GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Köp en spelkonsol som är tillverkad för att primärt spela på. PC är ett arbetsverktyg, inte en underhållningsapparat. Vill du ut på racingbanan köper du en bil som är gjord för det ändamålet (PS4), inte en gammel trög lastbil (PC).

Försök att sälja er PC och införskaffa en spelkonsol, nextgen för er som har råd. Det finns också billigare alternativ. Ps3 har också Gta V dock utan FPS-läge.

2/10 try again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Köp en spelkonsol som är tillverkad för att primärt spela på. PC är ett arbetsverktyg, inte en underhållningsapparat. Vill du ut på racingbanan köper du en bil som är gjord för det ändamålet (PS4), inte en gammel trög lastbil (PC).

Försök att sälja er PC och införskaffa en spelkonsol, nextgen för er som har råd. Det finns också billigare alternativ. Ps3 har också Gta V dock utan FPS-läge.

Personer som du som förstör för pc gamers. Microsoft och Sony betalar spelskapare att göra spelen bättre till konsoler även fast de kunde ha gjort lika bra till PC, fast bättre pga hårdvaran. Nej jag vill inte spela på ett ps3 för spelet laggar sönder och är fult som stryk (har spelat det på ps3 redan). PC trög lastbil? Jovisst, nu när alla jävla konsol peasants rövslickar och köper deras produkter som de fular sig med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

DRM har du i filmer också, En anledning till varför Bluray inte fungerat på Linux exempelvis. Att du kan se filmer i VLC är på grund av trevliga hackare som bryter DRMet.

Eller så använder man AnyDVD HD.. Det är en gåva från himlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Offtopic: Fast nu är det väl snarare PC som är en Koenigsegg Agera R medans PS4 är en "gammal trög lastbil"?

Ont: Vore jäkligt synd om kopieringskyddet drar ner på prestandan! Fick ont i ögonen av att se hur kasst GTA V flöt på min xbox 360 (gammal trög lastbil)

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Är ditt inlägg seriöst? Att konsol är tillverkad primärt för att spela på kan jag hålla med om och delvis att PC är ett arbetsverktyg men att det inte skulle vara en underhållningsapparat som du så fint kallar det, hur tänkte du där? PC i hemmet är till större delen till för nån form av underhållning, vare sig det är spel, film eller musik. Förövrigt vem är så korkad att man säljer sin dator för att köpa konsol?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Kommer förmodligen göra det utan att sälja datorn då jag ändå skaffade en PS4 för att spela JRPG's som aldrig kommer släppas på PC men tycker det är jävligt surt att de håller på så här, det kommer att knäckas och då blir det enbart riktiga kunder som lider efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nyckeln i det hela är fortfarande betalningsviljan. Piratkopieringen minskar knappast av DRM, då den största delen består av nedladdning av spel som någon annan redan knäckt skyddet på, så det har ingen effekt.

Folk som vill betala och skiter i piratkopieringen betalar ju ändå.
Folk som inte vill betala laddar ner knäckta spel, ingen inkomst
Folk som hade betalat men låter bli i protest mot kopieringsskydd = ingen inkomst

Ser du ett mönster här?

Det finns inget scenario, någonsin, där DRM får någon som inte vill betala för sig att betala.

Edit; Det här är troligen den effektivaste formen av DRM i slutändan. Humor och inte massa butthurt jävla gnäll.

http://www.gamersmint.com/wp-content/uploads/2010/10/HIFD6-1....

Det är inte det som är problemet. Problemet är att skaparna, som lagt massa pengar på att göra produkten, har valt att ta betalt för sin produkt. Man borde söka upp de som laddat ner saker gratis, varenda en, och sätta dessa i fängelse. För det är fan i mig inte okej att stjäla. Ja, stjäla eftersom att uteblivna inkomster ger samma effekt som ökade utgifter när något fysiskt stjäls.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Lite småroligt att den där tröga lastbilen du pratar om gör åttor runt racebilen även vid spel!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Utgivarna kan inte konkurera med piratkopiering eftersom det skulle innebära att de måste ge bort sin produkt.
Så alla som säger att bolagen ska konkurera med piratkopiering får tänka om.
Sedan får man inte glömma att piratkopiering är olaglig och diskussion kring dess vara eller icke-vara är rätt så onödig.
Vad gäller DRM så får utgivarna själva bestämma över sin produkt, ni har möjligheten att köpa den, bojkotta eller bryta mot lagen!

För det första finns det ju fler sätt att konkurrera på än priset, vilket många speltillverkare har visat. Jag tror de flesta har ganska mycket "Good will" och kan tänka sig att betala. Men absolut inte när "gratisversionen" fungerar bättre än det man har betalat för, vart är logiken i det? Det kan väl i så fall införa något form av konsumentskydd inom spelbranchen i alla fall?

