Klarar 750W av SLI EVGA 780GTX?

Permalänk
Medlem

Klarar 750W av SLI EVGA 780GTX?

Klarar ett nättagg på 750w av två stycken EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX?

Nätagget: Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär

Jag har ett kort nu, men funderar på ett till nu när priset droppat under 4k

Permalänk
Avstängd

där har du vad ett drar, vet dock inte vad två drar

http://www.sweclockers.com/recension/18242-geforce-gtx-780-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Klarar ett nättagg på 750w av två stycken EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX?

Nätagget: Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär

Jag har ett kort nu, men funderar på ett till nu när priset droppat under 4k

Inte med den nätaggregatet måste ha nåt lite mer på pålitligt enlighet mig,
Jag har sett en person köra med 850w med 780 i sli men om du ska över klocka så räcker det inte

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i övrigt?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Vad har du för komponenter i övrigt?

Corsair 8GB (2x4GB) CL8 1600Mhz VENGEANCE
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3
Asus Xonar Essence STX

+två gogreen mekaniska diskar och två ssd

Så testet visar att datorn drar som mest 508watt i 780Ti SLI men minst 800w är ett krav? Förstår inte den logiken eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Jag körde min rigg med ett sådant hx750 och den är ganska lik din. Funkade kanon, bytte bara för jag hade tråkigt och ville pilla lite med datorn.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Jag körde min rigg med ett sådant hx750 och den är ganska lik din. Funkade kanon, bytte bara för jag hade tråkigt och ville pilla lite med datorn.

Kanon! Då blir det ett köp! Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Kanon! Då blir det ett köp! Tack så mycket

Du verkar ju inte överklocka vare sig cpu eller grafikkort? Isf bör 750W vara tillräckligt. Ska du börja klocka korten och prollen är det nog nära vad agget klarar av

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

I ett överklockat törstigt system så drar 2st 780's 690w vid väggen som max. Dessutom är ditt agg av bra kvalitet och det är rätt underspeccat då det klarar att leverera 744w på bara 12v linan. Så det kommer fungera utmärkt, och du har utrymme för en del överklockning av korten dessutom skulle jag säga.

Skrivet av Wo0ntee:

Inte med den nätaggregatet måste ha nåt lite mer på pålitligt enlighet mig,
Jag har sett en person köra med 850w med 780 i sli men om du ska över klocka så räcker det inte

Citerade dig för att du skulle se mitt svar och för att fråga dig detta: Vad är dina argument för att det inte skulle gå och varför hans nätagg inte skulle vara pålitligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Corsair 8GB (2x4GB) CL8 1600Mhz VENGEANCE
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3
Asus Xonar Essence STX

+två gogreen mekaniska diskar och två ssd

Så testet visar att datorn drar som mest 508watt i 780Ti SLI men minst 800w är ett krav? Förstår inte den logiken eller har jag missat något?

Jag antar att de ger en rekommendation då det är svårt att säga helt 100% vad man behöver. Rekommendationen är väl +- ett visst antal watt.

Here is Guru3D's power supply recommendation:
GeForce GTX 780 Ti - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.
GeForce GTX 780 Ti 2-way SLI - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum.
GeForce GTX 780 Ti 3-way SLI - On your average system the cards require you to have a 1200 Watt power supply unit as minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Anledningen till detta är för att folk som sitter på dåliga nätagg ska kunna köra det, för att dom ska känna sig säkra med sin rekomendation och att det fungerar för alla, även dom som har skitagg. Ditt nätagg är inte dåligt. Egentligen spelar inte antal watt så stor roll när det kommer till att driva ett system med flera grafikkort, utan det intressanta är vad agget klarar leverera på sin 12volt lina. Ditt nätagg klarar att leverera 744w på 12v linan och strax över 150w på övriga linor. Så det är egentligen ett 900w agg du har. Men dom har speccat ner det för att garantera att det klarar kraven. Vissa tillverkare hade istället speccat det som ett 900w agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du verkar ju inte överklocka vare sig cpu eller grafikkort? Isf bör 750W vara tillräckligt. Ska du börja klocka korten och prollen är det nog nära vad agget klarar av

Nja, det går i perioder när jag klockar cpu, men då brukar jag lägga mig runt 4ghz.

