Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Datorn slutade fungera efter någon månads användande och felsökning visar på böjda pinnar på moderkortet. Inet vägra skicka ny vara utan skyller på handhavandefel
Är det meningen att man ska syna nya moderkort med lupp för att veta att det är 100% fungerande innan montering.

Känns som om det saknas info här. Böjda pinnar, jag antar i CPU sockeln, torde inte ge ett par månaders felfri drift och sedan slutar det fungera.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har du satt i delarna själv hemma och böjt pinnar på moderkortet så är det ditt fel och det går ej på garantin

Jag har monterat delarna själv. Allting är gjort med extrem försiktighet och noggrannhet.
För tydlighetens skull så delar jag inte teknikerns åsikt om att jag har gjort någon fysisk åverkan på moderkortet däremot gjorde jag misstaget att inte syna moderkortet innan montering.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns som om det saknas info här. Böjda pinnar, jag antar i CPU sockeln, torde inte ge ett par månaders felfri drift och sedan slutar det fungera.

B!

Troligtvis är det så, det är ej jag som varit i kontakt med support utan det är min vän som också är ägare till datorn.
Det är jag som har monterat datorn.

Tilläggas bör att det knappast är första datorn jag bygger, jag är elektronisk utbildad och vet därför hur känsliga delar kan vara.

Moderkortet är av Socket 1150. (kan kolla upp exakta moderkortet senare vid behov)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns som om det saknas info här. Böjda pinnar, jag antar i CPU sockeln, torde inte ge ett par månaders felfri drift och sedan slutar det fungera.

B!

Beroende på skadorna kan en sockelpinne fungera i ett år eller mer innan den till slut brinner av eller tappar kontakten. Vanligast är dock att det upptäcks direkt om skadorna är tillräckligt stora med fullständigt avbrott direkt.

Det finns rätt många som säger sig ha byggt med största försiktighet men ändå böjt pinnar, antagligen pga felaktiga rutiner vid avtagande av sockelskydd och placerande av CPU i sockeln.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är också orealistiskt att tro att köpare ska kunna syna ett moderkort med pins som har 0.2-0.1mm felmarginal (Från intels datablad för socket 775 så med dagens socklar pratar vi nog 0.1mm eller mindre) och kunna avgöra om alla 1100-2000+ pins är inom toleranserna.
Också upp till återförsäljaren att bevisa att kunden åstadkommit skadan. Böjda pins betyder inte per automatik att användaren felat. Står tom i manualen att man ska titta efter böjda pins och skicka tillbaks moderkortet om sådana hittas och skadan ska åtgärdas. Med andra ord garanterar inte tillverkaren att dom är felfria men dom vill gärna att användaren i alla fall tittar i sockeln och speciellt kollar att främmande föremål inte hittat dit såsom packningsmaterial etc.

Enligt intel är det vanligaste användarfelet (socket 775 så kan vara utdaterat), ca 70% av fallen att användaren lägger i processorn med en vinkel och skadar pins på det viset. Helt enkelt ner med ena sidan först och sedan ner med andra sidan.

En tillverkare kan inte avsäga sig allt ansvar bara för dom säljer en konsumentovänlig produkt för det är vad LGA sockeln är och alltid varit. Avsäger inte heller ÅF allt ansvar.

Är kunde säker på att denna gjort rätt, tagit av skyddet enligt manualen, kontrollerat sockeln efter uppenbara skador och främmande föremål. Monterat CPU'n enligt manualen eller intels instruktioner. Monterat tillbaks skyddet vid ett eventuellt RMA ärende. Då bör användaren ha sitt på det gröna.
Då får man helt enkelt stå på sig bara.

Jag har sett manualer för LGA moderkort som är rent ut sagt felaktiga, där pasta rekommenderas att strykas på CPU:n före sockeln stängs, vet folk som böjt pinnsen på det viset. Så ja tillverkare kan skicka ett bra moderkort men en manual som leder till att kunden har sönder skiten trots att dom följt anvisningarna till punkt och pricka.

