Permalänk
Medlem

USB kaffekokare??

Man ser ju USB fläktar och en massa annat kul och onödigt som man kan koppla till USB porten.
Men borde inte en USB kaffekokare vara det optimala på ett LAN??
Problemet är ju strömmer, 5v
Hur många Ampere får man ut ut USB porten?

Kan det va möjligt att modda en vanlig kaffekokare till en USB kaffekokare?

Vad tror ni?
Några andra smarta ideer?

Ps..Har sett att det finns kaffekokare som man kopplar till ciggutaget i en bil och dom ligger väl på 12V? Då borde kan kanske sätta in ett ciggutag i datorn och köra kokaren på den

Permalänk
Medlem

den drar för mycket..
i en bil så finns ju ett bilbatteri som ligger på 60amp +

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

mm du bör max belasta usbn me o,5A annars kan du bränna upp moderkortet

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

tänke också det

Får nog ta o modda in ett bilbatteri med laddare
Fast då lär ju lådan bli tung

Permalänk
Medlem

Men koppla in 12volt+cigguttag till nätagregatet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Evil Bug
Men koppla in 12volt+cigguttag till nätagregatet?

ingen höjdare... iallafall om du vill att resten av datorn ska få ström

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, dom här banorna har jag också varit inne och tänkt i förr.

Men, det borde ju vara fullt möjligt att ta 220v via kontakten från datorns nätagg till bildskärmen om man fixar nån slags förgrening där.
Sen har man en USB-kontrollkrets som styr ett relä för att sätta på/stänga av bryggaren, kolla vilken tempratur kaffet har, hur mycket det finns kvar osv.
Totalt meningslöst, men förbannat fränt.
För, ärligt talat, vem har inte drömt om att kunna ge kommandot "koka kaffe" från datorn?

Permalänk
Medlem

En kaffekokare drar typ 700-1100W... Så lycka till att hitta ett nätagg som klarar det

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

vänta nåt år så har ni säkert så starka nätagg..

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

haha, på usb är ju liiiite jobbit, men att checka vad bil versionerna drar kan ju kanske vara en idé... (har då aldrig checkat så)

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Finns juh 12V bryggare som ligger på 150watt. visst det tar lång tid innan kaffet blir klart. men ni får det iaf vid datorn

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

150w är ändå väldigt mycket för ett nätagg... då den bara belastas på 12v gör ju det inte bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att löda på kablar på nätsladden i agget?
Då får du din 1kw-kokare utan att belasta ditt nätagg det minsta.
Sen kopplar du bara på en brytare

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd

Man kunde ju ta 230V direkt från agget eller sladden sen styra hela rasket med ett impulsrelä....

och kanske om man skulle vilja slita med att koppla in massa godis på parrarell porten för att få temp, mäng med mera så kan man ju göra det..

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

eller göra det lätt för sig,, bara stick in stickkontakten i grendosan

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
den drar för mycket..
i en bil så finns ju ett bilbatteri som ligger på 60amp +

amperetimmar?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta med en vanlig kaffekokare och koppla in den i ett ledigt vägguttag?

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Avstängd

bmb: jag håller med dig varför ska man riskera sin dator för en kopp?

Permalänk
Medlem

Haha! då måste jag bara berätta vad vårat crew lyckades med på Remedy förra sommaren!

Vi kommer dit, 18 pers, SM@GZ.
Innan Remedy Crew säger att man MAX får koppla 6 datorer / uttag (med grenuttag och förlängningsladdar) så har vi kopplat 13 stycken på ett! =/ Men det funkade vackert, tills en utav våra kaffesugna SM@GZ-medlemmar stoppar i en kaffekokare, och skapar ett "litet" strömavbrott, så att ett 30-tal datorer lägger av och folk blir tysta för 45 sekunder innan vi började skrika och hoppa på den personen som orsakade det!

But it was fuuuun!

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk

inte behöver du en lös kaffekokare, bygg en behållare på din cpu och överklocka till max. då får du kokande vatten..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tänkte desamma, cpu:erna går ju på kaffevärme, utnyttja det till nåt vettigt (?).

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

boo & blissing: inga problem, har en dator med 1500Watt nätagg...

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
En kaffekokare drar typ 700-1100W... Så lycka till att hitta ett nätagg som klarar det

Dubbla server nätagg går... ca 750w stycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo

jag tror att han inte menar att koppla en *vanlig* kaffekokare i usb. Kanske en liten. Vi har en kaffekokare som är 15 cm hög.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blissing
vänta nåt år så har ni säkert så starka nätagg..

Eller så skiter man i idén att allt ska vara kopplat till datorn hela tiden och köper en vanligt kokare som man ställer brevid datorn. Och istället för att klicka på musken så trycker du på knappen på bryggaren.

Permalänk

kommer ni ihåg han som stekte ägg på sin cpu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där är ingen fråga.

Annars kan man ju bara modda en bryggare och sedan montera in i chassit, ála burken som fanns på pimprig.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk

eller så kopplar man in en sladd i datorn och gör 3 uttag i en ledig 5.25" plats för jag tror inte datorns kretsar och sånt gillar att få vatten ånga

/// ICE

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER