Alienware: "Nya Steam Machines varje år"

Permalänk
Medlem

Något säger mig att de kommer fortsätta med samma höga prisschema, vore inte fel med en lite mer resonabel prisnivå.

Permalänk
Medlem

touchpad controller är intressant MEN, jag förstår INTE varför vänster touchplatta inte är en sticka.

Permalänk
Avstängd

Vad ska man ens ha en Steammachine till när dom kommer kosta som en vanlig stationär, iaf om du vill ha någorlunda kraft i den. Delarna blir ju inte billigare bara för att dom sitter i ett kompakt chassi.
Ser lixom inte vad den tillför, kanske någon kan förklara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Målgruppen för färdigbyggda steammachines är med säkerhet inte entusiasterna. Alienware hade redan före denna steammachine ett chassi i samma storlek som en Xbox 360 i princip, X51 chassit som är fullt uppgraderbart vilket nämns i artikeln. Så de kunde mycket väl ha kört ut X51 med steamOS om det var riktat till de som vill skruva lite mer eller om de ville ha en uppgraderbar maskin.

Redan i X51 så har de fått pussla för att göra plats för allt med lodrätt grafikkort etc så jag tror nog mer på att de gått mot customkomponenter för att få ner formfaktorn ytterligare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Youjimbo:

Fast hela poängen med Stweam Machines var väl ändå att skapa en stabilitet i HW-uppsättning så att speltillverkare kan optimera spelen för en mer specifik HW? Om man skall ha flera olika uppsättningar med Steam Machines som skall uppdateras årligen... då är vi ju tillbaka i ruta 1. Dvs PC med oändliga HW-uppsättningar. De har ju redan visat med koncepten hittils att en Steam Machine kan ha allt från integrerad grafik till ett Titan. Skall de hålla på och uppdatera alla dessa spridda varianter årligen, så ser i alla fall inte jag fördelen mot PC längre.

Fast grejen med Steam Machine är att man ska kunna ha dem i ett litet format och spela på. Annars är det en PC? Du verkar ha missat konceptet.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Något säger mig att de kommer fortsätta med samma höga prisschema, vore inte fel med en lite mer resonabel prisnivå.

självklart dom är ju inte kloka me sina ockerpriser ser ingen skillnad att dom ska plötsligt sänka dom... rövhål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast grejen med Steam Machine är att man ska kunna ha dem i ett litet format och spela på. Annars är det en PC? Du verkar ha missat konceptet.

Förklara gärna skillnaden på HTPC eller en lite mITX-burk mot Steam Machines. Ta t.ex. Webhallens Steam Machine som bygger på en mer eller mindre helt vanlig Bitfenix-burk. Vad skiljer den från en helt vanlig PC?
I din mening ovan påstår du att en PC inte går att spela på och inte går att ha i litet format.

Så nej, jag förstår inte konceptet. Jag förstår konceptet som de gick ut med i början, men det är nåt helt annat nu.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

För att steam machine ska bli mainstream krävs nog någon form av gradering. Typ X CPU med Y GFX från år Z har visst antal stjärnor eller siffra, tex. 2014(5), i7 med 780ti/290x annars ser jag inte hur en vanlig Svensson skall kunna hitta i djungeln av Steam machines som kommer finnas.

Eller finns det redan?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Går det verkligen på Xboxen?
I.a.f. på 360 var det ju blockat.

Hmm, hade för mig det.
Men jag har antagligen fel.
Du har antagligen rätt.

Tråkigt.
Kunna byta hårddisk tycker jag borde vara en självklarhet.

Permalänk

Set sail for epic fail

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk

Utan någon standardisering av Steam Machines kommer de aldrig slå mainstream..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Youjimbo:

Förklara gärna skillnaden på HTPC eller en lite mITX-burk mot Steam Machines. Ta t.ex. Webhallens Steam Machine som bygger på en mer eller mindre helt vanlig Bitfenix-burk. Vad skiljer den från en helt vanlig PC?
I din mening ovan påstår du att en PC inte går att spela på och inte går att ha i litet format.