Som spelköpare har man ingen ångerrätt, ingen möjlighet att sälja spelet vidare, ingen garanti på att spelet fungerar. Vilken annan branch skulle kunna idka verksamhet under dessa förutsättningar?

Om jag går till Gamestop när GTA V släpps, slänger in det på min PC för att sedan inse att DRM-skyddet gör spelet laggigt och ospelbart på min dator och enda lösningen är kanske en patch som kommer två månader senare. Då kommer jag känna mig LURAD. (det har redan hänt med flera spel och det börjar bli irriterande)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nyckeln i det hela är fortfarande betalningsviljan. Piratkopieringen minskar knappast av DRM, då den största delen består av nedladdning av spel som någon annan redan knäckt skyddet på, så det har ingen effekt.

Folk som vill betala och skiter i piratkopieringen betalar ju ändå.
Folk som inte vill betala laddar ner knäckta spel, ingen inkomst
Folk som hade betalat men låter bli i protest mot kopieringsskydd = ingen inkomst

Ser du ett mönster här?

Det finns inget scenario, någonsin, där DRM får någon som inte vill betala för sig att betala.

Det är väl klart folk inte "vill" betala när det finns tillgängligt kostnadsfritt. Tar man bort den möjligheten kan jag garantera dig att många av dom ändrar sig.

Många laddar ner bara av den simpla anledningen att det enkelt går, och många gör det för att slippa betala. Det är nog dom 2 största anledningarna. Sen finns det väl den grupp människor som gör det av olika liberala/politiska m.m skäl (Åtminstone tilltalar dom sig det). Sen finns det ju dom som faktiskt inte har råd, men det ifrågasätter jag också lite eftersom äger man en dator och spelar datorspel är man ingen uteliggare. Då handlar det bara om prioriteringar. Men utav alla dessa antal grupper, förutom dom som inte har råd, kommer säkert majoriteten köpa spelet om det inte går att ladda ner. Många kommer säker skita i det också, beror ju på vad det är för spel osv. Som du själv säger handlar det i slutändan bara om betalningsviljan.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Ingen securom i min dator, när det första kom så dog två dyra dvd brännare helt "mystiskt".

Skickades från m.sweclockers.com

§7
Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Om de la pengarna för DRM licensen på ett demo istället. Så skulle det göra mer för att minska pirat kopieringen, och möjligtvis även öka försäljningen, förutsatt demot flyter och funkar bra.
Men de gör inte så. För då kan de mycket lättare skita i optimering och lura på oss massa meningslösa pre-order erbjudanden. För när de väl fått våra pengar så känner de sällan nått intresse i att fixa spelen..
Och när spelet säljer dåligt. Vem tror ni de skyller på då? Dem själva, och deras usla optimering? knappast.. Är alltid piraternas fel. Man skulle nästan få det tro att piraterna är källan till all världens problem..

Jag har helt slutat ladda ner pirat versioner sen ett par år tebax nu. Mycket pga av låga priser i steam, humble bundles och greenmangaming.
Men överväger starkt att börja pirata igen pga av ubisofts senaste idiot uttalanden och gta5s DRM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade folk räknat med något annat eller? Hela spelindustrin är genomrutten idag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Man får väl köpa spelet och sedan...
Jag stöder Rockstars till 100% - tyvärr har man inget att säga till om! Det är bara att gilla läget.. snart släpps spelet

Permalänk
Medlem

Det är fruktansvärt oturligt att Rockstar väljer att gå denna väg, jag tvivlar inte att en sådan titel kommer få stort fokus från grupper att nu vara först med att komma ut med en crack och som förmodligen har nämnts så är det få program som inte går att hacka. Ett så populärt spel som GTA blir nog ett underbart mål att cracka... tänk äran för en crack-grupp att vara först att ha hackat GTA V och kringgå helvetes-DRM:en! Det gör att fler laddar ner den gruppens release och deras namn växer i popularitet, vilket bara motiverar mer.

Jag har spelat GTA V mer än något spel på konsol skulle jag tro, jag tror jag satt nästan konstant i 3 månader och körde det så fort jag ville spela något. En PC-release är något jag sett fram emot sen jag ens fick nys om titeln. Jag har även tänkt skaffa det på PC, men denna nyhet får mig dock att tveka lite. Med största sannolikhet kommer jag nog avvakta och se hur resultatet blir, om det blir lidande prestanda eller ej och andra problem. Om en crack som tar bort DRM:en (eller kringgår) släpps och i sådana fall även kringgår det som kan ge prestanda- och stabilitetsproblem är bättre än konsumentprodukten... ja, vad tror folk händer då egentligen? Jag vill verkligen ha en PC-release så jag kan köra online. Jag vill verkligen kunna köra heists i multiplayer. Men jag får nog avvakta och se hur det blir innan jag gör ett köp.

