AstroA40 mixamp vs inte mixamp

Permalänk
Medlem

AstroA40 mixamp vs inte mixamp

Hej!
Funderar på att köpa Astro A40:
http://www.inet.se/produkt/6606806/astro-a40-pc-white-headset
http://www.inet.se/produkt/6606811/astro-a40-7-1-white-headse...

Har då några frågor!
Jag ska även köpa ett ljudkort för att driva dessa. Vill komma undan så billigt som möjligt.
Jag kommer enbart ha headsetet kopplat till detta ljudkortet då jag har en förstärkare som driver mina högtalare och allt annat.
Skulle kunna koppla headsetet till förstärkaren men problemet är att alla mina mikrofoner brusar pga att mitt ljudkort i moderkortet är kasst.

Därav behöver jag nytt ljudkort också.
Hur som helst, om man köper ett dugligt ljudkort - behöver man verkligen mixamp, eller ska man lägga de pengarna på ljudkort istället?

Eller är mixampen en fördel trots nytt ljudkort - en fördel värd typ 800kronor extra?
I övigt för ni gärna rekommendera andra headset också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Mixampen är väl ett externt-ljudkort i sig så finns det fler utgångar än till headsetet så borde du klara dig med den..

Permalänk
Medlem

Kopplar man headsetet till mixampen och sedan ett USB i datorn?
Om det är någon här som har astro A40 får ni jättegärna förklara detaljerat hur det är kopplat.

Det är ju väldigt viktigt för mig att mitt interna ljudkort användes eftersom isf så kommer ju min mikrofon användas.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kopplar man headsetet till mixampen och sedan ett USB i datorn?
Om det är någon här som har astro A40 får ni jättegärna förklara detaljerat hur det är kopplat.

Det är ju väldigt viktigt för mig att mitt interna ljudkort användes eftersom isf så kommer ju min mikrofon användas.

Ja fu kopplar headsetet(mic+hörlur) i mixampen och den in via usb till datorn. Ditt interna-ljudkort på moderkortet kommer ej behövas.
Det jag va osäker på är om det finns fler utgångar på mixampen så du kan ha högtalare inkopplade samtidigt..

Permalänk
Medlem

Högtalare kör jag genom förstärkare och in genom hdmi.
Jag försökte kolla youtube och de snackade om att man stoppade in USB för ström och sedan en digital kabel? =o

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hmm, har googlat lite och är extremt osäker.
Verkar som de flesta får bättre ljud genom att köra det kopplat direkt till ljudkortet på datorn?

Ska man skippa mixampen o köra på separat ljudkort istället?
Vill gärna beställa idag!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hmm, har googlat lite och är extremt osäker.
Verkar som de flesta får bättre ljud genom att köra det kopplat direkt till ljudkortet på datorn?

Ska man skippa mixampen o köra på separat ljudkort istället?
Vill gärna beställa idag!

Mixampen är mest gjord för om du har konsol, om du har en konsol så köp med mixampen men har du inte så köp utan

Permalänk
Medlem

Mm ok! Så med andra ord köpa ett annat ljudkort.
Har ni några rekommendationer?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag kör M-AUDIO Profire 610 till min PC och min Mixamp till min Xbox One. För PC-bruk så kan jag rekommendera http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/creativ... som ett billigt och bra alternativ.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den där mikrofonsaken? Eller vad är det för någonting? Och hur blir det om man använder headset, har man någon användning av den då?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080