SweClockers drop!
Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Tänk dom som missuppfattar o trycker in den in i hålen istället

Skrivet av Blofeld:

"väggurtaget"?

Ok, kanske heter vägguttag egentligen
Hoppas ingen missuppfattar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
På Inet har de sagt till mig att "man bara sätter fast ESD-bandet i elementet eller nåt" och samtidigt har jag praktiserat i en mindre datorbutik där de alltid kopplar ESD-bandet till jordningen i väggurtaget när de grejar med datorer. Samtidigt skriver folk på Sweclockers att man ska koppla ESD-bandet till chassit, och inte till väggurtaget, för att jämna ut potentialskillnader eller nåt.
Kan någon reda ut soppan åt mig? Vart ska det vara? Ska snart bygga ihop en dator åt en kompis och behöver veta.
Mvh,

Chassit är det rätta, allt handlar ju om att få samma spänningspotential som det du arbetar med. Kan med fördel ha det du skall installera kvar i sin ESD-påse ett tag medan du håller i den, för att på så sätt jämna ut potentialskillnaden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Tack ska aldrig lämna in något hos Inet, vilka okunniga pajasar som kommer med råd som kan förstöra din utrustning. Sånt gör mig riktigt arg, saknar man kunskapen håller man käften i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

De är ju förmodligen inte dummare än någon annan, men har inte lärt sig rätt från början. Det går knappt att få något vettigt svar på forumen heller, eftersom det alltid är någon/några som kommer med felaktiga råd i stil med: "Jag har aldrig använt... och det är aldrig nåt som gått sönder..."

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tänk dom som missuppfattar o trycker in den in i hålen istället

Inte speciellt mycket sämre än att vara ansluten till jordstiftet i samma kontakt. Så länge allt är som förväntat är det frid och fröjd. Men vad gör du när något börjar skicka ut spänning på jordtåten? Det är inte helt omöjligt att du, och ditt antistatband erbjuden en bättre jordpunkt än vad elcentralen är ansluten till. Förhoppningsvis får du bara ont i armen, och jordfelsbrytaren löser ut. Men annars kan det bli problematiskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast

Som jag tidigare skrev, så har jag nu trillat in hos Inet på Sveavägen i Stockholm, och frågat hur det står till.
Så här ligger det till i den butiken:

Inet använder de ESD-skydd som en professionell datorverkstad bör använda. Det vill säga en komplett ESD-skyddad verkstad, där ESD-mattor, armband och liknande används. Allt detta ansluts till en gemensam anslutningsterminal ämnat för ESD-utrustning. Fullt och helt korrekt så långt. Bra där!

Däremot så kan jag bekräfta det som den här tråden ursprungligen handlar om: Det dåliga rådet till kund att ansluta sitt ESD-armband till element eller dylika.
Jag ställde just den frågan: Hur de rekommenderar sina kunder att ansluta sina ESD-armband.
Till svars fick jag just det dåliga rådet att ansluta till element eller dylika.
Inte bra.

Jag framförde mina (...och sweclockers-medlemmarnas) åsikter om detta. Vi ordade lite fram och tillbaka om hur De i butiken tänkte när de gav rådet, och hur kunder sedan tänker när de ålyder rådet.
Sitter man nära elementet, och ens arbetsyta likaså är i direkt närhet med elementet ifråga, kanske det är en relativt bra lösning, i brist på andra anslutningspunkter.
Men tyvärr så misstolkas rådet av kunderna, och de ansluter sina ESD-armband till element längre bort från arbetsplatsen ifråga. Vissa skarvar till och med sitt ESD-armband.
Inet har inga möjligheter att hålla några kompletta ESD-kurser för sina kunder, varav missförstånden sedan duggar tätt.

Jag framförde också en liten "tillrättavisning", och bad butiken att undvika att råda sina kunder till att använda just element, diskbänkar och liknande som anslutningspunkter för sin ESD-utrustning. Då är det bättre att råda kunderna till att använda arbetsbordets metallram/ben eller liknande i direkt närhet av själva arbetsytan.
Kan dock meddela om att detta är vad Inet också brukar råda om även i andra fall.

Jag får känslan av att Inets personal är väl medvetna om vad ESD handlar om, och de vet hur man använder sin ESD-utrustning propert. Det råkar bara vara lite olyckligt med råden om att ansluta till just element och andra direkt jordade föremål.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som jag tidigare skrev, så har jag nu trillat in hos Inet på Sveavägen i Stockholm, och frågat hur det står till.
Så här ligger det till i den butiken:

Inet använder de ESD-skydd som en professionell datorverkstad bör använda. Det vill säga en komplett ESD-skyddad verkstad, där ESD-mattor, armband och liknande används. Allt detta ansluts till en gemensam anslutningsterminal ämnat för ESD-utrustning. Fullt och helt korrekt så långt. Bra där!

Däremot så kan jag bekräfta det som den här tråden ursprungligen handlar om: Det dåliga rådet till kund att ansluta sitt ESD-armband till element eller dylika.
Jag ställde just den frågan: Hur de rekommenderar sina kunder att ansluta sina ESD-armband.
Till svars fick jag just det dåliga rådet att ansluta till element eller dylika.
Inte bra.

Jag framförde mina (...och sweclockers-medlemmarnas) åsikter om detta. Vi ordade lite fram och tillbaka om hur De i butiken tänkte när de gav rådet, och hur kunder sedan tänker när de ålyder rådet.
Sitter man nära elementet, och ens arbetsyta likaså är i direkt närhet med elementet ifråga, kanske det är en relativt bra lösning, i brist på andra anslutningspunkter.
Men tyvärr så misstolkas rådet av kunderna, och de ansluter sina ESD-armband till element längre bort från arbetsplatsen ifråga. Vissa skarvar till och med sitt ESD-armband.
Inet har inga möjligheter att hålla några kompletta ESD-kurser för sina kunder, varav missförstånden sedan duggar tätt.

Jag framförde också en liten "tillrättavisning", och bad butiken att undvika att råda sina kunder till att använda just element, diskbänkar och liknande som anslutningspunkter för sin ESD-utrustning. Då är det bättre att råda kunderna till att använda arbetsbordets metallram/ben eller liknande i direkt närhet av själva arbetsytan.
Kan dock meddela om att detta är vad Inet också brukar råda om även i andra fall.

Jag får känslan av att Inets personal är väl medvetna om vad ESD handlar om, och de vet hur man använder sin ESD-utrustning propert. Det råkar bara vara lite olyckligt med råden om att ansluta till just element och andra direkt jordade föremål.

Bra initiativ att gå dit och snacka med dom. Gj

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det finns massor liknande trådar i forumet (använd sökfunktionen enligt §2.2) och dessa slutar alltid i kaos och felaktiga råd. Kan rekommendera att man tar en titt på Jörgen Städjes artikel och även den klistrade tråden Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...