Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Neon:

Man kan väll beställa en hel del HD material idag via box/parabol? Att det kostar extra med HD sändning är väl inget konstigt?

Tycker det är helt ofattbart och oacceptabelt att man år 2014 måste betala [inte så lite] extra för att få TV i tittbar upplösning. 1280x720 är inte högupplöst (eller "knivskarpt", som reklamen säger) på något sätt, utan borde vara lägsta existerande standard. Den fruktansvärda, sönderkomprimerade pixelgröt man får på "SD" hör inte hemma på denna sida millennieskiftet.

Jag tror att en japan eller en sydkorean skulle betrakta våra "SD"-kanaler, och priserna på våra "HD"-kanaler, som en förolämpning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmm, stiger in i 3 miljoner kronors produktioner snart så pengar lär inte vara ett problem när jag dessutom köper på firman... För en i branschen så känns det ändå värt att spendera lite och det blir ändå en OLED om några år hur som helst

Inte beredd att sätta 30000 på en 60"zt60 dock men 22000 för 4K är trots allt inte illa. Om någon tv revolution skulle vara på väg till sommaren kunde jag vänta, men mer än 6 månader är för mycket då jag har varken tv eller surround just nu.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Skrivet av Xlex:

Jobbar med film

4K, inget snack om saken.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Exakt, plus att man måste köpa dyra paket för att ens få tillgång till HD kanalerna. Känner mig smått äcklad av TV bolagen som kan suga ut en på så mycket pengar >.<

håller verkligen med! tex comhem har sina HD kanaler som man måste pröjsa extra för, TV3HD 50kr extra, MTV 50kr extra osv det är helt sjukt det borde ingå i basutbudet! det är ju för fan samma kanal! haha fattar inte. Ska säga upp mitt comhem nu när det går ut och köra streaming bara, där får man iaf HD

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

4K, inget snack om saken.

Det är lite det jag tänker mig.

Faller främst på om det verkligen är noterbar färgskillnad på panelerna.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller verkligen med! tex comhem har sina HD kanaler som man måste pröjsa extra för, TV3HD 50kr extra, MTV 50kr extra osv det är helt sjukt det borde ingå i basutbudet! det är ju för fan samma kanal! haha fattar inte. Ska säga upp mitt comhem nu när det går ut och köra streaming bara, där får man iaf HD

Ja exakt! Försökte få TV3 och Kanal 5 HD på 8 favoriter (kollar så lite på TV ändå) men får inte ta dem för de ingår inte i det utbudet.

Vi kanske är lite för OT nu

Skrivet av Xlex:

Det är lite det jag tänker mig.

Faller främst på om det verkligen är noterbar färgskillnad på panelerna.

Det är dina pengar såklart men...jag röstar emot 4k. Köp en billigare och bra FullHD TV nu och köp en 4k sen när tekniken mognat och utbudet ökat. Kollade lite recensioner på den UHD TVn och det är väldigt mixed. Personligen hade jag inte blivit värst nöjd av att få en halvbra TV för 20 lök.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja exakt! Försökte få TV3 och Kanal 5 HD på 8 favoriter (kollar så lite på TV ändå) men får inte ta dem för de ingår inte i det utbudet.

Vi kanske är lite för OT nu

Det är dina pengar såklart men...jag röstar emot 4k. Köp en billigare och bra FullHD TV nu och köp en 4k sen när tekniken mognat och utbudet ökat. Kollade lite recensioner på den UHD TVn och det är väldigt mixed. Personligen hade jag inte blivit värst nöjd av att få en halvbra TV för 20 lök.

Yhees, ska se ifall de har öppet köp så man kan returnera i värsta fall.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Jag förstår verkligen inte hur man kan börja gå över till en ny teknik när HD-sändningar inte ens är standard än. Är ju fortfarande flera svenska kanaler som kör SD (t ex kanal 6-11).

Vem fan kollar på TV egentligen? Det som behövs är faktiskt material i UHD. Det finns inte det heller. Jag ser det som omöjligt att motivera ett byte av min 50" 1080p-TV när den fortfarande är riktigt fin.

UHD-skärm till datorn däremot, där snackar vi. Synd att de inte finns i vettig prisklass. Än.

Men som sagt, TS jobbar med material i den upplösningen och då är det inte så svårt att motivera. Köp!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Vem fan kollar på TV egentligen? Det som behövs är faktiskt material i UHD. Det finns inte det heller. Jag ser det som omöjligt att motivera ett byte av min 50" 1080p-TV när den fortfarande är riktigt fin.

UHD-skärm till datorn däremot, där snackar vi. Synd att de inte finns i vettig prisklass. Än.

