Arbetshäst och speldator. Budget runt 14-15K exkl. skärm, mus och tangentbord
Hej på er.
Jag är ny på forumet och reggade mig egentligen mest för att kunna skapa den här tråden. Dock har jag lurkat runt här i månader och spanat in bildgallerier och läst forumtrådar. Kan konstatera att kunskapsbanken är enorm.
Såja, nog med fjäsk. Det börjar bli dags för mig att bygga ihop en ny desktop och därför kändes det självklart att be expertisen om hjälp innan jag klickar på "Köp". Sist jag satte ihop en burk var runt 2006 så det har onekligen hänt lite grejer sen dess. Som rubriken antyder behöver jag alltså en riktig arbetshäst för redigering av HD-video, Photoshop, lite 3D (Cinema 4D) och lite spel när andan faller på. Steam Big Picture verkar ju lite trevligt och det går inte dagsläget på min nuvarande dator.
Mina önskemål:
* i7 4770K. Jag vill ha i7 just för mitt arbetes skull. Har förstått den kommer till sin rätta vid exempelvis 3D och videoredigering.
* Tyst men effektiv kylare. Har för avsikt att klocka upp processorn några snäpp, så stock duger inte.
* Dämpat chassi, så tyst som möjligt. Är det Fractal Design Define R4 som gäller då? Vill absolut inte ha fönster och blinkande LED-grejer. Det är jag för gammal för.
* Modulär PSU. Gärna någon vettig guldserie. Har noll koll här men sist jag köpte klantade jag mig och köpte inte modulärt. Huga!
* Ett rejält grafikkort med låg ljudnivå. Är Nvidia fortfarande herrar på täppan? Jag fattar inte speciellt mycket om CUDA-kärnor och grejer men det gör ju inget om grafikkortet är vettigt för Adobe Premiere, After Effects, och Photoshop utöver att det levererar hög FPS i spel. Det får gärna orka med två skärmar på sikt också.
* Moderkort med plats för mycket RAM och möjlighet till SLI/CF i framtiden. Wifi är inte nödvändigt då jag i dagsläget kör med kabel från routern.
* SSD. Rätt självklart numera.
* Lagringsdisk. Något prisvärt och pålitligt.
* Operativsystem
Jag tror att det täcker in mina behov i dagsläget. Jag har börjat på en kundvagn på Inet, men kommer inte särskilt långt som ni ser. Om ni orkar komplettera min kundvagn eller har helt andra förslag behöver ni inte tänka på skärm, mus eller tangetbord. Det löser jag senare.
Kundvagn: Notera den livsviktiga gamepaden.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6521202/arbetshasten