watchdogs nerfat i grafik även på pc

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

1, Jag är rätt trött på att folk envisas med att grafik är det enda som räknas.

Jag är rätt trött på att folk tror att enda anledningen till att man klagar är att man är bortskämd med bra grafik.

Det jag tycker är FÖRKASTLIGT är att Ubisoft, än en gång, hypear ett spel med sjukt bra grafik och sen när det släpps så finns det inte någon version som ser så bra ut. Det är helt idiotiskt och svinigt. Ska de visa gameplay så ska de vara gameplay, inte några sekvenser som är galet mycket snyggare än retailspelet på max grafikinställningar...

Jag behöver inte snyggaste grafiken. Jag spelar nästan uteslutande indiespel och äldre spel. Det jag behöver är lite rättvisa när det kommer till marknadsföring. Nu får vi se hur slutresultatet blir, men jag kan mer eller mindre garantera att det aldrig någonsin kommer se så bra ut som gameplay de visat upp innan. Se Far Cry 3, till exempel.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

1, Jag är rätt trött på att folk envisas med att grafik är det enda som räknas. Så fort ett spel inte har lagt ner motsvarande en storfilm från Hollywood i budget så är det kasst. Varför döma spel enbart på grafiken? Det är ett större problem än jag tror att många inser. Denna grafikhets gör att budgeten för stora spel rusar iväg. När budgeten sticker så krävs också fler sålda kopior för att få igen pengarna. När studion sedan inte får igen pengarna så ryker jobb och studior stängs. Ser ni inte hur sjukt det har blivit när försäljningssiffror på flera miljoner kopior ses som ett misslyckande. Är det inte bättre att de satsar på att göra spel som är roliga att spela än att de gräver ner en förmögenhet för att göra samma spel gång på gång fast lite snyggare? Se COD som exempel. Behöver vi verkligen ett nytt COD en gång om året? Vore det inte mer intressant om vi fick se lite mer intressanta idéer.

Tror att många tittar på grafiken är för att den är lättast att bedömma. Hur spelet känns eller hur spelets olika element påverkar spelet kräver betydligt mycket mer tankeverksamhet än att bara tittar på hur ett videoklipp ser ut och jämföra.

Självklart dåligt för spelindustrin då jag tror att spelmekaniken är det som ofta får folk att fortsätta vara intresserade.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Så en konsol är alltså inte mer kraftfull än så? Så mycket för "next gen"..

Min dator är kraftfullare och den är 2 år gammal. Var annat förr i tiden med ps3 t.ex...

Grafik är inte allt i spel, älskar fortfarande D2 fast det ser ut som skit nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja vafan så alla jävla utvecklare som visar feta E3 demos med uber grafik och sen ett år eller senare så ser det plötsligt fulare ut är helt okej då eller? Falsk marknadsföring bara och inget annt, trots att vi har fantastisk bra hårdvara till pc idag.. inte som när crysis kom och det fanns inte grafikkort som pallade driva spelet på den tiden men idag? Grafik är ett väldigt viktigt säljargument idag inte fan ska man acceptera att spelet ser så pass sämre ut det är ju bara galet.. hoppas alla bojkottar detta skitspel.... Och med tnake på att spelet kommer bara funka på 64bit OS och kräva 6gb ram eller nåt så är det märkligt hur dom inte kan få spelet att se samma ut än sämre och fulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi vet att nästa stora grej inom TV, och så småningom datorskärmar, är 4K. De så kallade "next-gen"-konsolerna är tydligen kraftigt underdimensionerade för det. De kommer därmed hålla tillbaka utvecklingen av datorhårdvara och -spel i ytterligare 5–8 år, precis som PS3 och X360 gjorde. Jippi!

Mja. Jag skulle nog hävda att de flesta PC-datorerna som är i var mans hem också är kraftigt underdimensionerade för (spel i) 4K.

4K må vara "nästa stora grej" inom film och TV-branchen (vilket jag betvivlar, med tanke på att det kommer att dröja ett tag till innan 4K tv-apparater är billiga nog att stå i var mans hem) , men det kommer nog att dröja innan det finns billig hårdvara som tillåter 4K som standardupplösning i en "medelmåttig" PC. Att konsolerna inte klarar 4K i spel är inte så konstigt, dels då det i nuläget inte finns någon marknad för det och dels för att Sony och Microsoft faktiskt vill sälja sina konsoler. De skulle ju inte vara direkt billiga om de klarade att köra en AAA-titel i 4K.

Permalänk
Medlem

Lite mera bilder som visar hur skit det blivit

Före:

Efter:

Före:

Efter:

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

Någon länk till video eller något? Tyckte bilderna var så jävla suddiga.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

ENB Mods?
Men herrejävlar vad dom överdriver med grafiken...
Ett Amd 4870 klarar det

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gabinono:

ENB Mods?

Det hjälper ju, självklart. Men då måste spelet moddas. Jag har svårt att tänka mig att det kommer få lika vettig uppslutning som Skyrim...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sweets589:

Tror att många tittar på grafiken är för att den är lättast att bedömma. Hur spelet känns eller hur spelets olika element påverkar spelet kräver betydligt mycket mer tankeverksamhet än att bara tittar på hur ett videoklipp ser ut och jämföra.

Självklart dåligt för spelindustrin då jag tror att spelmekaniken är det som ofta får folk att fortsätta vara intresserade.

Ja många missar det. Snygga spel som inte har något annat att erbjuda tröttnar folk på rätt snart. Hade något brytt sig om Crysis alls om det inte vore för att det såg sjukt snyggt ut och för att det krävdes häftigare hårdvara än vad som fanns när det släpptes för att maxa det? Om man faktiskt sätter sig ner och spelar det så är det ett tämligen mediokert spel med en en AI som är stenkorkad. Konsten att tömma en hel bas var att sitta vid ett av de fasta maskingevären och vänta på att alla fiender kom springades en och en. När jag insåg att det var så illa la jag ner spelet helt.

Skrivet av Flamso:

Jag är rätt trött på att folk tror att enda anledningen till att man klagar är att man är bortskämd med bra grafik.

Det jag tycker är FÖRKASTLIGT är att Ubisoft, än en gång, hypear ett spel med sjukt bra grafik och sen när det släpps så finns det inte någon version som ser så bra ut. Det är helt idiotiskt och svinigt. Ska de visa gameplay så ska de vara gameplay, inte några sekvenser som är galet mycket snyggare än retailspelet på max grafikinställningar...

Jag behöver inte snyggaste grafiken. Jag spelar nästan uteslutande indiespel och äldre spel. Det jag behöver är lite rättvisa när det kommer till marknadsföring. Nu får vi se hur slutresultatet blir, men jag kan mer eller mindre garantera att det aldrig någonsin kommer se så bra ut som gameplay de visat upp innan. Se Far Cry 3, till exempel.

Är inte allt detta fortfarande bara baserat på rykten? Så vad sägs om att vi väntar tills de faktiskt släppt spelet innan vi dömer ut dem helt? Om de nu gör en Colonial Marines ska de ha skit men det vet vi ju inte än. Lite dumt att basera väldigt mycket kritik på ett par pressklipp. Eller som några gjorde i en annan tråd, på en pytteliten .gif...

Skrivet av JagdKatzen:

Det irriterande med spelbranschen är just denna hets kring nyheter, teknologi och framsteg inom grafik. Men med just denna typ av spel så är det visuella en stor del av upplevelsen - målgruppen bryr sig helt enkelt mer om detta än vad du, jag och andra entusiaster tycker.

Varje genre har sina krav, och att AAA-titlar av idag kostar hinkvis med pengar är en naturlig utveckling från 90-talets mer nischade indiestudios där utvecklarna själva satt och tog de avgörande besluten kring speldesign, och inte utgivarna (men detta vet du förmodligen redan). Pengar kan spenderas klokt eller oansvarigt. För 100 miljoner kan man få ett Red Dead Redemption eller ett The Last of Us, även om vi oftast får massproducerat skit istället.

Bra poäng. Det är ju ett paradigmskifte på konsolfronten i och med fokuset på mediafunktioner och att bygga maskiner runt SOC-lösningar (dock med PC-lik arkitektur). Detta var ju upphovet till kontroversen kring MS nu förra hösten när de försökte smussla in TV-tjänster och sociala medier i förgrunden på bekostnad av spelen och dessas traditionella betydelse.

Men det är tråkigt för oss som är konsolintresserade "by proxy" att denna marknad nu låst sig kring utdaterad hårdvara de följande åren, som du säger. Vi skall inte glömma att Xbox 360 och PS3 innehöll motsvarigheten till ett Radeon X1900 (plus 10 MB eDRAM) respektive Nvidia 7800 GT på sin tid - rätt kraftfulla kort i jämförelse med dåtidens speldatorer...

