Microsoft uppdaterar Windows 10 med notifikationscenter och buggfixar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av virtual void:

Du har hittat en förklaring som är total b*ll.

1. Om så är fallet, varför ändrade man då major kernel-version mellan NT4 och Win2k? Varför har major versionen alltid ökats i de fall man faktisk har gjort en större ändring av CPU-kärnan? Varför skulle man ändra versionsnumret på KÄRNAN mellan Vista, Win7 och Win8 då det är otroligt små skillnaden mellan dessa kärnor?

2. Det problem du pekar på är ett verkligt problem, men ett problem som har en mycket enklare lösning som numera också är implementerad: applikationer måste ge positiv konformation på att de hanterar nyare Windows versioner, om de INTE gör detta så kommer GetVersion()/GetVersionEx() att returnera kernel-version motsvarande den senaste version som applikationen säger sig stödja (blir just nu Win8, alltså v6.2, om den helt saknar sådan hinting).

Så förklaringen du ger är helt irrelevant för Win8 och senare, försök igen!

Jag har hittat en förklaring direkt från en MVP hos Microsoft med flera och du påstår att den är skitsnack och helt irrelevant för Windows 8 och senare när det var precis det som inlägget berörde? Ok, då känns det som att vi inte kommer vidare. Ha så kul och fortsätt tro vad du vill, jag har visat vad som gäller och är nöjd med det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag har hittat en förklaring direkt från en MVP hos Microsoft med flera och du påstår att den är skitsnack och helt irrelevant för Windows 8 och senare när det var precis det som inlägget berörde? Ok, då känns det som att vi inte kommer vidare. Ha så kul och fortsätt tro vad du vill, jag har visat vad som gäller och är nöjd med det.

Jag fick min information från MSDN och skulle hävda är mer "officiellt" än vad en professionell MS-fan boy (a.k.a. MVP) häver ur sig.

Ytterst sällan som Ockhams rakkniv leder till fel slutsats, vad är troligast

  1. Man ändrar inte versionen på OS-kärnan för att det kanske får något 3:e-parts program att fallera trots att de redan borde förstått problemet vid övergången till Vista. Bara för att undvika detta så tänker man inte ändra OS-version ens om man gör så stora förändringar att man måste skriva om "Windows Internals" och alla drivers måste skrivas om.

  2. Man inser att det kanske finns applikationer som fortfarande strular, konstaterar att alla dessa använder GetVersion()/GetVersionEx() och därför patchar man dessa så dessa program får det svar de tror sig vilja ha medan resten får rätt resultat. Man byter inte OS-version mellan Vista, Win7, Win8, Win8.1 och Win10 för det är helt enkelt ytterst marginella förändringar (nämn en enda signifikant som hänt utöver tickless kernel och timer coalescing, som för övrigt är rätt marginella och i Linux fallet kom med en 0.1 uppdatering).

Men på det stora hela: vem bryr sig om vilken version Windows-kärnan har? Den kärnan är ju så brutalt långt efter Linux idag så alla som beror av något avancerat i kärnan kör inte längre Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Jubileumsmästare

Mitt Windows 10 slutade att fungera efter denna uppdateringen. Får följande error vid boot och sen startar datorn om. "Windows could not complete the installation. To install Windows on this computer, restart the installation."

Permalänk
Medlem

Tycker det är kanon att det blir en standard på notifikationer, och att man kan få upp historiken över dem. Precis som på OS X och mobila operativ. Ser fram emot detta. Sedan kommer jag säkert att stänga av en massa notifikationer (som jag gör på många av mina iOS-enheter) så att jag bara för de som jag vill bli påkallad uppmärksamheten på.

Idag, när varje app har sin egen variant av notifikation, är det mycket svårare att både få med sig de man missat, samt få kontroll på att stänga av de som man faktiskt inte vill ha. Men en sådan här standard så blir det enormt mycket enklare att ställa in så att man får det som man vill (oavsett om man vill ha notifikationer eller inte).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/