Installera window 7 disc

Permalänk
Medlem

Installera window 7 disc

Hej! Har ett problem med att min windows 7 installation hänger sig. Har en ny dator och försöker installera från min köpta originalskiva.

Jag har googlat en del och det verkar vara Uefi som ställer till det?

Har ett asus z87-a moderkort och en gammal plextor 760 sata som jag försöker läsa från. Har ingen mer dator så genom USB kan jag inte lösa det.

Tips på hur jag kommer vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedGuard:

Hej! Har ett problem med att min windows 7 installation hänger sig. Har en ny dator och försöker installera från min köpta originalskiva.

Har ett asus z87-a moderkort och en gammal plextor 760 sata som jag försöker läsa från. Har ingen mer dator så genom USB kan jag inte lösa det.

Har du möjlighet att klona skiten till ett usb å prova?

Permalänk
Medlem

Nej har bara en dator i delar och en ipad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedGuard:

I vilket läge hänger sig installationen. Om det är UEFI som är problemet borde du inte kunna starta installlationen alls. Brukar gå att stänga av UEFI och välja Legacy i BIOS samt stäng av Protective BIOS eller vad det nu heter...hmmm... kommer inte ihåg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Den laddar skivan och hänger sig vid windowsikonen. Verkar vara många som har problem

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på hur det ser ut när det hänger sig ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du stängt av secure boot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I secureboot finns windows Uefi mode och other os att välja på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RedGuard:

I secureboot finns windows Uefi mode och other os att välja på

Då ska du nog välja "other"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provat och funkar inte

Permalänk
Rekordmedlem

Är sataporten till dvdn i ide läge ?
Hur är hårddisken partitionerad, mbr eller gpt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är sataporten till dvdn i ide läge ?
Hur är hårddisken partitionerad, mbr eller gpt ?

Nu vart det svårare. Hur kollar jag sataporten?

Hårddisken är använd sen förut och formaterad med ntfs men är inte ren.

Edit sata är i achi

Edit 2 ändrat till ide och det funkade. stort tack!!!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RedGuard:

Nu vart det svårare. Hur kollar jag sataporten?

Hårddisken är använd sen förut och formaterad med ntfs men är inte ren.

Edit sata är i achi

Dvder brukar inte trivas att vara anslutna i ahci mode så det ska du ställa om till ide för den port den är ansluten till, gör det först och prova igen, kolla moderkortsmanualen så får du se var i menyerna du gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack