GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det är givetvis ok att diskutera fenomenet piratkopiering, men vänligen respektera §7 i regelverket. Tog även bort några meningslösa inlägg.

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv vet jag inte om jag nånsin kommer skaffa GTA V. Tvåan var skoj fast lite simpel. Trean gilla jag ej....så jäkla slött. Sen första uppdraget där man skulle förstöra en skåpbil. Vi körde runt i en cirkel i säkert 10min där jag krockade lite på han hela tiden tills han exploderade. O ingen hälsomätare hade han heller!

GTA IV skaffa jag aldrig. Såg hur kompisens Xbox 360 version var. Inte min genre heller.

Skrivet av stn1337:

tråkigt för dig, för jävlar vad kul jag kommer att ha!

HAHAHA! Fan dagens inlägg ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Visst är DRM skit, men det jag reagerade på var att väldigt många i den här tråden skyller det på spelutvecklarna när det i själva verket är piraternas fel.

Nej, det är inte piraternas fel om spelföretagen väljer en lösning som enbart skadar dem som faktiskt betalar för produkten. Piraterna skiter sannorlikt både i de som betalar och spelföretagen och kan, som det sagts många gånger i den här tråden, glatt spela vidare, DRM eller ej. Vill man inte betala så gör man inte det, och DRM löser inte "problemet" med den attityden. Det får snarare fler att ställa sig på piraternas sida i frågan, vilket troligtvis inte är det som spelföretagen vill uppnå.

Om en fluga sitter på en vägg, och du ber flugan att ge sig iväg, men denne vägrar lyssnsa, så du skjuter flugan med hagelbössa, är det då flugans fel att det är massa hål i väggen sedan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan va ovanligt att en artikel om DRM blir fylld med en massa trötta anti-piratargument.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jaha, då sparade man eventuellt både lite pengar och tid då genom att strunta i detta spel.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Swedish Berserk:

I övrigt kunde jag inte bry mig mindre om att man inte kan modda och att grafiken är aningen sämre. Jag kör hellre på konsol för att slippa detta DRM tramset.

Dock så skulle väl även "next-gen" konsollerna få 30 FPS bara om jag fattat det rätt? Så det är bara på PC du kommer kunna få 60fps+.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är inte piraternas fel om spelföretagen väljer en lösning som enbart skadar dem som faktiskt betalar för produkten. Piraterna skiter sannorlikt både i de som betalar och spelföretagen och kan, som det sagts många gånger i den här tråden, glatt spela vidare, DRM eller ej. Vill man inte betala så gör man inte det, och DRM löser inte "problemet" med den attityden. Det får snarare fler att ställa sig på piraternas sida i frågan, vilket troligtvis inte är det som spelföretagen vill uppnå.

Om en fluga sitter på en vägg, och du ber flugan att ge sig iväg, men denne vägrar lyssnsa, så du skjuter flugan med hagelbössa, är det då flugans fel att det är massa hål i väggen sedan?

Jo, det är piraternas fel att DRM ö.h.t. finns, om alla skulle köpt spelen skulle problemet aldrig funnits. Pirater skadar spelbranschen och alla andra branscher för den delen. Så sinnessjukt egoistiskt.

Skrivet av Ozzed:

Vill man inte betala så gör man inte det

För i hel.. Har skaparen av varan satt ett pris så betalar man det eller så införskaffar man inte varan.

Skrivet av Ozzed:

Om flugan har gjort något dumt, ja. Eller är det inte lagbrytares fel att folk behöver lösenord, larm m.m utan polisens? Din logik är bristande

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Bara för att det orsakat problem i andra spel betyder inte att det gör det i GTA, per automatik. Jag tycker det är bra att de verkat hittat en lösning som på ett mer effektivt sätt förhindrar folk att stjäla deras produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo, det är piraternas fel att DRM ö.h.t. finns, om alla skulle köpt spelen skulle problemet aldrig funnits. Pirater skadar spelbranschen och alla andra branscher för den delen. Så sinnessjukt egoistiskt.

För i hel.. Har skaparen av varan satt ett pris så betalar man det eller så införskaffar man inte varan.

