kontakta förlaget och beskriva för dom varför du inte förstår varför detta citat är med och fråga efter författarens E-mail eller på annat sett för att fråga honom direkt.

Det kan ju faktiskt vara så att som jag skrev ovan, att han har gjort ett antagande att kontexten förstås relativt enkelt av elever som ska läsa det.

Jag hade velat se hela kontexten dock. Författare brukar inte slänga in citat bara sådär utan en tanke bakom. Det handlar ju om pedagogik inte om propaganda.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte läst Robinson Crusoe ännu rekommenderar jag att du gör det. Även i denna bok förekommer det väl en del förutfattade meningar om mörkhyade men vill minnas (det var ganska länge sen jag läste den) att Robinson mer och mer finner att Fredag (hans mörkhyade vän och vapendragare) är en person som alla andra och på samma sätt finner väl Fredag att inte alla vita är hemska.

Eller blandar jag ihop boken med någon mer romantiserad filmatisering? Det lät lite väl lyckligt för en så pass gammal bok

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Det är inte så att vi kallar han neger dagligen vi säger ju självklart hans namn ? Det är när vi skämtar om saker de kan vara om vita och svarta så inte endast om svarta.. Han har inget emot ett neger skämt och vi har inget emot en vitlök skämt.. Är riktigt kass på att förklara så hoppas att du förstår vad jag försäker säga

Jo jag förstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Om nu det är så att den skrevs någon gång mellan 2001-2005 så tycker jag att författaren borde skriva in varför han tog med sitt citat. Uppenbarligen har han ju inte gjort detta. Han har gjort ett antagande att mottagaren ska förstå hans mening med varför han tog in citatet.

Då borde du kontakta förlaget och beskriva för dom varför du inte förstår varför detta citat är med och fråga efter författarens E-mail eller på annat sett för att fråga honom direkt.

Det kan ju faktiskt vara så att som jag skrev ovan, att han har gjort ett antagande att kontexten förstås relativt enkelt av elever som ska läsa det.

Jag hade velat se hela kontexten dock. Författare brukar inte slänga in citat bara sådär utan en tanke bakom. Det handlar ju om pedagogik inte om propaganda.

Dock så var det inga citat markeringar vid det stycket. Skribenten har tagit med citat som exempelvis "George Washingtons 161-åriga barnsköterska". Stycket, som är mycket längre, används som ett exempel för att visa kraften med bra marknadsföring. Jag kan lägga upp en bild på en hemsida, länk kommer inom kort.

Permalänk
Skrivet av anon160117:

Dock så var det inga citat markeringar vid det stycket. Skribenten har tagit med citat som exempelvis "George Washingtons 161-åriga barnsköterska". Stycket, som är mycket längre, används som ett exempel för att visa kraften med bra marknadsföring. Jag kan lägga upp en bild på en hemsida, länk kommer inom kort.

Kanon!

Först när jag hade läst texten så tänkte jag att mening med N-ordet i borde skrivas om till: Som i själva verket var en svart kvinna vid 80 år.

Men samtidigt vill jag säga att överst på sidan så står det "reportage". Då undrar jag, ger han ett reportage från 1800-talet eller gör han ett reportage från 2000- talets ögon?

Mycket förvirrande för mig nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Kanon!

Först när jag hade läst texten så tänkte jag att mening med N-ordet i borde skrivas om till: Som i själva verket var en svart kvinna vid 80 år.

Men samtidigt vill jag säga att överst på sidan så står det "reportage". Då undrar jag, ger han ett reportage från 1800-talet eller gör han ett reportage från 2000- talets ögon?

Mycket förvirrande för mig nu.

Om det skulle varit en översättning från ett gammalt reportage med tanke på att ordet är väldigt kontroversiellt att de nämner att detta är ett uttag ifrån en gammal raport. Vilket om skulle ordet ha ändrats, denna text har inget med skönlitteratur att göra!