Som tur är verkar det som om nuvarande modell börjar knaka i fogarna så det dröjer nog inte så länge innan de stora utgivarna inser att det inte är hållbart att slänga hinkvis med pengar på spel och sedan räkna med att det ska sälja som COD. De måste lära sig vad som är realistiska förväntningar och anpassa budgeten efter det. Många mindre studior och utgivare har koll på det. EA verkar inte förstå det alls men de kommer lära sig förr eller senare. Tyvärr är det ofta utvecklarna som får skiten för det. Från båda hållen. Konsumenterna är sura för att spelen inte motsvara förväntningarna och de höga cheferna är sura för att de bara sålde 3 miljoner exemplar och inte 5 miljoner som de behövde.

Jag tror faktiskt att Microsoft har en rätt bra idé i grunden. En konsol kan inte längre bara vara för spel för de klarar inte av att konkurrera med PC längre. Det är inte hållbart vilket syns på priserna. En PC med motsvarande prestanda som en PS4 kostar ungefär lika mycket idag. Glöm inte att PS4 säljs utan marginaler för Sony. Eventuellt går de till och med med liten förlust per konsol. Det är enklare än någonsin tidigare att ha en PC. Speciellt när Steam Machines kommer. Då kommer PC erbjuda samma sak som konsollerna fast bättre. Så något måste de göra och det är att konkurrera med en bättre total plattform. Sony sköt sig själva i foten när de begränsade PS3s användning som mediacenter. Microsoft verkar ha fattat poängen. Folk vill ha en låda under sin TV och den ska göra allt. Som de ser ut nu har de en bättre och enklare plattform för att distribuera underhållning än PC kan erbjuda.

Sen tror jag fortfarande att det här är sista generationen konsoler vi kommer se. Xbox och Playstation lär övergå till att bli rena distributionsplattformar sen för det finns helt enkelt ingen anledning att bygga en till generation hårdvara som ändå är en billig PC. Kan de istället konkurrera med Steam och liknande med en bra distributionsplattform så har de fortfarande möjlighet att tjäna pengar. Valve har visat att det finns ett stort intresse av en bra digital distributionsplattform och det är dags att det kommer fler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Är inte allt detta fortfarande bara baserat på rykten? Så vad sägs om att vi väntar tills de faktiskt släppt spelet innan vi dömer ut dem helt? Om de nu gör en Colonial Marines ska de ha skit men det vet vi ju inte än. Lite dumt att basera väldigt mycket kritik på ett par pressklipp. Eller som några gjorde i en annan tråd, på en pytteliten .gif...

Självklart! Men de gjorde så med Far Cry 3...

Visa signatur

Permalänk

Mer sånt här , då slipper man köpa nya delar till datorn så ofta!

Permalänk

Oj ! Det var lite skillnad Hörredu !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Självklart! Men de gjorde så med Far Cry 3...
http://www.youtube.com/watch?v=mqnAbRpyqfI

Men de gjorde inte så i andra spel så vad försöker du extrapolera fram? Tycker vi kan vänta tills maj med att bli upprörda. Då ser vi hur illa det faktiskt är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Men de gjorde inte så i andra spel så vad försöker du extrapolera fram? Tycker vi kan vänta tills maj med att bli upprörda. Då ser vi hur illa det faktiskt är.

Det finns självklart inga bevis än. Kalla det en föraning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut att sakna endel... Måste ju vara ifrån 360 eller PS3 det där? och de snygga är ifrån PC... Hoppas hoppas iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu Visa inlägg
1, Jag är rätt trött på att folk envisas med att grafik är det enda som räknas.

--------------------------------------------------------

Grejjen är att man kan vilja ha bra grafik ibland ochså. Jag har mitt Wii U för gameplay och använder PC för inlevelse-grafikögongodis spel.
gtx 690 inköpet var främst för att köra watchdogs maxxat på ultra.

Det är inte konstigt att vilja ha lite nextgen grafik ibland och förundras över dagens teknik? även om gameplayen kanske bara blir "ok".