Permalänk

Tack så mycket för pingvinstången och snabb frakt

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk

När kommer MSI Z97S SLI Krait Edition in på lager? Stod att ni skulle få in det den 31/10 men nu är det försenat

Permalänk
Inet
Skrivet av Lagers:

Underbart att se att någon komponentbutik på internet kör en riktig REA. Inte håller på och bluffar med priser för att det ska se billigt ut.
Va tvungen att köpa en SSD fast jag kanske inte behöver den. fast om man tänker efter, ssd behöver man många! Kliade i fingrarna att köpa lådan och nätagget fast hittade ingen anledning så någon annan får bli överlycklig över att de finns kvar.

Tack Inet!

Skrivet av Broken-arrow:

Fin rea. Men tyvärr inget som jag behöver köpa:) Synd att ni bara kör med reklam banners, har ju fixat så reklam inte ska spåra mig (bieffekten är att ingen reklam visas).

Skrivet av SwedenVirre:

jo sådan här rea är ju något helt annat än vad ja själv är ovan att se, iaf här i dator världen! Uppsattas verkligen!

fick höra från farsan att han var påväg att beställa ett nätagg han med samt ett chassi. dröjer väll inte länge innan han slår mig en signal och ber mig plocka ihop datorn till han så han kan fortsätta spela!

Skrivet av MB76:

Gå till startsidan här på swec och hoppas du får rätt reklambanner överst på sidan, annars uppdatera sidan tills du får rätt.

Tack Inet. Blev ett nätagg här med.

Skrivet av Kevinkingeen:

Fantastiska erbjudanden ni kör, har handlat på båda era Swechelger och sparat 1800kr på min nya dator
Ännu ett plus att det råkar vara min födelsedag idag, så tack för "presenterna"

Skrivet av buLLit:

Toppen rea! Lite för få SSD bara, när jag snubblade in på sidan vid lunch var som redan slut.

Skrivet av THEBADGUY:

Ja tack så mycket för rean Inet!
Blev bara ett par vantar här Men väldigt trevligt när ni köra såna här helger! Uppskattas verkligen.

Skrivet av N0tepad:

Kanonfin rea! hann inte köpa något, men ser gärna att ni gör såhär fler gånger! Beställde förresten en Wireless USB adaper i söndags fråån Inet och fick den i brevlådan tillsammans med en pingvinstång redan idag! ;D Fullständingt oslagbart! Tack inet för ni finns <3

Riktigt kul att höra att det var så uppskattat!

Skrivet av foxzox7:

Hej!
(När) får ni in detta lilla nätagg igen?
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk

Väntar på svar från vår leverantör. Återkommer!

Skrivet av frizzy10:

Hej,

Jag undrar när ni får in Alphacool NexXxoS ST30 Full copper 360mm i lager igen, dröjer det länge om man lägger en beställning idag?

// frizzy

Bör landa som senast i början på nästa vecka. Skickades från Tyskland för bara någon dag sedan.

Skrivet av Elektron:

Datorn slutade fungera efter någon månads användande och felsökning visar på böjda pinnar på moderkortet. Inet vägra skicka ny vara utan skyller på handhavandefel
Är det meningen att man ska syna nya moderkort med lupp för att veta att det är 100% fungerande innan montering. Ska man inte som kund kunna lita på att nya delar fungerar och om inte, ersätts utan argumentation mot en ny produkt.
Jag trodde och hoppades mer om Inet och vet inte riktigt hur man ska gå vidare med det här.

Det här är ett tyvärr ett stort problem för oss och vi hamnar i en väldigt olycklig situation för vi har ingen anledning till att misstro våra kunder men ingen tillverkare tar böjda pinnar på garanti då dom har extrem koll på detta innan det skeppas iväg. Vi får nästan dagligen in moderkort med böjda pinnar och om vi skulle stå för kostnaden för alla dessa (pga att ingen tillverkare ersätter oss då det inte är under garanti som sagt) är helt enkelt inte möjligt.

Vissa av dom större tillverkarna tar till och med ett högupplöst foto på varenda socket som går att spåra upp via serienumret. Inte ett enda av dom fallen där det var "helt säkert" att det var så från fabrik har det visat sig vara så. Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Vi gör dock så mycket vi kan för att dels informera kunder om hur viktigt det är att montera det rätt så vi skickar kostnadsfritt med en monteringsguide till moderkort som beställs av oss. När vi får in moderkort med böjda pinnar så har vi även i väldigt många fall lyckats böja tillbaka dessa och detta gör vi utan att ta ut avgifter eller frakt.

Skrivet av Norberg71:

När kommer MSI Z97S SLI Krait Edition in på lager? Stod att ni skulle få in det den 31/10 men nu är det försenat

Ja, tyvärr försenat. Kommer i nästa vecka förhoppningsvis! Datum på produkten ska vara uppdaterat.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Hej Inet!

Måste säga själv att jag är väldigt nöjd med alla mina köp, leveranser och returer hos er!

Dock hörde jag en grymt oroande sak som jag verkligen hoppas att ni kan dementera!

Det var så att jag satt å berömde er i lunchrummet för att ni löste ett garantiärende åt mig på bästa möjliga vis. Då flikade min kollega in med att Inet tyvärr har bra retur och garanti policy bara för att ni köper in produkter som tillverkarna klassat som något i stil med "sämre kvalitet".
Främst skulle detta gälla ert Taurus sortement.
Värt att tillägga är väl även att min kollega tidigare har jobbat som montör hos er.

Så... är det på detta viset eller är det bara påhitt?

Citera mig gärna så jag kan läsa ert svar.

Med Vänliga hälsningar
Jonathan

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Hej Inet!

Måste säga själv att jag är väldigt nöjd med alla mina köp, leveranser och returer hos er!

Dock hörde jag en grymt oroande sak som jag verkligen hoppas att ni kan dementera!

Det var så att jag satt å berömde er i lunchrummet för att ni löste ett garantiärende åt mig på bästa möjliga vis. Då flikade min kollega in med att Inet tyvärr har bra retur och garanti policy bara för att ni köper in produkter som tillverkarna klassat som något i stil med "sämre kvalitet".
Främst skulle detta gälla ert Taurus sortement.
Värt att tillägga är väl även att min kollega tidigare har jobbat som montör hos er.

Så... är det på detta viset eller är det bara påhitt?

Citera mig gärna så jag kan läsa ert svar.

Med Vänliga hälsningar
Jonathan

Behöver ingen raketvetenskaps utbildning för att lista ut det själv

Svar kort och gått är i alla fall vad jag sett att deras egna byggen har ett lite sämre agg från be quiet (fungerar så klart), men skulle hellre lägga pengarna antingen på XFX agg och skipa modulärt eller något dyrare för att få modulärt. Tyvärr är det oftast så att konsumenter oftast är för snåla, för att lägga några kr extra.

Redan frågat inet om dom ska byta mot vettigare agg, men tyvärr så blir datorerna något för dyra då.

I övrigt är det inte mycket som skiljer mot delar du köper löst, är inte som oem datorer på Siba/Elgiganten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inet
Skrivet av anderjo4:

Hej Inet!

Måste säga själv att jag är väldigt nöjd med alla mina köp, leveranser och returer hos er!

Dock hörde jag en grymt oroande sak som jag verkligen hoppas att ni kan dementera!

Det var så att jag satt å berömde er i lunchrummet för att ni löste ett garantiärende åt mig på bästa möjliga vis. Då flikade min kollega in med att Inet tyvärr har bra retur och garanti policy bara för att ni köper in produkter som tillverkarna klassat som något i stil med "sämre kvalitet".
Främst skulle detta gälla ert Taurus sortement.
Värt att tillägga är väl även att min kollega tidigare har jobbat som montör hos er.

Så... är det på detta viset eller är det bara påhitt?

Citera mig gärna så jag kan läsa ert svar.

Med Vänliga hälsningar
Jonathan

Det är 100% osanning och blir om jag ska vara helt ärlig både lite upprörd och ledsen. Förhoppningsvis så handlar det om okunskap som gör att man skulle säga något sånt..

Eftersom vi bygger 10 000+ Taurus varje år så har vi möjlighet att köpa riktigt stora volymer och för att få ner kostnader så skickas en del av komponenterna i "bulk", dvs utan retail-förpackning, instruktionsmanualer etc och det kanske din kollega har tolkats som att det skulle vara "sämre kvalitét" vilket såklart inte stämmer alls. Som Broken-arrow skriver nedan så är vissa komponenter mer i det "prisvärda" segmentet och det är också mycket riktigt för att komma ner till prispunkter som är attraktiva MEN det är en helt annan sak än att köpa produkter med sämre kvalité från något "b-lager".

