Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Shifttangenten konstant intryckt

Har en gammal lenovo laptop som spökar. Den har fungerat fint förutom ett dåligt batteri, lade undan den ett halvår, och nu när jag plockat fram den verkar den bete sig komstigt. Det är som om shift-tangenten är konstant intryckt. Den skriver endast med stora bokstäver, den skriver tecken istället för siffror och den kan markera flera låtar i spotify när man enbart trycker på en. Ibland när man klickar på ett öppet program nere i aktivitetsfältet öppnar den fler fönster av detta program (ex.vis. kommandotolken).
Har försökt med felsäkert läge, avinstallera tangentbordet, hålla bägge shift-knappar och alt-knappen intryckta i fem sekunder, inget hjälper. Några gånger har den betett sig normalt under en kortare tid men sedan återkommer problemet igen. Har aldrig stött på något liknande förut. Läste efter en googling att det kan vara fel på hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Om den är gammal, är det väl möjligt att någon av shift-tangenterna har gått sönder eller att något har hänt med dem?
Kanske något skit under, som gör att det strular eller så är den bara utsliten?

Borde gå att plocka loss tangenterna och kolla..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om den är gammal, är det väl möjligt att någon av shift-tangenterna har gått sönder eller att något har hänt med dem?
Kanske något skit under, som gör att det strular eller så är den bara utsliten?

Borde gå att plocka loss tangenterna och kolla..

Tror inte det är skit, datorn är väldigt fräsch och ren och jag plockade loss en ctrl-tangent (bröt mekanismen dessutom) och det var kliniskt rent där under. Så det känns inte som om det vore det

Permalänk
Medlem

Kanske testa tangentbordet:

http://www.keyboardtester.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag provade keyboardtester och där reagerade inte shiftknapparna. Tog fram skärmtangentbordet och när jag klickade med musen på shift-tangenterna två gånger så verkade allt fungera normalt. Gick sedan in på keyboardtester igen och då funkade vänster shiftknapp men inte höger. I övrigt så kom rätt tecken fram på tangentbordet när man skrev. Startade om datorn och då verkade den ha ballat ur igen, skriver enbart med versaler och specialtecken (som om shift är intryckt konstant). När man klickar på en länk i webbläsaren öppnas ett nytt fönster och när man klickar på text markeras hela stycket fram tillls dit man klickar.

Kan heller inte återställa datorn till en tidigare punkt då det inte varit aktiverat.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått rätt på detta.

Jag försökte installera om Windows men under installationen (där man fyller i inställningarna) så kom det upp en ruta om att shift-tangenten var intryckt.
(Måste vara något med högra shifttangenten då den inte reagerade på keyboardtester). Så det verkar vara ett hårdvarufel. Det är likadant om man kopplar in ett USB-tangentbord.
Kommer det hjälpa att byta det inbyggda tangentbordet eller är det något fel på moderkortet tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Jag har fortfarande inte fått rätt på detta.

Jag försökte installera om Windows men under installationen (där man fyller i inställningarna) så kom det upp en ruta om att shift-tangenten var intryckt.
(Måste vara något med högra shifttangenten då den inte reagerade på keyboardtester). Så det verkar vara ett hårdvarufel. Det är likadant om man kopplar in ett USB-tangentbord.
Kommer det hjälpa att byta det inbyggda tangentbordet eller är det något fel på moderkortet tro?

Om du kopplar ur det inbyggda tangentbordet och ansluter ditt Tgb med USB, vad händer då?

Permalänk
Medlem

Det har jag faktiskt inte hunnit prova. Kanske tangenten har kortslutits på något sätt. Då borde det funka teoretiskt sett om jag kopplar ur det och kör usb. Får testa.