Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
1. Lyckades inte hitta rena ljud drivrutiner till min Nuc, testade att peta in gfx bundlen ytterligare någon gång dock utan resultat.
2. Tyvärr ändrade det inget för mig att välja 2.0 ljud, genomströmning och sådant var redan konfigurerat.

Bestämde mig för att släppa detta innan sambon tröttnat helt på att jag svurit framför TV'n 24/7.
Slängde in senaste OpenELEC, fixade inställningarna och vipps så fungerar ljudet som det skall.

Testa lite med RF fjärren, dock utan resultat... MEN lyckade få min Onkyo RC-840M fjärr att fungera med det inbyggda IR-ögat i NUC'en.
Använde koden 32083 (Microsoft) och fick navigering, enter, backspace, play, stop, paus mm!
Lycklig just nu, får fira med en kopp kaffe.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Tack för tipsen!
1. Lyckades inte hitta rena ljud drivrutiner till min Nuc, testade att peta in gfx bundlen ytterligare någon gång dock utan resultat.
2. Tyvärr ändrade det inget för mig att välja 2.0 ljud, genomströmning och sådant var redan konfigurerat.

Bestämde mig för att släppa detta innan sambon tröttnat helt på att jag svurit framför TV'n 24/7.
Slängde in senaste OpenELEC, fixade inställningarna och vipps så fungerar ljudet som det skall.

Testa lite med RF fjärren, dock utan resultat... MEN lyckade få min Onkyo RC-840M fjärr att fungera med det inbyggda IR-ögat i NUC'en.
Använde koden 32083 (Microsoft) och fick navigering, enter, backspace, play, stop, paus mm!
Lycklig just nu, får fira med en kopp kaffe.

Packa upp grafikdrivrutinerna och du hittar en "DisplayAudio" mapp
Det brukar lösa samma problem för mig, märkligt att det inte fungerar via den vanliga installationen.
Strular dom senaste så går det även att använda äldre versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fan vad nice! Det hade jag missat. Blir att installera ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Hej!

Jag har bläddrat igenom tråden och verkar som att de flesta använder xmbc för visning av just lagrade filmer. Hur är det om man mest vill streama tex. svtplay, tv4play, netflix och liknande? Samt är det en bra distro om man vill lägga in bilder och visa?

Är det xmbc som är grejen eller borde jag satsa på något annat om det är just dessa saker jag prioriterar?

Tack så mycket!
Jonas

Permalänk
Skrivet av Jonastjenix:

[Streaming][Bildvisning]

Är det xmbc som är grejen eller borde jag satsa på något annat om det är just dessa saker jag prioriterar?

Streamingmöjligheter finns det gott om, ju mer DRM och sluten källkod de (typ Netflix, Spotify etc) omges av desto knepigare blir det dock, jmf speciella XBMC-versioner och/eller genvägar till externa spelare/program snarare än add-ons länkade på hemskärmarna.

Att visa bilder antingen lokalt lagrade eller från olika molntjänster (Facebook, Dropbox, Picasa etc) verkar funka skapligt smidigt, dålig koll på alternativen dock.

Problemet att ordentligt integrera flertalet betaltjänster på det sätt XBMC gör med filmer och tv-serier är dock inte unikt för XBMC, vanligaste lösningen är väl olika appar som på spelkonsoler alternativt ännu mer modifieringsbara lösningar man till stor del får knåpa ihop själv, åtminstone om man vill köra HTPC-varianten.

Reserverar mig för att det var ett tag sen jag kikade på det här så det kan ju ha ändrats sen dess. Vore intressant att höra hur det ser ut nu.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonastjenix:

Hej!

Jag har bläddrat igenom tråden och verkar som att de flesta använder xmbc för visning av just lagrade filmer. Hur är det om man mest vill streama tex. svtplay, tv4play, netflix och liknande? Samt är det en bra distro om man vill lägga in bilder och visa?

Är det xmbc som är grejen eller borde jag satsa på något annat om det är just dessa saker jag prioriterar?

Tack så mycket!
Jonas

Det enklaste för sådan streaming är nog en Chromecast och en Androidenhet.

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Det enklaste för sådan streaming är nog en Chromecast och en Androidenhet.

Okej! Tack för tipset, får kolla det!
//Jonas

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Typiskt att Swefilmer, Sweflix.net och Dreamfilm kan ha plugin för XBMC men inte tex avgiftsbelagda alternativ som Viaplay och Netflix. Borde inte avgiftsbelagda alternativ ligga i framkant?