För mer konkret om just nätaggregatet Kraft som vi använder så är det både stabilt och prisvärt där 700W-modellen fått utmärkelsen "Bra produkt" här på Sweclockers.

Vi är väldigt noga, och stolta för den delen, över att snabbt uppdatera våra Taurus till senaste generationerna när det kommer till grafikkort, moderkort och processor och alltid ha åtminstone en Taurus uppdaterad och redo på lanseringsdagen. På moderkortet kör vi t ex alltid med "high end"-versionen av chipset t ex Z97 istället för H97/B85.

Tl;dr-versionen: nej, det stämmer absolut inte.

Skrivet av Broken-arrow:

Behöver ingen raketvetenskaps utbildning för att lista ut det själv

Svar kort och gått är i alla fall vad jag sett att deras egna byggen har ett lite sämre agg från be quiet (fungerar så klart), men skulle hellre lägga pengarna antingen på XFX agg och skipa modulärt eller något dyrare för att få modulärt. Tyvärr är det oftast så att konsumenter oftast är för snåla, för att lägga några kr extra.

Redan frågat inet om dom ska byta mot vettigare agg, men tyvärr så blir datorerna något för dyra då.

I övrigt är det inte mycket som skiljer mot delar du köper löst, är inte som oem datorer på Siba/Elgiganten.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Skrivet av inet.se:

Det är 100% osanning och blir om jag ska vara helt ärlig både lite upprörd och ledsen. Förhoppningsvis så handlar det om okunskap som gör att man skulle säga något sånt..

Eftersom vi bygger 10 000+ Taurus varje år så har vi möjlighet att köpa riktigt stora volymer och för att få ner kostnader så skickas en del av komponenterna i "bulk", dvs utan retail-förpackning, instruktionsmanualer etc och det kanske din kollega har tolkats som att det skulle vara "sämre kvalitét" vilket såklart inte stämmer alls. Som Broken-arrow skriver nedan så är vissa komponenter mer i det "prisvärda" segmentet och det är också mycket riktigt för att komma ner till prispunkter som är attraktiva MEN det är en helt annan sak än att köpa produkter med sämre kvalité från något "b-lager".

För mer konkret om just nätaggregatet Kraft som vi använder så är det både stabilt och prisvärt där 700W-modellen fått utmärkelsen "Bra produkt" här på Sweclockers.

Vi är väldigt noga, och stolta för den delen, över att snabbt uppdatera våra Taurus till senaste generationerna när det kommer till grafikkort, moderkort och processor och alltid ha åtminstone en Taurus uppdaterad och redo på lanseringsdagen. På moderkortet kör vi t ex alltid med "high end"-versionen av chipset t ex Z97 istället för H97/B85.

Tl;dr-versionen: nej, det stämmer absolut inte.

Håller med men just agget, så har t.ex CX trots bra betyg i tester visat sig vara riktigt dåligt agg (även för hällsan på datorn). Be Quiet är något bättre än CX, vad jag sett hittills. Dock är deras kraft sämre, än deras L8 som ni körde förut(trodde ni fortfarande körde den serien), tyvärr är det Capxon kondensatorer och dom har hittills inte påvisat hög pålitlighet.

Sen 2 års garanti på agget gör det inte bättre, passar bra för er i alla fall (ni lämnar ju ändå bara 2 års garanti på hela burken)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Yoga 3 Pro, något som kommer komma in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inet.se:

Eftersom vi bygger 10 000+ Taurus varje år så har vi möjlighet att köpa riktigt stora volymer och för att få ner kostnader så skickas en del av komponenterna i "bulk", dvs utan retail-förpackning, instruktionsmanualer etc och det kanske din kollega har tolkats som att det skulle vara "sämre kvalitét" vilket såklart inte stämmer alls.

Bulk vs Retail har ju inget med kvalitet att göra. Det är lite skrämmande om före detta monteringspersonal från ert golv inte vet detta. Det säger en del om kompetensen.

Ju mer jag hör och läser, desto mindre kan jag rekommendera någon att använda olika butikers monteringsservice. Tyvärr. Inet, ni är fantastiska, trots att ni jämt lurar mig på godiset, men montera åt mig kommer ni aldrig få göra. Inte ens om jag får amputerat ena handen, och blir blind.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bulk vs Retail har ju inget med kvalitet att göra. Det är lite skrämmande om före detta monteringspersonal från ert golv inte vet detta. Det säger en del om kompetensen.