Så nej, jag förstår inte konceptet. Jag förstår konceptet som de gick ut med i början, men det är nåt helt annat nu.

Nej det var inte alls vad jag menade. Men det är en PC. Grejen är att ha en PC i konsolformat för att ha flexibiliteten av en PC till en låg kostnad. Om det inte är Alienware då.

Man kan spela från Steam machine och man kan streama spel från en Windows-dator. Det är mer som en ersättning till både konsol och HTPC än något annat.

Sen har ju Webhallen sagt, flera gånger, att de ska ha ett mindre chassi som är specialdesignat för det och Prodigy bara var en place holder.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, vad trodde du att en SteamMachine var för något då? Det har varit väldigt tydligt ända från dag 1 precis vad det handlar om.

Tycker jag inte alls de känns som det varit så det sagts riktigt. Det känns mer som det sagts att det skall vara en spelkonsol med ett begränsat urval av olika typer pc hårdvara. Detta för att kunna dra fördelarna av att bättre optimera mjukvara mot hårdvaran.
Som man läst nu och på senare tid är detta inte alls ett faktum.
Den problemfria delen som en spelkonsol har där tekniskt okunniga personer eller personer som bara vill att det skall fungera direkt kan med andra ord vara borta.
Spel som tex BF4 lär dras med som problem till vissa Steammachines som det för vissa PC datorer gör idag.
Kvar blir ett nytt OS och en handkontroll som sedan sista officiella revideringen inte visar upp något direkt nytt mot sina konkurrenter.

Kanske är så att jag har fel angånde vad de gått ut med från början men då förstår jag verkligen inte längre vitsen med den.
Tyckte själv att den från början verkade vara en kul/bra ide. Man skulle kunna få bättre prestanda än i dagens nextgen konsoler utan att behöva fibbla. Nu är jag långt ifrån lika säker på detta.

Permalänk
Medlem

Den ser ut som en NES som släppts ett årtionde efter originalet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ylet:

Dra på trissor, de har gjort en konsol.

En HTPC*

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, vad trodde du att en SteamMachine var för något då? Det har varit väldigt tydligt ända från dag 1 precis vad det handlar om.

Själv hoppades jag på något i stil med mantle, där de på något sätt optimerat och synkroniserat allt i maskinen och med Steam-OS. Att allt endast skulle vara optimerat för spel, därmed tagit bort alla onödiga och kraftslukande funtioner för diverse annat som annars finns i Windows. Så det i slutändan gav bättre prestanda.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Sluta tveka (el. vänta) och bygg en egen stationär dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jag trodde det var en av grundpelarna med Steam Machines att dom gick att konfigurera. Det här blir ju mer eller mindre som en vanlig konsol.

Skrivet av Taft:

....Hur tänker dem egentligen?

Hur tänker ni? undrar jag istället. Läs:

Skrivet av Youjimbo:

Fast hela poängen med Stweam Machines var väl ändå att skapa en stabilitet i HW-uppsättning så att speltillverkare kan optimera spelen för en mer specifik HW? Om man skall ha flera olika uppsättningar med Steam Machines som skall uppdateras årligen... då är vi ju tillbaka i ruta 1. Dvs PC med oändliga HW-uppsättningar. De har ju redan visat med koncepten hittils att en Steam Machine kan ha allt från integrerad grafik till ett Titan. Skall de hålla på och uppdatera alla dessa spridda varianter årligen, så ser i alla fall inte jag fördelen mot PC längre.

Skrivet av Sapster:

Jag tror inte att hemmabyggarna är målgruppen här. Dem släpper SteamOS för nedladdning och egen installation så att vi kan bygga våra egna burkar om vi vill. Steam Machines målgrupp är snarare dem som går till elgiganten eller siba och köper sin färdiga dator där.

-

Skrivet av Flamso:

Nej det var inte alls vad jag menade. Men det är en PC. Grejen är att ha en PC i konsolformat för att ha flexibiliteten av en PC till en låg kostnad. Om det inte är Alienware då.