Men som sagt, TS jobbar med material i den upplösningen och då är det inte så svårt att motivera. Köp!

Vad har du för material till datorn som kör 4K utan skalning då?:)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Skuggan74:

Vad har du för material till datorn som kör 4K utan skalning då?:)

Typ... Sånt här... Arbete? Jag är ingen som redigerar bilder eller något i den stilen men hög upplösning är väldigt tacksamt! Utöver att det faktiskt går att spela i den upplösningen då!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vad har du för material till datorn som kör 4K utan skalning då?:)

Vi har 6 st blackmagic 4k production cameras på jobbet.

Det exempelvis.

Sen kommer det mer och mer 4k material på youtube även om det är relativt låg bitrate.

Kunde vara kul att outputta 4k i en tv-färgrymd i stället för monitor...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Typ... Sånt här... Arbete? Jag är ingen som redigerar bilder eller något i den stilen men hög upplösning är väldigt tacksamt! Utöver att det faktiskt går att spela i den upplösningen då!

Ok, jo visst 4K skulle vara skönt att ha vid arbete där man kan ha flera fönster öppna samtidigt, tex jobba med 4 1080p bilder samtidigt, eller 4 hemsidor eller ja vad man nu behöver.

Skrivet av Xlex:

Vi har 6 st blackmagic 4k production cameras på jobbet.

Det exempelvis.

Sen kommer det mer och mer 4k material på youtube även om det är relativt låg bitrate.

Kunde vara kul att outputta 4k i en tv-färgrymd i stället för monitor...

Japp helt klart, Samsungs 9-serie produkter har underbara paneler, jag sitter själv med en skärm i 9-serien och funderar skarpt över att skaffa mig samma TV-modell som du tittar på. Tycker den har väldigt bra bild för att vara en TV, det enda som sätter käppar i hjulet för mig är att jag är lite skeptisk till hur pass snabba chip det sitter i den TV'n. Jag tänker då mest på värmeutvecklingen vid uppspelning av 4K, är lite rädd att första versionen får jobba för hårt för att spela upp det så den blir överhettad.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Skuggan74:

Ok, jo visst 4K skulle vara skönt att ha vid arbete där man kan ha flera fönster öppna samtidigt, tex jobba med 4 1080p bilder samtidigt, eller 4 hemsidor eller ja vad man nu behöver.

Jo men precis! Det kommer ta ett tag innan UHD-skärmar kommer bli värda att lägga pengar på om man inte verkligen behöver upplösningen, men en 32"-skärm hade varit trevlig att köpa om de går ner till kanske åtta tusen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo men precis! Det kommer ta ett tag innan UHD-skärmar kommer bli värda att lägga pengar på om man inte verkligen behöver upplösningen, men en 32"-skärm hade varit trevlig att köpa om de går ner till kanske åtta tusen.

Om 3 år kanske.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xlex:

Om 3 år kanske.

Kanske. Kanske fortare. 30" 2560*1600 har alltid legat på 10k sen de kom ner i den prisklassen men UHD börjar bli väldigt hårt pushat. Jag tror mycket mer på det som en upplösning som får ner priserna än 2560*1600/1440!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Yhees, ska se ifall de har öppet köp så man kan returnera i värsta fall.

Hoppas du blir nöjd

Skrivet av Flamso:

Vem fan kollar på TV egentligen? Det som behövs är faktiskt material i UHD. Det finns inte det heller. Jag ser det som omöjligt att motivera ett byte av min 50" 1080p-TV när den fortfarande är riktigt fin.

UHD-skärm till datorn däremot, där snackar vi. Synd att de inte finns i vettig prisklass. Än.

Men som sagt, TS jobbar med material i den upplösningen och då är det inte så svårt att motivera. Köp!

Iofs sant, använder mest Netflix nuförtiden. Enda jag kollar på TV för tillfället är Nyheterna på morgonen.

4k till datorn köper jag bara när generationen efter Maxwell kommer (om det är kraftfullt nog). Vill inte ha en slideshow thxverymuch.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Iofs sant, använder mest Netflix nuförtiden. Enda jag kollar på TV för tillfället är Nyheterna på morgonen.

4k till datorn köper jag bara när generationen efter Maxwell kommer (om det är kraftfullt nog). Vill inte ha en slideshow thxverymuch.

Jag har inte haft en antenn inkopplad på ett år.

Beror på spel också, men visst har du rätt! Det går ju dock att köra i 1920*1080 och få 1:4!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag kan utan tvekan se skillnad på 720p och 1080p på 50" och jag är inte ensam. Går man under 50" är det dock en annan 5a för man får ändå titta ganska noga för att se skillnaden på 50".