Sen kan vi väl diskutera varför hudfärg nästan baea är värt att nämna ifall personen är mörkhyad.
Skriver från mobil atm så korta inlägg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Sen kan vi väl diskutera varför hudfärg nästan baea är värt att nämna ifall personen är mörkhyad.

Det skulle väl kunna förklaras med att man bara orkar specificera om det faktiskt tillför information (jämfört med det underförstådda). På andra platser förhåller det sig kanske annorlunda?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Det skulle väl kunna förklaras med att man bara orkar specificera om det faktiskt tillför information (jämfört med det underförstådda). På andra platser förhåller det sig kanske annorlunda?

Jo det borde vara en kombination av population och vänkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Det finns ord, tro det eller ej, som har en bakgrund av hat och förnedring. N-ordet är en av dessa. Crippa90 har rätt när han säger att n-ordet uppkom från det latinska ordet ”niger”. Handelsmän brukade beskriva slavarna som ”negars” det är då detta ord som sedan har utvecklats till de termer vi diskuterar om. Med tanke på historian bakom slaveri är dessa ord starkt kopplade till slaveri vilket ger dessa ord ett dåligt klang. De personer som anser att n-orden i alla dess olika variationer är okej att säga så länge du använder det i en bra situation har fel. N-ordet är och förblir ett rasistiskt ord som är ytterst nedsättande och att jämföra med att ”mörkhyad” betyder samma sak har då den individen fel. Det ordet har uppkommit i frånvaro av slaveri och nedsättande generaliseringar, eftersom en bild säger mer än tusen ord får ni en bild ifrån 1700-talet.
http://www.ralphmag.org/DN/african-eating-white592x385.gif
Vi kan också gå djupare om hur n-ordet användes vid den tiden. N-ordet sattes oftast i kontext vid som ni andra har sagt, beskrivningar av människor. Som bilden ovan kan ni se i vilket kontext detta ord användes av. Så att säga att ”mörkhyad” betyder detsamma som n-ordet är felaktigt. Att säga n-ordet är direkt nedsättande.

Jag kan dock hålla med om att ordet borde kvarstå vid skönlitterära verk från den tide, men inte som i mitt exempel läran om marknadsföring.

"Mörkhyad" ett mycket bredare begrepp än "neger". Mörkhyad betyder helt enkelt "som har mörk hy" (Svenska Akademiens ordbok) och inkluderar följaktligen stora delar av befolkningen i Afrika, Asien, Sydamerika, och för den delen Nordamerika och Europa. Neger betecknar å andra sidan en "manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika" (samma källa), och mörkhyad är alltså inte en synonym till neger. Man skulle kunna använda ordet "svart", men återigen är det mindre specifikt (inkluderar exempelvis vissa östafrikaner, indier etc.). Afroamerikan är det mest politiskt korrekta i USA, men blir lätt löjeväckande i och med att en inflyttad vit person född i exempelvis Tanzania eller Sydafrika inte räknas dit, men en svart person vars familj bott i USA i 300 år inkluderas. Det finns inga synonymer till neger, och av god anledning; det är en hopbuntning av en mängd olika etniciteter som egentligen inte har så mycket gemensamt, och dessutom förslavat varandra genom historien. Antagligen använde läroboken ordet negress för att förmedla en historisk känsla, även om ett bättre val hade varit att skriva "svart slavinna" eller dylikt. Neger är dock, som du säger, ett väldigt laddat ord, men det varierar beroende på ålder, nationalitet och en herrans massa andra faktorer. Personligen tycker jag det är mer stötande när någon sarkastiskt kallar en person "färgglad" eller "nysvensk", än när någon är obetänksamt använder orden neger och negress.

För övrigt bör du sluta använda "N-ordet". Antingen får du säga neger/nigger/negro/Negro (vilket du nu syftar på - det är inte glasklart) eller prata indirekt om ordet el. terminologin. Louis CK:s briljanta video om fenomenet "the N-word".

Skrivet av anon160117:

I Sverige är majoriteten fortfarande vit, varför det antas om man inte nämner något annat.

