Permalänk
Medlem

Router till 40kvm!

Hejsan! Det är så att jag behöver en router till min lägenhet. Det är en del trådlösa nätverk runt om kring, lär behöva konfiguera kanal manuellt(gör inget för mig ändå). Det bör gärna köra ac wifi och ha LAN portar som stödjer 250/100Mbit. Eftersom jag är helt grön på routermarknaden, vänder jag mig till proffsen :). Något som hade varit trevligt är om den kan köra 2st nätverk, håller på lite med WiFi-pen, det skulle vara trevligt(är inte nödvändigt).

Tack på förhand för hjälp ännu en gång!

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Alla 802.11 ac routrar har 5GHz vilket är det som behövs om du har många grannar och jag har inte sett nån som inte har Gbit portar men det kanske finns nån besynnerlig modell nånstans, alla klarar att routa 250 Mbit också.
Vad menar du med flera nät, är det gästnätverk eller multipla ssid till wifi ?
Wifi pen ? http://store.apple.com/us/product/HA784ZM/A/livescribe-4gb-sk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla 802.11 ac routrar har 5GHz vilket är det som behövs om du har många grannar och jag har inte sett nån som inte har Gbit portar men det kanske finns nån besynnerlig modell nånstans, alla klarar att routa 250 Mbit också.
Vad menar du med flera nät, är det gästnätverk eller multipla ssid till wifi ?
Wifi pen ? http://store.apple.com/us/product/HA784ZM/A/livescribe-4gb-sk...

Alltså ungefär som ett gästnätverk ja. Nja WiFi-pen kanske var en dum förkortning. WiFi-Pentestning menar jag :). Fast det finns väll vissa routrar som inte har Gbit portar?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0iZE:

Alltså ungefär som ett gästnätverk ja. Nja WiFi-pen kanske var en dum förkortning. WiFi-Pentestning menar jag :). Fast det finns väll vissa routrar som inte har Gbit portar?

Penetrationstest ? Jo det finns routrar utan Gbit, men du frågade även om 802.11ac och ac och max 100Mbit finns inte kombinerat på nått hos de seriösa tillverkarna, det finns bara på nån "ultrabudget kinesenhet"

Du kanske ska kolla efter nått som kan köra nån DD-WRT/Tomato dialekt om du tänkt labba med nätverk, flera modeller hos Asus stöds, själv har jag en några år gammal Belkin playmax som kör Tomato och jag väntar och hoppas att det verkligen kommer nån WRT till Linksys wrt1900ac.
Man får tillgång till alla inställningar i hårdvaran och många funktioner som tillverkarnas egna mjukvara inte har med DD-WRT/Tomato.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Penetrationstest ? Jo det finns routrar utan Gbit, men du frågade även om 802.11ac och ac och max 100Mbit finns inte kombinerat på nått hos de seriösa tillverkarna, det finns bara på nån "ultrabudget kinesenhet"

Du kanske ska kolla efter nått som kan köra nån DD-WRT/Tomato dialekt om du tänkt labba med nätverk, flera modeller hos Asus stöds, själv har jag en några år gammal Belkin playmax som kör Tomato och jag väntar och hoppas att det verkligen kommer nån WRT till Linksys wrt1900ac.
Man får tillgång till alla inställningar i hårdvaran och många funktioner som tillverkarnas egna mjukvara inte har med DD-WRT/Tomato.

Som Asus AC68U?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Som Asus AC68U?

Ja den fungerar bra med dd-wrt.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Köpte precis en st AC68U. Nu blir det att kika på hur man lägger in DD-WRT eller tomato. Är det någon större skillnad på detta, än orginalfirmware, förutom mer funktionaliteter?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Interfacen ser helt olika ut, jag upplever Tomato som mer rakt på sak, mindre kosmetika, men det är det inte alla som gillar, men inget hindrar dig att prova olika versioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte vill hoppa på DD-WRT eller Tomato direkt kan du kanske prova Merlin. Det baseras på standard ASUS firmware med tilläggsfunktioner från öppna router firmwares som Tomato och DD-WRT. Rätt najs och det går att slänga på med standarduppdateringsfunktionen du har i routern direkt ur lådan precis som vilket standard ASUS firmware dom helst.

http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+