Synology Diskstation och synk med XBMC

Vet inte vad Synology gör med sina uppdateringar? Mina två TV-kort fungerar inte alls längre och databas-synk mellan mina datorer med XBMC har helt ballat ut de senaste månaderna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Typiskt att Swefilmer, Sweflix.net och Dreamfilm kan ha plugin för XBMC men inte tex avgiftsbelagda alternativ som Viaplay och Netflix. Borde inte avgiftsbelagda alternativ ligga i framkant?

Synology Diskstation och synk med XBMC

Vet inte vad Synology gör med sina uppdateringar? Mina två TV-kort fungerar inte alls längre och databas-synk mellan mina datorer med XBMC har helt ballat ut de senaste månaderna.

Dom har i stället lagt fokus på mobil/smart tv.

Försökt i alla fall få Netflix visa intresse för XBMC.

Finns en inofficiell Netflix app till XBMC http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=178693

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dom har i stället lagt fokus på mobil/smart tv.

Försökt i alla fall få Netflix visa intresse för XBMC.

Finns en inofficiell Netflix app till XBMC http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=178693

Citat:

Video playback is done via a WebBrowser because of Silverlight DRM

Betyder att det inte är något stöd för 5.1 ljud som i Windows 8 appen. Ja, mobil och smart TV är nog grejen och vi som är lite intresserade av annat struntas det i.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Betyder att det inte är något stöd för 5.1 ljud som i Windows 8 appen. Ja, mobil och smart TV är nog grejen och vi som är lite intresserade av annat struntas det i.

Precis, har ingen smart-tv så kör genom webbläsaren. Är inte så kul. Får ju jaga oftast filmer på annat håll för avsaknaden på 5,1 ljud t.ex. Så deras app ar stöd för det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har försökt få ordning på XMBC ikväll och har nu försökt i några timmar. Är det omöjligt att få material att flyta på utan problem med SMB anslutning? Blir samma problem med VLC. Efter ca 1minut så börjar den buffra. Vill att den skall buffra allt material från början alternativt att den skall buffra medans. Har valt 0 i advanced. Fungerar klanderfritt på material som streamas online men inte från min andra dators hårddisk lokalt. Oerhört tacksam för tips. Fungerar bra att streama trådlöst till min tv, men inte min bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markan_:

Har försökt få ordning på XMBC ikväll och har nu försökt i några timmar. Är det omöjligt att få material att flyta på utan problem med SMB anslutning? Blir samma problem med VLC. Efter ca 1minut så börjar den buffra. Vill att den skall buffra allt material från början alternativt att den skall buffra medans. Har valt 0 i advanced. Fungerar klanderfritt på material som streamas online men inte från min andra dators hårddisk lokalt. Oerhört tacksam för tips. Fungerar bra att streama trådlöst till min tv, men inte min bärbara dator.

Om du har samma problem med vlc så är inte problemet xbmc iaf utan då låter det som att du har klent nätverk.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, har ingen smart-tv så kör genom webbläsaren. Är inte så kul. Får ju jaga oftast filmer på annat håll för avsaknaden på 5,1 ljud t.ex. Så deras app ar stöd för det?

Enda sättet att få 5.1 ljud från datorn med en streamingtjänst heter "Neflix app för Windows 8". Inte ens Viaplays ViaplayBox stödjer 5.1 vilket för mig är helt obegripligt. Netflix har mest gammalt material i sitt utbud men tekniken kan de.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Enda sättet att få 5.1 ljud från datorn med en streamingtjänst heter "Neflix app för Windows 8". Inte ens Viaplays ViaplayBox stödjer 5.1 vilket för mig är helt obegripligt. Netflix har mest gammalt material i sitt utbud men tekniken kan de.

Jo, om man kör t.ex linux försvinner allt bra med netflix typ Jo, dom har gammalt och mycket B-filmer. Men serier har dom en del av högre kvalité dock satsar dom rätt lite på att få dom kompletta. Har inte fastnat för någon av netflix egna serier.

Får hoppas dom visar lite mer teknik intresse, än för ett os få använder frivilligt:) t.ex win7 och linux hur tänkte dom få dom att få riktig 10080P och bra ljudkvalité?

