Tror folk verkligen på kryptovalutorna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Jag vet, vad jag menade med 'infrastruktur' (notera ' för jag vet inte riktigt vad man skall kalla det egentligen) är tex att banken gör det möjligt att öppna ett konto där man kan ha BTC i vilket man sen kan betala med smidigt och förhållandevis transparent för slutanvändaren. Dvs integrera din wallet i resten av din ekonomi i alla aspekter; kort sagt göra att det fungerar som "vilken valuta eller betalningsmedel som helst" för en användare.

Problemet är bara att BTC är ett direkt hot mot bankerna. Möjligen kan de blir tvingade till att göra så om alla andra börjar. Men de kommer undvika det i det längsta. Orsaken är den att deras marginaler då kommer minska kraftigt. Nej, jag tror mer på att det blir nya banker på internet som kommer jobba med detta. Allt medan de gamla bankerna envist vägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Eftersom det finns så "få" coins som kommer in i systemt blir varje coin värt väldigt mycket vilket gör det knepigt att köpa mindre produkter i och med att det är rätt jobbigt att läsa 0.00483bitcoins istället för typ 1$.

4.83m Bitcoin, så svårt var det väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Jahaja, då är jag med dig!

Om man nu skulle använda BTC istället för t. ex. SEK, så ser jag inte riktigt funktionen för en sådan 'infrastruktur'. BTC-plånboken skulle ju helt ersätta kontanterna, med fördelar som både kontanter och kort har. Dels har ägaren full kontroll över pengarna, dels är det digitala med de fördelar det innebär. Att genomföra betalningar skulle ju vara lika enkelt som en kortbetalning. Problemet skulle ju vara att man vill avsäga sig ansvaret för sina pengar, alltså sätta in de på en bank så att ingen stjäl dem.

BTC som ersättare till SEK är väl knappast troligt dock, tänker rent teoretiskt. Och om vi ska snacka BTC tillsammans med vanliga valutor och betalningssystem, är ju verkligen ditt inlägg relevant.

Om man får ha sin utopi så vore det klart fint när BTC-plånboken helt ersatt kontanter, jag är dock inne på ungefär samma linje som dig att det iaf inte kommer inträffa under min livstid... finns alltid en enorm tröghet vad gäller att få folk att sätta sig in i och börja använda sig utav ny teknik, speciellt när det är deras pengar som står på spel tror jag folk faktiskt måste förstå eller iaf tro sig förstå hur det fungerar innan de kan lita på det.

Skrivet av lolight:

Problemet är bara att BTC är ett direkt hot mot bankerna. Möjligen kan de blir tvingade till att göra så om alla andra börjar. Men de kommer undvika det i det längsta. Orsaken är den att deras marginaler då kommer minska kraftigt. Nej, jag tror mer på att det blir nya banker på internet som kommer jobba med detta. Allt medan de gamla bankerna envist vägrar.

Helt klart kommer inte alla banker ta till sig BTC och det kommer väl stå klart hyffsat snart vilket val som var det rätta... vissa ser det kanske som ett hot medan andra ser det som en ny marknad att tjäna på. Med tanke på hur otroligt stort inflytande banker har på politiker världen över men kanske främst i USA har jag svårt att tro att de inte kommer stå som vinnarna på ett eller annat sätt i slutändan dock

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Om man får ha sin utopi så vore det klart fint när BTC-plånboken helt ersatt kontanter, jag är dock inne på ungefär samma linje som dig att det iaf inte kommer inträffa under min livstid... finns alltid en enorm tröghet vad gäller att få folk att sätta sig in i och börja använda sig utav ny teknik, speciellt när det är deras pengar som står på spel tror jag folk faktiskt måste förstå eller iaf tro sig förstå hur det fungerar innan de kan lita på det.

Jo, jag ser att BTC mer kommer att vara ett sidospår till andra vanliga lokala valutor. Du kommer att handla som vanligt med landets valuta, men att du samtidigt har en app i mobilen där du kan köpa spel av tex google eller andra tjänster på nätet. BTC kommer att vara internets valuta. Det kommer inte ersätta några lokala valutor. Möjligen kommer butiker på nätet tillåta köp i BTC. Dock kommer de få betala skatter på detta också.

Citat:

Helt klart kommer inte alla banker ta till sig BTC och det kommer väl stå klart hyffsat snart vilket val som var det rätta... vissa ser det kanske som ett hot medan andra ser det som en ny marknad att tjäna på. Med tanke på hur otroligt stort inflytande banker har på politiker världen över men kanske främst i USA har jag svårt att tro att de inte kommer stå som vinnarna på ett eller annat sätt i slutändan dock

Helt klart, så pågår det redan nu ett stort men tyst politiskt krig runt om på planeten. Där banker försöker stoppa. Allt medan den enorma kraften hos BTC och användarna håller emot. Ska bli spännande att se hur det hela slutar. Man ska nog inte helt döma bort BTC's kraft i detta krig. Jag tror det hela kan bli mycket svårt att stoppa.

