Permalänk

AMD Phenom II X4 945

Hej! Jag har vart borta från både spelande och datorer i allmänhet pga jag kände att det var viktigare att vara pappaledig och även ointresse helt enkelt. Så jag har en förhoppningsvis enkel fråga som jag skulle vilja ställa

Jag köpte en dator 2009 med AMD Phenom II X4 945, tittade runt lite på om man skulle köpa en ny burk eller nått, kanske uppgradera den jag har om det ens är värt det. Men just gällande processorn, många jag hittar som inte kostar massa pengar har bara 2 kärnor? och den dära jag köpte 2009 har ju 4?

Är det jag som köpte en extremt bra processor vid 2009 eller är det bara en jättegammal version av 4 kärnor?

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med så är Phenom II en bra arkitektur.

Men du ska inte stirra dig blind på antalet kärnor. Vad som är bra beror helt på vad du använder din dator till. Är det spel som gäller så kan tex en simpel tvåkärning Pentium G3258 leverera mycket mer spelprestanda än alla AMD's nuvarande processorer utom i vissa specifika spel som BF4. Det beror på att de flesta spel är dåliga på att använda flera kärnor. Så ofta är det bra att ha några få snabba kärnor framför flera långsamma. Och då pratar jag IPC och inte GHz. Generellt sett har Intels processorer bättre IPC än AMD's.

Jag tycker inte att du behöver rusa iväg och köpa dig en ny processor. Din Phenom II är lika duglig som de billigare processorerna på marknaden idag. Ska du uppgradera så ska det vara för att du vill göra en större uppgradering till ett vasst grafikkort osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack så mycket för svaret Aha ok, anledningen till att jag kollar runt vad som är bra osv numera är att farcry 4 kommer senare i år och det vill jag gärna kunna spela. Och just grafikkort är nått jag behöver köpa nytt isåfall, för det sitter ett Radeon 4870 1 GB i idag, och jag tror det kräver bättre.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=8147&game=Far%20Cry%204

Hur länge till håller den nuvarande processorn, Är det värt att köpa ett lite bättre grafikkort till denna nuvarande uppsättning processor osv? Och till sist prisvärt grafikkort som klarar farcry 4 med schysst grafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigylarsa:

Tack så mycket för svaret Aha ok, anledningen till att jag kollar runt vad som är bra osv numera är att farcry 4 kommer senare i år och det vill jag gärna kunna spela. Och just grafikkort är nått jag behöver köpa nytt isåfall, för det sitter ett Radeon 4870 1 GB i idag, och jag tror det kräver bättre.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=8147&game=Far%20Cry%204

Hur länge till håller den nuvarande processorn, Är det värt att köpa ett lite bättre grafikkort till denna nuvarande uppsättning processor osv? Och till sist prisvärt grafikkort som klarar farcry 4 med schysst grafik?

Nytt grafikkort bara, hur mycket kan du tänka dig att betala?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

som högst 2000 helst billigare än så, men det kanske blir svårt vad vet jag, däromkring iaf

Kan också tillägga att fläkten på det nuvarande grafikkortet har börjat låta som fasen, så ännu en anledning till att det kan vara dags att byta ut det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prodigylarsa:

som högst 2000 helst billigare än så, men det kanske blir svårt vad vet jag, däromkring iaf

Kan också tillägga att fläkten på det nuvarande grafikkortet har börjat låta som fasen, så ännu en anledning till att det kan vara dags att byta ut det

Skulle vilja tipsa dig om detta.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Tycker att din CPU bör räcka till. Och hur som helst så får du så mycket fps som det går för 2000kr med detta kort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!