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albindubech:

Efter att jag läst den där artikeln så var jag tvungen att kolla vem som utvecklar Tom Clancy's The Division som verkade ha sjukt bra grafik på E3 2013. Så jävla givet att det också skulle vara Ubisoft, fan vad jag blev besviken nu...

http://www.youtube.com/watch?v=EWJD8DMasCU

Det är Ubisoft som är utgivare och Massive Entertainment som är utvecklarna. Så ni får slå upp tält längs med Drottninggatan nere i Malmö och demonstrera emot försämrad grafik på den titeln.

EDIT: Desvärre får Massive 'hjälp' av Reflections som står bakom sådana titlar som Just Dance, men det är lite väl negativt eftersom de också hjälpt till på Far Cry 3, Driver och ämnets spel Watch Dogs.

Permalänk
Medlem

Det där är dock PC vs PS4. PC är självklart mer kraftfull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det där är dock PC vs PS4. PC är självklart mer kraftfull.

ryktena går om att det snare är e3 2012 vs final game för såväl pc som konsoller (vilket är alarmerande).

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är ju stor skillnad. Men bilderna är ju från olika platser med olika ljussättning. En lite bättre jämförelse är väl om det är på samma plats vid samma tid på dygnet? Är det ens inspelat från samma plattform?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Det florerar mycket starka rykten om att såväl pc som konsollversonerna av watchdogs inte kommer ha den grafik som visades på e3. Hur ser ni på detta?

Allt material som visas innan en titel är släppt skall betraktas som marknadsmaterial och inget annat.
Man skall så långt det är möjligt undgå att köpa produkten innan den är släppt.
Det är bättre att vänta tills den är släppt, låtit någon annan ta en titt på den som släpper en granskning.
Får många speltillverkare försöker tjäna pengar innan produkten är färdig; en halvfärdig produkt och en stor marknadsföringsbudget verkar göra det möjligt för många att tjäna pengar.

Permalänk

Det är inte alls ovanligt att grafiken i förhandsvideor/-bilder är bättre än i den färdiga produkten nu för tiden. Det är business as usual.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

snälla kolla in E3 2012 videon och följande länk (som påstår att få downgrades har hänt).

ju fler och fler gånger man ser den ju mer och mer flaws hittar man i den nya versionen.

http://gamingbolt.com/watch_dogs-on-ps4-gif-comparison-shows-...

- Reflektiva ytor från gator är minimerade
- flaren är borttagen i de fall man kollar rakt in i solen (bra cinematisk effekt i e3 demot)
- träden är nu helt stilla (blåser ej i vinden längre) - detta var en big deal om ni tittar e3 demot

vi blir grundlurade. hoppas de tillåter dessa effekter i PC versionen dock :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst är det skillnad. Det ser man oavsett upplösning eller filformat.
Snacket om att det ska skilja så mycket beroende på miljö eller tid på dygnet köper jag inte. Kontrasten är för stark. E3-materialet är alldeles säkert för-renderat medan det modernare materialet är spelet som det såg ut vid publiceringsdatumet.

I vanlig ordning; köp aldrig spel på lanseringsdagen. Genom att göra det förser ni bara utgivare med en morot till att fortsätta med samma vilseledande marknadsföring och hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

De tog ändå steget upp från 720p, sen är det väl vanligt att konsoler inte kör mer än 30fps, hur nya de än är?

steget upp till 60 fps är väldigt stort.... Någon udda fps some ex. 45 skulle inte tajma skärmens uppdateringsfrekvens då standard ligger på 60hz

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av sten1930:

steget upp till 60 fps är väldigt stort.... Någon udda fps some ex. 45 skulle inte tajma skärmens uppdateringsfrekvens då standard ligger på 60hz

Det vet jag, har aldrig sagt något annat.

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | ASUS RTX4080 SUPER |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Avstängd

Pc effekterna från e3 är kvar fr gameplay sommaren 2013 iallafall. Mäter sig bra med 2012 demot.

http://m.youtube.com/watch?v=AjUaA5lDeDY

Inget förrenderat man ser att allt är gameplay. Inget liknande det senaste nerfade bilderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ge oss ett snyggt spel som kan pusha vår hårdvara till max nu, tack

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

UBI släppte nya screenshots idag downsamplad med sjukt bra AA och arrangerade andra kameravinklar än de man spelar med. (nästan bullshots)

Trots detta (ser ok ut) så ser man att flashiga effekter som fans i 2012 och 2013 lyser helt med sin frånvaro.

Visa signatur