Permalänk
Inaktiv

Här är en fråga som jag kom och tänka på, hur hanterar kryptovalutor deflation och inflation? Det finns inget organ som ändrar räntor eller antal mynt i systemet ingen grundbank och inget värde att jämföra pengarna emot (riktiga valutor får sitt värde ifrån en centralbank som sitter på massa guld det använder det som ett grundvärde för valutan) men kryptovalutor har inte detta. Så just nu lider ju bitcoins av en hel del deflation, dvs valutans värde är väldigt hög så priserna man köper saker har gjort väldigt lågt som följd. Man hade ju i värsta fall fortsatt växa i värde och tillslut nått hyperdeflation som innebär att det är orimligt att använda valutan för inköp. Hur hanteras detta?

Permalänk
Medlem

Deflationsrisken är ett av de stora problemen, åtminstone i teorin, men möjligen får man nåt halvkonspiratoriskt svar om fiatvalutor och att deflation minsann är bra och att inflation är dåligt.

Att värdet är högt skapar i sig inte deflation, men värdestegringen är mycket riktigt en väldigt kraftig deflation. Dock har den ju ingen reell effekt på samhället i och med att kryptovalutornas andel av ekonomin är försvinnande liten.

I praktiken finns inte riktigt deflationsproblemet, visserligen kan inte penningmängden växa bortom en viss gräns för varje enskild valuta, men å andra sidan går det att starta oändligt med nya valutor.

Permalänk

Det kan låta konstigt men om jag får låna rubriken och fråga:

"Tror folk verkligen på Gud?" skulle jag svara "Ja!"

Hoppas ni förstår.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Här är en fråga som jag kom och tänka på, hur hanterar kryptovalutor deflation och inflation? Det finns inget organ som ändrar räntor eller antal mynt i systemet ingen grundbank och inget värde att jämföra pengarna emot (riktiga valutor får sitt värde ifrån en centralbank som sitter på massa guld det använder det som ett grundvärde för valutan) men kryptovalutor har inte detta. Så just nu lider ju bitcoins av en hel del deflation, dvs valutans värde är väldigt hög så priserna man köper saker har gjort väldigt lågt som följd. Man hade ju i värsta fall fortsatt växa i värde och tillslut nått hyperdeflation som innebär att det är orimligt att använda valutan för inköp. Hur hanteras detta?

C-banker håller inte guld som bas för valutan. Det gjorde man förr. Inte nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

C-banker håller inte guld som bas för valutan. Det gjorde man förr. Inte nu.

Citat på det vore tacksamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Citat på det vore tacksamt.

För så kunde du teoretiskt växla valuta mot guld. Det kan du inte nu. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bretton_Woodssystemet
Det har även förekommit att CB har köpt guld för att säkra värdet efter detta. Och även för att stärka valutan eller spekulera i guldpriser. Men även detta har de slutat med och de håller på att sälja allt guld de har haft. Det är inte riktigt sluta ännu, men snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

För så kunde du teoretiskt växla valuta mot guld. Det kan du inte nu. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bretton_Woodssystemet
Det har även förekommit att CB har köpt guld för att säkra värdet efter detta. Och även för att stärka valutan eller spekulera i guldpriser. Men även detta har de slutat med och de håller på att sälja allt guld de har haft. Det är inte riktigt sluta ännu, men snart.

Okej, tack för länken samt beskrivningen.

Men under guldreserv står följande: "Guldreserv är det guld som ingår i en centralbanks eller stats valutareserv. I slutet av år 2004 ägde centralbanker och fonder 19 procent av allt guld ovanför jordytan som valutareserver."

Därav min förviring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Men under guldreserv står följande: "Guldreserv är det guld som ingår i en centralbanks eller stats valutareserv. I slutet av år 2004 ägde centralbanker och fonder 19 procent av allt guld ovanför jordytan som valutareserver."

Därav min förviring.

Påstår de ja. Jag kan säga dig att de äger betydligt mindre med guld än så. Skulle säga att de faktiska innehaven är nog 25% av det. Guld är en vara som det fuskas oerhört mycket med. Du kan köpa guld som inte finns IRL osv. Ur CB synvinkel är det inte så viktigt att man faktiskt äger något guld. Det viktiga är att folk tror det......

Permalänk
Medlem

Har funderat lite kring staternas problem med bitcoin. (Tänkte att det passade bäst i denna tråd).
Jag har tidigare skrivit om hur en stat skulle kunna nyttja bitcoin-teknik för egen vinning (plånböcker kopplade till personnr t. ex.) men det är inte vad jag syftar på nu.
Staten behöver väl inte förhålla sig till bitcoin annorlunda än till kontanter? Du kan sköta en vinstdrivande verksamhet enbart med kontanter, leva ett liv utan ett kontokort eller ett bankkonto och göra det helt lagligt. Du som person, eller verksamhet måste ju fortfarande redovisa och deklarera.
Om jag påstår mig inte ha någon inkomst men ändå lyckas betala hyra och köpa bil, blir ju skatteverket misstänksamma oavsett om jag skattefuskat med kontanter, på banken eller med bitcoins(*).
Staten behöver inte känna till min publika nyckel, precis som de inte behöver veta exakt hur mycket pengar jag har i min fysiska plånbok.