Ju mer jag hör och läser, desto mindre kan jag rekommendera någon att använda olika butikers monteringsservice. Tyvärr. Inet, ni är fantastiska, trots att ni jämt lurar mig på godiset, men montera åt mig kommer ni aldrig få göra. Inte ens om jag får amputerat ena handen, och blir blind.
B!

Dock svårt att montera datorn själv om du är blind dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vadå, man får ju ha ett moderkort med blindskriftsmanual, och skruva ihop det på känsla. Kan inte gärna bli sämre än när en hårlös apa gör det, och det verkar vara där någonstans kompetensen ligger på de olika butikernas verkstäder i dag.

Jag minns när jag skruvade i en butiks verkstad. Jag ska inte säga att kompetensen var skyhög, men den var i alla fall inte skrämmande låg... Givetvis är det en förutfattad mening att kompetensen är sämre i dag, jag har inte jobbat i en modern montage verkstad, och känner ingen som gör / har gjort det i heller. Jag kan bara basera det på vad jag får för uppfattning av vad jag läser, men som vi alla vet. Om det står på Internet så måste det vara sant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny dator, i delar för att sätta ihop själv, och undrar om de tar längre tid att få hem grejerna om man väljer hempaket framför vanligt postpaket? Vill få dom så snabbt som möjligt

EDIT: Bor i mitten av dalarna om det har någon påverkan

Permalänk
Medlem

Enligt butikerna och Posten så kommer dom troligen säga att det går lika fort heller fortare med hemleverans.
Detta för att det tar ju ungefär lika lång tid att skicka paketen samma sträcka men att det sen går "fortare" då du får det levererat istället för att du hämtar ut det.

Problemet med hemleverans är ju att Posten nästintill har slutat med det och det gäller inte bara utanför landets tre största städer utan även inom dom!
Om dom skiter i dig (vilket är mer troligt än otroligt att dom gör) och påstår att dom varit hos dig (extremt vanligt) trots att du varit hemma 100% av tiden men INGEN har varit där (ibland kan dom även påstå att portkod var fel trots att du bor i eget hus utan port).
Det är ingen ovanlighet att folk ser postens lastbilar åka förbi utan att stanna för att strax efter kolla status på postens hemsida och se att dom påstår att ingen öppnat dörren/etc.

Med andra ord UNDVIK hemleverans om du vill ha paketen fort i värsta fall skiter dom i dig så fullständigt att paketet skickas tillbaks efter 14 dagars av "försök" av leverans.
Och inte nog med det utan dom tar även duktigt betalt för skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Inet bör nog kommentera detta om det finns ett uns av sanning och bättra på internutbildningen: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enligt butikerna och Posten så kommer dom troligen säga att det går lika fort heller fortare med hemleverans.
Detta för att det tar ju ungefär lika lång tid att skicka paketen samma sträcka men att det sen går "fortare" då du får det levererat istället för att du hämtar ut det.

Problemet med hemleverans är ju att Posten nästintill har slutat med det och det gäller inte bara utanför landets tre största städer utan även inom dom!
Om dom skiter i dig (vilket är mer troligt än otroligt att dom gör) och påstår att dom varit hos dig (extremt vanligt) trots att du varit hemma 100% av tiden men INGEN har varit där (ibland kan dom även påstå att portkod var fel trots att du bor i eget hus utan port).
Det är ingen ovanlighet att folk ser postens lastbilar åka förbi utan att stanna för att strax efter kolla status på postens hemsida och se att dom påstår att ingen öppnat dörren/etc.

Med andra ord UNDVIK hemleverans om du vill ha paketen fort i värsta fall skiter dom i dig så fullständigt att paketet skickas tillbaks efter 14 dagars av "försök" av leverans.
Och inte nog med det utan dom tar även duktigt betalt för skiten.

