Permalänk
Medlem

Dela trådlöst för mobil och laptop

Jag har 1GBit lina upp och ner och vill gärna dela med anslutningen till eventuell laptop och mobil. Min stationära dator kommer jag fortsätta köra med sladd.

Jag struntar i den trådlösa hastigheten men vill att routern ska klara behålla hastigheter med kabel och jag vill komma undan så billigt som möjligt.

Rekommendationer uppskattas

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så 900 är att komma undan billigt även om jag bara vill ha hastigheten trådbunden?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Jag har 1GBit lina upp och ner och vill gärna dela med anslutningen till eventuell laptop och mobil. Min stationära dator kommer jag fortsätta köra med sladd.

Jag struntar i den trådlösa hastigheten men vill att routern ska klara behålla hastigheter med kabel och jag vill komma undan så billigt som möjligt.

Rekommendationer uppskattas

Det finns få konsumentroutrar som klarar 1Gbit throughput LAN-WAN eller tvärtom. ASUS RT-N56U är rätt billig och klarar drygt 800Mbit ner och 850 upp.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/74-wa...

Edit: den var för närvarande dyrare än vad jag mindes.

Permalänk
Medlem

Hmm kan jag dela med anslutningen direkt från min stationära dator till dom andra enheterna på något annat smidigt sätt?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eonen:

Hmm kan jag dela med anslutningen direkt från min stationära dator till dom andra enheterna på något annat smidigt sätt?

Ja du kan köra en mjukvarurouter om du har dubbla nätverkskort och sedan ansluter en switch på lansidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Kolla upp hur många externa IP-adresser du får av din ISP. Får du mer än en så kan du sätta en switch först, koppla din dator samt en router till switchen och på så sätt få trådlöst utan att du påverkar din trådanslutna dator.

Säkerhetsmässigt så är det att föredra att sitta bakom en router, men du verkar inte ha det så nu så det skulle inte bli någon försämring med ovanstående lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Om du bara vill ha trådlöst till andra enheter kan du dela ut med en wifi usb-dongel om den stationära inte redan har trådlöst kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hmm har bara en ip-adress. Kanske får investera i en ASUS RT-N56U då det verkar som jag får mest bevarad hastighet för pengarna där

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Så 900 är att komma undan billigt även om jag bara vill ha hastigheten trådbunden?

Billigast är något sådant här: http://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Portable-Wifi-...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W