Grafikkort har jag inte överklockat alls än, evgas kort kommer ju färdigklockat så låter bli den delen! Hehe

Skrivet av MaloW:

Anledningen till detta är för att folk som sitter på dåliga nätagg ska kunna köra det, för att dom ska känna sig säkra med sin rekomendation och att det fungerar för alla, även dom som har skitagg. Ditt nätagg är inte dåligt. Egentligen spelar inte antal watt så stor roll när det kommer till att driva ett system med flera grafikkort, utan det intressanta är vad agget klarar leverera på sin 12volt lina. Ditt nätagg klarar att leverera 744w på 12v linan och strax över 150w på övriga linor. Så det är egentligen ett 900w agg du har. Men dom har speccat ner det för att garantera att det klarar kraven. Vissa tillverkare hade istället speccat det som ett 900w agg.

Misstänkte att det var en rekommendation, men när det stod "Requirement" började man undra. Härligt att se att så mycket kunskap finns här på Sweclockers Stort tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

I ett överklockat törstigt system så drar 2st 780's 690w vid väggen som max. Dessutom är ditt agg av bra kvalitet och det är rätt underspeccat då det klarar att leverera 744w på bara 12v linan. Så det kommer fungera utmärkt, och du har utrymme för en del överklockning av korten dessutom skulle jag säga.

Citerade dig för att du skulle se mitt svar och för att fråga dig detta: Vad är dina argument för att det inte skulle gå och varför hans nätagg inte skulle vara pålitligt?

Jag menar på att det kommer att bli precis att det räcker till och man vill inte att sin PSU ska gå på högvarv hela tiden vilket förkortar livs längden,
Det jag tänkte va att han skulle ta något som var GOLD certifierat och inte silver, för att vid 100% load på ett ett SILVER så går ca 15% bort till värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

Jag menar på att det kommer att bli precis att det räcker till och man vill inte att sin PSU ska gå på högvarv hela tiden vilket förkortar livs längden,
Det jag tänkte va att han skulle ta något som var GOLD certifierat och inte silver, för att vid 100% load på ett ett SILVER så går ca 15% bort till värme

Hans agg har faktiskt 90% efficiency vid full load, och hans agg kommer max komma upp i runt 83% load, vilket knappt får hans agg att gå upp i medelvarv (om vi tittar på fläktkurvan) ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Hans agg har faktiskt 90% efficiency vid full load, och hans agg kommer max komma upp i runt 83% load, vilket knappt får hans agg att gå upp i medelvarv (om vi tittar på fläktkurvan) ens.

För ett system som som har ett 780 så rekommenderar nvidia 600w eller mer med en maximal kombinerad +12 volt kontinuerlig ström på 42 ampere eller mer och som har minst en 6-pin och en 8-pin PCI Express extra strömkontakter.

För ett system med två GeForce GTX 780 grafikkort i SLI Nvidia så rekommenderar de minst 850 watt eller mer med en maximal kombinerad +12 volt kontinuerlig Ström på 65 ampere eller mer och som har minst två 6-pin och två 8-pin PCI Express extra strömkontakter.

Tycker att det står att den har endast 90% vid 375w
http://www.corsair.com/en/professional-series-hx750-80-plus-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

För ett system som som har ett 780 så rekommenderar nvidia 600w eller mer med en maximal kombinerad +12 volt kontinuerlig ström på 42 ampere eller mer och som har minst en 6-pin och en 8-pin PCI Express extra strömkontakter.

För ett system med två GeForce GTX 780 grafikkort i SLI Nvidia så rekommenderar de minst 850 watt eller mer med en maximal kombinerad +12 volt kontinuerlig Ström på 65 ampere eller mer och som har minst två 6-pin och två 8-pin PCI Express extra strömkontakter.

Tycker att det står att den har endast 90% vid 375w
http://www.corsair.com/en/professional-series-hx750-80-plus-s...

Vad Nvidia rekomenderar är väll knappast relevant? Deras siffror är ju till för att dom ska kunna garantera att det funkar för alla nätagg av olika kvalité etc samt alla olika typer av system (tex. system med 10 diskar etc.), så som du ser i tester är ju deras siffror rejält tilltagna.

Om du klickar på "tech-specs" på din länk så ser du en graf över effektiviteten vid olika load-värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Vad Nvidia rekomenderar är väll knappast relevant? Deras siffror är ju till för att dom ska kunna garantera att det funkar för alla nätagg av olika kvalité etc samt alla olika typer av system (tex. system med 10 diskar etc.), så som du ser i tester är ju deras siffror rejält tilltagna.

Om du klickar på "tech-specs" på din länk så ser du en graf över effektiviteten vid olika load-värden.

I stand corrected