Jag har aldrig haft problem med hempaket. Har beställt hempaket många gånger och dom har kommit fort. Aldrig varit med om att dom har skrivit att jag inte varit hemma fast jag varit det hela tiden och lämnat det på Postens terminal för uthämtning eller hos ombud

Permalänk
Entusiast

Det har dykt upp lite funderingar på hur ni, Inet, agerar och utbildar er personal i elektronikhantering. I synnerhet ESD-skydd och liknande.
Varför frågan har dykt upp, är den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Några kommentarer ur tråden:

Skrivet av Marzupilami:

Hej!
På Inet har de sagt till mig att "man bara sätter fast ESD-bandet i elementet eller nåt" och samtidigt har jag praktiserat i en mindre datorbutik där de alltid kopplar ESD-bandet till jordningen i väggurtaget när de grejar med datorer. Samtidigt skriver folk på Sweclockers att man ska koppla ESD-bandet till chassit, och inte till väggurtaget, för att jämna ut potentialskillnader eller nåt.
Kan någon reda ut soppan åt mig? Vart ska det vara? Ska snart bygga ihop en dator åt en kompis och behöver veta.
Mvh,

Skrivet av Hardware guy:

Givetvis skriver folk här att det ska kopplas till chassit, eftersom chassit är det rätta.

Skrivet av Skuggan74:

Tack ska aldrig lämna in något hos Inet, vilka okunniga pajasar som kommer med råd som kan förstöra din utrustning. Sånt gör mig riktigt arg, saknar man kunskapen håller man käften i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AndraBullar:

Otroligt märkligt att en så stor butik som Inet ger så usla råd. Skämmes!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inet
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med men just agget, så har t.ex CX trots bra betyg i tester visat sig vara riktigt dåligt agg (även för hällsan på datorn). Be Quiet är något bättre än CX, vad jag sett hittills. Dock är deras kraft sämre, än deras L8 som ni körde förut(trodde ni fortfarande körde den serien), tyvärr är det Capxon kondensatorer och dom har hittills inte påvisat hög pålitlighet.

Sen 2 års garanti på agget gör det inte bättre, passar bra för er i alla fall (ni lämnar ju ändå bara 2 års garanti på hela burken)

Vi lämnar faktiskt 3 års garanti på alla Taurus/Vox nu

Skrivet av bakemonster:

Yoga 3 Pro, något som kommer komma in?

Gold landar idag förhoppningsvis!

http://www.inet.se/produkt/1972448/lenovo-yoga-3-pro-i7-champ...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Bulk vs Retail har ju inget med kvalitet att göra. Det är lite skrämmande om före detta monteringspersonal från ert golv inte vet detta. Det säger en del om kompetensen.

Ju mer jag hör och läser, desto mindre kan jag rekommendera någon att använda olika butikers monteringsservice. Tyvärr. Inet, ni är fantastiska, trots att ni jämt lurar mig på godiset, men montera åt mig kommer ni aldrig få göra. Inte ens om jag får amputerat ena handen, och blir blind.
B!

Notera att vi inte vet om det var anledning utan vår spekulation kring varför man skulle säga något sånt..

Skrivet av aight:

Tänkte köpa en ny dator, i delar för att sätta ihop själv, och undrar om de tar längre tid att få hem grejerna om man väljer hempaket framför vanligt postpaket? Vill få dom så snabbt som möjligt

EDIT: Bor i mitten av dalarna om det har någon påverkan

Skulle säga att postpaket är det bästa alternativet förutsatt att du har möjlighet att ta dig till ditt lokala utlämningsställe utan problem. Det är helt enkelt mindre moment och större risk att något blir fel om du väljer hempaket.

Skrivet av MultiMan:

Inet bör nog kommentera detta om det finns ett uns av sanning och bättra på internutbildningen: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Är olyckligt om någon av våra medarbetare sagt något som är felaktigt men är svårt att kommentera när vi inte vet exakt vad som har sagts och finns stora risker för missförstånd när det är snabba samtal i butik eller över telefon.

Är väldigt mycket som är "självklarheter" när det kommer till datorer och komponenter men alla måste alltid börja från någonstans och vi har t ex extraanställda i butiker som fortfarande lär sig.

