AMD hajpar vattenkyld processor i FX-serien

Permalänk
Medlem

De borde göra en multisocket APU för "FM3" som prestandaplattform. Tänk två stycken framtida motsvarigheten till dagens A10-7850K där gpu-delarna kör dualgraphics med varandra eller med var sitt grafikkort. Med DDR4 så borde detta kunna ha potential.

AMD har hypotetiskt förmågan att göra detta relativt snart. Något som konkurrenterna kanske inte har riktigt ännu. Gå ifrån CPU och GPU. Gör allt med APU. Vill man ha mer prestanda så använder man bara fler APUer. Vill man ha mer videominne eller ram spelar ingen roll heller allt körs på samma minne. Så köp till stickor om man har tomma minnes slots eller byt ut till större om alla platser är tagna. Jag hoppas detta blir framtiden.

Permalänk
Medlem

Som AMD_PERA brukar säga "Det blir nog bra när det är färdigt". Har inte sett honom prata så mycket i trådarna nu för tiden. Har han gett upp AMD?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min gissning är om vi kommer få se nån mer prestandabaserad arkitektur från AMD så kommer det inte att hända nåt innan GF har gått över till nästa processnod. Verkar som att dom kommer att skippa 22nm och försöka få ut 14nm tidigare än planerat var de senaste ryktena jag hörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Tänkte ta tillfället i akt och ställa en fråga om phenom arkitekturen
Ni som har enorm kunskap inom cpu arkitekturer har nog ett bra svar

Den eviga frågan som många har ställt sig
Varför gjorde AMD inte en phenom III serie?
Och med det menar jag en krympning från 45nm till 32nm (en phenom II refresh)

Jag antar att AMD hade kunnat klämma ut runt 10% mer prestanda ur phenom II om dem hade gjort det
Vare sig det hade varit genom en ipc ökning, klockfrekvens boost eller båda kombinerat
De hade kanske till och med fått ner strömförbrukningen en aning, eller använt den för att få upp prestandan och behållit samma strömförbrukning som phenom II

Är det svårt att krympa en äldre arkitektur till en ny tillverkningsprocess?
Är det något med phenom II arkitekturen som gjorde det omöjligt eller onödigt?

Jag förstår att dem inte ville slänga bulldozer arkitekturen i soptunnan efter all R&D dem lagt på den
Men efter att bulldozer floppade så fruktansvärt hårt så måste dem ha insett att det inte var en vidare bra arkitektur
Borde inte då tanken av en phenom III serie kommit upp i AMDs huvud?

Ni får gärna säga till om jag är helt ute och cyklar
Allt är bara baserat på teoretiska tankar

Jag frågar mig samma sak, man uppgraderade kärnorna i Llano, vilket gav 5-10%+ högre IPC. Vilket gjorde att Llano var snabbare än Phenom II trots avsaknad av L3-cache. Verkar som att det var för mycket prestige i BD, de hade hypat den för hårt. Hade de lagt energin de la på Bulldozer på att förbättra Phenom II istället hade uppgraderingen varit mycket större än den vi fick se i Phenom II -> Llano. Llano visade ju att det fanns potential när en sån liten förändring gav en så märkbar boost.

Tror inte det är helt utan anledning som AMD sparkade bland annat VD:n efter Bulldozer.