Man kan spela från Steam machine och man kan streama spel från en Windows-dator. Det är mer som en ersättning till både konsol och HTPC än något annat.
...

En PC i konsolformat = HTPC

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gibbe:

-

Vad gör du? Grejen med en Steam Machine är ju att den går att konfigurera, bland annat. Plus att det är Steam OS som är baserat på Linux.

Det är ingen direkt ersättare till konsoler, snarare en vidareutveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

-

Htpc , home theatre personal computer. Säger inget om formfaktor. Namnet säger vad man har en HTPC till, nämligen kolla på "hemmabio". Steammachines är fortfarande en helt vanlig PC (eventuellt med annan formfaktor).

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Det här verkar ju onekligen som ett riktigt kanonuselt koncept.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en konkurrent till konsoler. Alltså något man bara kopplar in och kan sätta igång med. En produkt som inte riktar sig till den som skruvar ihop egna datorer. Varför skulle det behöva gå att konfigurera?
Ny version varje år är kanske lite väl ofta, men förstår tanken annars.

Permalänk
Medlem

Gibbe@ Du är rolig du, mening med SteamMachine är väl ändå att du ska kunna uppgradera den. Varför Alienware har valt att inte tillåta uppgradering är bara rent pengar hunger. Om man ska behöva köpa ny varje år från dem så är det lika bra att låta en kompis bygga ihop bättre komponenter som håller i flera år som man dessutom kan lätt uppgradera i längden.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Sen har ju Webhallen sagt, flera gånger, att de ska ha ett mindre chassi som är specialdesignat för det och Prodigy bara var en place holder.

Det finns inga krav på att en Steam Machine måste vara liten eller i konsolformat vad jag kan se. De flesta som visats hittils har ju varit sådana, men inte alla. Se på Falcon Northwest, Digital Storm eller Materiel.net:
http://www.extremetech.com/gaming/174173-ces-2014-valve-unvei...

Skrivet av snurte:

Jag ser det som en konkurrent till konsoler. Alltså något man bara kopplar in och kan sätta igång med. En produkt som inte riktar sig till den som skruvar ihop egna datorer. Varför skulle det behöva gå att konfigurera?
Ny version varje år är kanske lite väl ofta, men förstår tanken annars.

Och skillnaden mot vilken Acer, Asus, Dell, Toshiba eller vad som helst som du köper på SIBA idag är...? Vad? Att SteamOS är förinstallerad? Vad hindrar Dell från att installera Win7 och SteamOS och kalla vilken dator som helst för en Steam Machine? Vad är då en Steam Machine?

Jag ser vad ni skriver, men ni pratar om ett koncept som heter Steam Machines. Det existerar ju inte... Det säger ni ju själva indirekt. En Steam machine är en dator som har SteamOS installerat. Det är det ENDA som skiljer en Steam Machine från vilken datorn från HP, Dell, Acer eller vem som helst. Ingen som helst skillnad. Överhuvudtaget. Det finns inga strikta specar på vilken hårdvara man måste använda, inga formfaktor-specar. Nada.
Det enda som är kravet för en "Steam Machine" är att den har SteamOS installerad.
Så har konceptet utvecklats. Vilket inte alls var vad de aviserad från början. Därav är jag mäkta besviken.

Jag hade förväntat mig 1-3 CPUer och 1-3 GPUer i standarden för att hålla nere spridningen på HW och underlätta för optimering för spelutvecklare. Denna standard skulle sedan uppdateras vartannat år för att hänga med i tiden. Som det ser ut nu är spridningen total. I princip allt som finns i helt vanliga datorer är med i Steam Machines. Finns inga som helst begränsningar. Med andra ord är det en fräck stämpel som inte betyder ett smack mer än ett klistermärke på datorn som säger "Windows 7". Till och med "Intel Iside" säger mer... Det är ju inte så att någon går ut och kallar vare sig "widows 7" eller "Intel Inside" för ett revolutionerande koncept.

