Permalänk
Medlem

Hemprov

Nu är det så att jag har hemprov i en kurs som heter "persondatorer". Det är 7 frågor på provet - alla rätt för MVG.

Jag skulle behöva lite hjälp på tre st frågor. Lite tankar och idéer, webbsidor.. vad som helst!

Fråga 1:
Vilka olika problemlösningsalternativ finns det att välja på om Windows inte startar? Beskriv hur du går till väga för att lösa problemet.

Fråga 2:
Vilka är de största säkerhetsriskerna i ett nätverk? Förklara också vad du kan göra för att undvika dem. Beskriv även om risken gäller företag eller hemanvändare.

Fråga 3:
Beksriv kortfattat vad registret är och varför Micsoft införde detta. Beskriv också några program som kan användas för att styra registret och vilka fördelar/nackdelar det finns med dessa.

Som sagt, ni behöver inte skriva svaren åt mig men lite tips på vägen hade inte varit dumt.

Tack på förhand...

Permalänk

1. Installera om, sätt i skiva o följ instruktioner
2. Windows, Installera linux, sätt i skiva o följ instruktioner
3. Registret är till för att vanliga svensson inte ska kunna ändra deras stabila inställningar.

Eller så borde du kunna detta själv, eftersom du går kursen?

Visa signatur

*Windows said Reboot. I said no. Windows reminded me who's in control*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gh0stbuster
1. Installera om, sätt i skiva o följ instruktioner
2. Windows, Installera linux, sätt i skiva o följ instruktioner
3. Registret är till för att vanliga svensson inte ska kunna ändra deras stabila inställningar.

Eller så borde du kunna detta själv, eftersom du går kursen?

Japp, men eftersom det är ett hemprov betyder det att vi ska skriva extra mycket på varje fråga. Många av frågorna på provet har vi inte gått igenom i skolan mm..

Permalänk
Medlem

Tre frågor tusen svar.
Svara så som läraren vill att du ska svara.

Permalänk
Medlem

1 formatera & installera om igen ( de andra alternativen brukar inte fungera)
2 windows säkerhetshål (lösning byt OS)
3 registret ersatte de gamla systemfilerna så att man inte skulle kunna ändra i det själv. (vilket en hel del folk ändå gör)

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Förlorar inte hemprovet en del av sin mening om det är andra än provtagaren själv som söker ut informationen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Microsoft Knosledge Base på deras hemsida.
Technet
Tjänster/Services i Kontrollpanelen
Registret
Msconfig
Felsäkert läge

2. Okunniga, slarviga och busiga användare som inte håller koll på lösenord och säkerhet. Poängtera vikten av att de ansvariga utbildar och informerar användarna och försöker få dessa att förstå att slarv med lösenord kan orsaka stor skada. Spekulera lite kring betydelsen av en bra och hållbara policy för nätverks användare, typ regelbunda byten av password som ska möta visa komplexitetskrav borde kunna ge dig nåt pluspoäng då det kanske inte är det absolut först man kommer att tänka på.

(Att INTE installera Linux borde vara en bra sak för säkerheten oxå, såvida man inte är jävligt hajj på vad man sysslar med. En Windowsserver är minst lika säker som en Linux och Linux erbjuder fler möjligheter att göra fel.)

3. Orkar inte

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Tack för de svar som har kommit hitils...

Och Tommi, att söka fakta genom er är väl i stort sett samma sak som att söka på tex google. Eftersom jag nyttjar bägge delarna borde jag ju i vilket fall som helst lära mig dubbelt så mycket, eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Spekulera lite kring betydelsen av en bra och hållbara policy för nätverks användare, typ regelbunda byten av password som ska möta visa komplexitetskrav borde kunna ge dig nåt pluspoäng då det kanske inte är det absolut först man kommer att tänka på.

Att ha komplexa lösenord som byts regelbundet är att be användarna att skriva ner dem på en post-it-lapp och sätta på skärmen..

Visa signatur

Bojkotta velotex!

Permalänk
Medlem

"Persondatorer" kursen verkar rolig. Jag ska själv läsa den nästa läsår.

Permalänk
Medlem

Nja, den är inte överdrivet rolig men men.. roligare än diverse andra kurser i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
1 formatera & installera om igen ( de andra alternativen brukar inte fungera)
2 windows säkerhetshål (lösning byt OS)
3 registret ersatte de gamla systemfilerna så att man inte skulle kunna ändra i det själv. (vilket en hel del folk ändå gör)

Konsten att säga samma sak två gånger..

Visa signatur

// iBear

Permalänk
Medlem

Själv har jag gått den och fått MVH

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic