Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Finns en merchant i Hissing Wastes som säljer tier 3 armor samt arms och legs.

nice! tackar!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Minns ej namnet på kartan, men finns i orlais sidan i nedre högra hörnet i Dales regionen, där alverna finns. Finns en liten alv bosättning där som säljer tier 2 schematics, borde finnas medium arms or legs. Det är där du leder en halla till den byn och du måste göra några quests för a shoppa där. Det finns iaf två stycker kartor där men alver, rent i tema så borde du plocka upp mer medium schematics där än andra ställen.

Annars kommer du hitta genom att utforska och minns inte på rak arm var jag hittade mina.

tack ska ta en titt där!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med allt junk man samlar på sig? I Origins visste man vilka saker som tillhörde quester men här får man inga indikationer (om det inte är något jag missat). Springer runt med massa leksaker, vaser och annat skräp men vet inte vad jag borde sälja eller vad som kan komma till användning senare. Vad kör ni för taktik när det gäller inventory? Har gjort mig av med alla vapen och rustningar ingen använder men är fullastad ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Hur gör ni med allt junk man samlar på sig? I Origins visste man vilka saker som tillhörde quester men här får man inga indikationer (om det inte är något jag missat). Springer runt med massa leksaker, vaser och annat skräp men vet inte vad jag borde sälja eller vad som kan komma till användning senare. Vad kör ni för taktik när det gäller inventory? Har gjort mig av med alla vapen och rustningar ingen använder men är fullastad ändå...

Det undrar jag med.
Totallt värdelöst inventory.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nice, måste också dit, för övrigt tips är att göra side-quests för vapen ! fick dubbla dps efter att jag gjorde en quest som jag hittade på nått lik i hinterlands tror jag det var , detta var en staff. mycket nöjd , kan ta print sen och kolla namnet!

Har du råkat komma på hur man ser vad en schematic kommer att ge för DPS på ett vapen samt Armor för en rustning? När man är hos merchant ser man ju inte ens vilken tier det är på den.

Skrivet av chrisx71:

Vad jag förstått tar alla materials ingen plats. Dock gör vapen, rustning och valuables det. Har du sålt av dina valuables på sistonde? Rensa där, varje Qunari Toy Soldier och gem osv tar en inventory slot

Har själv ökat inventory till 75 med perk. Drar jag igenom ett område så brukar hela bagen fyllas, då drar jag till Haven eller dyl, equippar gubbarna med eventuella nyheter och säljer sen alla vapen, rustning och valuables jag inte beböver förutom "monster parts" som jag ger till researchertjejen för XP.

Däremot undrar jag om alla Supplier missions man får vid Camp faktiskt tar ens mats eller inte. De borde göra det men känns onödigt att ge bort massa mats för Power som jag redan har alldeles för mycket av (90+ poäng).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du råkat komma på hur man ser vad en schematic kommer att ge för DPS på ett vapen samt Armor för en rustning? När man är hos merchant ser man ju inte ens vilken tier det är på den.

Undrar samma sak. Svårt att veta om man ska satsa på en viss "craft" eller inte.
En annan sak som är knepig är att veta om vilka karaktärer som kan bära vilken rustning (i craft-läget), i vanliga inventory så blir de fint rödmarkerade, men inte när man ska tillverka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Skrivet av Eldritzh:

Det undrar jag med.
Totallt värdelöst inventory.

Fast, de tar väl ingen plats i inventoriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Undrar samma sak. Svårt att veta om man ska satsa på en viss "craft" eller inte.
En annan sak som är knepig är att veta om vilka karaktärer som kan bära vilken rustning (i craft-läget), i vanliga inventory så blir de fint rödmarkerade, men inte när man ska tillverka dem.

Tror man kan gå på vad de får för namn. Scout = rouge, defender = warrior, enchanter/apprentice = mage osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Du menar om de får attribut som "Human trained" eller "Not Varric" osv? Jag har iofs inte craftat jättemycket men har aldrig stött på det problemet än. Gjorde en Medium Armor chest till Cleo eller vad han hette och det enda det stod var att det var "for Rogue" då jag har en mage som karaktär.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Fast, de tar väl ingen plats i inventoriet?

Jo, växter och metaller verkar inte ta någon plats däremot. Slängde en hög med elfroot eftersom de är lätta att hitta lite varstans men fick ingen extra plats i inventory. Har 60/60 nu utan extra armour el. weapons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Tror man kan gå på vad de får för namn. Scout = rouge, defender = warrior, enchanter/apprentice = mage osv.

Jo men man vill ju veta vilken Tier det är också. I Val Royeaux fanns schematics som kostade 3k guld stycket och det är rätt mycket om det visar sig vara tex Tier 3 eller något som jag inte tror jag kan använda än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt största problem är att min snyggt något solbrännda alv blir orange in game och ser ut som Björn Ranelid!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Mitt största problem är att min snyggt något solbrännda alv blir orange in game och ser ut som Björn Ranelid!!!!

Ha ha, jag satt och pillade med min karaktär och drog i alla möjliga reglage när jag skapade honom. Han ser ganska hård ut med rakad skalle och tatueringar runt ögonen, men den blåa läppglansen förstör utstrålningen lite grann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Jo, växter och metaller verkar inte ta någon plats däremot. Slängde en hög med elfroot eftersom de är lätta att hitta lite varstans men fick ingen extra plats i inventory. Har 60/60 nu utan extra armour el. weapons.

Hmm, svårt då att veta vad man ska sälja och inte.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vlademil:

Har testat lite mer och ja, verkar som det enda som hjälper är att köra default settings i BIOS. Synd då min OC funkat felfritt i alla andra spel och allmän användning. Vad brukar hård låsning av datorn betyda inom överklockning?

Jag är osäker på varför det inte går att överklocka vissa spel, som detta och BF4.
Kanske beror på att spelen är ganska krävande för hårdvaran, så att den belastas mer, dessa stora texturer skall ju tex läsas från disk, packas upp av CPU:n och skyfflas via PCI-bussen till videokortet.
Mycket data som hanteras under lång tid ökar risken att något går fel, en buffer som överfylls eller att något tar för lång tid.
Det är mest gissningar från min sida, så ta det för vad det är, lite spekularande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Mocka;15051748"]Har du råkat komma på hur man ser vad en schematic kommer att ge för DPS på ett vapen samt Armor för en rustning? När man är hos merchant ser man ju inte ens vilken tier det är på den.

No idea faktiskt, jag funderade på det igår och blev lite irriterad över att alla menyer är så consolifierade så jag tappade nog spåret lite =P , men det kan man nog inte... tycker det är svårt att hitta updates som det är , typ light och medium armor och vapen... Sen att man inte har en aning om vad de ger gör ju inte saken bättre. Men antar att man kan gå efter Tier , högre tier borde ju ge högre dmg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Mocka:

No idea faktiskt, jag funderade på det igår och blev lite irriterad över att alla menyer är så consolifierade så jag tappade nog spåret lite =P , men det kan man nog inte... tycker det är svårt att hitta updates som det är , typ light och medium armor och vapen... Sen att man inte har en aning om vad de ger gör ju inte saken bättre. Men antar att man kan gå efter Tier , högre tier borde ju ge högre dmg.

Nu kör jag på TVn med X360 kontroll men håller med dig om att vissa saker är lite meckiga. Jag brukar bara gå på mer dps = bättre Eller mer armor = bättre och hoppas att det faktiskt är så Jobbigt som mage bara att det finns tre damage types på staff (lightning, ice, fire) och att olika fiender har mer/mindre resistance mot de olika elementen och att det varierar jättemycket. Lite segt att ha tre olika staffs i bag hela tiden och behöva skifta mellan dem. Nu orkar jag förvisso inte göra det eftersom jag har mina fire/lightning spells ändå men ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är osäker på varför det inte går att överklocka vissa spel, som detta och BF4.
Kanske beror på att spelen är ganska krävande för hårdvaran, så att den belastas mer, dessa stora texturer skall ju tex läsas från disk, packas upp av CPU:n och skyfflas via PCI-bussen till videokortet.
Mycket data som hanteras under lång tid ökar risken att något går fel, en buffer som överfylls eller att något tar för lång tid.
Det är mest gissningar från min sida, så ta det för vad det är, lite spekularande.

Det går givetvis att klocka CPU/GPU för precis alla spel. Symptomen för en för högt klockad CPU/GPU kan givetvis variera, därför skall man alltid testa det mest grafikkrävande man kan för att avgöra om frekvensen är stabil eller inte, och givetvis alltid höja i små steg. Sen börjar finliret, dvs. att titta efter blinkande texturer/artifekter, vilka ibland kan vara hur subtila som helst. Får man sådana är frekvensen för hög trots att spelet inte kraschar. Men hur sällan det än uppstår är det ändå tecken på en och samma sak, för hög frekvens alternativt för varmt någonstans, alternativt fel på grejorna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det är ett allmänt klagomål att man inte vet vad man ska sälja och att nyttiga saker blandas med onyttiga i "valuables"-fliken. Inte bara creature research-prylar utan även andra prylar som man kan behöva till quest senare. Helt värdelöst inventorysystem är ingen underdrift! Att man dessutom inte kan lägga undan prylar man är osäker på som i tidigare spel gör mig vansinnig. OK att man fick en djävla massa skit men det sålde man senare och fick massa pengar. Det enda som retar mig just nu är just inventoryt. Har faktiskt aldrig använt tactical camera utan jag löser det mesta med snabbkommandona "hold" o.s.v. Generellt så behöver jag mest bara hela snubbarna samt använda deras "super force kombo extra skill" när det krisar (kommer inte ihåg namnet men ni fattar nog).

Ser fram emot helgens spelande eftersom jag äntligen tagit mig till att köpa en vettig IPS-skärm och kan byta ut min repade TN-benq-skitskärm jag lidit med de senaste åren.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Har säkert frågats i tråden innan, men är en del sidor att gå igenom ändå. ^^

Hur är spelet nu ni som spelat det? Vad finns det att göra? Syftar mer på multiplayerdelen om det är som dom flesta spel, köra instanser, raids och sådant roligt eller det finns inte alls? Är det nåt randomsystem som letar folk man kan lira med etc. Eller är multiplayerdelen inte alls så som jag tror det är?

Tack!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lspn:

Har säkert frågats i tråden innan, men är en del sidor att gå igenom ändå. ^^

Hur är spelet nu ni som spelat det? Vad finns det att göra? Syftar mer på multiplayerdelen om det är som dom flesta spel, köra instanser, raids och sådant roligt eller det finns inte alls? Är det nåt randomsystem som letar folk man kan lira med etc. Eller är multiplayerdelen inte alls så som jag tror det är?

Tack!

Har inte testat multiplayer, men det ska vara specifika uppdrag/dungeons...kan liknas vid instanser antar jag. Om jag förstått rätt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu kör jag på TVn med X360 kontroll men håller med dig om att vissa saker är lite meckiga. Jag brukar bara gå på mer dps = bättre Eller mer armor = bättre och hoppas att det faktiskt är så Jobbigt som mage bara att det finns tre damage types på staff (lightning, ice, fire) och att olika fiender har mer/mindre resistance mot de olika elementen och att det varierar jättemycket. Lite segt att ha tre olika staffs i bag hela tiden och behöva skifta mellan dem. Nu orkar jag förvisso inte göra det eftersom jag har mina fire/lightning spells ändå men ja.

samma här typ , men kollar perks också som man får ifrån vapnet, fick denna igår rätt okej. men jag kutar bara runt med ett vapen, jag speccar mina followers olika typ fire lightning osv så kan de få ha olika vapen så det e rätt lungt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

samma här typ , men kollar perks också som man får ifrån vapnet, fick denna igår rätt okej. men jag kutar bara runt med ett vapen, jag speccar mina followers olika typ fire lightning osv så kan de få ha olika vapen så det e rätt lungt.