Kortversion: Håller mestadels med dig, men du jagar väderkvarnar. Fokusera på den mer skadliga finrums-rasismen istället för enstaka ordval. En rasist som står för sina åsikter är sällan ett problem eftersom det går att bemöta, medan de som smyger med det kommer undan med mycket mer.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoChi:

"Mörkhyad" ett mycket bredare begrepp än "neger". Mörkhyad betyder helt enkelt "som har mörk hy" (Svenska Akademiens ordbok) och inkluderar följaktligen stora delar av befolkningen i Afrika, Asien, Sydamerika, och för den delen Nordamerika och Europa. Neger betecknar å andra sidan en "manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika" (samma källa), och mörkhyad är alltså inte en synonym till neger. Man skulle kunna använda ordet "svart", men återigen är det mindre specifikt (inkluderar exempelvis vissa östafrikaner, indier etc.). Afroamerikan är det mest politiskt korrekta i USA, men blir lätt löjeväckande i och med att en inflyttad vit person född i exempelvis Tanzania eller Sydafrika inte räknas dit, men en svart person vars familj bott i USA i 300 år inkluderas. Det finns inga synonymer till neger, och av god anledning; det är en hopbuntning av en mängd olika etniciteter som egentligen inte har så mycket gemensamt, och dessutom förslavat varandra genom historien. Antagligen använde läroboken ordet negress för att förmedla en historisk känsla, även om ett bättre val hade varit att skriva "svart slavinna" eller dylikt. Neger är dock, som du säger, ett väldigt laddat ord, men det varierar beroende på ålder, nationalitet och en herrans massa andra faktorer. Personligen tycker jag det är mer stötande när någon sarkastiskt kallar en person "färgglad" eller "nysvensk", än när någon är obetänksamt använder orden neger och negress.

För övrigt bör du sluta använda "N-ordet". Antingen får du säga neger/nigger/negro/Negro (vilket du nu syftar på - det är inte glasklart) eller prata indirekt om ordet el. terminologin. Louis CK:s briljanta video om fenomenet "the N-word".

I Sverige är majoriteten fortfarande vit, varför det antas om man inte nämner något annat.

Kortversion: Håller mestadels med dig, men du jagar väderkvarnar. Fokusera på den mer skadliga finrums-rasismen istället för enstaka ordval. En rasist som står för sina åsikter är sällan ett problem eftersom det går att bemöta, medan de som smyger med det kommer undan med mycket mer.

Intressant video, jo jag förstår ditt argument och är något jag har suttit och tänkt på länge. Om jag säger "N-ordet" är det fortfarande samma sak som att jag skulle skriva det ocensurerat, men jag anser att självaste ordet är rasistiskt och gör ett aktivt val att inte skriva det. Om jag nu är oklar angående vilken av variationerna jag pratar om tänker jag * ett g ändå.

Varför jag reflekterar angående "mörkhyad" är för att många här har redan dragit den diskussionen om att "mörkhyad" och "ne*er", eftersom de i slutändan betyder samma sak. Jag förstår att "mörkhyad" fyller ett mycket större hål än den rasistiska termen, och ordagrant skulle kunna översättas till en "vit" person som är solbränd. Jag ville bara argumentera om att dessa ord ska inte tas för samma sak, de kanske används för att beskriva samma folkgrupp, men innehållet är helt åt olika håll.

Skulle du kunna utveckla ditt sista stycke lite mer? Dra lite referenser till mina inlägg så jag förstår bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

In
Varför jag reflekterar angående "mörkhyad" är för att många här har redan dragit den diskussionen om att "mörkhyad" och "ne*er", eftersom de i slutändan betyder samma sak. Jag förstår att "mörkhyad" fyller ett mycket större hål än den rasistiska termen, och ordagrant skulle kunna översättas till en "vit" person som är solbränd. Jag ville bara argumentera om att dessa ord ska inte tas för samma sak, de kanske används för att beskriva samma folkgrupp, men innehållet är helt åt olika håll.