Beror ju på hur långt bort från teven man är också. Varenda jävel måste väl kunna se skillnad när man står precis framför teven?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Nej ingen 4K TV för mig när det är Gen 1.
Finns inget material eller sändningar som gör denna upplösning rättfärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Yes, men som sagt är jag utan Tv helt för tillfället och har inte hittat någon 50" panasonic plasma i lager, vilket var min ursprungliga tanke.

Kommer möjligen koppla skärmen till min dagor också och gamea.
Assasins creed i 4K vore int dumt 2x 660 presterar lite bättre än ett 680, men det kommer nog uppgraderas också i något skede.

Efter vad jag läst dröjer oled ännu 2-3 år före det är förmånligt.

Ja jag hade helt klart kört på en Panasonic TX-P50ST60 nu och väntat en eller två år med en 4k TV, att köpa första generationen när det knappt finns något att titta på i den upplösning känns rätt dumt när det är så pass dyrt. Jag spanade dock in en 4k TV som körde en showreal rätt nyligen och herregud vad bra det såg ut, som natt och dag imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

4K är på framgång, finns redan tjänster som planeras sända i 4K under detta året

Nåja, det är knappt något som sänds i 1080p, 1080i och 720p är vad som sänds på hd-kanalerna i sveirge. Vi lär inte få ett brett utbud av 4k här i sverige på ett bra tag och sen med tanke på att det inte finns någon ny fysisk standard för 4k än är inte heller ett bra tecken (bluray 2.0 typ).

Skrivet av Cindori:

Netflix har börjat erbjuda 4k på sina serier (house of cards, än så länge).

Är du säker på det? Jag trode att dom bara hade en 4k showcase trailer, för vad jag vet så går det inte att se det i 4k nu utan att det ska komma under 2014 för 4k TV-apparater med h265 avkodare.

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så kör 4K med en annan packeteringsmetod vilket ska göra att det inte blir särskilt stort, kanske till och med mindre än vad 1080p är idag. Visst kan det låta orimligt att man ska kunna packa bort så mycket information utan att förlora massor och jag håller med men vad jag förstår så fungerar paketeringen på ett helt annat vis.

En bra fråga är om de 4k TV-apparaterna som finns i butik nu har hårdvaruavkodning av h265 annars kommer de nog inte stödja 4k strömning när det kommer (med h265 dvs, youtube lär funka).

En vanlig rippad 1080 ligger väll på 7000-12000 kbps och visst är det skillnad mellan detta och en äkta blu-ray skiva som är mindre komprimerad. Jag tycker dock ändå att en 1080p på runt 8 000-10 000 kbps ser riktigt bra ut. 720p brukar väll ligga på helften om ens det?

Nej det blir inte mindre, netflix till exempel kommer köra på h265 med en bitrate på ca 15Mbps. Men ja det är ju en effektivare codec annars hade det krävts nästan en fyrdubbel bitrate mot 1080p.

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så kör 4K med en annan packeteringsmetod vilket ska göra att det inte blir särskilt stort, kanske till och med mindre än vad 1080p är idag. Visst kan det låta orimligt att man ska kunna packa bort så mycket information utan att förlora massor och jag håller med men vad jag förstår så fungerar paketeringen på ett helt annat vis.

En vanlig rippad 1080 ligger väll på 7000-12000 kbps och visst är det skillnad mellan detta och en äkta blu-ray skiva som är mindre komprimerad. Jag tycker dock ändå att en 1080p på runt 8 000-10 000 kbps ser riktigt bra ut. 720p brukar väll ligga på helften om ens det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

4K är på framgång, finns redan tjänster som planeras sända i 4K under detta året

Nåja, det är knappt något som sänds i 1080p, 1080i och 720p är vad som sänds på hd-kanalerna i sveirge. Vi lär inte få ett brett utbud av 4k här i sverige på ett bra tag och sen med tanke på att det inte finns någon ny fysisk standard för 4k än är inte heller ett bra tecken (bluray 2.0 typ).

Skrivet av Cindori:

Netflix har börjat erbjuda 4k på sina serier (house of cards, än så länge).

Är du säker på det? Jag trode att dom bara hade en 4k showcase trailer, för vad jag vet så går det inte att se det i 4k nu utan att det ska komma under 2014 för 4k TV-apparater med h265 avkodare.

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så kör 4K med en annan packeteringsmetod vilket ska göra att det inte blir särskilt stort, kanske till och med mindre än vad 1080p är idag. Visst kan det låta orimligt att man ska kunna packa bort så mycket information utan att förlora massor och jag håller med men vad jag förstår så fungerar paketeringen på ett helt annat vis.

En bra fråga är om de 4k TV-apparaterna som finns i butik nu har hårdvaruavkodning av h265 annars kommer de nog inte stödja 4k strömning när det kommer (med h265 dvs, youtube lär funka).