Vi tar dock detta på stort allvar och tackar för feedbacken. Har dragit vidare det här internt och vi kommer att göra en snabbgenomgång med all personal hur ESD fungerar och vad man ska tänka på för det tål att upprepas flera gånger.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det har dykt upp lite funderingar på hur ni, Inet, agerar och utbildar er personal i elektronikhantering. I synnerhet ESD-skydd och liknande.
Varför frågan har dykt upp, är den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Några kommentarer ur tråden:

Inet har ju blivit utsedda till årets datorbutik i flera omgångar nu. Så man hoppas ju att detta bara är missförstånd?

ESD-säkerheten är ju ytterst viktigt att en datorbutik verkligen har full koll på.

Det må ju vara hänt ifall vi vanliga användare som handskas med våra egna datorer slarvar lite... det är inte så säkert att något händer. Men ju fler datorer och komponenter man pillar på... desto större blir ju risken att något skadas.

EDIT: ^ svar kom när man skrev... som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enligt butikerna och Posten så kommer dom troligen säga att det går lika fort heller fortare med hemleverans.
Detta för att det tar ju ungefär lika lång tid att skicka paketen samma sträcka men att det sen går "fortare" då du får det levererat istället för att du hämtar ut det.

Problemet med hemleverans är ju att Posten nästintill har slutat med det och det gäller inte bara utanför landets tre största städer utan även inom dom!
Om dom skiter i dig (vilket är mer troligt än otroligt att dom gör) och påstår att dom varit hos dig (extremt vanligt) trots att du varit hemma 100% av tiden men INGEN har varit där (ibland kan dom även påstå att portkod var fel trots att du bor i eget hus utan port).
Det är ingen ovanlighet att folk ser postens lastbilar åka förbi utan att stanna för att strax efter kolla status på postens hemsida och se att dom påstår att ingen öppnat dörren/etc.

Med andra ord UNDVIK hemleverans om du vill ha paketen fort i värsta fall skiter dom i dig så fullständigt att paketet skickas tillbaks efter 14 dagars av "försök" av leverans.
Och inte nog med det utan dom tar även duktigt betalt för skiten.

Som en som jobbat med paketutkörning så kan jag intyga att de tendenserna finns hos vissa, har aldrig gjort det själv dock. Den lilla förståelse jag har för detta är på grund av att det är ett väldigt stressigt arbete och vissa pallar inte med. Det finns dock även en hel del personer som ringer och klagar på att man inte vart där när man vart och ringt på varenda dörr och väntat alldeles för länge för den lilla tid man har på sig att köra ut alla paket. Hur som så håller jag med, undvik hemleverans, det finns inga garantier att du kommer ha paketet i tid och det kommer behöva hanteras av fler människor vilket som ökar risk för skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Inet
Skrivet av foxzox7:

Hej!
(När) får ni in detta lilla nätagg igen?
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk

Kommer i lager i nästa vecka om allt går som det ska!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Skrivet av inet.se:

Vi lämnar faktiskt 3 års garanti på alla Taurus/Vox nu

Okej, men ni borde inte se er om efter ett bra agg i stället? XFX ligger ju i samma prisklass och saknar modulärt precis som erat paket, finns även en 650 wattare. som ligger i samma pris som 700 wattaren. 5 års garantitid och håller betydligt längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enligt butikerna och Posten så kommer dom troligen säga att det går lika fort heller fortare med hemleverans.
Detta för att det tar ju ungefär lika lång tid att skicka paketen samma sträcka men att det sen går "fortare" då du får det levererat istället för att du hämtar ut det.

Problemet med hemleverans är ju att Posten nästintill har slutat med det och det gäller inte bara utanför landets tre största städer utan även inom dom!
Om dom skiter i dig (vilket är mer troligt än otroligt att dom gör) och påstår att dom varit hos dig (extremt vanligt) trots att du varit hemma 100% av tiden men INGEN har varit där (ibland kan dom även påstå att portkod var fel trots att du bor i eget hus utan port).
Det är ingen ovanlighet att folk ser postens lastbilar åka förbi utan att stanna för att strax efter kolla status på postens hemsida och se att dom påstår att ingen öppnat dörren/etc.

Med andra ord UNDVIK hemleverans om du vill ha paketen fort i värsta fall skiter dom i dig så fullständigt att paketet skickas tillbaks efter 14 dagars av "försök" av leverans.
Och inte nog med det utan dom tar även duktigt betalt för skiten.