http://imageshack.com/a/img905/5065/7a9cJS.png

Vilket supervapen! Det hade suttit fint! Allt jag får är epic daggers eller 2H vapen
Mjao men menar du att du kör med de andra två mages? Minns inte namnet på dem nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nope finns inte längre, straffspark i ansiktet på de som tog det beslutet...Om man kör på Nightmare då? hur fan ska man klara sig utan healing? speciellt med tanke på att man nästan aldrig hittar bra gear eller recepies men... ska sluta klaga och gå tillbaka till origins eller nått, önskade verkligen att det fanns mods till detta spel så att kommunitin kunde förbättra spelet för oss PC spelare.

Jag har gått tillbaka till Normal/hard just pga att potions tar slut. Hela utmaningen att spela på svårare har försvunnit. Nu tar det bara enormt mycket mer tid på hardcore istället eftersom man måste springa tillbaka och fylla på potions hela tiden.

Väldigt synd tycker jag då spelet i övrigt är riktigt bra. Sen kommer de saker som som är riktigt riktigt dåliga som potions, interface och sämsta ai:n hitills av alla Dragon age.

Spelet har blivit så fördummat/förenklat med. Taktiska möjligheterna numera är mycket få och rätt dåligt gjorda också. Förvänta er inte ett gedigt spel som första Dragon Age.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Inaktiv

Hur är svårighetsgraden i spelet om man jämför början med slutet? Spelar på hard just nu och har spelat ett par timmar in. Tycker inte det har varit någon större utmaning än så jag funderar på att höja till nightmare och börja om från början när jag ändå inte har kommit så långt. Blir det svårare senare i spelet eller bör jag starta om?

Permalänk
Medlem

Nu har man spelat ungefär 16 timmar.

Positivt:
+Frostbite-motorn gör sig utmärkt i detta spel. Miljöerna är riktigt snygga.
+Musiken.
+Stort spel med många uppdrag.
+War-table är ett intressant tillägg som ger spelet det där lite extra.
+Många olika miljöer.

Negativt:
-Kraschar 1-3 ggr under en timmes spelande.
-Buggigt! (Har tagit flera screenshots och filmat alla glitcharna). Några av buggarna som jag råkat ut för:
1) Föll genom marken.
2) Svävade upp i luften.
3) Stridsläget vägrade avaktiveras ibland trots att alla monstren var döda (vilket orsakade att jag inte kunde spara eller resa till andra platser i world-map).
-Stridssystemet är hemskt. Älskade origins stridssystem. Varför "reparera" något som redan fungerade i första spelet?
-Det märks att kontrollerna är anpassade för handkontroll (har redan provat spela med xbox360-dosan och det känns redan bättre). Är besviken på bioware då de lovat att pc-versionen inte kommer påverkas av konsolernas kontroller.
-Ain är under all kritik. Många ggr lyder inte mina medhjälpare, fiender spawnar ibland precis bakom ryggen på en.

För närvarande skulle jag ge spelet 3/5 drakar. När bioware fixat allt ovan så kanske 4 eller tom 4.5/5.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

När det gäller crafting så funkar det så här.

Varje Tier använder mer antal komponenter och varje komponent/material har en viss stat och bonus. T.ex så kan medium arms ha 6 komponenter vid tier2, men 8 komponenter vid tier3. Och vad du får för bonus beror på vilken typ av slot det är och vilket material som används.

Därför finns det oftast 3 olika schematics per tier som fokuserar på olika saker, utility slots ger t.ex +stats (strength etc).

När det gäller stats har jag fått fram att de ökar grejer med 0.5% som t.ex så skulle +4 Strength öka din Attack med 2% och din Guard dmg bonus med 2% men en sak att tänka på är att med en annan slot typ så kan du direkt öka din Attack % vilken verkar alltid ge mer än vad Strength stat skulle göra.

När det gäller metall komponeneter för vapen och tung rustning så är Emprise du Lion ett bra ställe att plocka upp Silverite och Dawnstar, har för mig att båda är Tier3 rare metaller, de finns även massor med bloodstone där. Dock för mig så var den kartan typ level 15-18 eller nåt liknande. Med Silverite kan jag skapa 400dps daggers iaf med Tier3 schematics.

