Är min Högtalarplacering bra?

Permalänk
Medlem

Är min Högtalarplacering bra?

Hej

Är min högtalarplacering ok?

Rummet är lite svårt att placera högtalarna i, som ni kan se. Jag sitter vid det vita bordet och bygger musik.

Permalänk
Medlem

Har inget svar men gillar tapeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Har inget svar men gillar tapeten

Tack

Permalänk
Medlem

lite för tajt mot väggen ser det ut som...
samt vänster högtalaren för en väldigt tidig första reflex.
mät porten på baksida av högtalaren, flytta ut den från väggen med 1,5 ggr det som porten är, samt om du har möjlighet flytta vänster lite åt höger

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk

Vilken stackare sitter vid det andra skrivbordet när du bygger musik?
Skulle nog bli enklare att möblera med högtalarna ifall du ställde soffan mot andra väggen och plockade ut ena skrivbordet.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är en hemsk placering som gör att kanalerna troligen kommer att låta helt olika, prova att spela upp brus och lyssna, högtalaren i hörnet kommer nog att ha höjning av basen och mera reflexer högre upp, bumligare bas och sämre placering av ljud än den högra högtalaren.
Basen kan du åtgärda genom att använda en eq och reflexerna kan du ta bort genom att ha dämpning på väggen och bordet du har framför, tex en rejäl duk lär göra gott för ljudet.
sedan lär nog även monitorn påverka.
I övrigt ser rummet väldigt "kalt och rätvinkligt med plana ytor ut" Några rejäla mattor så du täcker så mycket som möjligt av golvet och tjocka gardiner vore inte fel.
Och vill du kan du alltid behandla väggarna och taket också men det blir ju lite mer rena akustikprodukter i så fall.
2 Söta små HK du gömt där också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är en hemsk placering som gör att kanalerna troligen kommer att låta helt olika, prova att spela upp brus och lyssna, högtalaren i hörnet kommer nog att ha höjning av basen och mera reflexer högre upp, bumligare bas och sämre placering av ljud än den högra högtalaren.
Basen kan du åtgärda genom att använda en eq och reflexerna kan du ta bort genom att ha dämpning på väggen och bordet du har framför, tex en rejäl duk lär göra gott för ljudet.
sedan lär nog även monitorn påverka.
I övrigt ser rummet väldigt "kalt och rätvinkligt med plana ytor ut" Några rejäla mattor så du täcker så mycket som möjligt av golvet och tjocka gardiner vore inte fel.
Och vill du kan du alltid behandla väggarna och taket också men det blir ju lite mer rena akustikprodukter i så fall.
2 Söta små HK du gömt där också

Det är jätte bra bass nu, men det gillar jag ju
HK är bra grejor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

HK är bra grejor!

uppenbarligen inte koll på ljud du som "bygger musik"..kolla vad dom andra har skrivit o ta till dig kritiken.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WenenOne:

HK är bra grejor!

Det är knappast bra bas däremot mycket bas vilket är helt olika saker och jag är rätt säker på att det framförallt låter ganska olika mellan h & v kanal med tanke på placeringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är knappast bra bas däremot mycket bas vilket är helt olika saker och jag är rätt säker på att det framförallt låter ganska olika mellan h & v kanal med tanke på placeringen.

Det gör det, jag prova nyss med pink noise

Permalänk
Rekordmedlem

Då får du föröka få till det så att högtalarna ger likadant ljud.
http://www.roomeqwizard.com/
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du föröka få till det så att högtalarna ger likadant ljud.
http://www.roomeqwizard.com/
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Har du någon guide till dem här verktygen?

Permalänk

Ja hade möblerat om hela rummet istället, ljud upplevelsen kommer inte alls bli bra sådär. Helst ska högtalarna stå i varsitt hörn av rummet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WenenOne:

Har du någon guide till dem här verktygen?

Det finns manualer på sidorna och det finns en del om REW på Youtube om du vill se på videos.
Eqn är i princip bara att installera och sedan ställa in utefter det man får fram från REW.
Du kan ju använda nån annan eq också om du har nån favorit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

eller så ställer du högtalarna vid bordet och låter dom spela "fritt".
tror det kommer vara den bästa/enklaste lösningen i det där rummet utan att lägga ner en massa tid o pengar på att ljuddämpa med tyger o basfällor etc etc..

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Ja hade möblerat om hela rummet istället, ljud upplevelsen kommer inte alls bli bra sådär. Helst ska högtalarna stå i varsitt hörn av rummet.

Ursäkta, va?
Vad baserar du det på?
En högtalare ska aldrig stå nära ett hörn! den ska ha fritt utrymme på sidan för att minska första reflexen.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

mrqaffe har helt rätt, en hemsk placering,

jag hade nog struntat i de högtalarna helt och gått på "närfältsmonitorer",
rummet ser för litet ut för att fixa tilll med golvare.

Hur stort är det, hur ser andra änden ut, varför två skrivbord?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell