Jag sa att jag inte ville ta en diskussion angående incidenten, kan du inte läsa eller har ingen som helst respekt för mig? Detsamma gäller Tomten51 och Kadjo.
Håller med vad Tomas H skriver här. Dock vill jag flika in att du argumenterar lite som Patrik Sjöberg angående om att pedofiler borde hängas ut och registreras helt öppet så att folk får veta vilka dom är så att barnen kan skyddas. Även om forskningen visar att det ger motsatt effekt av att skydda barn.
Det är för mycket känslor involverade. Vilket är väääääldigt farligt.
Mod kan låsa tråden.
Du tar upp en väldigt viktig sak, när folk går emot dig eller argumenterar emot dig så vill du plötsligt låsa. Typiskt svenskt. Man böjer sig i debatten när det inte riktigt passar en själv. Detta är en viktig debatt som måste tas upp. Väldigt viktigt att folk får ta del av den också.
Har faktiskt en polare som är neger och han tar absolut inte illa upp av det ordet Dock så är han uppvuxen i Sverige om det kan ha nåt med det att göra ?
Vad är det du säger! En svart människa som tycker det är ok att just du säger neger till denna personen? Nä fyfan! Här måste ske undervisning pronto. Du måste lära dig att neger är ett fruktansvärt nedsättande ord för honom! och din svarta kompis måste förstå hur mycket kränkande detta tilltag är av dig!
Jo, Mins en gång när vi var ute och så drog vi ett neger skämt som vi brukar göra även han själv Och så kommer det en äldre dam och ger oss en rejäl utskällning
Ja för hon vet minsann hur din kompis känner sig om detta! Jag antar att denna gamla damen var vit och kan verkligen sätta sig in i hur det är att vara svart i hans ställe när just du säger detta till din svarta kompis! Jag är chockad! Ni menar alltså att ni har ett inbördes språkbruk mellan er där båda är ok med vad som sägs?
Ni måste sättas i skolbänken båda två! *slut på ironi*
Det finns ord, tro det eller ej, som har en bakgrund av hat och förnedring. N-ordet är en av dessa. Crippa90 har rätt när han säger att n-ordet uppkom från det latinska ordet ”niger”. Handelsmän brukade beskriva slavarna som ”negars” det är då detta ord som sedan har utvecklats till de termer vi diskuterar om. Med tanke på historian bakom slaveri är dessa ord starkt kopplade till slaveri vilket ger dessa ord ett dåligt klang. De personer som anser att n-orden i alla dess olika variationer är okej att säga så länge du använder det i en bra situation har fel. N-ordet är och förblir ett rasistiskt ord som är ytterst nedsättande och att jämföra med att ”mörkhyad” betyder samma sak har då den individen fel. Det ordet har uppkommit i frånvaro av slaveri och nedsättande generaliseringar, eftersom en bild säger mer än tusen ord får ni en bild ifrån 1700-talet.
http://www.ralphmag.org/DN/african-eating-white592x385.gif
Vi kan också gå djupare om hur n-ordet användes vid den tiden. N-ordet sattes oftast i kontext vid som ni andra har sagt, beskrivningar av människor. Som bilden ovan kan ni se i vilket kontext detta ord användes av. Så att säga att ”mörkhyad” betyder detsamma som n-ordet är felaktigt. Att säga n-ordet är direkt nedsättande.
Jag kan dock hålla med om att ordet borde kvarstå vid skönlitterära verk från den tide, men inte som i mitt exempel läran om marknadsföring.
Mörkhyad kommer kanske att bli ett nedsättande ord i framtiden. Ju fler som använder det i negativa termer desto större chans. Samma kommer troligtvis ske med ordet "orre". Är det straffbart att säga hora så varför stanna där? (Att säga "hora" till någon har jag för mig går under "förtal") Rätta mig någon om jag har fel i detta.
Bilden är från tidigt 1700-tal. Historiskt värde av hög kaliber.
Om författaren ska citera en gammal bok där N-ordet dyker upp, så måste han/hon också ta med detta, annars blir det censur. Författaren hade antagligen en tanke bakom varför han/hon gjorde så. Tanken bakom måste ha varit i en lärande riktning annars hade den inte gått i print. Jag kan ha missat men när skrevs denna marknadsföringsbok?