Bortsett från att i princip ingen använder begreppet "mörkhyad" för att beskriva solbrända människor ifrågasätter jag också varför det skulle vara betydelsefullt. Det enda värde som finns i att specifikt benämna någon utifrån dennes hudfärg är att identifiera personen utifrån ett särskiljande drag i utseendet - exempelvis om tre närmast identiska personer står i en klunga, varav en har mörkare hy. Spelar det då någon roll om den mörkare nyansen kommer från arvsanlag eller överdrivet solande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genomresa:

Bortsett från att i princip ingen använder begreppet "mörkhyad" för att beskriva solbrända människor ifrågasätter jag också varför det skulle vara betydelsefullt. Det enda värde som finns i att specifikt benämna någon utifrån dennes hudfärg är att identifiera personen utifrån ett särskiljande drag i utseendet - exempelvis om tre närmast identiska personer står i en klunga, varav en har mörkare hy. Spelar det då någon roll om den mörkare nyansen kommer från arvsanlag eller överdrivet solande?

Det tycker jag kan variera, mörkare hud har oftast inget med vart du kommer ifrån och är väldigt individuellt. Som exempel youtuber HodgeTwins är då "Afro-Amerikaner" men har väldigt ljus hud, det pga. att en farmor långt ner i släktträdet var "vit", medans resten av deras släkt har då en mörkare nyans till hudfärg. Jag ville bara förklara för dessa som drog jämförelse mellan orden "Mörkhyad" och "ne*er" och att det inte spelar någon roll vilken man använder eftersom de betyder samma sak. Jag skulle nog ha diskuterat angående "mörkhyad" och dess innebörd, men jag ville jämföra det ordet men "ne*er" utifrån ett historiskt perspektiv.

Folk från olika ställen runtom världen har oftast särskilda drag som kan ses, men den rätta benämningen av någon som kommer ifrån Afrika är inte "ne*er", det borde då vara "Han har Afrikanskt ursprung", men eftersom vi alla kommer ifrån Afrika någon gång kan det diskuteras hurvida det är rätt att säga så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Folk från olika ställen runtom världen har oftast särskilda drag som kan ses, men den rätta benämningen av någon som kommer ifrån Afrika är inte "ne*er", det borde då vara "Han har Afrikanskt ursprung", men eftersom vi alla kommer ifrån Afrika någon gång kan det diskuteras hurvida det är rätt att säga så.

SAOL säger:

Citat:

neger s. -n negrer •<kan uppfattas som nedsättande> person med mörk hy och afrikanskt ursprung

medan SAOB är lite mera utförlig:

Citat:

NEGER
manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade folkstammar (i sht i Australien o. södra Asien)

Båda talar dock om mer än bara hudfärg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Det tycker jag kan variera, mörkare hud har oftast inget med vart du kommer ifrån och är väldigt individuellt. Som exempel youtuber HodgeTwins är då "Afro-Amerikaner" men har väldigt ljus hud, det pga. att en farmor långt ner i släktträdet var "vit", medans resten av deras släkt har då en mörkare nyans till hudfärg. Jag ville bara förklara för dessa som drog jämförelse mellan orden "Mörkhyad" och "ne*er" och att det inte spelar någon roll vilken man använder eftersom de betyder samma sak. Jag skulle nog ha diskuterat angående "mörkhyad" och dess innebörd, men jag ville jämföra det ordet men "ne*er" utifrån ett historiskt perspektiv.

Ditt första stycke var mer eller mindre halva min poäng. Den andra halvan var att orsaken till hudnyansen ändå är oväsentlig, i de undantagsfall när någon skulle få för sig att använda termen "mörkhyad" för att beskriva solbrända.

Som jag ser det finns det två skäl, och endast två skäl, att särskilja olika etniciteter. Det ena är som identifikator i en situation när det verkligen är det enda framträdande draget som skiljer olika okända människor åt. Det andra är vid samhällsanalys, när man exempelvis undersöker strukturell diskriminering eller dylikt. För det första fallets syften är det oväsentligt om någon är mörkhyad på grund av arvsanlag eller för att denne roade sig med en sprayburk för en halvtimme sedan. För det andra fallets syften finns det begrepp som har betydligt bättre validitet - exempelvis utrikesfödd eller utländsk bakgrund.