Jag har inga problem med att Rockstar vill skydda sin produkt från stöld, så att säga, med SecuROM är inte vägen att gå... varför inte något i stil med Diablo 3, eller iallafall någon slags online-verifiering som bara kräver en inloggning innan man spelar? Det måste väl ändå finnas bättre lösningar? Jag kommer nog fortfarande köpa spelet, men det här är ändå en dålig nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Är not rätt många "idioter" som aldrig hade köpt spelet ändå så Rockstar förlorar inte ett skit på dessa personer.

Spelar ingen roll. Om skaparna av produkten har bestämt sig för att ta betalt för sitt spel ska ingen annan kunna ta saken i egna händer och skita i det. Klart som korvspad att man betalar det priset som skaparna satt.

Skrivet av ParasiteX:

Om de la pengarna för DRM licensen på ett demo istället. Så skulle det göra mer för att minska pirat kopieringen, och möjligtvis även öka försäljningen, förutsatt demot flyter och funkar bra.
Men de gör inte så. För då kan de mycket lättare skita i optimering och lura på oss massa meningslösa pre-order erbjudanden. För när de väl fått våra pengar så känner de sällan nått intresse i att fixa spelen..

Jag har helt slutat ladda ner pirat versioner sen ett par år tebax nu. Mycket pga av låga priser i steam, humble bundles och greenmangaming.
Men överväger starkt att börja pirata igen pga av ubisofts senaste idiot uttalanden och gta5s DRM.

Du inser att det där är kontraproduktivt?

Kan folk inte bara inse att det inte är spelbolagens fel, utan alla korkade människor som laddar ner saker gratis utan att skaparen får ett piss.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas man slipper registrera sig på femton olika ställen och installera tre tredjepartare för att spela spelet på PC, som man behövde med GTA4. Det var ju jobbigare att tjöpa GTA4 än att piratkopiera det.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Spelar ingen roll. Om skaparna av produkten har bestämt sig för att ta betalt för sitt spel ska ingen annan kunna ta saken i egna händer och skita i det. Klart som korvspad att man betalar det priset som skaparna satt.

Du inser att det där är kontraproduktivt?

Kan folk inte bara inse att det inte är spelbolagens fel, utan alla korkade människor som laddar ner saker gratis utan att skaparen får ett piss.

Antar du aldrig provat GTA4 på PC?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mods:

Seriöst?

...

???

*suck*

-"inte en underhållningsapparat"
Nähä! Jag förstår, så alla vi läsare/användare här på Sweclockers kan lägga ner verksamheten med vår hobby och skrota alla de dyra grafikorten, återställa överklockningarna. Skrota vattenkylningarna och bara acceptera att PC inte skall spelas på?
nVidia, AMD, Intel, Asus, Gigabyte, MSI, Razer, Logitech, Creative, med flera andra företag stora skall lägga ner deras Gaming-inriktade produkter?

Seriöst?

Vad gör du ens på det här forumet? ...

..oh... wait... Jag svalde just trollbetet med hull och hår. inte sant? *facepalm*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det är ironiskt att i ett försök att minska piratkopiering. Så introducerar dom ett problem som leder till mer piratkopiering.. skit bra logik. gg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

GOG.com? Alla spel där är helt DRM-fria...

Tänk om alla kunde sluta köpa DRM-skyddade spel... då skulle vi slippa sådant här.

Det är bara löjligt o försöka skylla på piraterna.

Vad är det löjliga med det? Rockstar må gå plus på sålda spel, men det är inte själva poängen.
Utan snarare att göra det svårt (svårare) för personer som inte tänker betala för sig.

OT: Jag skräms lite av hur många i den här tråden reagerar över ett eventuellt DRM-skydd.
Jag har själv upplevt problem med tidigare varianter, men tänk längre än vad näsan når.
Hur många hundratalsmiljoner dollar har/lägger Rockstar på GTAV?

Klart man vill försäkra sig om att göra det svårare för snåla jävlar att snylta på investerade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Vad är det löjliga med det? Rockstar må gå plus på sålda spel, men det är inte själva poängen.
Utan snarare att göra det svårt (svårare) för personer som inte tänker betala för sig.

