Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. För att vara helt säker måste man läsa allt som lett upp till en viss lag samt alla prejudicerande domar som påverkar tolkningen av den. Men är det verkligen rimligt att man kan helt omtolka betydelsen av ett ord till att betyda något helt annat bara man lyckas få med sig en domare på det? Lagen är inte tvetydig liksom, så hur kan det behövas förtydliganden? Hade lagen varit mer tvetydig, typ att det hade stått att en TV är något som kan visa rörliga bilder, eller något som kan visa tv-program, eller om man bara inte använt orden ut- och vidare-sändning utan kanske SVT eller bara TV-program, då hade det krävts prejudikat för att förtydliga, men nu?

Förvaltningsrätten skrev i åtminstone en av sina domar följande:

Citat:

Med utsändning eller vidaresändning avses enligt samma förarbeten en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning). [– – –] Utsändning av IP-TV kan ske bland annat genom s.k. IP-multicastteknik eller IP-broadcast. Dessa tekniker för utsändning eller vidaresändning får jämställas med rundradiosändning ("broadcasting") i lagens mening.

Jag skulle tro att förvaltningsrätten menar att även om ordet "utsändning" i fackspråket kanske används synonymt med "broadcasting" har det i vanliga människors språkbruk en bredare betydelse. I så fall har ju ordet ingen entydig betydelse och då har förvaltningsrätten använd bl.a. förarbeten för att avgöra hör ordet ska tolkas i just det här sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag gjorde misstaget att svara trots "privat nummer" så fick jag samtala med Radiotjänst för några veckor sedan. Jag blev något förvånad när de enbart frågade om jag hade TV. Inga frågor om datorer eller annat, enbart TV. Samtalet varade kanske 10s. Snabbt och smidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Förvaltningsrätten skrev i åtminstone en av sina domar följande:Jag skulle tro att förvaltningsrätten menar att även om ordet "utsändning" i fackspråket kanske används synonymt med "broadcasting" har det i vanliga människors språkbruk en bredare betydelse. I så fall har ju ordet ingen entydig betydelse och då har förvaltningsrätten använd bl.a. förarbeten för att avgöra hör ordet ska tolkas i just det här sammanhanget.

Men Utsändning har visst en entydig betydelse. Att det är något som sänds ut. Den betydelsen går igen i alla tolkningar av ordet, sändebud, guds ande sänder sitt budskap till folket, radiosändningar osv. SAOB är inte helt tydlig i detta fall men det finns inga belägg för att en begäran av en digital ström som skickas enskilt till en person på något sätt skulle kunna tolkas som en sändning/utsändning/vidaresändning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Men Utsändning har visst en entydig betydelse. Att det är något som sänds ut. Den betydelsen går igen i alla tolkningar av ordet, sändebud, guds ande sänder sitt budskap till folket, radiosändningar osv. SAOB är inte helt tydlig i detta fall men det finns inga belägg för att en begäran av en digital ström som skickas enskilt till en person på något sätt skulle kunna tolkas som en sändning/utsändning/vidaresändning.

Det finns många ord som har en betydelse i olika former av fackspråk och en annan betydelse i allmänspråket. Ett annat exempel är ordet "salt" som i allmänspråket i regel syftar på natriumklorid, medan det i kemiskt fackspråk har en bredare innebörd. Ordet "salt" har alltså ingen entydig betydelse, eftersom det i olika sammanhang kan syfta på olika saker.

Jag tror att förvaltningsrätten gjorde samma bedömning när det gäller ordet "utsändning". Själv är jag nog beredd att hålla med om att när "vanligt folk" talar om utsändning reflekterar de inte över den här typen av detaljer, utan skulle inte ha några problem med att kalla olika former av "livestreaming" för utsändning. Notera exempelvis http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//T... ("Hur har man bedömt effekterna av en utsändning av rådets överläggninar på Internet i enlighet med önskemålet att göra EU:s förfaranden mer öppna och genomblickbara?") och http://www.varmlandsrotter.se/ledare2012.htm ("Ett försök med Webb-sändning, d v s utsändning via Internet, gjordes den 8/12 med ett föredrag av Helena Röjder, Värmlands museum, vilket handlade om ”Dop bröllop och begravning i forna tider”. Tack vare den nya tekniken kunde ett 50-tal besökare på biblioteket i Kristinehamn ta del av föredraget. För att vara ett första försök fungerade mycket väl").

Om man konstaterar att ordet inte har en enda entydig betydelse är nästa steg att avgöra hur ordet ska tolkas i just den här lagregeln. Att man i det sammanhanget ska använda den fackspråkliga innebörden är inte självklart, utan man får titta på lagtextens systematik, förarbeten med mera.

Permalänk
Medlem

IP-TV med multicast råkar erkännas som vidaresändning av TV i förarbetet från 2006 och har en egen paragraf så det är inget snack om saken. De undantar också datorer som inte särskilt utrustats med tv-mottagare. Även fast en-till-en direktsändningar är möjligt och omnämns. De nämner också standardiserat digital-tvformat i förarbetet och det är sannolikt inte Flash Player/HLS/HDS att räknas som. De har helt enkelt gått efter sina egna remissvar och inte regeringens eller utredningens förslag.

Permalänk
Medlem

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD)
När Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) i dag släppte sin dom i ärendet kom beslutat ett en dator med internetuppkoppling inte innebär skyldighet att betala tv-licens.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/forvaltningsdoms...