Fredagspanelen 84: Spelkavalkad och grafikkortsläckor

Permalänk
Master of Overkill

Här sitter jag och bygger pc.
Så får man PM dom säger du har 3 titan på fredagspanelen..
Jag bara
Tack för roligt skratt Emil, Jonas inget Drramhack för er iår?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Emils tröja är psykedelisk!!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

EN RIKTIG TREVLIG FREDAGSPANEL, tack! Ursäkta,såg inte att caps var på... detta cm storm.. fan

Permalänk

vad har hänt?
Emil ser mager o blek ut
Hela bilden är blek, ni ser sjuka ut

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Oj ingen IRONi över WoD-släppet i spelsegmentet?

jag har över 2k pers i que före mig skoja inte, inte alls ''släppt''

Permalänk

Panik!!!!! Kan inte bestämma vad jag ska titta titta på Fredagspanelen eller Lc vs vp i csgo!

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Oj ingen IRONi över WoD-släppet i spelsegmentet?

Sweclockers har en tendens att skippa Blizzardspel, ingen aning varför.
Inget om Overwatch heller, lite synd.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Spelar det någon roll?

Och har du åldern inne

Haha jösses.. Varför bryr du dig ens? Varför bryr jag mig ens? o.O

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Här sitter jag och bygger pc.
Så får man PM dom säger du har 3 titan på fredagspanelen..
Jag bara
Tack för roligt skratt Emil, Jonas inget Drramhack för er iår?

Kolla gärna dina pm tvelander:-)

Fan jonas och emil inte rauter,roooooouter heter det eller snurrar jag nu:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Spelar det någon roll?

Och har du åldern inne

Tror de 28 njaa Du har rätt, igentligen spelar det faktiskt ingen roll haha

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Alltid lika bra underhåll på fredagspanelerna.

Vad vore Sweclockers utan alla Tvelander skämt?

Permalänk
Medlem

Jag satt i tisdags och beställde julklappar till alla syskonbarn och bästa kompis på nätet. Bara sambon och brorsan kvar, och brorsan får presentkort varje år på någon geek-store som säljer datorkomponenter, troligtvis Inet som kommer bli årets datorbutik igen!

Skoj tidsfördriv att sitta och höra och se er gå igenom de senaste två veckorna pöjkar. Ha det!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Fredagspanel igår kväll efter arbetet och Linus Tech Tips nu till morgonkaffet. Nerdhimmel. Mumma.

Den där bakgrunden är rätt så hemsk. Förstår om den kostat mycket och att ni kanske lagt ner mycket jobb på den men den är riktigt fruktansvärd. Börjar vänja mig men läs gärna på lite om färger, deras effekt på folk och vad som får er att se bra ut nästa gång ni byter.

Annars bryr jag mig inte nämnvärt men det skulle vara en mindre påfrestande "viewing experience" med lite mer neutrala färger.

Tack för en bra fredagspanel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag satt i tisdags och beställde julklappar till alla syskonbarn och bästa kompis på nätet. Bara sambon och brorsan kvar, och brorsan får presentkort varje år på någon geek-store som säljer datorkomponenter, troligtvis Inet som kommer bli årets datorbutik igen!

Skoj tidsfördriv att sitta och höra och se er gå igenom de senaste två veckorna pöjkar. Ha det!

Inet som årets datorbutik har blivit en fluga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Inet som årets datorbutik har blivit en fluga...

Jag röstade på netonnet iår faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bakgrunden i alla fall. Tack för ännu en bra panel.

Permalänk

Riktigt trevligt som vanligt
Bra jobbat Jonas och Emil !

Permalänk
Medlem

En liten fundering om bildskärmar !
Borde det inte vara lättare för ett grafikkort att driva en 4" skärm i 4k än en 30" skärm i 4k även på lcd skärmar precis som det var på gammla crt skärmar? tänkte på totalt antal pixlar som grafikkortet måste pumpa ut.
Om fjolltelefoner klarar pumpa ut 4k till sina skärmar så borde det ju inte vara några bekymmer alls med 4k eller 8k till dom fjuttiga skärmarna (skärmen) på occulus rift med ett riktigt grafikkort. eller funkar det helt annorlunda med lcd skärmar mot hur det gjorde med crt där även storlek på skärm hade lika stor inverkan som upplösning.

Upplösning är väl ändå pixlar per tum om 4k motsvarar 4ggr så hög upplösning än full hd så borde ju en 4" stor 4k skärm motsvara en 16" stor full hd skärm & 8K på 4" motsvara en full hd skärm på 16x4 = 64" stor skärm men jag e inte säker om det funkar så tacksam för svar.
Bakgrunden helt ok men skärpan var riktigt bedrövlig. (kanske Emil som ställde in kameran utan linser)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Geeks Gaming

Jag är tydligen en av de få som gillar bakgrunden, dock ser det ut som att ni står framför en grönvägg. Grym panel iaf!