Dold text

Så nej, jag fattar inte poängen...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Det finns inga krav på att en Steam Machine måste vara liten eller i konsolformat vad jag kan se. De flesta som visats hittils har ju varit sådana, men inte alla. Se på Falcon Northwest, Digital Storm eller Materiel.net:

Och skillnaden mot vilken Acer, Asus, Dell, Toshiba eller vad som helst som du köper på SIBA idag är...? Vad? Att SteamOS är förinstallerad? Vad hindrar Dell från att installera Win7 och SteamOS och kalla vilken dator som helst för en Steam Machine? Vad är då en Steam Machine?

Jag ser vad ni skriver, men ni pratar om ett koncept som heter Steam Machines. Det existerar ju inte... Det säger ni ju själva indirekt. En Steam machine är en dator som har SteamOS installerat. Det är det ENDA som skiljer en Steam Machine från vilken datorn från HP, Dell, Acer eller vem som helst. Ingen som helst skillnad. Överhuvudtaget. Det finns inga strikta specar på vilken hårdvara man måste använda, inga formfaktor-specar. Nada.
Det enda som är kravet för en "Steam Machine" är att den har SteamOS installerad.
Så har konceptet utvecklats. Vilket inte alls var vad de aviserad från början. Därav är jag mäkta besviken.

Jag hade förväntat mig 1-3 CPUer och 1-3 GPUer i standarden för att hålla nere spridningen på HW och underlätta för optimering för spelutvecklare. Denna standard skulle sedan uppdateras vartannat år för att hänga med i tiden. Som det ser ut nu är spridningen total. I princip allt som finns i helt vanliga datorer är med i Steam Machines. Finns inga som helst begränsningar. Med andra ord är det en fräck stämpel som inte betyder ett smack mer än ett klistermärke på datorn som säger "Windows 7". Till och med "Intel Iside" säger mer... Det är ju inte så att någon går ut och kallar vare sig "widows 7" eller "Intel Inside" för ett revolutionerande koncept.

Dold text

På vilket sätt skulle det vara bättre om hårdvaran var begränsad?

Fördelen med en Steam Machine är exakt samma som en konsol, det är smidigt för Svensson att köpa och koppla in i TVn och sen vara färdig. Det har aldrig varit något mer än så oavsett vad du trodde eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vad gör du? Grejen med en Steam Machine är ju att den går att konfigurera, bland annat. Plus att det är Steam OS som är baserat på Linux.

Det är ingen direkt ersättare till konsoler, snarare en vidareutveckling.

Skrivet av Taft:

Gibbe@ Du är rolig du, mening med SteamMachine är väl ändå att du ska kunna uppgradera den. Varför Alienware har valt att inte tillåta uppgradering är bara rent pengar hunger. Om man ska behöva köpa ny varje år från dem så är det lika bra att låta en kompis bygga ihop bättre komponenter som håller i flera år som man dessutom kan lätt uppgradera i längden.

Läs mitt tidigare inlägg igen, specifikt citaten av Youjimbo och Sapster.

Vill ni ha en "Steam machine" på det viset ni hävdar, så kan jag säga att ni förmodligen redan sitter på en. Lägg in Steam OS och ni är klara att köra.

Skrivet av kufra:

Htpc , home theatre personal computer. Säger inget om formfaktor. Namnet säger vad man har en HTPC till, nämligen kolla på "hemmabio". Steammachines är fortfarande en helt vanlig PC (eventuellt med annan formfaktor).

HTPC är ju en de facto storleksstandard, nämligen en väldigt kompakt dator, ungefär som en spelkonsol.

Det känns inte som att de själva riktigt vet hur de ska lägga upp det med Steam machines. Det lät liksom bra att göra en burk specifikt för Steam, men sen tycks idéerna spreta rätt rejält om va det innebär i praktiken. Poängen med Steam machines måste ju vara för de som vill köpa ett färdigt paket, inte vill skruva i sin burk och ha en väldigt kompakt låda.

De som skruvar kommer ändå inte bli nöjda om de inte får skruva i exakt allt, och för dessa finns redan allt att tillgå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Youjimbo:

Dold text

Skrivet av Gibbe:

Läs mitt tidigare inlägg igen, specifikt citaten av Youjimbo och Sapster.

Vill ni ha en "Steam machine" på det viset ni hävdar, så kan jag säga att ni förmodligen redan sitter på en. Lägg in Steam OS och ni är klara att köra.

HTPC är ju en de facto storleksstandard, nämligen en väldigt kompakt dator, ungefär som en spelkonsol.

Det känns inte som att de själva riktigt vet hur de ska lägga upp det med Steam machines. Det lät liksom bra att göra en burk specifikt för Steam, men sen tycks idéerna spreta rätt rejält om va det innebär i praktiken. Poängen med Steam machines måste ju vara för de som vill köpa ett färdigt paket, inte vill skruva i sin burk och ha en väldigt kompakt låda.

De som skruvar kommer ändå inte bli nöjda om de inte får skruva i exakt allt, och för dessa finns redan allt att tillgå.

Jag kan ju lika gärna svara till er båda. Konceptet är inte mer än att du har en PC som kör Steam OS som är ganska anpassat för storbild, typ TV, som skärm. Utöver det så är det inte speciellt mycket mer. Fördelarna är ju att det är Linux i grunden som stödjer enormt mycket när det kommer till olika hårdvarukonfigurationer. Det är därför Alienwares koncept är konstigt, speciellt när de själva uppdaterar den varje år. Det blir liksom rätt... Onödigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gibbe@ Det blir nog många som kommer att göra så, då det inte är lönt att köpa SteamMachine om man sitter på en bra burk. Men jag kan tänka mig för nybörjare som vill ha speldator, men att köpa från Alienware ser jag som mindre klok om man ska behöva köpa sig ny hårdvara varje år. Beroende på specifikation förstås och vad andra erbjuder. Det kommer förmodligen att komma en hel drös med SteamMachine.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

På vilket sätt skulle det vara bättre om hårdvaran var begränsad?

Fördelen med en Steam Machine är exakt samma som en konsol, det är smidigt för Svensson att köpa och koppla in i TVn och sen vara färdig. Det har aldrig varit något mer än så oavsett vad du trodde eller inte.

Börjar med att svara på din fråga. Om du bara har ett grafikkort att optimera spelet mot så slipper du lägga tid på debugging och kan optimera motorn maximalt efter just den instruktionsuppsättning som funkar för just det grafikkortet. Samma med CPU. Där har du svaret.

Nu till en till dig. Du säger exakt som en konsol. Nej det är det inte. En konsol innebär att du kan köpa precis vilket spel som heslt med märkningen "PS4" eller "XBox One" som matchar din konsol och veta att spelet funkar klockrent. Det kan du inte med en Steam Machine. Du kan inte spela BF4 med Intel CPU och integrerad grafik.

Nästa fråga. Exakt vad skiljer en Steam Machine från denna dator:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187799-w...

Du kopplar in den i TVn och sen är du färdig.

Alla som pratar om Steam Machine. Förklara exakt skillnaden mellan en Steam Machine och precis varenda datorn i Dells sortiment. Förutom att en Steam Machine har Steam OS installerad. Vad är skillnaden? Om Dell installerar Steam OS på alla sina burkar på kunds begäran. Är alla dessa datorer Steam Machines då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kan ju lika gärna svara till er båda. Konceptet är inte mer än att du har en PC som kör Steam OS som är ganska anpassat för storbild, typ TV, som skärm. Utöver det så är det inte speciellt mycket mer. Fördelarna är ju att det är Linux i grunden som stödjer enormt mycket när det kommer till olika hårdvarukonfigurationer. Det är därför Alienwares koncept är konstigt, speciellt när de själva uppdaterar den varje år. Det blir liksom rätt... Onödigt.

OK då är vi överens. SteamMachine är en märkning på helt vanliga PC-datorer som har SteamOS installerat. Inget mer.

Visa signatur