Om flugan har gjort något dumt, ja. Eller är det inte lagbrytares fel att folk behöver lösenord, larm m.m utan polisens? Din logik är bristande

Du får det att tro att stöld är nått ny påfund som dök upp med spel branchen. Det är ett konstant problem vi inte kommer bli av med på nått enkelt sätt.

Ta ett bil exempel. Tror du en bil med ett överlöjligt stöld skydd där du måste spendera 5min för att logga in och auktorisera dig varje gång du ska starta bilen, skulle sälja speciellt bra?
Eller för den delen en bil du inte ens får provköra innan du köper..
Det räcker inte alltid att gå efter recensioner och trailers. Ibland måste man få känna på det innan man köper...

"Pirater skadar spelbranschen och alla andra branscher för den delen."
Spelutvecklarna gör ett tillräckligt bra jobb själva med att skada branchen själva.

"Om flugan har gjort något dumt, ja. Eller är det inte lagbrytares fel att folk behöver lösenord, larm m.m utan polisens? Din logik är bristande"
Med din logik menar du alltså det är helt ok att använda kärnvapen för att stoppa tjuvar då eller? För det garanterar ju att tjuvarna åker dit. Skit i att det skadar ett par miljoner oskyldiga. Så länge vi kommer åt dem hemska tjuvarna! Vem är det nu som har bristande logik?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Många glömmer kanske bort att företag tjänar pengar på att lura kunder. Man gör jättebra reklam för en produkt och sen så får man inte prova den först, för att se om man vill spela vidare. Jag menar 20 minuter av en 12 timmars eller 1000 timmars gametime är väl rimligt? Lägger man inte ut demos och kör på DRM, och tar 700kr för sin produkt, då har man inte rent mjöl i påsen på tal om rent mjöl i påsen. Det är inte piraternas fel, det är en form av marknadsföring som orsakar DRM skydd och så vidare. Ursprunget handlar om att tjäna så smutsiga pengar som möjligt, inte ärliga pengar. Skulle folk veta vilken skitprodukt dom krängde skulle ingen köpa!

Permalänk
Medlem

Hm mycket olika synpunkter om spel skydd .Jag kanske är dum nu men ska sticka ut hakan .Jag är 45 år gammal bor i ett skit litet hus ensamstående älskar spel .Jag verkligen älskar o spela d2 kostade mig ett äktenskap och det var värt det .Om blizzard säger vi skulle säga till mig diablo 4 kommer nästa år tråkigt kommer bli jätte dyrt kommer kosta 5 tusen .Skulle jag ta upp plånboken och betala .Detta handlar om prioriteringar inget annat vad är man beredd o lägga ? d3 har jag spelat 1000 timmar kanske vad blir det per timme ? Att säga 600 kr är dyrt om man lägger ner halva fritiden (efter jobbet ) är nonsens

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag pratar inte om mina egna åsikter, utan snarare om effekterna av DRM och varför det är idiotiskt att det finns.

"Vill man inte betala så gör man inte det, och på den attityden har DRM noll effekt", borde jag kanske ha skrivit.

Jag har inte påstått att det varken är fel eller rätt med piratkopiering. Det jag har sagt är att DRM ör dumt, oavsett vad man vill uppnå med det. Det är som ett tjuvlarm som går igång och brölar utav helvete när de som faktiskt bor i huset ska in eller ut, men är tyst som en mus när tjuvarna klampar in. Det saknar mening, det saknar värde, det kostar pengar. Fatta. Spelföretagen lägger pengar på att förstöra för de som betalar för spelen. DRM är idiotiskt.

Du får inte köra i 110 på en 70-väg.. Fortkörarna bryr sig inte.. Men man "tar itu med problemet" genom att sänka hastigheten till 30 istället... Resultatet blir att de som kört i 110 fortsätter köra 110, eftersom de skiter i vad det står på skylten, medans de laglydiga nu tvingas krypa fram i 30 istället. Det är inte fortkörarnas fel att transportstyrelsen valt en dålig lösning på problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Samma Rockstar, som släppte GTA4 på PC?... Hur naiv är du egentligen? Tror du på allt nån med pengar eller auktoritet säger till dig?
Men vi får se hur det blir. Kanske flyter fantastiskt. Men jag lär knappast köpa det vid release dan.