Skrivet av Elgot:

SAOL säger:

Citat:

neger s. -n negrer •<kan uppfattas som nedsättande> person med mörk hy och afrikanskt ursprung

Skall vi anse att SAOL är en auktoritet på området kan väl diskussionen härmed avslutas, i så fall. Begreppet kan uppfattas som nedsättande, och bör således inte oproblematiserat förekomma i undervisningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genomresa:

Skall vi anse att SAOL är en auktoritet på området kan väl diskussionen härmed avslutas, i så fall. Begreppet kan uppfattas som nedsättande, och bör således inte oproblematiserat förekomma i undervisningen.

Jag vill minnas att de inte brukar vilja se listan som ett facit utan snarare som en beskrivning av hur språket ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Hur många här är SD?

Så om man inte anser att skolan bör förbjuda böcker av litterär-historisk vikt för att de innehåller ordet neger så betyder det att man röstar på SD eller är rasist? Ska man skippa gamla verk för att de använder ordet neger? Det var en annan tid då. Det kan vara viktigt att förstå den tiden också, och att inte blunda för den. Jag anser att det är väldigt opassande att använda ordet neger mot en mörkhyad person. Men man bör inte för det censurera äldre böcker som använt ordet. För det är viktigt att förstå hur det var förr i tiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Osmakliga? Varför är du så jävla pk för? Låt aftonhoran sköta det istället. Böckerna är en del av historian och jag hoppas din rektor skiter i dina klagomål. Inte undra på dagens ungdomar är indoktrinerade av PK-skolan, fyfan. När jag gick i gymnasiet så var det mycket bättre.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Så om man inte anser att skolan bör förbjuda böcker av litterär-historisk vikt för att de innehåller ordet neger så betyder det att man röstar på SD eller är rasist? Ska man skippa gamla verk för att de använder ordet neger? Det var en annan tid då. Det kan vara viktigt att förstå den tiden också, och att inte blunda för den. Jag anser att det är väldigt opassande att använda ordet neger mot en mörkhyad person. Men man bör inte för det censurera äldre böcker som använt ordet. För det är viktigt att förstå hur det var förr i tiden.

Välforumlerad och bra sagt! Kan bara hålla med...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

Permalänk
Medlem

De är vi vita som skall skämmas för slaveriet. De som förslavades kan inte belastas för det. Att godkänna svart och black men inte negro och neger är igen en diskriminering av romanska språk. Främsta orsaken att ordet neger fått en negativ klang beror på att de spansktalande i USA också är en diskriminerad minoritet. Neger var ett helt neutralt ord för mörkhyade av afrikanskt ursprung drygt 100 år efter slaveriets upphörande. Visst förknippades det med dem, som förtrycktes av Sydafrikas apartheidpolitik. Men majoriteten i Europa fördömde Sydafrikas politik.

Panteira Negro (negerpantern) Eusébio (portugisisk fotbollspelare urspungligen från Moçambique 1954 - 2014) kommer att begravas i Panteǎo Nacional, vilket är en heder förunnat ett mycket litet fåtal berömda portugiser.

Att katagorisera människor efter hud- eller annan (t.ex. hårfärg (blondin)) färg är fel. Men ord som beskriver utseende är ändå berättigade.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

De är vi vita som skall skämmas för slaveriet. De som förslavades kan inte belastas för det. Att godkänna svart och black men inte negro och neger är igen en diskriminering av romanska språk. Främsta orsaken att ordet neger fått en negativ klang beror på att de spansktalande i USA också är en diskriminerad minoritet. Neger var ett helt neutralt ord för mörkhyade av afrikanskt ursprung drygt 100 år efter slaveriets upphörande. Visst förknippades det med dem, som förtrycktes av Sydafrikas apartheidpolitik. Men majoriteten i Europa fördömde Sydafrikas politik.

