Som jag tidigare skrev, så har jag nu trillat in hos Inet på Sveavägen i Stockholm, och frågat hur det står till.
Så här ligger det till i den butiken:
Inet använder de ESD-skydd som en professionell datorverkstad bör använda. Det vill säga en komplett ESD-skyddad verkstad, där ESD-mattor, armband och liknande används. Allt detta ansluts till en gemensam anslutningsterminal ämnat för ESD-utrustning. Fullt och helt korrekt så långt. Bra där!
Däremot så kan jag bekräfta det som den här tråden ursprungligen handlar om: Det dåliga rådet till kund att ansluta sitt ESD-armband till element eller dylika.
Jag ställde just den frågan: Hur de rekommenderar sina kunder att ansluta sina ESD-armband.
Till svars fick jag just det dåliga rådet att ansluta till element eller dylika.
Inte bra.
Jag framförde mina (...och sweclockers-medlemmarnas) åsikter om detta. Vi ordade lite fram och tillbaka om hur De i butiken tänkte när de gav rådet, och hur kunder sedan tänker när de ålyder rådet.
Sitter man nära elementet, och ens arbetsyta likaså är i direkt närhet med elementet ifråga, kanske det är en relativt bra lösning, i brist på andra anslutningspunkter.
Men tyvärr så misstolkas rådet av kunderna, och de ansluter sina ESD-armband till element längre bort från arbetsplatsen ifråga. Vissa skarvar till och med sitt ESD-armband.
Inet har inga möjligheter att hålla några kompletta ESD-kurser för sina kunder, varav missförstånden sedan duggar tätt.
Jag framförde också en liten "tillrättavisning", och bad butiken att undvika att råda sina kunder till att använda just element, diskbänkar och liknande som anslutningspunkter för sin ESD-utrustning. Då är det bättre att råda kunderna till att använda arbetsbordets metallram/ben eller liknande i direkt närhet av själva arbetsytan.
Kan dock meddela om att detta är vad Inet också brukar råda om även i andra fall.
Jag får känslan av att Inets personal är väl medvetna om vad ESD handlar om, och de vet hur man använder sin ESD-utrustning propert. Det råkar bara vara lite olyckligt med råden om att ansluta till just element och andra direkt jordade föremål.