Samsung F4 2TB 32MB: Hårddiskkrash på gång? :S:S

Permalänk

Samsung F4 2TB 32MB: Hårddiskkrash på gång? :S:S

Jaha då börjar hårddisken spöka för första gången.

Det är min sekundära lagringsdisk Samsung F4 2TB som börjar bli ostabil i sin tillvaro. Där har jag bilder (som jag kopierat) och Program och Spel (som jag inte kopierat direkt) och sen massa torrent-downloads (som jag inte vet om jag ska spara eller ej, men kan ju va bra).

Det började med att hårddisken började bli väldigt långsam och det gick inte att kopiera filer på från den. Jag startade om datorn

Så jag körde en vanlig chkdsk: “chkdsk D:” och så blev detsåhär:

Sen körde jag “Perform in-depth analysis online” med SpeedFAN. Där då på hemsidan blir det då många värden är i botten för hårddisken. Här är en bild:

Här är själva hemsidan med all info.
(http://www.hddstatus.com/hdrepshowreport.php?ReportCode=78822...)
Det står om att det är BLOCKING ISSUE: 62 pending sectors.

Alltså man börjar ju bli lite oroad nu. Vad kan ni läsa ut för fel hos disken? Vad bör man hitta på nu? Finns det mer tester man kan köra?

EDIT:
Här är en HD Tune 2.55 diagnostisering:

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Ser inte panikartat ut, såvida du har backup. Du kan googla å läsa på om de SMART-attribut som oroar dig.

Pending sectors kan du ev. åtgärda med SpinRite eller HDD Regenerator vilket du nog redan visste.

chkdsk x: /r gäller för validering av alla sektorer - rekas asap.

Permalänk

Så, nu fick jag tag i en HDD Regenerator. Hmm, så det programmet gör är att den förtydligar alla 1or och 0or på disken? :S
Kan man säga så? Men hur lång tid tar det att köra? Har kört chkdsk D: /R i 2 timmar nu och så har den fastnat.

Sen funderar jag på om jag ska köpa en ny disk. Men jag tänker såhär: "Om jag inte köper en så kommer den säkert gå sönder. Men om jag köper en så skulle den säkert hållt ett halvår till".
Om jag ska köpa en disk för säg 1000 så får jag ta från min buffert på 3000 (som jag tjänar in om kanske 2-3 månader för vi gör utdraget exjobb nu utan CSN).
Känns som jag skulle vela ha en stabil dator hela tiden utan läskiga risker.

Här hittade jag några diskar:
http://hdd.userbenchmark.com/Compare/WD-Red-3TB-vs-WD-Red-2TB...
Vad tycker ni om dessa? Är de kanske snabbare än min Samsung F4 2TB?
Eller borde jag vänta med att köpa något tills jag testat HDD Regenerator?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Eller borde jag vänta med att köpa något tills jag testat HDD Regenerator?

Tycker du borde köpa en ny. I värsta fall har du två fungerande diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Så, nu fick jag tag i en HDD Regenerator. Hmm, så det programmet gör är att den förtydligar alla 1or och 0or på disken? :S
Kan man säga så? Men hur lång tid tar det att köra? Har kört chkdsk D: /R i 2 timmar nu och så har den fastnat.

Sen funderar jag på om jag ska köpa en ny disk. Men jag tänker såhär: "Om jag inte köper en så kommer den säkert gå sönder. Men om jag köper en så skulle den säkert hållt ett halvår till".
Om jag ska köpa en disk för säg 1000 så får jag ta från min buffert på 3000 (som jag tjänar in om kanske 2-3 månader för vi gör utdraget exjobb nu utan CSN).
Känns som jag skulle vela ha en stabil dator hela tiden utan läskiga risker.

Här hittade jag några diskar:
http://hdd.userbenchmark.com/Compare/WD-Red-3TB-vs-WD-Red-2TB...
Vad tycker ni om dessa? Är de kanske snabbare än min Samsung F4 2TB?
Eller borde jag vänta med att köpa något tills jag testat HDD Regenerator?