Bara någon enstaka serie som får mig att ens betala och någon enstaka film (funderat på att lämna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite guidning kring det här med 3D... TVn jag har är en Panasonic ST60Y och nå glasögon som man måste slå på.
Igår tänkte jag testa 3D på TVn för första gången, så slog på Transformers 3D i XBMC och bilden blev delad i 2 delar(?), har en känsla av att det inte är rätt typ av 3D för min TV? Testade i alla fall att trycka 3D på fjärren och slå på glasögonen men det var fortsatt delad bild.
Tröck sedan på 3D knappen i XBMC för att ändra "mode" och får då upp denna menyn:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/706/t03p.png
Men jag har inte "interlaced" och "hardware based" att välja på, så provade att ta "monoscopic - 2D" då försvann den delade bilden men gissar att detta bara är vanlig 2D eftersom jag inte tyckte att jag fick någon 3D effekt.
Så vad gör jag för fel? Är det filmen det är fel på? Hårdvaran i datorn? Någon inställning i XBMC?
Vad är det för 3D jag ska ha? Gissar att det är "interlaced" eller "hardware based" eftersom jag inte har dem att välja på och inget av dem alternativen jag har funkar.

Kan någon förklara lite
Skulle uppskattas.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag skulle behöva lite guidning kring det här med 3D... TVn jag har är en Panasonic ST60Y och nå glasögon som man måste slå på.
Igår tänkte jag testa 3D på TVn för första gången, så slog på Transformers 3D i XBMC och bilden blev delad i 2 delar(?), har en känsla av att det inte är rätt typ av 3D för min TV? Testade i alla fall att trycka 3D på fjärren och slå på glasögonen men det var fortsatt delad bild.
Tröck sedan på 3D knappen i XBMC för att ändra "mode" och får då upp denna menyn:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/706/t03p.png
Men jag har inte "interlaced" och "hardware based" att välja på, så provade att ta "monoscopic - 2D" då försvann den delade bilden men gissar att detta bara är vanlig 2D eftersom jag inte tyckte att jag fick någon 3D effekt.
Så vad gör jag för fel? Är det filmen det är fel på? Hårdvaran i datorn? Någon inställning i XBMC?
Vad är det för 3D jag ska ha? Gissar att det är "interlaced" eller "hardware based" eftersom jag inte har dem att välja på och inget av dem alternativen jag har funkar.

Kan någon förklara lite
Skulle uppskattas.

Det är precis sådan 3d du ska ha, men du måste göra ngn inställning på tven för att den ska veta att det är 3d och hantera signalen rätt. Min kompis hade detta problemet med sin samsung tv, men det löste sig.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det är precis sådan 3d du ska ha, men du måste göra ngn inställning på tven för att den ska veta att det är 3d och hantera signalen rätt. Min kompis hade detta problemet med sin samsung tv, men det löste sig.

Alltså att skärmen ska vara "delad"? Vad kan det vara för inställning då? Så vitt jag förstår det ska man bara trycka på 3D på fjärren å slå på glasögonen så ska det funka, vilket det inte gör. Visst att blir blurry utan glasögon men ser fortfarande delad skärm med glasögon...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Alltså att skärmen ska vara "delad"? Vad kan det vara för inställning då? Så vitt jag förstår det ska man bara trycka på 3D på fjärren å slå på glasögonen så ska det funka, vilket det inte gör. Visst att blir blurry utan glasögon men ser fortfarande delad skärm med glasögon...

Som jag har förstått det så funkar aktiv 3d genom att varje öga får varsin bild. Alltså sådan 3d som du har på filmen. Men kan kanske vara att inställningarna måste matcha både xbmc eller något..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hej.

Byggde HTPC för ett par månader sedan och har äntligen löst framedrop problemet med XBMC och det var så enkelt som att sätta grafikkortet på 24p/hz. Dock lite störande när man surfar och/eller ska kolla på Netflix via appen (Windows 8.1) då den har varierande FPS på sina videofiler.

Min fråga är om det möjligen finns något program eller addon/enkelt script som automatiskt kan ändra HZ på grafikkortet när man går in i XBMC och när man sedan lämnar XBMC? Kanske till och med ett sätt att göra en egen .bat fil eller liknande som ändrar på hz utan att behöva hoppa in i programmet och manuellt ändra varje gång?

EDIT: Moderkortet är Q1900B-ITX om det skulle ha betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Hej.

Byggde HTPC för ett par månader sedan och har äntligen löst framedrop problemet med XBMC och det var så enkelt som att sätta grafikkortet på 24p/hz. Dock lite störande när man surfar och/eller ska kolla på Netflix via appen (Windows 8.1) då den har varierande FPS på sina videofiler.

Min fråga är om det möjligen finns något program eller addon/enkelt script som automatiskt kan ändra HZ på grafikkortet när man går in i XBMC och när man sedan lämnar XBMC? Kanske till och med ett sätt att göra en egen .bat fil eller liknande som ändrar på hz utan att behöva hoppa in i programmet och manuellt ändra varje gång?

EDIT: Moderkortet är Q1900B-ITX om det skulle ha betydelse.

XBMC kör ju i 60 hz ute i menyer.
Och ändrar (om man ställt in det korrekt) frekvensen efter vad filerna har.
Vad mer kan man begära ?

Permalänk
Medlem

EDIT

Permalänk
Medlem

Köpte för ett tag sedan en fjärrkontroll för att styra min andra htpc (en Packard Bell laptop), valet föll på denna: http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc
Efter att ha installerat drivrutiner etc fick jag igång fjärren, men kan inte få den till att starta datorn från avstängt läge.
Är det möjligt? Är det något jag måste aktivera i BIOS på datorn?

Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är helt efterbliven, men jag får inte upp någon serier som jag har på min NAS i XBMC 13,2?

Jag ser att den scannar alla serier, men hittar ingen i "Filmer" eller "Video".

Om jag ska få fram dom måste jag manuellt gå och leta upp den..

Hur ska jag göra?

Även vad ska jag göra för att få Airplay att funka ?

När jag aktiverar det så står det att jag inte har Apple bonjour.
Hittar inte det i Tillägg, ska ja installera det separat utanför XBMC?

Första gången jag använder XBMC som ni kanske märker

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusen:

Vet inte om jag är helt efterbliven, men jag får inte upp någon serier som jag har på min NAS i XBMC 13,2?

Jag ser att den scannar alla serier, men hittar ingen i "Filmer" eller "Video".

Om jag ska få fram dom måste jag manuellt gå och leta upp den..

Hur ska jag göra?

Även vad ska jag göra för att få Airplay att funka ?

När jag aktiverar det så står det att jag inte har Apple bonjour.
Hittar inte det i Tillägg, ska ja installera det separat utanför XBMC?

Första gången jag använder XBMC som ni kanske märker

Efter senaste releaserna så har jag varit tvungen att sätta tillbaka scraper inställningarna då dom av någon anledning tappats bort.
Kanske du har samma sak ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Efter senaste releaserna så har jag varit tvungen att sätta tillbaka scraper inställningarna då dom av någon anledning tappats bort.
Kanske du har samma sak ?

Som sagt, har aldrig använt XBMC förut.
Jag har ingen aning vad scraper inställningarna är ens

Löste det med Airplay, man va tvungen att installera Itunes.

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusen:

Som sagt, har aldrig använt XBMC förut.
Jag har ingen aning vad scraper inställningarna är ens

Löste det med Airplay, man va tvungen att installera Itunes.

Det här:

Min tappade bort "This directory contains" inställningen.
Utan den så kör ju scrapern (som du ser på högersidan) som vanligt, men har ingenstans att lägga in vad den hittar

Permalänk
Medlem

Ok har hittat den.
Men problemet är att jag har alla filmer och serier "blandade" så ingen mapp i NASen är bara serier.

Kan man ställa in som "Filmer" har, dvs man trycker på "Videor" och man kommer direkt till en fan art meny ?

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusen:

Ok har hittat den.
Men problemet är att jag har alla filmer och serier "blandade" så ingen mapp i NASen är bara serier.

Kan man ställa in som "Filmer" har, dvs man trycker på "Videor" och man kommer direkt till en fan art meny ?

Alltså om du verkligen vill använda XBMC som ett mediacenter så -måste- du ha ordning på ditt mediabibliotek
Serier och filmer måste ligga i separata undermappar.
Dom måste även ha en namngivning som XBMC (eller scrapern snarare) kan förstå.
Såhär ungefär:

Årtal på filmer och serier är oftast inte nödvändigt men hjälper till.
Skapar du ordning och reda en gång för alla så kommer din XBMC upplevelse att bli bra