Permalänk
Medlem

Det här är ett spel som växer, första känslan var antiklimax eftersom man hade väntat på det så länge och drabbas direkt av alla "problem" som redan nämnts av många (tactical view, UI mm). Efter ett tag tänker man inte lika mycket på det även om det aldrig känns lika smidigt som i de tidigare spelen att strida och kuta runt och utforska.

Storleken har ju också poängterats förut, när man tror att man börjat beta av en karta dyker det upp nya quests, springer man runt hittar man nya grejer som inte är utmärkta på kartan.

Storyn är lite svårare att ta till sig men det kanske är för att jag inte tar mig tid att sätta mig in i allt. Gillar verkligen att inställningarna i Dragon Keep ger avtryck inne i spelet. Igår träffade jag exempelvis en karaktär som jag valde att skona i ettan och behandla bättre än vad han egentligen förtjänade, undrar hur just den questen hade varit om jag gjort annorlunda... sånt tycker jag är kul. Dialogerna varierar också ibland beroende på val man gjort, hur stor skillnad det gör på spelet är så klart svårt att avgöra.

Tror att jag antagligen kommer ha lika kul när jag spelar om detta. Jag körde igenom DA Origins två gånger, andra gången tog jag mig tid att sätta mig in mer i storyn och inte bara hasta vidare till nästa grej, det blir faktiskt mer givande när man har koll på storyn och vissa detaljer kan ju vara nyttiga senare i spelet, som man kanske missar när man bara vill avklara ett uppdrag.

Så, förutom lite småirritation över att det inte är lika lättroddat som tidigare så är det ett riktigt jäkla bra spel som efter ca 40 timmars spelande fortsätter att växa och överraska, mycket på grund av mängden innehåll. Så om någon fortfarande tvekar: ja, ni lär bli irriterade i början och det kommer kännas ovant men det släpper (antagligen) efter ett tag och det är en fantastisk spelupplevelse trots alla små bekymmer (vissa känns som att de snart borde fixas med en patch, vissa kanske man får leva med).

Permalänk
Medlem

Jag tycker bättre om spelet ju mer jag spelar. I början, ca. 3-4 timmar in var jag inte alls imponerad och tyckte det var rentav tråkigt. Kontrollerna med mus & tb kändes också väldigt klumpigt, speciellt att röra sig eftersom det blir "on/off" springande. Spelar Dark Souls på PC med en Xbox kontroll, så kopplade in den istället och efter någon timmes vänjande känns det mycket bättre än m&tb.

Tyckte som sagt att början var helt ointressant, men när man utforskat Hinterlands ett tag och vant sig vid diverse saker blir det bättre, storyn likaså tycker jag blir bättre lite längre fram. Är fortfarande bara 12 timmar in, men nu känns det riktigt roligt. Dialogerna är för det mesta välskrivna, och karaktärerna välgjorda (inga spoilers men bl.a. en viss alv kompanion man får en bit in är riktigt underhållande).

Älskade f.ö. DA1, men dessa spel är så olika så det är onödigt att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilket supervapen! Det hade suttit fint! Allt jag får är epic daggers eller 2H vapen
Mjao men menar du att du kör med de andra två mages? Minns inte namnet på dem nu.

Ja det e rätt bra, men Vivviene ( eller hur det stavas) hon har en staff som har 109 dps =P rätt nice det ger mkt boost för partyt. Sen har jag testat lite olika setups men alltid när man kör Iron Bull så dör han fan hela tiden ( kör på hard ) ... Så jag kör 2 Melee.

1.Tank Casandra
2. Cole ( riktigt bra dps , och kan köra fina execute med mkt dmg )
3. Mage Vivienne ( fire spec )
4. Mage Frost ( jag )

bästa setupen jag kommit fram till hitintills, brukar vara lite iof med Blackwall som 2h , men han e lite seg också =P

Visa signatur