Har du inte backup så är det väl inget snack om att skaffa en sån oavsett om originaldisken är OK eller ej.
Hur man än gör sina val kommer Mr Murphy se till att det andra valet man inte gjorde var bättre.
HDD Regenerator byter ut/förstärker svaga sektorer - en disk som börjar få dåliga sektorer är en indikation på att något inte står rätt till, hur länge den funkar kan ingen förutse.
Skall du ha en systemdisk rekas en 7200 rpm-disk alternativt en SSD.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jaha låter ju rätt intressant med en SSHD.

För jag också hittat en sånhär WD RED 2TB: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Kan en sån passa till en stationär dator? Eller är WD Red skapade för att vara på 24/7? :S
Kan denna WD Red 2TB vara snabbare än min nuvarande Samsung F4 2TB? Isåfall kan väl WD Red 2TB också vara ett alternativ om det nu är hög MTBF, 3 års garanti osv.

Dethära med 7200RPM, kanske temperaturen blir hög på dessa och hårddisken kanske inte håller så länge. Det kanske väsnas mer? Men den är ju snabb och fin, men kanske inte håller lika länge som WD Red 2TB?

Sen undrar jag också hur man gör vid i OS (klicka på skärmen ):

  • Är det bara att dra över "Program Files" och "Spel"-mappen (innehåller Steam, UT3 osv) till den nya disken eller bör jag kopiera min nuvarande Samsung F4 med ett specialprogram till den nya disken?

  • Alltså min Samsung F4 heter ju D: i windows. Hur mappar jag om detdär så det inte blir kaos för lilla windows? Hur gör man egentligen med det?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hjälpsam

Skulle nog använda ett kopieringsprogram själv.
http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Sen skulle jag byta plats på diskarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha låter ju rätt intressant med en SSHD.

För jag också hittat en sånhär WD RED 2TB: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Kan en sån passa till en stationär dator? Eller är WD Red skapade för att vara på 24/7? :S
Kan denna WD Red 2TB vara snabbare än min nuvarande Samsung F4 2TB? Isåfall kan väl WD Red 2TB också vara ett alternativ om det nu är hög MTBF, 3 års garanti osv.

Dethära med 7200RPM, kanske temperaturen blir hög på dessa och hårddisken kanske inte håller så länge. Det kanske väsnas mer? Men den är ju snabb och fin, men kanske inte håller lika länge som WD Red 2TB?

Sen undrar jag också hur man gör vid i OS (klicka på skärmen ):

  • Är det bara att dra över "Program Files" och "Spel"-mappen (innehåller Steam, UT3 osv) till den nya disken eller bör jag kopiera min nuvarande Samsung F4 med ett specialprogram till den nya disken?

  • Alltså min Samsung F4 heter ju D: i windows. Hur mappar jag om detdär så det inte blir kaos för lilla windows? Hur gör man egentligen med det?

SSHD är prestandamässigt överlägsen WD Red och F4 som systemdisk -> rekas.
Klona den gamla systemdisken till den nya -> finns massa trådar om detta -> SÖK
Diskkylning är inget problem om du korrigerar fläktarna med tex. SpeedFan

Permalänk

Fast nu har 8-Deamon två diskar i lådan, varav den sjuka Samsungen var sekundärdisk.

Citat:

"Det är min sekundära lagringsdisk Samsung F4 2TB som börjar bli ostabil i sin tillvaro. Där har jag bilder (som jag kopierat) och Program och Spel (som jag inte kopierat direkt) och sen massa torrent-downloads (som jag inte vet om jag ska spara eller ej, men kan ju va bra)."

Ifall du inte har så gott om pengar så kanske det är bättre att vänta.
Har du verkligen ingen DVD-brännare så att du kan kopiera det viktigaste?
En skiva tar förvisso bara 4 gig men man kan köpa stora mängder skivor billigt från t.ex. Tyskland. Frakten kan du ju dela med någon kompis som också "behöver" skivor. Alla behöver DVD-skivor. Man vill ju ha backup, eller hur?

Att köpa en disk mindre än 3TB blir väldigt oprisvärt. Tänker inte bara på kostnaden per gigabyte utan också det faktum att man riskerar att växa ur en mindre disk betydligt snabbare, då sitter man där med alla fyra hårddiskplatser tagna och får helt enkelt skrota en fullt fungerande disk i förtid bara för att man snåla och inte gick på tre eller fyra terabyte med en gång.