Eftersom alla bitcoin-transaktioner är publika bör det ju också underlätta vid brottsutredningar, jämfört med kontanter.

Det enda stora problemet jag kan se är att det är lätt att skicka pengarna utomlands (man vet ju inte ens om de skickats utomlands för övrigt), vilket ju är svårt att göra med kontanter (iaf om det gäller stora summor). Utöver detta känns staters bitcoin-motstånd som teknikfientlighet, eller så är de bittra över att det dykt upp ett digitalt alternativ till dessa problematiska kontanter som sakta men säkert håller på att försvinna.

(*) Ett problem kanske skulle vara hur skatteverket skulle värdera bitcoins. Men hur förhåller de sig till inkomster i utländska valutor? (Ingen retorisk fråga alltså, jag undrar.)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Därav min förviring.

Kul animerad film om Banker och deras ägare:
http://www.youtube.com/watch?v=mII9NZ8MMVM

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Avstängd

Det är så att banker är mäktiga. Stater påverkas av vad banker tycker. Därför finns det ett stort motstånd. Du kan läsa mer här http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/12/bitcoin-war-2014/
Men inte bara det. Staten vill alltid har monopol på vilken valuta som ska användas i landet. Detta för att staten lever på skatter och skatten ska betalas i landets valuta. Om det kommer alternativ är det inget bra. Då tappar staten delvis kontrollen.

Visserligen är det inget stort problem. Det är inte tänkt att BTC ska ersätta länders olika valutor. Se det mera så här. Säga att du har en Xbox och att du kan köpa speciella "xbox coins" Dessa kan du använda online för att köpa saker av Microsoft till dina xbox spel. Du kan vinna coins när du spelar osv. Man kan se BTC precis som dessa "xbox coins". Det är något man använder för att betala på nätet med. Små transaktioner. Kanske vill man ge lite till en sida man gillar. Lite dricks. Eller så vill man ha ett mobilspel. BTC tillhör nätet. Så ser jag det. Det kommer aldrig bli kontanter av dem eller du kommer inte kunna köpa pizza ner på hörnet för dina BTC.

Fördelen med BTC är att det är snabbt och billigt. Man behöver inte dra fram Visa eller blanda in dem. Det är banker och de gör allt så krångligt och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Påstår de ja. Jag kan säga dig att de äger betydligt mindre med guld än så. Skulle säga att de faktiska innehaven är nog 25% av det. Guld är en vara som det fuskas oerhört mycket med. Du kan köpa guld som inte finns IRL osv. Ur CB synvinkel är det inte så viktigt att man faktiskt äger något guld. Det viktiga är att folk tror det......

Tyskland har väl börjat försöka ta hem sin guldreserv från USA men det var inte säkert att det gick. De kunde inte ens få komma och titta till gulde pga "säkerhetsrisker"...

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Skitvalutor är vad det är för kriminella som vill göra olagliga affärer på nätet och simpelt folk som tror de kan tjäna lättförtjänta pengar.

Sluta dagdröm, skaffa ett riktigt jobb och gör nytta ute i samhället istället och tjäna riktiga pengar. Man jobbar och betalar skatt och gör rätt för sig, punkt slut.

Lägg ner allt vad Bitcoins och allt heter. USCH!

Hur långt tänkte du nu?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är så att banker är mäktiga. Stater påverkas av vad banker tycker. Därför finns det ett stort motstånd. Du kan läsa mer här http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/12/bitcoin-war-2014/
Men inte bara det. Staten vill alltid har monopol på vilken valuta som ska användas i landet. Detta för att staten lever på skatter och skatten ska betalas i landets valuta. Om det kommer alternativ är det inget bra. Då tappar staten delvis kontrollen.

Visserligen är det inget stort problem. Det är inte tänkt att BTC ska ersätta länders olika valutor. Se det mera så här. Säga att du har en Xbox och att du kan köpa speciella "xbox coins" Dessa kan du använda online för att köpa saker av Microsoft till dina xbox spel. Du kan vinna coins när du spelar osv. Man kan se BTC precis som dessa "xbox coins". Det är något man använder för att betala på nätet med. Små transaktioner. Kanske vill man ge lite till en sida man gillar. Lite dricks. Eller så vill man ha ett mobilspel. BTC tillhör nätet. Så ser jag det. Det kommer aldrig bli kontanter av dem eller du kommer inte kunna köpa pizza ner på hörnet för dina BTC.

Fördelen med BTC är att det är snabbt och billigt. Man behöver inte dra fram Visa eller blanda in dem. Det är banker och de gör allt så krångligt och dyrt.

Snabbt är det väl ändå inte? Transaktionen är ju snabb men konfirmeringen kan ta väldigt lång tid. Jag skulle inte anse att betalningen är slutförd innan den kommit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro