Ny billig och kvick smartphone

Permalänk
Medlem

Ny billig och kvick smartphone

Så då har min mor äntligen bestämt sig för att skaffa smartphone och kom och rådfrågade mig om vilken. Jag kliade mig i huvudet och blev fundersam, att köpa en monster lur är ingen mening, men jag vet att en för slö android telefon bara skapar ilska och irritation. Så jag kollade lite på prisjakt och såg att Moto X 8gb bara kostar drygt 1500kr. Känns som att man får väldigt mycket telefon för pengarna, tror ni det är en bra "nybörjar telefon"`?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Moto G menar du väl? Jag tror att det är den telefonen man ska välja om man vill ha en billig android. Om WP är ett alternativ så kommer snart Lumia 630. Svärfar fick min Lumia 520 (med WP8.1 dev) och han är mycket nöjd med den och tycker att den är logisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som Azodan skrev, är WP ett alternativ kolla in detta:

http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/nokia-l...

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem

Ja, Moto G menade jag förstås, vad är den större skillnaden mellan Moto G och X? X:en är lite starkare? Jag vet inte med Windows phone...både ja och nej. Den är antagligen enklare att använda, men samtidigt känns framtiden oviss för den plattformen.
Har för mig att Moto G får uppdateringar och så rätt bra? Har inga planer på att roota med mera på hennes telefon.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

One plus ca 2500kr om du hittar invit.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

One plus ca 2500kr om du hittar invit.

Hmm nä den behåller jag nog själv om jag får tag i den

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så då har min mor äntligen bestämt sig för att skaffa smartphone och kom och rådfrågade mig om vilken. Jag kliade mig i huvudet och blev fundersam, att köpa en monster lur är ingen mening, men jag vet att en för slö android telefon bara skapar ilska och irritation. Så jag kollade lite på prisjakt och såg att Moto X 8gb bara kostar drygt 1500kr. Känns som att man får väldigt mycket telefon för pengarna, tror ni det är en bra "nybörjar telefon"`?

Moto G funkar väldigt bra som en nybörjar telefon, brorsan har en och är väldigt nöjd. Relativt snabb också pga ingen bloatware + kitkat

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Sony Xperia GO kör jag med, den tycker jag är bra för priset!
Köpte min på Phonehouse här i Halmstad för 1199 Kr tror jag , då fick man med Comviq kontantkort (bytte bara mitt gamla sim kort och sket i det nya, var billigare att ta med Comviq än att köpa mobilen ensamt.)

Permalänk
Medlem

Både min bror och brorson har Moto G och båda är mycket nöjda, tydligen väldigt bra batteritid också.

Permalänk
Medlem

Den här har jag som extratelefon: http://www.icahemma.se/mobiltelefon-g740lte-huawei-p-27833.as..., om du kan stå ut med att det är en gammal Androidversion och att det är tveksamt om den kommer att uppdateras är det en bra telefon, med mycket bra skärm,bra kamera efter att ha laddat hem en ny kameraapp (LG Camera) och bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Blir nog en G då, ser inte ut att hitta mycket bättre i den prisklassen! Om man inte vill gå upp i runt 3000kr, vilket känns onödigt då den kommer användas till sms och kanske spotify, inte mycket mer. Så bra batteritid upskattas.

Även om den har utlovade uppdateringar så har den väl ganska stort stöd på xda, så när uppdateringar slutat komma bör det vara lätt att lägga in android 8.0.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Som sagt kanske 3000 är för mycket, men annars ligger LG G2 på under 3k nu, det är ju en ruskigt bra telefon på alla sätt och vis. Att den dessutom har stor skärm och grym batteritid gör den ju till en bra "mamma-telefon" :). Men som sagt, lite dyr kanske.

Permalänk
Medlem

Dyr och dyr, mycket telefon för pengarna där med men samtidigt, den största mobilskärm hon har hat är väl på 1.5 tum max, så jag tror det räcker och blir över. Annars väldigt prisvärt för en LG G2, väldigt sugen på den själv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dyr och dyr, mycket telefon för pengarna där med men samtidigt, den största mobilskärm hon har hat är väl på 1.5 tum max, så jag tror det räcker och blir över. Annars väldigt prisvärt för en LG G2, väldigt sugen på den själv.

Nexus 5 kan man troligtvis hitta under 3000kr, en riktigt bra telefon!

Visa signatur

Speldator:Asus P8P67-M B3, Intel core i5 2500k (Arctic Cooling Freezer 13Pro), Asus Radeon HD 6870 Directcu,
Crosair Vengeance 8gb, XFX 750W Pro, Cooler Master Storm Trooper.
Andra dator:MSI-MS 7276, Intel core 2 quad q6600, Nvida geforce 8600 GS, FSP 460W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rassea98:

Nexus 5 kan man troligtvis hitta under 3000kr, en riktigt bra telefon!

Jovars men samtidigt onödigt. Såg att Nexus 4 kostar 1999kr, jäkligt biligt det med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Annars väldigt prisvärt för en LG G2, väldigt sugen på den själv.

Precis, är man inte ute efter det allra senaste så skulle jag säga att G2 är absolut mest telefon för pengarna just nu. Brutalt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Moto-E lanserades annars idag, bör väl gå att få tag på relativt snart. Inga jätteimponerande specar, men för 1000:- verkar den ju riktigt prisvärd.

EDIT: länk - http://www.swedroid.se/motorola-moto-e/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Moto-E lanserades annars idag, bör väl gå att få tag på relativt snart. Inga jätteimponerande specar, men för 1000:- verkar den ju riktigt prisvärd.

EDIT: länk - http://www.swedroid.se/motorola-moto-e/

Verkar dock lite väl klen kanske? Annars såg jag att det ev idag ska utannonseras en ny Moto G med sd läsare och 4G stöd.

http://www.mobil.se/nyheter/ny-motorola-moto-g-kan-f-4g-st-d#...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Då det är första telefonen så kan jag rec en beg Galaxy S2.

En fullt kompetent telefon som du bör kunna få billigt.

Finns tusen skal till den och större batteri att köpa till mm.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Då det är första telefonen så kan jag rec en beg Galaxy S2.

En fullt kompetent telefon som du bör kunna få billigt.

Finns tusen skal till den och större batteri att köpa till mm.

Dock bloatad som in i tusan. Har själv en SGS4 och det är rätt otroligt hur mycket skräp de slänger med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dock bloatad som in i tusan. Har själv en SGS4 och det är rätt otroligt hur mycket skräp de slänger med.

Det är faktiskt inte så farligt.
Sen är telefonen inte till "oss" utan den första smartphone för en oinvigd.
Det är stor skillnad. Märker hon ens att det är vad vi kallar "bloat"?

Skulle det vara så ändå så är det hysteriskt lätt att slänga in en ren android på en S2.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är faktiskt inte så farligt.
Sen är telefonen inte till "oss" utan den första smartphone för en oinvigd.
Det är stor skillnad. Märker hon ens att det är vad vi kallar "bloat"?

Skulle det vara så ändå så är det hysteriskt lätt att slänga in en ren android på en S2.

Förvisso har det blivit mer bloatware för varje ny version Så det var kanske inte så farligt då nej. 3an var dock värre och 4an är värre än någonsin med alla S-appar. Vill inte veta hur 5an är och slipper eftersom min nästa blir en LG eller Nexus

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Verkar dock lite väl klen kanske? Annars såg jag att det ev idag ska utannonseras en ny Moto G med sd läsare och 4G stöd.

http://www.mobil.se/nyheter/ny-motorola-moto-g-kan-f-4g-st-d#...

Om man främst ska ringa, smsa, maila och facebooka - Sällan surfa och spela 3D spel - Så är nog Moto E fullt tillräcklig. Vet flera föräldrar i 45-55 årsåldern som klarar sig bra på Iphone 3GS och Iphone 4 utan att klaga och Moto E är verkar va mycket kvickare än dem.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Vet flera föräldrar i 45-55 årsåldern som klarar sig bra på Iphone 3GS och Iphone 4 utan att klaga och Moto E är verkar va mycket kvickare än dem.

Det är ju en bra poäng faktiskt, iPhone kan vara ett alternativ att kolla på (vet inte vad de ligger på, men typ en 4:a bör kan kunna få rätt billigt). För oss som är vana Android och använder widgets, för över filter, vill ha app-drawers osv osv känns de lite begränsade, men för en person som är ny på smartphones är en iPhone väldigt mycket mindre förvirrande än en android-telefon.

Permalänk
Avstängd

Moto G eller Nexus 5, skit i WP visst det flyter men finns inget stöd för något + att UI't är like nyskapande som en nokia från slutet av 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Det är ju en bra poäng faktiskt, iPhone kan vara ett alternativ att kolla på (vet inte vad de ligger på, men typ en 4:a bör kan kunna få rätt billigt). För oss som är vana Android och använder widgets, för över filter, vill ha app-drawers osv osv känns de lite begränsade, men för en person som är ny på smartphones är en iPhone väldigt mycket mindre förvirrande än en android-telefon.

På iPhone 4 och 4S är tyvärr senare iOs fruktansvärt tungrott. Sambons 4S är knappt användbar i nuläget.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Gick nyss från iphone 4 till LG g2, och wow vilken skillnad! Som att gå från 3310 till iPhone ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä, det tror jag inte. Moto E räcker nog till.

Vad skulle hon med 4G och SD kort å göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nä, det tror jag inte. Moto E räcker nog till.

Vad skulle hon med 4G och SD kort å göra?

4G är orelevant, men då hon har kontantkort och använder mycket spotify kommer de 8gb inte räcka länge till offlinelistor.

Visa signatur

Citera för svar