3 000 GB 0:31 / kr/GB 5400 RPM
2 000 GB 0:35 / kr/GB 5400 RPM
4 000 GB 0:32 / kr/GB 5400 RPM

Redserien

2 000 GB 0:41 / kr/GB 5400 RPM
3 000 GB 0:36 / kr/GB 5400 RPM
4 000 GB 0:36 / kr/GB 5400 RPM
1 000 GB 0:56 / kr/GB 5400 RPM

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Skulle nog använda ett kopieringsprogram själv.
http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Sen skulle jag byta plats på diskarna.

Clonezilla låter nog bra. Fixar den till så att windows inte märker att D: ligger på en ny disk t eX?

Skrivet av jookeer:

SSHD är prestandamässigt överlägsen WD Red och F4 som systemdisk -> rekas.
Klona den gamla systemdisken till den nya -> finns massa trådar om detta -> SÖK
Diskkylning är inget problem om du korrigerar fläktarna med tex. SpeedFan

Då det var en sekundärdisk så blir behöver det ju inte vara någon högpresterande disk. Men jag tycker den ska vara snabbare än min nuvarande, men inte så pass snabb att den låter mycket och blir varm (T ex WD Black?). Och inte så snabb så att livslängden äventyras. Vissa säger ju att 7200 RPM håller kortare tid än en 5400. Sen vet jag inte om SSHD är tillräckligt beprövat. T ex krashar den lika ofta som en vanlig mekdisk? Finns det erfarenheter på en SSHD?

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14461442']Fast nu har 8-Deamon två diskar i lådan, varav den sjuka Samsungen var sekundärdisk.

Ifall du inte har så gott om pengar så kanske det är bättre att vänta.
Har du verkligen ingen DVD-brännare så att du kan kopiera det viktigaste?
En skiva tar förvisso bara 4 gig men man kan köpa stora mängder skivor billigt från t.ex. Tyskland. Frakten kan du ju dela med någon kompis som också "behöver" skivor. Alla behöver DVD-skivor. Man vill ju ha backup, eller hur?

Att köpa en disk mindre än 3TB blir väldigt oprisvärt. Tänker inte bara på kostnaden per gigabyte utan också det faktum att man riskerar att växa ur en mindre disk betydligt snabbare, då sitter man där med alla fyra hårddiskplatser tagna och får helt enkelt skrota en fullt fungerande disk i förtid bara för att man snåla och inte gick på tre eller fyra terabyte med en gång.

3 000 GB 0:31 / kr/GB 5400 RPM
2 000 GB 0:35 / kr/GB 5400 RPM
4 000 GB 0:32 / kr/GB 5400 RPM

Redserien

2 000 GB 0:41 / kr/GB 5400 RPM
3 000 GB 0:36 / kr/GB 5400 RPM
4 000 GB 0:36 / kr/GB 5400 RPM
1 000 GB 0:56 / kr/GB 5400 RPM

Jo, det är ju rätt knapert. Fast jag har inga större utgifter och inga större inkomster. 300 in och 300 ut varje månad ungefär. (Jag betalar till hushållet men jag ligger på “kredit” så jag betalar inte hushållet nu. Jag betalar hela “lånet” till hushållet runt maj-månad då vi kommer få pengar för exjobbet vi håller på att avsluta nu)

Hmm, för jag har ju en liten buffert på kontot utifall det skulle hända något särskilt. Och med den bufferten måste man isåfall göra någon slags långsiktig investering om buffert-slanten ska användas. Jag berättade för mamma om hårddiskproblemet och hon sa jag kunde låna från henne om det behövdes :>

Så det känns nog som att jag borde köpa en ny sorts disk bara den är rätt vald.
Sen använder jag bara 600 GB av 2000 GB på min sekundära.

Jag tror nog man måste hitta några tester på hur många MB/s dessa är för att komma någonstans:
Samsung F4 2TB 32MB
WD Red 2TB 64 MB
Seagate SSHD 2TB
WD Black 2 TB
(någon som rekommenderar den för stabilitet verkligen?)

