Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenovitch:

Finns det någon vänlig själ som kan lägga upp ett par bilder på hur tangentbordet ser ut i en mörk omgivning. Jag har svårt att bedöma av bilderna som finns ute hur pass "bra" det bakgrundsbelysta tangentbordet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk

Tack så mycket tsint! Det ser riktigt trevligt ut!

Permalänk

Lysande tråd! Helt klart sugen på att beställa en.

Har två funderingar.

1. Att sätta in följande hdd http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/WD-BlackDualDrive120GBSSD1TB/197936.7072/
vad tros om det?

2. Minne, det sitter 8 gb i och det finns en minneskortplats, försökte hitta 12 Gb minnen på ett kort men det verka vara svårt att få tag på. Någon som vet om det finns eller om det är något som kommer att komma ut på marknade senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theswede78:

Lysande tråd! Helt klart sugen på att beställa en.

Har två funderingar.

1. Att sätta in följande hdd http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/WD-BlackDualDrive120GBSSD1TB/197936.7072/
vad tros om det?

2. Minne, det sitter 8 gb i och det finns en minneskortplats, försökte hitta 12 Gb minnen på ett kort men det verka vara svårt att få tag på. Någon som vet om det finns eller om det är något som kommer att komma ut på marknade senare.

1. Tveksamt, jag tror att alla UX32 har begränsning på 7mm, disken du länkar är 9.5mm.

2. Jag tror den enda uppgraderingen som går är att göra är att byta det lösa 4GB minnet mot 8GB, totalt då 12GB.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tsint:

1. Tveksamt, jag tror att alla UX32 har begränsning på 7mm, disken du länkar är 9.5mm.

2. Jag tror den enda uppgraderingen som går är att göra är att byta det lösa 4GB minnet mot 8GB, totalt då 12GB.

Tackar för svaren

Tolkade en minnes plats som om där var 1x8 Gb monterat men då är det 2x4 Gb varav ett fastlött. Får bli en uppgradering så småningom om jag investerar i en UX32:a

Tråkigt den disken inte fungerade hade varit trvligt med lite minne då man håller på med foton. Får bli en 256 Gb SSD lär ju dyka upp fler hybrider på marknade, aven tunnare sådana.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk

Till er som köpt den, hur väl sitter er ström kontakt?

Har precis kommit hem med min och satt den på laddning, ström kontakten i datorn går inte "hela vägen in" så att säga, men jag tänkte inte så mycket på det fören jag märkte att det är typ den sista millimetern, eller mindre, som ger tillräcklig kontakt för att den ska ladda. Så om man vickar lite på kontakten så är det väldigt lätt att den glider ut en aning, men det är tillräckligt för att den ska sluta ladda. Från plasten på kontakten till sidan på ultrabooken är ca 2 millimeter och det går inte att trycka in den längre än så.

Är det samma för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleRedz:

Till er som köpt den, hur väl sitter er ström kontakt?

Har precis kommit hem med min och satt den på laddning, ström kontakten i datorn går inte "hela vägen in" så att säga, men jag tänkte inte så mycket på det fören jag märkte att det är typ den sista millimetern, eller mindre, som ger tillräcklig kontakt för att den ska ladda. Så om man vickar lite på kontakten så är det väldigt lätt att den glider ut en aning, men det är tillräckligt för att den ska sluta ladda. Från plasten på kontakten till sidan på ultrabooken är ca 2 millimeter och det går inte att trycka in den längre än så.

Är det samma för er andra?

Jag ser 1-2mm metall när min laddar, och kontakten sitter helt fast då. Det krävs lite kraft för att dra ur den ur läget så att den inte laddar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tsint:

Jag ser 1-2mm metall när min laddar, och kontakten sitter helt fast då. Det krävs lite kraft för att dra ur den ur läget så att den inte laddar.

Den verkar sitta fast, men för mig räcker det att jag flyttar ultrabooken från en plats till en annan för att den ska sluta ladda, trycker jag till kontakten lite, så börjar den igen.

Får se hur det går framöver, om det händer allt för ofta så är det något som är fel.

Permalänk

Perfekt tråd! Verkar som att de som köpt datorn är väldigt nöjda.

Jag står just nu i valet mellan ux32ln och macbook pro:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2556551,2299823

ux32ln (pris 9990)
macbook pro (pris 11500 med studentrabbat och 8 GB minne)

Hårdvarumässigt är de väldigt lika varandra (asus'en har dedikerad grafikkrets). Jag spelar inte spel utan kommer att använda datorn till att surfa, kolla på film och en del utveckling/programmering i java, så dedikerat grafikkort spelar egentligen ingen roll. Jag är också ganska likgiltig när det kommer till OS, så länge de är plug n play (orkar inte pilla rundor med Linux och drivrutinsstrul som jag annars brukar ägna stor tid åt), även om det såklart lockar att ha en unix terminal med OSX (jag misstänker att en gammal Linux användare som jag skulle trivas med detta).

Är det någon som kan ge input vad det gäller skillnader i byggkvalitet, touchpad, skärm eller övriga områden när det gäller de två datorerna?

Det jag kommit fram till än så länge:

Fördelar ux32ln:
Dedikerat grafikkort
Vikt 1,4 kg

Fördelar mac:
Grym skärm
Unix

Jag är verkligen villrådig så är väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Köpte denna för någon vecka sedan men har precis börjat utforska och installera lite program och så.

Känns som jag har väldigt lite utrymme på datorn, dvs under enheter står det OS 66gb/98gb ledigt. Då har jag inte installerat några stora program än. Bara skype, dropbox och lite sådant. Hur är det för er andra?

Permalänk
Medlem

Min började krångla idag..
Satte mig som vanligt vid skrivbordet, öppnade locket, gick in och hann läsa i lite forum i ca 5min, sen drar fläkten igång på max. Startade om datorn, fläkten var tyst i ca 2min innan den snurrade igen. Stängde av datorn helt och lät den vara i 30 min, när jag slår på den låter fläkten innan Windows ens har startats.
CPUID's HWMonitor säger att CPU fläkten ligger på 25500rpm, vilket också är max. Ingen temperatur ligger över 39C. Någon som sitter på en lösning på detta?

EDIT:
Bara för att ha det sagt, jag nollställde precis BIOS utan resultat.

Skrivet av gårdemyr:

Köpte denna för någon vecka sedan men har precis börjat utforska och installera lite program och så.

Känns som jag har väldigt lite utrymme på datorn, dvs under enheter står det OS 66gb/98gb ledigt. Då har jag inte installerat några stora program än. Bara skype, dropbox och lite sådant. Hur är det för er andra?

Likadant. Ska köpa en 250gb SSD istället.

Permalänk

Fick min idag efter 1.5 veckas leveranstid från CDON

Men.. fick den för deras 8500:- kampanj

Kan man göra skärmen ljusare med några inställningar än lat+F6?
Ställt den till max men tycker den är lite mörk ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Men.. fick den för deras 8500:- kampanj

Kan man göra skärmen ljusare med några inställningar än lat+F6?
Ställt den till max men tycker den är lite mörk ändå...

Vilken power saving schema använder du då? Kolla så inte maxgränsen är för låg för schema du använder, med nätadapter och 'high performance' så ska max vara 100% och då tycker jag den lyser riktigt starkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur är touchpaden på den?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hur är touchpaden på den?

Bättre än på min omotiverat dyra nya HP laptop på jobbet. Men Apples trouchpads är väl ändå en klass för sig, även om Zenbook'en närmar sig, så är man van vid Apple så kanske det är ett nerbyte annars inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tsint:

Bättre än på min omotiverat dyra nya HP laptop på jobbet. Men Apples trouchpads är väl ändå en klass för sig, även om Zenbook'en närmar sig, så är man van vid Apple så kanske det är ett nerbyte annars inte.

Tänkte väl det, finns väl ingen PC som har samma klass som apples touchpads

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

Permalänk
Datavetare
Skrivet av amanito:

Tänkte väl det, finns väl ingen PC som har samma klass som apples touchpads

Har haft ett par MBP, en anledning till att jag valt dessa över PC-laptops har varit touchpad:en, fram till rätt nyligen skulle jag säga att ingen PC-laptop kunnat matcha MBP/MBA på den punkten. Anledningen verkar mer vara relaterad till Windows än HW/drivare, för med senaste Win8.1 så skulle jag säga att t.ex. Dell XPS 15/M3800 faktiskt kan matcha Apple på touchpad-punkten. En sak som inte fungerat bra tidigare på PC har varit multitouch gestures, men det är något som jag använder dagligen på XPS15 och det fungerar lika bra som på min MBP.

Det lilla jag använt senaste Samsung Serie 9 pekar på att även den har en touchpad i nivå med MBP/MBA, förutsatt att man köra Win8.1+alla patchar.

Kan tyvärr inte uttala mig om modellen tråden handlar om, men följer denna tråd då jag funderar på att köpa denna modell till sonen. Han vill ha en laptop lätt nog att släpa med sig, men som ändå fixar spel som MineCraft och liknande utan "lagg". Idag kör han med en par år gammal MBP som inte riktigt orkar med MineCraft när det händer mycket / komplexa världar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har haft ett par MBP, en anledning till att jag valt dessa över PC-laptops har varit touchpad:en, fram till rätt nyligen skulle jag säga att ingen PC-laptop kunnat matcha MBP/MBA på den punkten. Anledningen verkar mer vara relaterad till Windows än HW/drivare, för med senaste Win8.1 så skulle jag säga att t.ex. Dell XPS 15/M3800 faktiskt kan matcha Apple på touchpad-punkten. En sak som inte fungerat bra tidigare på PC har varit multitouch gestures, men det är något som jag använder dagligen på XPS15 och det fungerar lika bra som på min MBP.

Det lilla jag använt senaste Samsung Serie 9 pekar på att även den har en touchpad i nivå med MBP/MBA, förutsatt att man köra Win8.1+alla patchar.

Kan tyvärr inte uttala mig om modellen tråden handlar om, men följer denna tråd då jag funderar på att köpa denna modell till sonen. Han vill ha en laptop lätt nog att släpa med sig, men som ändå fixar spel som MineCraft och liknande utan "lagg". Idag kör han med en par år gammal MBP som inte riktigt orkar med MineCraft när det händer mycket / komplexa världar.

Fast titta på priset 20k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

Permalänk
Medlem

Spanat på denna men är fundersam. Kommer jag märka någon skillnad mot min Sony VPC-SB1A9E/B? Beslutsångest... Vad gör jag på datorn? Surfar, tankar, lyssnar på musik, fixar med bilder och filmer. Kollar dock aldrig på film på datorn, det har vi en tv för. Installerat Skyrim bara för testa och det flyter på bra. Spelar dock inte speciellt mycket på datorn utan det har jag konsoler till för. Men vill ju kunna göra det smärtfritt om jag får för mig att köpa något spel..

Jämförelse Sony vs ASUS

Några snabba punkter som jag tror mest spelar in:
* Sonyn sitter ju med en snabbare processor 2,7-3,4Ghz kontra 1,8-3,0. Dock är i7 4500U ca 2år nyare än i7 2620M..
*Full HD på ASUS
* ASUS har 2GB(GeForce GT 840M) dedikerat grafikkort kontra Sony på 1GB(Radeon HD 6630M) (När kommer denna skillnad märkas? Vid tyngre belastning av spel som kör på högsta upplösning? Radeon kortet är ju fortfarande spelbart på?)
* Sonyn har inbyggd BD/DVD läsare/brännare vilket inte ASUS har(Ser detta som ett stort plus endast)
* ASUS kan bygga ut minnet till 12GB, sonyn är låst till 8GB(Kommer troligen inte behövas?)
* Båda kommer med 128GB SSD

Tilläggas skall att jag köpte Sonyn för 4990 och ASUS kostar som billigast 8990. Är mellanskillnaden verkligen värd pengarna?

Tacksam för svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har undersökt möjligheterna att recensera Asus Zenbook UX32LN och skulle kunna göra det när jag är tillbaka i arbete i mitten av juli. Det lutar dock mot att jag står över, framförallt då chassit är exakt detsamma som föregångaren UX32VD, men även för att UX32LN under årets tredje kvartal/skolstarten ska ersättas av UX303. Nytt är framförallt ett chassi av högre kvalitet samt skärmen med 3 200 x 1 800 pixlar, men datorn kommer även finnas med Full HD för den som vill ha någonting till runt samma pris som UX32LN.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ta in UX32LN för recension eller om jag ska vänta på UX303. Den första är väldigt populär (rankad 1 i popularitet på prisjakt), men om vi bortser från specifikationerna är det exakt samma dator som UX32VD. Det lutar därför mot att jag hoppar över och istället väntar på Zenbook UX303, som bjuder på fler nyheter till ett snarlikt pris (och bör därmed vara mer intressant?). Att testa båda modeller är tyvärr uteslutet då jag måste hinna med många av de andra datorerna jag väntar mig kommer släppas under sensommaren/hösten.

Åsikter? Håller ni med om att Zenbook UX303 är den mer intressanta kandidaten för recension? Motivera!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Åsikter? Håller ni med om att Zenbook UX303 är den mer intressanta kandidaten för recension? Motivera!

Låter som ett vettigt resonemang. Jag är själv sugen på UX32LN, men som du skriver, det finns förmodligen mer nytt att utforska i kommande UX303. Måste jag välja mellan dessa önskar jag hellre att ni recenserar UX303.

Har den blank skärm är jag personligen iofs knappast intresserad, matt skärm är tills vidare skall-krav för mig. Men ändå, sett till rent nyhetsvärde torde UX303 vara snäppet mer intressant.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Håller själv ögonen på UX32LN men behöver den inte förrän till skolstarten. Tycker priset på 8990:- för det man får är lockande. Så frågan är om man ska vänta på UX303 eller hoppas att man fortfarande kan få tag i UX32LN för det priset eller billigare.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Håller själv ögonen på UX32LN men behöver den inte förrän till skolstarten. Tycker priset på 8990:- för det man får är lockande. Så frågan är om man ska vänta på UX303 eller hoppas att man fortfarande kan få tag i UX32LN för det priset eller billigare.

Var hittar du priset 8990:-? På prisjakt står det 9900 som billigast. Nu talar jag om den med i7 processor, men du kanske menar den med i5 som endast finnas på mediamarkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Var hittar du priset 8990:-? På prisjakt står det 9900 som billigast. Nu talar jag om den med i7 processor, men du kanske menar den med i5 som endast finnas på mediamarkt?

Håll koll på priserna dagligen, igår sålde Dustin den för 8990, och i förrgår så sålde Netonnet den för 8990 med Office 365.

Jag köpte min för 8990 från Netonnet för 2 veckor sedan.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av amanito:

Fast titta på priset 20k

Skickades från m.sweclockers.com

XPS15 och M3800 har samma chassi, samma skärm och är i princip samma dator. XPS15 finns i konfigurationer från under 13k med samma touchpad och samma underbara 3200x1800 skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Håll koll på priserna dagligen, igår sålde Dustin den för 8990, och i förrgår så sålde Netonnet den för 8990 med Office 365.

Jag köpte min för 8990 från Netonnet för 2 veckor sedan.

Will do. Såg den själv för 8900 för inte så längesen, men trodde sen att jag kollade på fel modell för jag såg att den gick upp till 9900. Blir nog till att köpa den för 8900, 9000 känns på något sätt lite för mycket.

En fråga till ägare av laptopen, hur fungerar den till programmering? Mousepad känsla och respons för scroll, skärmstorlek och bild etc.

Permalänk

Fick hem min snygging idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleRedz:

Den verkar sitta fast, men för mig räcker det att jag flyttar ultrabooken från en plats till en annan för att den ska sluta ladda, trycker jag till kontakten lite, så börjar den igen.

Får se hur det går framöver, om det händer allt för ofta så är det något som är fel.

På min så trycker man in kontakten tills den "klickar i". Skulle inte säga att man trycker hårt men en viss kraft behövs. När den är i så ser jag ungefär en halv millimeter metall. Prova att trycka till och se om den klickar fast. När kontakten på min väl sitter i så måste man klicka ur den på samma sätt så den lossnar inte i första taget.

Permalänk
Medlem

Har datorn 802.11ac? Samt någon som har koll om dom fixat det kända fläkt-problemet sen den tidigare modellen med samma chassi?