OT: Jag skräms lite av hur många i den här tråden reagerar över ett eventuellt DRM-skydd.
Jag har själv upplevt problem med tidigare varianter, men tänk längre än vad näsan når.
Hur många hundratalsmiljoner dollar har/lägger Rockstar på GTAV?

Klart man vill försäkra sig om att göra det svårare för snåla jävlar att snylta på investerade pengar.

Men betyder det att de också måste göra upplevelsen sämre för de som betalar för skiten? Är du helt seriös?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men betyder det att de också måste göra upplevelsen sämre för de som betalar för skiten? Är du helt seriös?

Om inte folk hade piratkopierat hade vi aldrig haft de här bekymren. Det är piraternas fel, inte spelbolagens.

Eller är det polisens fel att vi behöver lås, larm, lösenord, lagar m.m?

Det är tjuvarnas fel.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ingen kan med hundra procent säkerhet veta att upplevelsen kommer bli sämre av ett eventuellt DRM-skydd.
Det är Rockstar, om dom bestämmer sig för att använda sig av det, så lär dom göra det ordentligt.

Det jag menade var att det är skrämmande hur alla tror sig kunna spå in i framtiden och gnälla över något dom inte har en aning om. Ja, det var varit problem tidigare med liknande skydd, men inget talar för att det blir problem Denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Eller så använder man AnyDVD HD.. Det är en gåva från himlen

För det funkar på Linux och Mac antar jag?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om något får detta hackare att vilja crackea spelet ännu mer.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om inte folk hade piratkopierat hade vi aldrig haft de här bekymren. Det är piraternas fel, inte spelbolagens.

Eller är det polisens fel att vi behöver lås, larm, lösenord, lagar m.m?

Det är tjuvarnas fel.

Dold text

Och en del kanske hade inte piratkopierat om DRM inte skulle finnas?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom vi inte vill ha kopieringsskydd som på något sätt sänker prestandan eller upplevelsen? Och nej detta är enbart utvecklarens fel!

Allt kommer att laddas ner för eller senare det är bara att acceptera det. Det utvecklarna kan göra är att göra ett bra spel där faktiskt folk är villiga att köpa det för att uppleva online content etc, inte ser vi Valve gå i konkurs för att folk piratkopierar.

Gå in på Winehq och kolla hur många spel måste bli crackade för att fungera korrekt. Dessa skydd förstör för deras konsumenter, som de pissar på varje gång de sätter in kopieringsskydd. När sedan de ser att försäljningen är dålig går de ut med att piratkopieringen är stor eller att PCn är död.....

Blir fan trött av media industrin som skriker piratkopiering höger och vänster men endå växer år för år. Nerladdning är inte stöld och räkna en nerladdning som förlust i inkomst är bara retarderat rent ut sakt.

Minecraft så vitt jag vet hade inget kopieringsskydd kolla hur bra det gick för det.

Det är ganska motsägelsefullt att först påstå att allt alltid kommer laddas ner och att vi ska acceptera det. Sen säger du att om utvecklarna gjorde bättre spel så skulle det första du sa magiskt inte stämma längre. skulle folk bli villiga att köpa. Jag tror inte att om dom gör ett bra, medelmåttigt eller dåligt spel spelar så stor roll eftersom folk kommer alltid fortsätta ladda ner om det går. Sen är det ganska ironiskt att du tycker dom ska göra bättre spel, när du inte ens tycker man ska betala för det. Om vi vänder på steken, tror du inte dom skulle kunna göra bättre spel om alla betalade istället?

Valve tjänar sina pengar på annan verksamhet än försäljningen av deras spel, så det är skillnad på dom och andra spelföretag.

Förklara för mig varför du inte tycker att utvecklarna ska få betalt av alla sina kunder. Sen undrar jag också varför du tycker typ hälften har rätt i att inte betala, medan de andra behöver göra det? Hur är det rättvist? Om alla sket i att betala skulle vi inte få några fler spel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att skaparna, som lagt massa pengar på att göra produkten, har valt att ta betalt för sin produkt. Man borde söka upp de som laddat ner saker gratis, varenda en, och sätta dessa i fängelse. För det är fan i mig inte okej att stjäla. Ja, stjäla eftersom att uteblivna inkomster ger samma effekt som ökade utgifter när något fysiskt stjäls.

Alla som laddar ner skulle inte köpt produkten i första taget så att säga 1 nerladdning = 1 förslust i försälning är rent nonsens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Alla som laddar ner skulle inte köpt produkten i första taget så att säga 1 nerladdning = 1 förslust i försälning är rent nonsens.

Självfallet. Det har jag inte gjort heller. Men det är självklart att man ska betala för produkten, inte stjäla den.

Visa signatur