Finns det fler kandidater bland diskar?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Här kan du grotta ner dig i tester, visserligen de flesta 3-4 GB men kan ge fingervisning om 2 GB av samma tillverkare:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-hdd-guid...

Jag har kört 8st WD Black i några tusen timmar å dom har kanonprestanda men kräver god kylning för att inte bli för varma + dom låter när dom jobbar på max.

Har också efarenhet av några SSHD 7200 rpm - de gör sitt jobb, svala och tysta.

Överföringshastigheten är i stort densamma för moderna diskar oavsett rpm däremot är rpm avgörande för accesstiden.

Skall du ha en ren lagringsdisk köp den billigaste lågvarvaren. Det kommer lockpriser då å då om du orkar vänta.

Permalänk

Okej sådär nu har jag kikat en del på testerna både där och lite överallt.

Det känns som att WD Red 2 TB skulle kunna vara ett stabilt val. Men då kanske man får ångest över prestandan man inte får som hos en WD Black.

Men om nu denna WD Red 2 TB är lika snabb som min gamla nuvarande Samsung F4 2TB så kan ju WD Red passa bra.

Fast WD Black är ju kul kanske, men den kommer låta mycket och man kanske tycker det är något störande. Sen kanske man oroar sig över temperaturen och att "Snart kommer nog hårddisken dö om jag inte gör något!".

Då kom jag på olika saker man kan diskutera:

  • Men hur kommer det sig att WD Black 2 TB har 5 års garanti när WD Red 2 TB sägs hålla länge?

  • Är en WD Red känsligare för att sättas på och stängas av än en vanlig Blue, Black eller Green eller vilken “DeskDisk” somhelst? För det står att den är “konstruerad” för 27/7-environments.

En till grej till jag hittade var ett test på en WD Red 2TB - WD20EFRX :

Här är min Samsung F4 2TB - HD204UI:

Då kan man ju se att det inte blir någon prestandaminskning om jag köper en WD Red 2TB. Det blir också svalt. Kanske en WD Red 2 TB kan vara bra ändå om man vill sova gott om nätterna och tro att man köpt en stabil disk? Var det inte någon grej som varnade om "Nu dör jag snart så byt mig!". Kankse det hette Time Limited Error Recovery (TLER), men kan man använda det även om man inte sätter in disken i en NAS t ex? För problemet man haft är att man inte vetat när disken kommer dö. Inga förvarningar. SMART funkar ju ibland men den förvarnar inte direkt

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Hmm, jag funderade lite. Det får nog bli WD Red 2TB - WD20EFRX jag köper. Men först måste jag höra:
Behöver man stänga av Time Limited Error Recovery (TLER) när man då använder en WD Red som SingleDisk i en PC? Alltså kommer en WD Red med TLER "enable":at vara en nackdel när det uppstår dåliga sektorer?

Men om inte sannolikheten, för att data som ligger på en dålig sektor inte går att få ut, minskar: Då blir ju TLER inget problem eller hur?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Så nu har jag kört HDD Regenerator 2011 och här är resultatet:

Alltså jag har formaterat disken så det är inget viktigt på den. När jag kollade smart med SpeedFAN (www.hddstatus.com) så var det nu 106 Pending Sectors och fitness var på 0%.

Ska jag köra "Scan and repair" på denna disk eller kan jag gå med den till Alina Systems i stan med kvittot? Hmm, kvittot är från 2011-07-05 :S

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Kör HD Tune och skriv ut rapporten från den som du tar med till butiken.

Du kan inte pilla på TLER på WD Red om jag minns rätt - studera am. forum.

Behöver inte finnas någon teknisk logik i att vissa diskar har kortare/längre garanti än andra. Ingen statistik visar att lång garanti automatiskt innebär bättre kvalitet. KAN vara så men bevis saknas.
Tar man ut ett högt pris vill man kompensera detta med längre garanti - sk. marknadsföring.

Det är först när en viss diskmodell kommit upp i åren som kvaliteten avslöjar sig - WD Red är ju ganska ny medan Green börjar bli en 5+ år och somliga har redan börjat krokna.