Jag köpte det med, men det var en del av spelet, inte något DRM-skydd. Och nej, verkligen inte.
Dock så drar jag inte helt obegripliga och förhastade slutsatser och totalt sågar ett av årets/nästa års största releaser på förhand, för att ett obekräftat rykte om ett eventuellt DRM-skydd kommer på tal.

Okej, jag kommer köpa det och spela samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag köpte det med, men det var en del av spelet, inte något DRM-skydd. Och nej, verkligen inte.
Dock så drar jag inte helt obegripliga och förhastade slutsatser och totalt sågar ett av årets/nästa års största releaser på förhand, för att ett obekräftat rykte om ett eventuellt DRM-skydd kommer på tal.

Okej, jag kommer köpa det och spela samma dag.

Games for Windows Live, eller för den delen Rockstar Social Club är saker som inte behövde vara en del av spelet.... Inte tal om de enorma prestanda problemen.

Men tänk så här. Om vi inte klagar. Så kanske de bestämmer sig för att rulla ut det endån. Nu med all negativ kritik så lär de överväga att inte släppa det med skit DRMen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Även om jag just nu har det tufft ekonomiskt pga sjukdom som gör att jag inte kan jobba, så tycker jag ändå att detta skyddet är bra, Självklart ska man ha betalt för ett spel man har gjort. Piratkopiering har förstört hela pc spelsbranschen, men såna här skydd gör att spelen har bättre kvalitet då de vet att de får betalt. jag har inga problem att hosta upp 400kr för ett efterlängtat spel som GTA V. Men jag tycker det är riktigt dåligt av Rockstar att vänta med att släppa det så länge. Jag hoppas att detta skyddet inte blir hackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Även om jag just nu har det tufft ekonomiskt pga sjukdom som gör att jag inte kan jobba, så tycker jag ändå att detta skyddet är bra, Självklart ska man ha betalt för ett spel man har gjort. Piratkopiering har förstört hela pc spelsbranschen, men såna här skydd gör att spelen har bättre kvalitet då de vet att de får betalt. jag har inga problem att hosta upp 400kr för ett efterlängtat spel som GTA V. Men jag tycker det är riktigt dåligt av Rockstar att vänta med att släppa det så länge. Jag hoppas att detta skyddet inte blir hackat.

Men om skyddet leder till spelet får sämre kvalitet då? Typ instabilitet och sämre prestanda. Som Lords of the Fallen lider av just nu. Är det ok då eller?
Har själv inget emot DRM i sig, så länge det implementeras på ett sätt som inte påverkar spel kvalitén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte det DRM gör. DRM leder inte till att de får betalt, då även "svårtforcerade" DRM-skydd knäcks på någon vecka eller så. Sedan kan den som vill ladda ner och spela gratis, utan krångel, medan de som betalat får dras med prestandaproblem och oftast krångliga aktiveringsmekanismer som tack för att de betalat för spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hahahaha slöseri på pengar och tid, de tar bara några timmar att knäcka nuförtiden

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Väldigt naivt att försöka eliminera något som alltid kommer att finnas. Ge mig en anledning så kanske jag betalar

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det är ju inte det DRM gör. DRM leder inte till att de får betalt, då även "svårtforcerade" DRM-skydd knäcks på någon vecka eller så. Sedan kan den som vill ladda ner och spela gratis, utan krångel, medan de som betalat får dras med prestandaproblem och oftast krångliga aktiveringsmekanismer som tack för att de betalat för spelet.

Vilket innebär att många som skulle laddat ner det olagligt köper det istället för att det inte finns att köra vid release annars.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vilket innebär att många som skulle laddat ner det olagligt köper det istället för att det inte finns att köra vid release annars.