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Kolla gärna dina pm tvelander:-)

Fan jonas och emil inte rauter,roooooouter heter det eller snurrar jag nu:-)

"Royter" heter det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Heuheu, för att komma runt problemet att köpa julklappar till folk, så kan man ju alltid mecka ihop nåt galet själv. Min mor uppskattar i alla fall hembyggena mer än det köpta fortfarande, trots att jag inte är 6 år gammal längre. Och om vi ska ta det ännu längre, hur perverst är det inte att det blivit ett problem att komma på vad man ska köpa? Undrar fan om det inte är läge att gå full kaczynski snart

I övrigt, grym fredagspanel som vanligt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan vi få ett nytt avsnitt av podcasten innan jul? Snälla? (a)

Permalänk
Medlem

Ey, ni glömde länka bilden på pizzan!

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Spelar det någon roll?

Och har du åldern inne

Han är väl född 1986 troligtvis?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

En liten fundering om bildskärmar !
Borde det inte vara lättare för ett grafikkort att driva en 4" skärm i 4k än en 30" skärm i 4k även på lcd skärmar precis som det var på gammla crt skärmar? tänkte på totalt antal pixlar som grafikkortet måste pumpa ut.
Om fjolltelefoner klarar pumpa ut 4k till sina skärmar så borde det ju inte vara några bekymmer alls med 4k eller 8k till dom fjuttiga skärmarna (skärmen) på occulus rift med ett riktigt grafikkort. eller funkar det helt annorlunda med lcd skärmar mot hur det gjorde med crt där även storlek på skärm hade lika stor inverkan som upplösning.

Upplösning är väl ändå pixlar per tum om 4k motsvarar 4ggr så hög upplösning än full hd så borde ju en 4" stor 4k skärm motsvara en 16" stor full hd skärm & 8K på 4" motsvara en full hd skärm på 16x4 = 64" stor skärm men jag e inte säker om det funkar så tacksam för svar.
Bakgrunden helt ok men skärpan var riktigt bedrövlig. (kanske Emil som ställde in kameran utan linser)

Att leverera 4k i OS klarar nog alla grafikkort som säljs idag likaså driva ett mobilspel i den upplösningen då det är väldigt mycket sämre detaljrikedom på spel på telefonen. Problemet är att det skall vara stabila 75 frames konstant för att inte åksjukan ska komma innom några minuter. Sen är det upplösningen dom avgör hur tungdrivet det är helt oberoende av storlek vilket det med största sannolikhet var även på CRT.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Att leverera 4k i OS klarar nog alla grafikkort som säljs idag likaså driva ett mobilspel i den upplösningen då det är väldigt mycket sämre detaljrikedom på spel på telefonen. Problemet är att det skall vara stabila 75 frames konstant för att inte åksjukan ska komma innom några minuter. Sen är det upplösningen dom avgör hur tungdrivet det är helt oberoende av storlek vilket det med största sannolikhet var även på CRT.

för ett grafikkort handlar bara om att skicka pixlar(+beräkningar för dessa) inte något annat så med andra ord så klarar inte ett grafikkort att skicka 75f/s till ett 16" full hd skärm heller då ,upplösning är pixlar per tum inte totalt antal pixlar per skärm.
Sen i ett spel så handlar det mer om hur välkodat det är ,ljus reflexer, kantutjämmning osv, hur tungdrivet det är handlar inte om upplösningen i sig för då skulle du få lika svårt att visa skrivbordet i win tex för det uppdateras också i 60 frames per sek (åtminstånde på en 60Hz skärm)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

för ett grafikkort handlar bara om att skicka pixlar(+beräkningar för dessa) inte något annat så med andra ord så klarar inte ett grafikkort att skicka 75f/s till ett 16" full hd skärm heller då ,upplösning är pixlar per tum inte totalt antal pixlar per skärm.
Sen i ett spel så handlar det mer om hur välkodat det är ,ljus reflexer, kantutjämmning osv, hur tungdrivet det är handlar inte om upplösningen i sig för då skulle du få lika svårt att visa skrivbordet i win tex för det uppdateras också i 60 frames per sek (åtminstånde på en 60Hz skärm)

Antalet pixlar på en 1" 4k och 100" 4k är samma, de har dock helt olika PPI som är det du blandat ihop det med.

Grafikkortet gör betydligt mer än att bara rita pixlar. Det gör en helvetes massa beräkningar på hur 3d objekten och dess texturer sedan kantutjämning. Det finns även andra funktioner som grafikkortet kan göra så som fysikberäkningar i olika former (AMD tressFX och Nvidia PhysX)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Nu tror inte jag att 4k kommer komma i första riften heller, men skulle man inte kunna rendera i tex 1080p och skala upp till 4k?

Då slipper man screendoor men även prestandatappet. Eller kommer uppskalningen göra att det ser dumt ut?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Tack för en väldigt bra panel, som vanligt!!!!

http://i177.photobucket.com/albums/w231/skogis67/AndreasSwecb...

Sorry om jag gnäller, men den bakgrunden ?

"det ser helt enkelt inte bra ut"

Hur som, stort tack för en skön panel!!

1. Stör mig som fan på att bakgrunden är suddig, jobbigt för ögonen.

2. Tvelander är famous, officially. Grattis!
Babesen kommer flockas!