Permalänk
Medlem

Gymnasie projektarbete

Hej alla sweclockare, har läst mycket trådar här igenom åren men har aldrig deltagit i någon så nu vare dags.
Så undrar nu om någon av er har någon sjyst ide kring spel / appar som är relativt lätta att göra som arbete. Skulle uppskatta alla möjliga idéer och tankar även utanför programmering som skulle var möjligt att göra

Mvh Zerfel

Permalänk
Medlem

Snake kan jag tänka mig vara roligt & enkelt. Då såklart med någonting som gör just erat snake speciellt, och inte bara en copy-paste.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Snake kan jag tänka mig vara roligt & enkelt. Då såklart med någonting som gör just erat snake speciellt, och inte bara en copy-paste.

Multiplayer with powerups.

Permalänk
Avstängd

Eftersom tråden är skolrelaterad så passar jag på att påpeka att det inte ska vara nåt mellanslag i "gymnasieprojektarbete". Sluta särskriv!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Space Invaders är ett enkelt spel att göra, det är också enkelt att bygga vidare på det.
Annars nått vanligt top-down shooter.

Permalänk
Medlem

Tetris kan vara lite klurigt. Även en Sudoku-lösare kan vara pyssligt att få snabb då brute force inte är pålitligt ur ett tidsperspektiv. Pacman med de olika algoritmerna på spökena är också ett alternativ.

Multiplayer-spel över lag måste man tänka på mer saker än själva spelet i sig. Bl.a. hur data ska överföras, om en server ska behövs eller inte, hur latency hanteras, etc.

Det är lätt att ta sig vatten över huvudet, och oftast tar allt mycket längre tid än man tänkt sig. Jag skulle fokuserat på ett mindre projekt och göra det väl (få en stabil version utan allt för mycket buggar).

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Z3rf3l:

Hej alla sweclockare, har läst mycket trådar här igenom åren men har aldrig deltagit i någon så nu vare dags.
Så undrar nu om någon av er har någon sjyst ide kring spel / appar som är relativt lätta att göra som arbete. Skulle uppskatta alla möjliga idéer och tankar även utanför programmering som skulle var möjligt att göra

Mvh Zerfel

Hur avancerat vill du att det ska vara? Val av språk? Är du själv och gör det? Vad vill du ha ut av att göra spelet?

Finns massor med parametrar som styr vad för förslag jag kan tänkas ge, men enkla små tips iaf:

  • Sätt upp otroligt små mål. Speciellt i början, annars tappar man snabbt fokus (och ev. motivationen) om man inte känner av att man kommer framåt.

  • Lägg fokus på rätt saker. Sitt tex inte och plocka fram superavancerade 3d modeller som är superhögupplösta om det enda som "fungerar" i spelet är att röra gubben i en platt miljö.

  • Bortprioritera inte saker och små detaljer i spel som tex ljud. Dessa kan verkligen vara avgörande för känslan för ett spel (hade en länk till en sjukt bra video om detta förut.. ska se om jag hittar den igen).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hur avancerat vill du att det ska vara? Val av språk? Är du själv och gör det? Vad vill du ha ut av att göra spelet?

Finns massor med parametrar som styr vad för förslag jag kan tänkas ge, men enkla små tips iaf:

  • Sätt upp otroligt små mål. Speciellt i början, annars tappar man snabbt fokus (och ev. motivationen) om man inte känner av att man kommer framåt.

  • Lägg fokus på rätt saker. Sitt tex inte och plocka fram superavancerade 3d modeller som är superhögupplösta om det enda som "fungerar" i spelet är att röra gubben i en platt miljö.

  • Bortprioritera inte saker och små detaljer i spel som tex ljud. Dessa kan verkligen vara avgörande för känslan för ett spel (hade en länk till en sjukt bra video om detta förut.. ska se om jag hittar den igen).

Det ska vara relativt basic då vi inte är några snille kring programmering, däremot så är vi 5 personer så måste fortfarande vara ett rätt stort projekt då läraren förväntar sig lite av oss. Språket som vi håller på och lära oss är c#, js, php framför allt. Men för tillfället går det mera mot Android hållet i projektet, dock har vi ingen aning om vilken svårighetsgrad det innebär. Som sagt målet med hela grejen är att få ut någon form av produkt som någon annan än oss förhoppningsvis kan ha nytta/roligt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3rf3l:

Det ska vara relativt basic då vi inte är några snille kring programmering, däremot så är vi 5 personer så måste fortfarande vara ett rätt stort projekt då läraren förväntar sig lite av oss. Språket som vi håller på och lära oss är c#, js, php framför allt. Men för tillfället går det mera mot Android hållet i projektet, dock har vi ingen aning om vilken svårighetsgrad det innebär. Som sagt målet med hela grejen är att få ut någon form av produkt som någon annan än oss förhoppningsvis kan ha nytta/roligt av.

Det är för höga mål.. Du säger själv att ni inte är några snillen. Ta då den informationen och dra ner era mål till att först lära er programmera

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3rf3l:

Det ska vara relativt basic då vi inte är några snille kring programmering, däremot så är vi 5 personer så måste fortfarande vara ett rätt stort projekt då läraren förväntar sig lite av oss. Språket som vi håller på och lära oss är c#, js, php framför allt. Men för tillfället går det mera mot Android hållet i projektet, dock har vi ingen aning om vilken svårighetsgrad det innebär. Som sagt målet med hela grejen är att få ut någon form av produkt som någon annan än oss förhoppningsvis kan ha nytta/roligt av.

Tror det imponerar en random lärare mycket mer att få ut ett spel på Android market(?), även om själva spelet inte är så imponerande, än ett intetsägande spel på PC som är mer tekniskt imponerande.
Ett snake för Android kanske?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Tycker att Snake för Android låter som en bra idé. Kanske göra ormen med något sorts Droid-utseende och det som ormen ska äta relateras till Android? Sen antar jag att det är gymnasiearbete ni har som man ersatte gymnasieprojekt med förra året. Då blir kodningen mer av en metod för att svara på de frågeställningar ni har, sen kommer ni kunna använda rubriker där ni till exempel finns det annat på marknaden och vad skiljer från er version? Ni behöver nog bestämma er rätt snart om ni ska köra Android och börja läsa på språk & program. Behöver ni någon vägledning så tveka inte att skicka mig ett PM

Lycka till!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Att göra spel till android är inte svårt allt, använd er utav LibGDX, ruskigt lätt att göra spel i det, o du kan släppa till PC, iOS, Android, HTML5 samtidigt.