Hempaket kan ta en dag extra om det omlastas för utkörning.
DHL, Schenker, UPS brukar komma oaviserat, men som du påstår att posten påstår att de försökt leverera har
jag aldrig varit med om då de ska avisera antingen via SMS/telefon.

Vet inte varifrån du fått att de inte skulle leverera hempaket.

Permalänk
Medlem

Dhl är det enda fraktbolag som ringer mig innan hemleveranser och det händer ungefär 4 gånger av 10 i övrigt är dom helt ok med att komma när dom säger och att dom faktiskt knackar på dörren dvs dom försöker i alla fall.
Schenker ringer aldrig men är lika pålitliga i övrigt som Dhl men tar nån/några dagar längre tid än Dhl oftas vilket inte gör så mycket.

Ups/Fedex ringer aldrig och dom behöver fylla bilen till minst 80% (enligt deras kundtjänst vid flertalet gånger) för att den ens ska lämna terminalen/utlämningsstället (som ligger i stockholm sist jag hade med dom båda att göra men Ups har visst öppnat ett i västerås nu men det är för långt det med då jag bor 3 mil söder om örebro).
Är ingen "hemma" vilket dom använder vid varje "avgångs försök" dvs trots att bilen aldrig lämnade terminalen (återigen enligt kundtjänst) heller om jag faktiskt inte var hemma så går paketen tillbaks till stockholm/västerås igen dvs det går ej att hämta upp i närheten.
Och efter 14 dagar så skickas det tillbaks till avsändaren ibland kan dom använda sig av posten/dhl/schenker men oftas får man svaret att det blir för dyrt och dom vägrar plus att man MÅSTE ringa dom själv och begära att dom skickar med annat bolag.

Posten har under åren lyckats leverera strax under 50% av mina hemleveranser och under tiden jag varit arbetslös och varit hemma hela dagarna på dom dagar dom sagt att dom ska komma på.
Är det litet paket så kan man ju få dom att lämna av det på närmsta utlämningsställe (150m från min port som ej har kod och är upplåst hela dagarna) om man ej är hemma men det är inte ofta dom lyckas med det heller (vilket tyder på att dom troligen inte ens varit i mitt lilla samhälle den dagen trots att jag inte var "hemma").
Har jag ej varit "hemma" och dom inte lyckats lämpa av skiten på utlämningsstället så görs oftas ett heller två försök till med samma resultat (och jag var hemma alla gånger) för att sen levereras till utlämningsstället och den gången går det troligen på den lastbil som INTE kör hemleveranser dvs den som enbart åker runt till utlämningsställena.

Jag har ALDRIG fått ett enda sms/telefon samtal ifrån posten om att dom kör ut mitt paket nu/snart/imorgon/etc och då har jag lämnat rätt mobil nummer och även när jag hade fast telefon det numret.
Det enda jag får är det vanliga sms att det lämnats in ett paket till mig och när skiten tillslut hamnat hos utlämningsstället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad när jag öppnade min beställning när jag kom hem, förväntade mig en pingvinstång som vanligt (fick ingen de tre senaste beställningarna). Har hört av mig till supporten tidigare och frågade då om Inet slutat med pingvinstänger vilket iofs inte hade gjort något då jag inte beställer från Inet för att få en pingvinstång. Detta måste ha varit någon månad sen.

Denna gång..så fick jag 17 stycken pingvinstänger

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rorax:

Blev lite förvånad när jag öppnade min beställning när jag kom hem, förväntade mig en pingvinstång som vanligt (fick ingen de tre senaste beställningarna). Har hört av mig till supporten tidigare och frågade då om Inet slutat med pingvinstänger vilket iofs inte hade gjort något då jag inte beställer från Inet för att få en pingvinstång. Detta måste ha varit någon månad sen.

Denna gång..så fick jag 17 stycken pingvinstänger

Antagligen någon på lagret som tänkte: "nu sjutton ska vi ta mig sjuttsingen ge sjuttonåringen sjutton pingvinstänger!"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hallå Inet. Tack för senaste leverans, mycket nöjd.

Jag tänkte höra med er om ni hade någon insikt i statusen på Zotac GTX 980 AMP Extreme kortet. Lagerstatusen tycks ha hoppat fram hos er från 30/10 till 8/11. Vad är anledningen till denna försening? Någon form av leveransstopp hos Zotac?