Skulle nog säga det är en väldigt få pirater som gör så. Flesta har i regel tålamodet nog att vänta tills det blir crackat. Eller så skiter dom helt i det och gör nått annat.
Är vanligtvis plånboken som är största faktorn i att folk väljer piratvägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo fast jag läste nånstans att det var några spel som inte hade lyckats bli crackade, och det lär ta rätt lång tid förhoppningsvis innan det kan crackas då det var en uppgraderad DRM. Vi får helt enkelt se.
Sen självklart ska det inte bli sämre spelupplevelse pga det, men det lär dom ju ha fixat tills GTA V kommit ut.
Säg något som inte är krångligt i dagens samhälle. Jag kan inte ens åka buss i min stad utan att köpa ett JOJO kort och ladda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Väldigt naivt att försöka eliminera något som alltid kommer att finnas. Ge mig en anledning så kanske jag betalar

Är det inte anledning nog att någon har skapat en produkt som du vill ha? De har lagt ner mycket tid och pengar på produkten och har satt ett pris för att kunna tjäna pengar och täcka sina utgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det var ju en extrem överdrift. Beskriv gärna de "stora problem" och den ospelbarhet du upplever med Steams DRM som exempel. Några få riktigt drakoniska DRM skadar för slutanvändaren. Majoriteten av DRM gör inte det.

De flesta här har säkert aldrig hört talas om detta DRM innan men blir galna bara för att de ser att det står "DRM" utan att ha några som helst bevis på att det kommer att påverka prestandan.

Jag tror att det är du som har blivit galen! Du tar påståenden rakt ur luften jag har inte skrivit något negativt om Steam mer än att jag kommer att köpa något annat spel på steam om GTA5 får "ett drakoniskt DRM" som du så fint utrycker dig.
Det enda jag gjorde i mitt inlägg var att hänvisa till google till någon som påstod samma sak som dig och krävde bevis. Du kan ju passa på att länka dina påstådda bevis att DRM gagnar konsumenten istället för att slänga ur dig att motsatsen ska bevisas så slipper vi påhittade diskussioner.

Och om du ändå gillar DRM så kanske vi kan gå tillbaka till tiden där musikindustrin påtvingade användare att installera malware på datorn bara för att kunna spela upp just den skivan. Fungerade rätt bra bara man installerade det så det kan ju inte kallas drakoniskt DRM och i din värld så antar jag att det är okej. Men jag kommer aldrig att lägga pengar på något sånt, idiotiskt. Ett under att mänskligheten överlever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag pratar inte om mina egna åsikter, utan snarare om effekterna av DRM och varför det är idiotiskt att det finns.

"Vill man inte betala så gör man inte det, och på den attityden har DRM noll effekt", borde jag kanske ha skrivit.

Jag har inte påstått att det varken är fel eller rätt med piratkopiering. Det jag har sagt är att DRM ör dumt, oavsett vad man vill uppnå med det. Det är som ett tjuvlarm som går igång och brölar utav helvete när de som faktiskt bor i huset ska in eller ut, men är tyst som en mus när tjuvarna klampar in. Det saknar mening, det saknar värde, det kostar pengar. Fatta. Spelföretagen lägger pengar på att förstöra för de som betalar för spelen. DRM är idiotiskt.

Du får inte köra i 110 på en 70-väg.. Fortkörarna bryr sig inte.. Men man "tar itu med problemet" genom att sänka hastigheten till 30 istället... Resultatet blir att de som kört i 110 fortsätter köra 110, eftersom de skiter i vad det står på skylten, medans de laglydiga nu tvingas krypa fram i 30 istället. Det är inte fortkörarnas fel att transportstyrelsen valt en dålig lösning på problemet.

Känns som att vi argumenterar mot varandra i argument som vi aldrig haft. Jag har aldrig sagt att jag gillar DRM-skydd, men du kritiserar mig ideligen för att jag skulle tycka det är något bra. Jag å andra sidan kritiserar dig för att du skulle tycka pirantande är OK, trots att jag inte vet om du gör det. Jag vet dock att du röstar på PP, så jag har mina misstankar.

Vad jag försöker säga är att det är piraternas fel att vi har DRM-skydd, om alla skulle köpt spelen lagligt så skulle utvecklarna aldrig lagt in dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag tror att det är du som har blivit galen! Du tar påståenden rakt ur luften jag har inte skrivit något negativt om Steam mer än att jag kommer att köpa något annat spel på steam om GTA5 får "ett drakoniskt DRM" som du så fint utrycker dig.
Det enda jag gjorde i mitt inlägg var att hänvisa till google till någon som påstod samma sak som dig och krävde bevis. Du kan ju passa på att länka dina påstådda bevis att DRM gagnar konsumenten istället för att slänga ur dig att motsatsen ska bevisas så slipper vi påhittade diskussioner.

Och om du ändå gillar DRM så kanske vi kan gå tillbaka till tiden där musikindustrin påtvingade användare att installera malware på datorn bara för att kunna spela upp just den skivan. Fungerade rätt bra bara man installerade det så det kan ju inte kallas drakoniskt DRM och i din värld så antar jag att det är okej. Men jag kommer aldrig att lägga pengar på något sånt, idiotiskt. Ett under att mänskligheten överlever

Du sa att DRM generellt ger stora problem eller rent av gör spelet ospelbart. Många spel som släpps nu för tiden använder Steamworks och steams DRM. Om "DRM rent generellt orsakar stora problem till ospelbart" så bör ju Steam vara ett av dessa program som orsakar stora problem och ospelbarhet ofta. Antingen det eller så var det en extrem överdrift från din sida.

Jag sa inte att det gagnar konsumenten. Men jag sa att det extremt sällan påverkar konsumenten negativt i normala fall.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det låter inte särskillt troligt. Har du någon källa på statistik i området`? Många spel finns ju dessutom färdigknäckta att ladda ner redan innan officiell release. Se'n kan man ju i så fall undra vad folk har för tänk.. "Tänkte ladda ner det helt gratis, men vill ha spelet nu och inte om 2 veckor, så det är klart värt 500 Spänn."

J
Säg något som inte är krångligt i dagens samhälle.

Att ladda ner crackade spel och sedan spela dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Känns som att vi argumenterar mot varandra i argument som vi aldrig haft. Jag har aldrig sagt att jag gillar DRM-skydd, men du kritiserar mig ideligen för att jag skulle tycka det är något bra. Jag å andra sidan kritiserar dig för att du skulle tycka pirantande är OK, trots att jag inte vet om du gör det. Jag vet dock att du röstar på PP, så jag har mina misstankar.

Vad jag försöker säga är att det är piraternas fel att vi har DRM-skydd, om alla skulle köpt spelen lagligt så skulle utvecklarna aldrig lagt in dessa.

Jag röstar på PP därför att de vill ändra lagarna om upphovsrätt, och jag tycker de lagarna som nu finns är helt åt helvete. Men jag tycker inte att man ska bryta mot lagarna, utan ändra dem demokratiskt. Men grejen med DRM är att det direkt uppmuntrar till piratkopiering eftersom lagligt köpta spel kostar pengar, och innebär krångel och i vissa fall sämre prestanda, medans piratkopierade spel är krångelfritt, och gratis. Därför är det ett uselt system då det straffar de lagliga och rätt och slätt belönar de olagliga. Och det är inte piraternas fel, det var inte dem som kom på den idiotiska idén att införa DRM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag röstar på PP därför att de vill ändra lagarna om upphovsrätt, och jag tycker de lagarna som nu finns är helt åt helvete. Men jag tycker inte att man ska bryta mot lagarna, utan ändra dem demokratiskt. Men grejen med DRM är att det direkt uppmuntrar till piratkopiering eftersom lagligt köpta spel kostar pengar, och innebär krångel och i vissa fall sämre prestanda, medans piratkopierade spel är krångelfritt, och gratis. Därför är det ett uselt system då det straffar de lagliga och rätt och slätt belönar de olagliga. Och det är inte piraternas fel, det var inte dem som kom på den idiotiska idén att införa DRM.

Så du anser att man inte ska äga saker man skapar bara för att det är digitalt?

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det där är ett påstående som är väldigt svårt att kontrollera. Gör illegal nerladdning av spel att det i snitt säljs färre, lika många eller till och med fler kopior?

Har det gjorts trovärdiga fältstudier? Spontant känns det otroligt svårt att mäta.