Panteira Negro (negerpantern) Eusébio (portugisisk fotbollspelare urspungligen från Moçambique 1954 - 2014) kommer att begravas i Panteǎo Nacional, vilket är en heder förunnat ett mycket litet fåtal berömda portugiser.

Att katagorisera människor efter hud- eller annan (t.ex. hårfärg (blondin)) färg är fel. Men ord som beskriver utseende är ändå berättigade.

Det tycker jag verkligen inte. "Vi vita" har lika lite skuld och skam för vad våra förfäder har gjort som "de andra" har. Annars måste du också anse att "deras" förfäder har skuld för "våra" förfäders uppfostran, inte sant? Vi är såklart ansvariga för våra handlingar och inte våra förfäders. En rimlig slutsats, inte sant?

Hur tänker du när du säger att spansktalande i USA är relevant? Var fick du den tanken från? "neger" är det ordet som slavhandlare gav till svarta människor, därför är det så avskyvärt. Att ordet är spanska och deriverad från latin är irrelevant för den engelska termens faktiska betydelse.

Det är klart att "neger" som ord var helt neutralt när "negrers" anseende om vad de blev kallade var fullkomligt irrelevant i diskussionen. De var först efter slaveriet som benämningen ifrågasattes (vidare så kommer vi aldrig få veta om ordet "neger" ifrågasattes under slaverit då de flesta som berördes var analfabeter. Men jag misstänker starkt att det då och då kontemplerades med avsky och förakt) vilket är helt förståeligt.

"negrer" är alltså inte svarta människor, de är "negrer" med alla de konventioner som lades till begreppet "neger" genom rasbiologin som senare användes för att rationalisera avhumaniseringen och nyttjandet av dessa människor som om de var djur, de var bara "negrer", inte människor med mer melanin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

De är vi vita som skall skämmas för slaveriet.

Skäms hur mycket du vill. Men förvänta dig inte att jag och andra ska skämmas för vad som skedde för flera hundra år sen...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Tror du missuppfattade mig lite, jag menar att när ryssar t ex använder ordet nigger eller niggha, tycker dom svarta i Ryssland att det är ok?

De har gjort det ganska enkelt for sig i Ryssland. "Черный"(svart) ar benamnings ordet for alla som inte ar fran Ryssland, varesig du ar fran Afrika eller Asien. Eller nagon annan del av varlden. Dvs de ganger som jag har hort nigger har varit i dokumentarer om ryska rasistiska grupperingar dar de sjalva har filmat sina attacker.

Ang hur de kanner sig vet jag inte. Grabben som stog och delade ut flygblad vid metrostationen kande sig nog ganska radd nar ett gang ungdommar stog och skrek черный at han.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Detta har diskuterats och jag håller med om att i äldre verk där ordet nämns får det stå, men inte vid andra ämnen där det inte finns något samband, exempelvis en entreprenörskapsbok skriven 2005 finns det ingen anledning att ha med ett så kontroversiellt ord. Som jag argumenterar om innan är självaste ordet direkt rasistiskt, jag tycker också att personens politiska läggning kan vara intressant i denna diskussion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av amanito:

Osmakliga? Varför är du så jävla pk för? Låt aftonhoran sköta det istället. Böckerna är en del av historian och jag hoppas din rektor skiter i dina klagomål. Inte undra på dagens ungdomar är indoktrinerade av PK-skolan, fyfan. När jag gick i gymnasiet så var det mycket bättre.

Vi diskuterar faktiskt användningen av ordet i andra sammanhang också, exempelvis i en lärobok från 2005 om marknadsföring. Vad är det som gör att det var bättre på din tid?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Vi diskuterar faktiskt användningen av ordet i andra sammanhang också, exempelvis i en lärobok från 2005 om marknadsföring. Vad är det som gör att det var bättre på din tid?

Och? Vad spelar det för roll? Kan lika gärna vara 2014?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

Permalänk
Medlem

Summerar mina åsikter ganska bra.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss