Nybörjarhjälp med Pythonuppgift
Hej!
Det här är min första programmeringskurs någonsin och har fastnat lite. Ska använda objektorientering för att skriva ett nöjesfält med 3 karuseller, längdkrav och haveringschans. Skrev detta och skickade in.
Fick till svar att jag inte har en generell kod och,
"Om man skulle vilja lägga till en attraktion, t ex ett spökhus eller vad det nu kan vara, så hade man varit tvungen att ändra i klassen för att åstadkomma detta. I stället ska du skriva om din kod, så att du har en mer generell klass "Attraction" (eller något motsvarande klassnamn). Med utgångspunkt i denna klass ska det vara enkelt att i huvudprogrammet skapa nya sorters attraktioner.
Skapa därmed en klass Attraction, och tillhörande generella metoder som t ex run (dvs. en metod som kör attraktionen). Till denna klass ska du också ha lämpliga attribut. Till exempel ska man kunna skapa ett objekt i huvudprogrammet sådant att man väljer namnet på attraktionen, längdkrav etc."
Förstår inte vad han menar och vad det skulle vara för skillnad på hans 'Attraction' och min 'Park'
aja hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig lite å traven Mvh
kod:
import random
class Park:
def __init__(self, namn, längd):
self.namn = namn
self.längd = längd
def tekopp(self):
slump = random.randint(0,10)
if slump < 4:
print('zzzzprak tekopparna fick kortslutning, vänlig återkom senare\n')
else:
print('Du är lång nog för att åka tekopparna, ha så kul!\n zzzz\n zzzzzzzzzzz\n zzz\n Åkturen är slut!\n')
def berg(self):
if längd >= 170:
if slump < 4:
print('Förra åket spårade ur, reparation pågår! Återkom senare.\n')
else:
print('Du är lång nog för att åka Berg- och dalbanan, håll i dig!\n WOOOOOOOOOOOOOO\n WOOOOOHOOOOOO\n WOOOOOO\n Åkturen är slut!\n')
else:
print('Du är tyvärr för kort för att åka Berg- och dalbanan, vänligen återkom om några år.\n')
def colorado(self):
if längd >= 155:
if slump < 4:
print('Du ramlade i vattet! Gå och torka dig.\n')
else:
print('Du är lång nog för att åka colorado, akta vattenkorvarna!\n SWOCHHHHHHHHHH\n SWICHHHHHHHHHHHH\n SWAAAACHHHHHHH\n Åket är slut!\n')
else:
print('Du är för kort för att åka Colorado! Drunka vill ingen göra :(\n')
#visar info on alla karuseller
def info(self):
print("""Idag kan vi erbjuda tre olika karuseller:
Tekopparna: Perfekt för barnfamiljer! Magpirrfaktor: 1, min längd: 0
Berg- och dalbana: Som gjort för den äventytslystne! Magpirrfaktor: 8, min längd: 170
Colorado: Inget för den som vill hålla sig torr! Magpirrfaktor: 5, min längd: 155\n""")
#----------Huvudprogramm------------###---------##
namn = input('Hej och välkommen till nöjesfältet!\n Vad heter du?: ')
längd = int(input( 'Nå ' + str(namn) + ' hur lång är du i cm?: '))
namn1 = Park(namn, längd)
namn1.info()
val = int(input('Vad vill du åka?\n 1: Tekopparna, 2: Berg- och dalbana, 3: Colorado\n'))
parklista = [Park('kopp', längd), Park('berg', längd), Park('colorado', längd)]
while val in range(1,4):
if val == 1:
parklista[val-1].tekopp()
elif val == 2:
parklista[val-1].berg()
else:
parklista[val-1].colorado()
val = int(input('Vad vill du åka?\n 1: Tekopparna, 2: Berg- och dalbana, 3: Colorado\n'))
print('Hejdå ' + str(namn) + '! Kul att du kom.')