En vanlig rippad 1080 ligger väll på 7000-12000 kbps och visst är det skillnad mellan detta och en äkta blu-ray skiva som är mindre komprimerad. Jag tycker dock ändå att en 1080p på runt 8 000-10 000 kbps ser riktigt bra ut. 720p brukar väll ligga på helften om ens det?

Nej det blir inte mindre, netflix till exempel kommer köra på h265 med en bitrate på ca 15Mbps för 4k. Men ja det är ju en effektivare codec annars hade det krävts nästan en fyrdubbel bitrate mot 1080p.

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så kör 4K med en annan packeteringsmetod vilket ska göra att det inte blir särskilt stort, kanske till och med mindre än vad 1080p är idag. Visst kan det låta orimligt att man ska kunna packa bort så mycket information utan att förlora massor och jag håller med men vad jag förstår så fungerar paketeringen på ett helt annat vis.

En vanlig rippad 1080 ligger väll på 7000-12000 kbps och visst är det skillnad mellan detta och en äkta blu-ray skiva som är mindre komprimerad. Jag tycker dock ändå att en 1080p på runt 8 000-10 000 kbps ser riktigt bra ut. 720p brukar väll ligga på helften om ens det?

Ja jag hade helt klart kört på en Panasonic TX-P50ST60 nu och väntat en eller två år med en 4k TV, att köpa första generationen när det knappt finns något att titta på i den upplösning känns rätt dumt när det är så pass dyrt. Jag spanade dock in en 4k TV som körde en showreal rätt nyligen och herregud vad bra det såg ut, som natt och dag imo.

En bra fråga är ifall 4k-apparaterna som finns ute nu har hårdvaruavkodning för h265, för jag misstänker att det kommer krävas för att kunna streama 4k i h265 i framtiden, ifall man vill använda smart-funktionerna för det alltså.

Permalänk
Medlem

Är det P50ST60 som gäller om man skall köra Plasma då?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Är det P50ST60 som gäller om man skall köra Plasma då?

Ja, om du nu fortfarande är inne på en 4k-tv snart så känns det onödigt att ta en dyrare modell. Det är helt klart bäst bild för under 10k om det nu är bildkvalitet du prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Är det P50ST60 som gäller om man skall köra Plasma då?

Har den hemma.
Lätt otroligt grym i den prisklassen. Problemet med alla 4k skärmar är att bilden inte är lika naturlig som plasman utan ser "dator gjord" ut.

Permalänk
Medlem

Panasonic plasmorna är nog slut vid det här laget. De tillverkar inte fler då de slutat med plasmor.

Permalänk

ST är säkert helt ok, men VT har över dubbelt så många gradiation steps (12,288 vs över 30 000). Något du kanske märker av om du arbetar med film och är van att färgkorrigera. Dock är de mycket dyrare och modellerna börjar ta slut i lager. ZT:n är förstås flaggskeppet, men finns endast i 60" och 65" för ca 3500€...

Specs (finsk sida för oss som bor i Finland): http://www.panasonic.com/fi/consumer/viera-tv/plasma.html

Får man fråga vilken firma du arbetar för? Finns inte så många stora aktörer här i trakten förutom YLE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Panasonic plasmorna är nog slut vid det här laget. De tillverkar inte fler då de slutat med plasmor.

Ehh. Nej. Det är flera butiker som fortfarande har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har läst det sen tidigare men detta får mig att ta den där artikeln med en nypa salt :

Jag kan utan tvekan se skillnad på 720p och 1080p på 50" och jag är inte ensam. Går man under 50" är det dock en annan 5a för man får ändå titta ganska noga för att se skillnaden på 50".

Dessutom så kan man se på bilderna att bildkvalitén skiljer sig en hel del mellan apparaterna vilket inte gör jämförelsen bättre. Kom igen när 4K panelerna börjat breda ut sig på marknaden och man jämför TV runt samma priser.

När jag läser artikeln förstår jag det som att han inte ens matade TVn med 4k native material. Har man en low-end lcd som ska skala upp 1080p eller till och med 720p till 4k så är det klart att bilden blir lidande. Precis som att bilden på en 1080p LCD ser skit ut om man matar den med signal från det vanliga analoga nätet...

Permalänk
Medlem

Aha, hmm missade att det bara var 50" som efterfrågades, då är prisbilden en helt annan. Trodde först vi pratade om 60-65" plasma Panasonic för 25 000 - 30 000, tyckte väl det lät ganska korkat att bara ha en sådan dyr tv 1-2 år

Jag köper personligen inte något under 60" idag troligen därför jag hoppade till slutsatser

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide