Asus dockningsstation HZ-2 ansluter skärmar och nätverk via USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Asus dockningsstation HZ-2 ansluter skärmar och nätverk via USB 3.0

En enda USB 3.0 ska räcka till för att ansluta alltifrån skärmar till nätverk och lagringsenheter med den nya dockningsstationen Asus HZ-2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vilka operativsystem stödjer denna docka?

Permalänk
Medlem

Dell, belink och Targus har redan liknande produkter.
http://www.dustin.se/search/dell%20super%20dock

Finns mer info att läsa på tex http://www.displaylink.com

Den största problemet med denna typ av dockor är docka att jag fortfarande måste ansluta ström till min laptop, men att bara plugga in två kablar(ström + usb3) är rätt ok lösning om man jämför med innan. Dock är det inte lika smidigt som de klassiska laptop dockor som funnits i många år.

Permalänk
Medlem

gillar den här bättre http://www.dustin.se/product/5010641956/dell-e-port-ii-replik...
och då går strömmen in i dockan också så man slipper det böket.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

gillar den här bättre http://www.dustin.se/product/5010641956/dell-e-port-ii-replik...
och då går strömmen in i dockan också så man slipper det böket.

Såklart, men finnes ju nästan bara till företagsmodeller.

hatar när folk på kontoret ska köpa in ultrabooks osv, docka ftw!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Cool grej!

Skrivet av jonbe843:

Dell, belink och Targus har redan liknande produkter.
http://www.dustin.se/search/dell%20super%20dock

Finns mer info att läsa på tex http://www.displaylink.com

Den största problemet med denna typ av dockor är docka att jag fortfarande måste ansluta ström till min laptop, men att bara plugga in två kablar(ström + usb3) är rätt ok lösning om man jämför med innan. Dock är det inte lika smidigt som de klassiska laptop dockor som funnits i många år.

Skrivet av PierreB:

gillar den här bättre http://www.dustin.se/product/5010641956/dell-e-port-ii-replik...
och då går strömmen in i dockan också så man slipper det böket.

De som ni länkar fungerar ju endast till Dells bärbara, enligt beskrivningen åtminstone. De skrev inget om det i artikeln men om det enda som krävs är usb3.0 och win8.1 så lär Asus grej funka till de absolut flesta nya laptops/ultrabooks som släpps.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

En fördel med en USB3-docka jämfört med många "klassiska" dockor är att de fungerar med de flesta datorer som har en USB3-port och inte låser in en att använda samma märke av dator när man uppgraderar.

Jag kör med en Targus USB3-docka på jobbet och det funkar rätt bra. Använder en extra skärm (1080p via HDMI) + trådat gigabitnätverk + hörlurar + tangentbord & mus via dockan. Då jag använder en Surface Pro 2 blir det tre kontakter att koppla in - power + USB3 + miniDP (för 1440p-skärm) - vilket inte känns allt för bökigt.

Dock ser jag fram emot dockport och hoppas vi inte behöver vänta så länge innan det dyker upp bra stöd för denna standard i framförallt bärbara produkter.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag rår inte för det, jag kan inte hjälpa det, men jag hatar verkligen dockningsstationer.

Får gåshud bara jag tänker/läser/skriver ordet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

"... två externa skärmar via HDMI eller VGA för upp till 2 048 x 1 152 pixlar" - Utifall att man har externa skärmar med 1024x576 i upplösning? Va? Eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

En fördel med en USB3-docka jämfört med många "klassiska" dockor är att de fungerar med de flesta datorer som har en USB3-port och inte låser in en att använda samma märke av dator när man uppgraderar.

Jag kör med en Targus USB3-docka på jobbet och det funkar rätt bra. Använder en extra skärm (1080p via HDMI) + trådat gigabitnätverk + hörlurar + tangentbord & mus via dockan. Då jag använder en Surface Pro 2 blir det tre kontakter att koppla in - power + USB3 + miniDP (för 1440p-skärm) - vilket inte känns allt för bökigt.

Dock ser jag fram emot dockport och hoppas vi inte behöver vänta så länge innan det dyker upp bra stöd för denna standard i framförallt bärbara produkter.

Kör du skärmen via dockan eller dp? Jag undrar nämligen hur uppdateringen blir av skärmen, de flesta USBskärmar klarar väl nästan inte ens film..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Men snälla dax att skrota analoga vga da omvandlare till ad omvandlare helt absurt (digital - analog -> analog - digital) snacka om signal förstöring... bättre med dp eller hdmi ju

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

The ASUS USB 3.0 HZ-2 Docking Station has all the connectivity and expandability features required to turn any notebook into a complete desktop workstation.

Det vet jag inte om jag kan hålla med om. 2560x1440 (ca 5,3 Gbit/s) borde nästan vara minimikravet för "a complete desktop workstation". Jag gillar idén med produkten, men att begränsa sig till 1920x1200 eller lägre när QHD finns och UHD står för dörren känns inte så lockande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Kör du skärmen via dockan eller dp? Jag undrar nämligen hur uppdateringen blir av skärmen, de flesta USBskärmar klarar väl nästan inte ens film..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör så här
SP2 -- miniDp --> 1440p skärm
SP2 -- USB3 --> docka -- HDMI --> 1080p skärm
SP2 inbyggda 1080p skärm

Totalt 3 skärmar varav en via dockan. Skärm via dockan drivs av DisplayLink-driver som vid fullskärm youtube i 30 fps drar upp till ca 15% CPU. Det kostar alltså en aning CPU att uppdatera skärmar via USB, men jag använder sällan skärmen som kopplas in via USB på det viset.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag kör så här
SP2 -- miniDp --> 1440p skärm
SP2 -- USB3 --> docka -- HDMI --> 1080p skärm
SP2 inbyggda 1080p skärm

Totalt 3 skärmar varav en via dockan. Skärm via dockan drivs av DisplayLink-driver som vid fullskärm youtube i 30 fps drar upp till ca 15% CPU. Det kostar alltså en aning CPU att uppdatera skärmar via USB, men jag använder sällan skärmen som kopplas in via USB på det viset.

Tack för svaret!
Då var det som jag trodde, funktionellt till desktop men inte mer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Det här skulle vara något för mitt företag att titta på. Vi köper in kassa HP elitebooks för hutlösa summor och kör med deras dyra docka, som bara funkar bra 8 av 10 gånger. Jag skulle så mycket hellre ha en ultrabook med denna eller liknande docka. Dubbelt så bra hårdvara till betydligt lägre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag med Lenovos ThinkPad USB 3.0 Dock på mina skrivbord. Använder den bara med min jobbdator som är en ThinkPad, men rent praktiskt så fungerar den med vilken bärbar som helst som har en USB3-port. Tycker ASUS lösning ser lite klumpigare ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Någon som vet om Dts, Dolby digital och deras motsvarande HD-format funkar att skicka genom Hdmi-porten på denna typen av dockningsstationer?